DIN eller YOKE hvad er forskellen ???
Fra : Søren Jensen

Dato : 29-05-03 09:21

Hej

mit 1 trin er gået i stykker, og jeg har fået at vide at det minimum koster
500 Kr at reparerer, det syntes jeg er rimeligt dyrt, så jeg har nu
besluttet at købe et nyt. Nu har jeg brændt mig varm på et Mares Proton XL
hos www.diveinn.com men så skal jeg vælge om det er skal være en DIN eller
Yoke, hvad skal jeg vælge ??? Er der nogle der har erfaringer med det
pågældende regulatorsæt, eller måske andre som de vil anbefale ??

Med venlig hilsen

Søren R. Jensen

Fra : Allan Hansen

Dato : 29-05-03 13:05

"Søren Jensen" <rathje@vip.Cybercity(Fjernes).dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Yoke, hvad skal jeg vælge ??? Er der nogle der har erfaringer med det
> pågældende regulatorsæt, eller måske andre som de vil anbefale ??

DIN/Yoke kobling er populært sagt den måde som 1. trinnet er sat på flaskens
ventil. Yoke er også benævnt som en bøjlekobling hvor der er en
"DIN-indsats" sat i flaskens ventil for at det passer sammen. DIN koblingen
skrues bare ind i flaskeventilen og er efterhånden ved at være standard her
i DK. DIN findes til luft 200 bar og 300 Bar og snart kommer der også en
standard til EAN men det får næppe nogen betydning. Hvis du er i tvivl om
dette bør du ikke dykke eller tage et certifikat !
Alt efter hvilken type regulator du har behøver 500 kr ikke at lyde af
meget. Mares/Apeks/Aqualung er alle mærker af god kvalitet. Vær opmærksom på
om regulatoren er beregnet til at dykke i koldt vand hvis du dykker her i
DK.

Allan Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-03 13:41

Køb YOKE, YOKE, YOKE, med mindre du har en helt specifik grund til ikke at
gøre det. Jeg har selv dykket med DIN i mange år, MEN har nu fået skiftert
koblingen på mit 1. trin permanent til Yoke, da jeg altid støder ind i
kompabilitetsproblemer der hvor jeg har arbejdet, eller været på ferie, i
udlandet. (godtnok har jeg så haft en adapter, men det er nu et skråplan)
Desuden er Yoke et system der tåler flere bank, hvilket jo desværre er en
del af dykkerudstyrets liv. Desuden synes jeg det er nemmere at holde 1.
trinnet tørt under skyldning med en Yoke. Sidste gang jeg købte nyt grej,
fik jeg også af vide her i grupper at det var ved at være standart i dk? De
fleste jeg dykker med i dk bruger nu stadig Yoke.

Dog skal det siges, at også jeg synes DIN mekanisk set er et bedre system.
Jeg tror bare aldrig det bliver 1. prioteten på verdensplan.

Rune,
MSDT#468222

Fra : Kim Nielsen

Dato : 29-05-03 14:03

Yoke passer til gengæld ikke til 300 bar flasker og yoke kobling har, efter
hvad jeg har fået fortalt, en vis risko for at O-ringen kan blæse ud under
brug med deraf flg. krise.

Kim

Fra : Peter Laustsen

Dato : 29-05-03 14:18

DIN er da det eneste rigtige...

Måske er det bare mig, men jeg føler da højere sikkerhed når jeg ved at man
også kan bruge det til 300 bar (jeg bruger selv 200 bars flasker).
Jeg har ikke så meget tiltro til det der bøjle-halløj, det er nok mest
gammel overtro, men det ser så "løst" ud på den måde det blir' sat sammen
på.

Den der med at det er nemmere at vaske yoke-trin er vidst en and, der findes
jo propper til at skrue på DIN-trin!

Jeg har ikke dykket på charter-ture hvor jeg havde mit eget gear med. Jeg
tror nu nok at man bare kan skrue den der lille yoke-fætter du skruer ind i
flaske-ventilen ud, hvis man skulle komme i problemer i udlandet... -bare et
gæt...

--

Med venlig hilsen / Greetings
- Peter Laustsen, Denmark

Fra : Allan Hansen

Dato : 29-05-03 14:45

"Baluni" <none> skrev i en meddelelse
> [...]
De
> fleste jeg dykker med i dk bruger nu stadig Yoke.

Det er nu ikke min erfaring. Yoke er sart overfor de stød og slag et 1. trin
kan få når man sejler. Der er mange der kan nikke genkendende til at
o-ringen er ødelagt når man endelig er kommet til vraget og sætter tryk på.
Med hensyn til til rengøringen så har både Apeks og Aqualung en ganske
simpel plastikdims der bare sættes/skrues på gevindet før skyldning, meget
nemmere end ved yoke-bøjlen. Af vores medlemmers 125 flasker/sæt er måske 25
med Yoke.

