Vild Matrix-ide (spoiler)
Fra : Rune Zedeler

Dato : 28-05-03 16:12

Jeg bliver simpelt hen nødt til at starte en ny tråd.

Er Neo et program? En maskine?
Hvorfor har maskinerne skabt matricen? Det holder ikke at det er for at
lave strøm - som det utallige gange er blevet påpeget.

Jeg fik lige denne her ide:

Matricen er en stor supercomputer, der bruger menneskenes hjerner som
processorkraft. Igennem matricen har maskinerne mulighed for at lave
menneskelige fuzzy-beregninger vha. de ubevidste 90% af folks hjerner.
Agenterne er programmer, af maskinerne sat ind udefra, for at holde styr
på matricen.
Neo - nu kommer det - er opstået som summen af alle de menneskelige
hjerner, der er tilknyttet matricen. Neo er altså ikke noget menneske -
han har ikke nogen fysisk krop - men han er heller ikke et program, da
det ikke er maskinerne, der har sat ham ind. Anomalien består i, at
maskinerne ikke 100% kan kontrollere de ubevidste områder af menneskenes
hjerner. Når hjernerne sættes i sving, vil de også ubevidst forsøge at
frigøre sig selv fra matricen - i form af Neo.

Hmmm, vi mangler så at forklare, hvorfor maskinerne har brug for neo for
at genstarte matricen. Måske holder den ikke helt alligevel. Hmmm...

-Rune

Fra : sniper_Nolight

Dato : 28-05-03 17:11

> [...]
>
> Hmmm, vi mangler så at forklare, hvorfor maskinerne har brug for neo for
> at genstarte matricen. Måske holder den ikke helt alligevel. Hmmm...

hehe.... de her tråde er fede!
jeg er bange for vi alle bliver mere eller mindre overraskede til
november... heldigvis!
Men skægt er det.
Godt bud - kom med nogle flere!

--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Jeppe Møller

Dato : 28-05-03 17:56

> Er Neo et program? En maskine?
> Hvorfor har maskinerne skabt matricen? Det holder ikke at det er for at
> lave strøm - som det utallige gange er blevet påpeget.

Neo er en virus?

....eller bare en stjerne-psykopat hvis verdenssyn er blevet helt forkvaklet
og han er nu igang med at dræbe uskyldige?

/JeppeM

Fra : Ukendt

Dato : 28-05-03 18:47

"Jeppe Møller" <jeppem@gjk.dk> skrev i en meddelelse

> Neo er en virus?

Ja, hvis han er menneske, så er han også en virus. Ligesom alle menneskene
ville være det, hvis de levede i den rigtige verden... De udnytter
ressourcerne på jorden til der ikke er flere, og derefter dør de så.

Øistein

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-05-03 18:50

Rune Zedeler <rz@daimi.au.dk> writes:

> Matricen er en stor supercomputer, der bruger menneskenes hjerner som
> processorkraft. Igennem matricen har maskinerne mulighed for at lave
> menneskelige fuzzy-beregninger vha. de ubevidste 90% af folks hjerner.

Nå, det er en Scientology-film, siger du? Battlefield Earth 2?

De berømte 90% er noget vås.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
The RockBear. ((^)) faktum, at du er en idiot."

Fra : Rune Zedeler

Dato : 28-05-03 21:02

Peter B. Juul wrote:

> Nå, det er en Scientology-film, siger du? Battlefield Earth 2?
>
> De berømte 90% er noget vås.

Det er noget vås, at 90% af hjernen "ikke bruges til noget" - men det er
ikke noget vås, at mindst 90% af hjernen varetager ubevidste
funktionerer - og det var det, jeg skrev. Hvis nu maskinerne er i stand
til at opretholde nogle af de ubevidste funktioner for os (vejrtrækning,
døgnrytme, etc), og så istedet udnytter de områder af hjernen til "egne
formål"...

-Rune

Fra : Peter Lind

Dato : 31-05-03 23:44

"Rune Zedeler" <rz@daimi.au.dk> wrote in message

> Det er noget vås, at 90% af hjernen "ikke bruges til noget" - men det er
> ikke noget vås, at mindst 90% af hjernen varetager ubevidste
> funktionerer -

Jo, det er næsten endnu mere vås. De ubevidste funktioner som du omtaler,
vejrtrækning og al den slags, varetages af det autonome nervesystem, og er
for så vidt ikke direkte henliggende til hjernen.
Lillehjernen tager sig af det motoriske system, og er for så vidt ikke
nødvendig, når man ligger i et kar i Matrix, men desværre så kan den heller
ikke rigtig udføre beregninger.
Storhjernen (som vel udgør omkring 90% (jeg kan ikke finde nogle tal)) tager
sig både af vores hukommelseslagring og vores bevidsthed. Det er den, der
narres til at tro at The Matrix er virkelig, og derfor kan den ikke rigtig
bruges til at lave beregninger (uden at man er bevidst om det) fordi den er
i fuld gang med at acceptere virkeligheden omkring sig, og lagre
informationer, der fodres via stikket i nakken.

Så jeg tror ikke på supercomputer-teorien... Desuden - hvad skulle formålet
være med den ? At finde spørgsmålet til 42 ?

mvh
Peter Lind

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 01-06-03 06:49

> Så jeg tror ikke på supercomputer-teorien... Desuden - hvad skulle
formålet
> være med den ? At finde spørgsmålet til 42 ?

Daaamn! Det havde jeg aldrig tænkt på før! Det er selvfølgelig dét der er
det ultimative mål! Bare tænk på hvad Trinity sagde til Neo i den første
film...

