Andet multimedie
bentjuul 3670
Program til Digital kamera...
Fra : Søren Hofmann

Dato : 29-05-03 06:28

Godmorgen alle sammen!!

Jeg er ikke sådan forfærdelig kvik til computer, men nu har jeg altså lige
fået mig et digital kamera, og så vil jeg jo også have dem ind på
computeren.
De programmer som følger med kameraet, gemmer i jpg format, og de fylder
næsten en megabyte. Jeg har førhen fået billeder af begivenheder, taget med
digital kamera, og så plejer billederne ikke og flyde så meget. Er der nogen
som har et bud??

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 29-05-03 06:50

Tillykke Søren

Du har købt et kamera, som giver dig mulighed for at tage nogle billeder i
en ordentlig opløsning. Din kvalitet af billeder bliver bedre, desto mere de
digitale optagelser fylder (desto større format, kan du bruge optagelserne
i). En optagelse som fylder 25K, kan du ikke blæse op i en størrelse f.eks.
A4, men det kan du formentligt gøre med optagelser på 1MB.

Men problemet er ikke så stort, for du har mulighed for at sætte opløsningen
ned, og derved få "ringere" optagelser. Det gør du i kameraets menu, her har
du formentligt mulighed for at bestemme både opløsning, lagringsformat og en
masse andre ting. Så der er kun 1 løsning, og det hedder at læse den
brugsanvisning som følger med dit kamera. God fornøjelse

Anders

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 29-05-03 06:56

> [...]

>digital kamera, og så plejer billederne ikke og flyde så meget. Er der nogen

Det er fordi kameraet optager i bedst mulige jpgkvalitet og alt
andet lige er det at fortrække.

Men du har vel et eller andet grafikprogram på din computer og
der fulgte måske et med kameraet, hvor du kan sætte en større
grad af komprimering på.

Men det vil jo gå ud over billedkvaliteten, især hvis du vil
printe dem.

Skal de bruges på hjemmesider, så vil de jo alligevel skulle
komprimeres, så her ville det ikke gøre så meget.

Men, noget som måske lyder som et dumt svar, jeg ville hellere
bruge penge på en ekstra harddisk, hvis det er pladsmangel du
lider af, fremfor at »ødelægge« originalbillederne ved at
komprimere dem.

For under 1.000 kr. kam du få en harddisk på 80 GB og der er
immervæk plads til omkring 80.000 billeder á 1 MB.
--
Knud