Allan Hansen, selv tek-dykkere bruger kun DIN ( ved Yoke risikerer de jo
også at spænde 1.trinnet af når de lukker en flaske ned ) Taskloading

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 29-05-03 14:52

Baluni:

> Desuden er Yoke et
> system der tåler flere bank, hvilket jo desværre er en del af
> dykkerudstyrets liv.

Dette er 100% vås.

DIN-koblingen er langt mere stabil en bøjlekoblingen - se billeder af
huledykkere/tekdykkere og du vil se langt flere DIN-koblinger end
bøjler.

Derudover stikker DIN ikke ud bagved ventilen og forøger risikoen for
at hænge fast i ting og sager.

Slutteligt: DIN er tysk, bøjle er amerikansk, behøver jeg sige mere? :)

> Dog skal det siges, at også jeg synes DIN mekanisk set er et bedre
> system. Jeg tror bare aldrig det bliver 1. prioteten på
> verdensplan.

Dette er sådan set ligegyldigt. På de fleste bøjle flaskeventiler kan
man skrue dimsen i midten ud med en umbrako-nøgle og violà - så kan man
bruge sin DIN-regulator.

Ellers må man tage sin adapter frem.

--
Peter Fjelsten Salg af DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
DIR-DK, EKPP Læs om ekstrem huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Leif Chr. Andresen

Dato : 29-05-03 21:53

Peter Fjelsten skriver:

> Dette er sådan set ligegyldigt. På de fleste bøjle flaskeventiler kan
> man skrue dimsen i midten ud med en umbrako-nøgle og violà - så kan man
> bruge sin DIN-regulator.

Dimsen og umbraconøglen har du vel altid med, selvom du bruger
DIN-regulator: du skal jo kunne fylde din vestflaske (hvis du altså har
sådan en).

Jeg bruger selv DIN, jeg synes bøjlen ser usikker ud: er den ikke spændt
godt nok, og får den et hårdt slag fra siden, så forestiller jeg mig det
værste...

--
Leif Chr. Andresen
http://home13.inet.tele.dk/andresen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 29-05-03 22:54

Leif Chr. Andresen:

> Dimsen og umbraconøglen har du vel altid med, selvom du bruger
> DIN-regulator: du skal jo kunne fylde din vestflaske (hvis du
> altså har sådan en).

Jeg har aldrig og vil aldrig eje sådan en - men det er en anden
historie.

Fra : Leif Chr. Andresen

Dato : 01-06-03 13:31

Peter Fjelsten skriver:

> Jeg har aldrig og vil aldrig eje sådan en - men det er en anden
> historie.

Det havde jeg nok gættet, bl.a. ud fra "dine" hjemmesider. Det jeg mente
var, at hvis man ikke er DIR-dykker som dig, så har man med lidt større
sandsynlighed en vestflaske.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 30-05-03 05:58

"Leif Chr. Andresen" <Andresen@familie.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Peter Fjelsten skriver:

> Dimsen og umbraconøglen har du vel altid med, selvom du bruger
> DIN-regulator: du skal jo kunne fylde din vestflaske (hvis du altså har
> sådan en).

eller også sørger du for at din vesteflaske også er DIN.

Søren Arnvig

Fra : Leif Chr. Andresen

Dato : 01-06-03 13:27

"Søren Arnvig" skriver:

> eller også sørger du for at din vesteflaske også er DIN.

Se det er nyt for mig, jeg troede bare alle vestflasker var med bøjle.

Fra : René Kofoed

Dato : 29-05-03 14:58

Køb DIN, DIN, DIN, ikke fordi det er smart, men for din ejen sikkerhed
skyld.
For det første har jeg aldrig set en o-ring blive skudt i stykker på et DIN
system. Det har jeg tilgengæld med systemer med Yoke, både i klubben og
center både i ind og udland.
For det andet er de fleste flaskeventiler i dag lavet til DIN, og derefter
har man skruet en indsats i, som indholder to o-ringe, altså dobbelt så stor
fejlmulighed.
Det burde være svar nok. SIKKERHED.