The answer is out there... (42)

It is the question that drives us!

--
Mvh.
Peter Bak

Fra : Rune Zedeler

Dato : 01-06-03 12:38

Peter Lind wrote:

> Jo, det er næsten endnu mere vås.

Okay, ISC
(så lærte jeg også noget i dag)

-Rune

Fra : PerX ...

Dato : 02-06-03 02:24

In article <bbbbaa$hkm$1@news.cybercity.dk>, peterlind@hotmail.com
says...

> Så jeg tror ikke på supercomputer-teorien... Desuden - hvad skulle formålet
> være med den ? At finde spørgsmålet til 42 ?

Lager plads måske? :)

*Spoiler for Hyperion bøgerne*

I Dan Simmons strålende bøger om Hyperion har man portaler som giver
øjeblikkelig til alle planeter (og steder) hvor der er en anden portal.
Computerne (reelt en nation af beviste enheder) bruger, uden at
menneskene ved det, deres hjerne som lagerplads når de går gennem
portalerne - informationerne ligger måske kun i den individuelle hjerne i
milisekunder - men der er så mange millioner af mennesker som bruger
portalerne hele tiden at det stadig er den mest effektive måde at gennem
oplysninger på for maskinerne :)

Fra : PerX ...

Dato : 02-06-03 02:19

In article <m3ptm3t0zk.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk>, pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk
says...

> Nå, det er en Scientology-film, siger du? Battlefield Earth 2?
>
> De berømte 90% er noget vås.

Nej, det er bare folk som ikke forstår det. Procenten regnes ud fra et
imaginært topniveau - de fleste mennesker gider bare ikke træne og fylde
hjerne ud til hvad den teoretisk kunne bruge til. Ligesom de fleste ikke
gider yde den indsats de vil kræve at få en krop som fx, Schwartznegger
(dvs ud fra samme betragtning bruger de fleste ikke kroppen 100%)

Fra : Per

Dato : 28-05-03 23:11

> [...]
>
> Hmmm, vi mangler så at forklare, hvorfor maskinerne har brug for neo for
> at genstarte matricen. Måske holder den ikke helt alligevel. Hmmm...

Den nøjagtigt samme ide har været fremme i gruppen før dude ;/

Fra : Rune Zedeler

Dato : 28-05-03 23:39

Per wrote:

> Den nøjagtigt samme ide har været fremme i gruppen før dude ;/
Jeg bilder mig selv ind, at jeg har læst alle matrix-relaterede indlæg i
gruppen - og jeg mindes ikke at have læst noget, der minder om det, jeg
skrev efter "nu kommer det".
Kan du være lidt mere præcis med, hvor det før har været skrevet?

-Rune

Fra : Christian Joergensen

Dato : 29-05-03 01:16

On Wed, 28 May 2003 17:11:51 +0200, Rune Zedeler wrote:

> Hvorfor har maskinerne skabt matricen? Det holder ikke at det er for at
> lave strøm - som det utallige gange er blevet påpeget.

Havde det været mig ville jeg overveje cost/benefit værdier i forhold til
et lille atomkraftværk.

--
Christian Jørgensen | He who can does.
http://www.razor.dk | He who can't teaches.

Fra : Devast8or

Dato : 03-06-03 19:15

Rune Zedeler wrote:
> [...]
>
> Hmmm, vi mangler så at forklare, hvorfor maskinerne har brug for neo
> for at genstarte matricen. Måske holder den ikke helt alligevel.

Interessant idé. Men jeg tillader mig lige at forsøge at skyde den i sænk :)

Hvis Neo ikke er et menneske der eksisterer i "den rigtige virkelighed", vil
han jo ikke kunne futte rundt i Zion og andre steder som vi ser ham gøre. Så
ville han vel kun kunne eksistere i the Matrix, og ikke uden for den.

I etteren ser vi jo også at han vågner fra sin komatose tilstand i
maskinernes "mark" hvorefter han bliver flushet ud af sin bælg og Morpheus +
crew samler ham op. Det ville vel heller ikke kunne lade sig gøre hvis han
var et program.

Og så et spørgsmål der lige faldt mig ind:

Hvorfor flusher maskinerne ham egentlig ud af bælgen i etteren, da de
opdager at han er vågnet? Eller rettere, hvorfor sørger de ikke for at få
ham samlet op og slået ham ihjel inden menneskene kan nå at få fat i ham?
Det er jo tydeligvis ikke første gang det er sket, så de må vel efterhånden
have fundet ud af hvordan de får stoppet ham.

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 03-06-03 20:05

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 03-06-03 20:15

"Devast8or" <No@no.blowme> writes:

> Hvorfor flusher maskinerne ham egentlig ud af bælgen i etteren, da de
> opdager at han er vågnet? Eller rettere, hvorfor sørger de ikke for at få
> ham samlet op og slået ham ihjel inden menneskene kan nå at få fat i ham?

Hvis Zion er Matricen for dem der ikke kan indfinde sig i den
almindelige Matrix, så er der jo ikke nogen grund til at dræbe ham, de
kan jo stadigvæk bruge ham som batteri.

Hvis Zion derimod er den virkelige verden kan det måske forklares med
at maskinerne ikke kan genstarte matricen uden Neos hjælp.

> Det er jo tydeligvis ikke første gang det er sket, så de må vel efterhånden
> have fundet ud af hvordan de får stoppet ham.

Det kan være at de ikke ved at det er ham før han "afslører" sig selv.

--
Mvh Christoffer

It's entirely untested, but it looks good and compiles. Ship it!
- Linus Torvalds