René Kofoed

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-03 16:35

Jamen ingen tvivl om at DIN er et bedre system! Men efter mange tusinde dyk
rundt omkring i verden, har jeg aldrig været på et dykkercenter hvor man
brugte DIN som standart. Til gengæld har jeg måttet have den store
skruenøglefrem mange gang da jeg arbejde som tekninker i Thailand, fordi
folk ikke kan finde ud af at vedligeholde deres DIN-koblinger. Enten så de
flood'er under skyldningen, eller ruster i gevindet, så de sætter sig fast i
flaskeventilen, eller folk der aldrig smørrer deres gevind og risikerer at
ødelægge ventilen når de sætter tryk på, fordi den sidder skævt. (Desuden
findes der faktisk forskellige størrelser DIN gevind, men det er nok ikke
noget problem i dk) Men ok, en DIN med en GOD yoke-adapter der passer til 1.
trinnet er nok den optimale løsning, og jeg det har jeg, som sagt, selv
rejst med i mange år. Jeg mindes bare ikke at jeg nogen sinde har måttet
tage adapteren af. Det kan da heller ikke udelukkes at jeg bygger min om
igen, nu hvor jeg begynder at dykke i dk igen. Jeg købte også min DIN, for
bl.a. at være fremtidssikret til 300 bar, men jeg har nu endnu ikke set
nogen steder, end i Norge, hvor man bruger det.

Men på verdenplan er yoke nu stadig det mest udbredte, og jeg har set flere
ødelagte DIN-koblinger end yoke. Det er bare min erfaring. Ingen tvivl om at
DIN, teknisk set, er bedst. Så jeg revidere mit forslag til en DIN +
yoke-adaptor.

/Rune

Fra : Morten Reistad

Dato : 14-07-03 15:13

In article <3cd1847b8925a8e0e11336393b4071a5@TeraNews>, Baluni <none> wrote:
> [...]
>bl.a. at være fremtidssikret til 300 bar, men jeg har nu endnu ikke set
>nogen steder, end i Norge, hvor man bruger det.

Det er vanligvis svivel-O-ringen som er problemet i disse tilfellene.
Denne svivel-O-ringen er egentlig ikke en nødvendig del av en DIN
konstruksjon. Slike svivel-O-ringer er der ofte på Yoke-konstruksjoner
også, med akkurat like masse problemer. Alminnelig renhold ordner
dette problemet. Likeledes som med Yoke finnes det en hel rekke
idiotisk kontruerte DIN-sett. Men det var ikke denne debatten.

Gjengene til en DIN-flaske skal forresten ikke trenge smørning.

Om du har problemer med floodede 1-trinn eller rustne gjenger har du
et helt annet problem, som ikke lar seg løse med Yoke. Jeg vet
at galvanisk korrosjon mellom aluminumsflasker og andre metaller
ofte er et problem; men når korrosjonen her er kommet så langt at
ting sitter fast har du en kondemnabel flaske.

O-ringen i et DIN-sett ligger i bruk innerst i et godt stabilisert
sett av gjenger; og skal kun tette for luften. Når du kobler av
1-trinnet ditt tar du også med deg denne O-ringen, og flasken har
kun en front av messing.

I yoke er det en enkelt O-ring som tar hele denne belastningen.
Hele stabiliteten i konstruksjonen baserer seg på trykket mellom
O-ringen og skruen på den andre siden; inklusive sideveis belastninger.
O-ringen sitter også der og blomster klar til å fylles med salt,
diesel etc. når flasken ikke er tilkoblet.

Det finnes forresten tre forskjellige DIN og to "Yoke" standarder.

DIN med bred, dyp innerkrans og 7 gjenger : 300 bar (kompressor har
dyp tapp)
DIN med bred, grunn innerkrans og 5 gjenger : 232 bar (kompressor har
grunn tapp)
DIN med smal innerkrans og 5 gjenger : 200 bar (kompressor har
ikke tapp)
INT med bred bøyle (kranen er bred) : 3300 PSI / 227 bar
INT med smal bøyle (kranen er smal) : 3000 PSI / 207 bar

DIN er meningen å være idiotsikker. Man skal ikke kunne koble
til en kompressor med høyere trykk enn flasken, og man skal
heller ikke kunne koble til en flaske med høyere trykk enn ventilen.

> [...]
>ødelagte DIN-koblinger end yoke. Det er bare min erfaring. Ingen tvivl om at
>DIN, teknisk set, er bedst. Så jeg revidere mit forslag til en DIN +

Jeg har sett mest talentløse DIN-konstruksjoner. Men jeg har også
sett flest DIN-ventiler, så jeg drar ikke noen store konklusjoner
av dette.

-- mrr

Fra : Morten Reistad

Dato : 14-07-03 14:48

In article <rmoBa.20994$YZ6.876954@news010.worldonline.dk>,
René Kofoed <r-kofoed@image.dk> wrote:
> [...]
>system. Det har jeg tilgengæld med systemer med Yoke, både i klubben og

Jeg har sett et din-system feile en gang. Det var en flaske som
falt ca 2 meter og landet på førstetrinnet. (Hei Leif!).

Jeg har derimot selv hatt problemer med rundt 30% av de yoke-
flasker jeg har leid; til rundt 200 dykk på fire kontinent.
Jeg har måttet erstatte eksisterende O-ringer på rundt 50, og
rense de resterende. Rundt 10-15 gikk ikke å få tette i det hele tatt.

Det hender man MISTER O-ringen med DIN, men det skjer ikke ofte.
Og en ny O-ring koster en krone eller deromkring.

Med mer enn dobbelt så mange dykk med DIN har jeg kun sett den ene feilen. Og
hvis man regner med mine dykkebuddies på tur blir det et sample på rundt
3000 dykk. Det begynner å bli statistisk signifikant.

> [...]
>har man skruet en indsats i, som indholder to o-ringe, altså dobbelt så stor

Dessverre forblir nok den klassiske sydenflasken en AL-80 med
yoke-kobling. Jeg skulle ønske med noe litt større (al-95?) og
DIN. Men da får de fleste dykkere mere tid, flere bendser og
dykkebåtene får problemer med to daglige turer.

-- mrr

Fra : Morten Mandrupsen

Dato : 29-05-03 23:38

Hvis man kigger isoleret på DIN eller YOKE koblingen er det helt klart DIN
koblingen der er stærkest. Dette siger jeg hvis man tager diameteren af
gevindet i betragtning (YOKE - det lille gevind på bagsiden). En god
tommelfingerregel siger, jo større diameter på gevindet, jo større styrke.
Det skal dog lige siges at det formodentlig er det lille gevind før
koblingen (YOKE/DIN) inde i 1. trinnet der er den begrænsende faktor, så det
kan ikke være den styrkemæssige parameter man skal vælge ud fra.
Selv er jeg lige skiftet fra YOKE til DIN, dette har jeg gjort da jeg synes
at DIN-koblingen fylder langt mindre og o-ringen sidder bedre beskyttet. Jeg
kan desuden se ridser fra sammenstød med vrag på håndtaget af min gamle
YOKE, og herudover synes jeg det er en linefanger.
Alt i alt er det nok en religionssag, jeg har mine grunde til at vælge og
andre har sikkert gode grunde til at vælge anderledes.
Jeg har haft mange gode dyk med YOKE, men nu ser jeg frem til flere gode med
DIN.
mvh
MNM

Fra : Søren Arnvig

Dato : 30-05-03 06:08

> [...]
> Yoke, hvad skal jeg vælge ??? Er der nogle der har erfaringer med det
> pågældende regulatorsæt, eller måske andre som de vil anbefale ??

Rent funktionelt er der ingen forskel på Gevind (DIN) og Bøjle (Yoke).

De problemer jeg har observeret med Bøjle:

- Du får skruet regulatoren af når andre skal åbne for flasken
fordi de tage fejl af grebene.

- Bøjlen passer ikke ned over ventilen

- Liner hænger fast i skruen

- Plastikgrebet på skruen vrides i stykker

Problemer med DIN

- svage fingre, kan have svært ved at betjene et irret/kalket gevind.

- nogle gamle ventiler har ikke en adapter/indsats/reces som kan
skrues med umbraco, så du skal have en bøjleadapter med på
rejser til visse lavtstående områder, som éndnu ikke har set de ind
lysende og overvældende fordele ved DIN.

Søren Arnvig
Altid heeeelt objektiv.

Fra : Gryndahl

Dato : 30-05-03 07:48

Der er abslout ingen tvivl - DIN er det rigtige...

På en liveaboard i Egypten brugte de dimserne som de tog ud af flaskerne
som lod/vægt på fiskekrogene... :)

Mvh
Gryn
www.scubasserne.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Morten Reistad

Dato : 14-07-03 15:18

In article <3ed6e77a$0$97177$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
Søren Arnvig <venator@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
>De problemer jeg har observeret med Bøjle:
>
>- Du får skruet regulatoren af når andre skal åbne for flasken

Dette er en feature hvis ventilen er 3000 PSI og flasken 3300.

> [...]
> rejser til visse lavtstående områder, som éndnu ikke har set de ind
> lysende og overvældende fordele ved DIN.

Ditto vil folk med Yoke-koblinger ha problemer med sine adaptere
på 232-bars flasker.

232bar / 3300 PSI er forresten den standard som EU og DOT/CSC har
lykkes å enes om. De respekterer nå hverandres trykkprøvinger; og vil
samkjøre merkegodkjenningen.

(never mind at 232 bar er 3364 PSI. Hva er litt regnefeil mellom
bureukrater.)

-- mrr

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 09-06-03 22:25

Søren Jensen wrote:
> skal være en DIN eller Yoke, hvad skal jeg vælge ???

Jeg ville vælge DIN, du har altid din egen O-ring med dig. Det synes jeg
især er meget betryggende når jeg dykker nitrox.

Københavns Sportsdykkerklub - Http://www.ktd.dk