Skærme
Fijala 3554
Samtron 96B
Fra : Per Nielsen

Dato : 28-05-03 15:16

Har lige købt denne her 19" skærm. Jeg ville egentlig gerne optimere
skærmbilledet lidt bedre. Synes der mangler lidt dynamik og farvedybde.
Ellers ingen problemer. Findes der evt. noget software til dette? Eller kan
man installere en anden farveprofil? Mener der en gang var et lille program
der hed 3deep. Eller findes der noget bedre "derude" som evt. passer perfekt
til denne skærm?

Fra : Per Nielsen

Dato : 28-05-03 15:20

Under skærmmenuen findes under Advanced noget der hedder Color Temperature.
Men her har jeg kun to muligheder. 9300K (hvor den står i øjeblikket) eller
6500K, hvor skærmbilledet bliver for rødligt. Så jeg søger efter noget
software til optimering.

Fra : ea

Dato : 28-05-03 22:14

> [...]
>6500K, hvor skærmbilledet bliver for rødligt. Så jeg søger efter noget

Det er godt nok et hundegammelt program men du kan evt prøve at søge
efter 'nokia monitor test' på google.

Fra : Madsen

Dato : 28-05-03 22:49

Per Nielsen skrev:

> [...]
> Temperature. Men her har jeg kun to muligheder. 9300K (hvor den
> står i øjeblikket) eller 6500K, hvor skærmbilledet bliver for

Hvis billedet bliver rødligt ved 6500K så er din skærm ikke justeret
ordentligt. 6500K er det man normalt betragter som det der kommer
tættest på dagslys og det er derfor den foretrukne farvetemperatur
til billedbehandling da hvide flader virker helt hvide. Hvis hvide
eller neutrale gråtoner virker rødlige så er det et tegn på at
farvekanonerne i skærmen ikke sender lige store mængder farve ud,
hvilket de helst skal gøre. Noget tyder på at den røde farvekanon
er alt for dominerende i din skærm. Kan du justere hver enkelt
farvekanon separat på den (det plejer at hedde bias), så prøv at
skrue ned for den røde.

> Så jeg søger efter noget software til optimering.

Nu ved jeg ikke om du har nogle Adobe-programmer installeret, men
hvis du har, så får du adgang til et program ved navn Adobe Gamma.
Med det kan du justere farvekanonerne separat og lave en
farveprofil. Der findes også hjemmesider hvor man så nogenlunde
kan justere sin skærm, men det er ikke optimalt. Skal det være helt
perfekt så bruger man et colorimeter og et medfølgende program som
måler skærmen, vejleder dig i at justere den frem til en given
standard hvorefter der laves en farveprofil som beskriver skærmens
farverum.

http://www.photoscientia.co.uk/Gamma.htm
http://www.uni-mannheim.de/fakul/psycho/irtel/gamma/
http://www.geocities.com/nevilo/monitest.htm
http://www.woram.com/TUTORIAL/GAMMA/INDEX.HTM
http://www.vad1.com/photo/moncal.html
http://www.pacificnet.net/~johnr/bars.html
http://www.aim-dtp.net/aim/calibration/index.htm

Og der findes sikkert mange flere lignende sider.

Madsen.

Fra : Per Nielsen

Dato : 28-05-03 23:08

Tak til jer begge.

> Hvis billedet bliver rødligt ved 6500K så er din skærm ikke justeret
> ordentligt.

Nej, noget kunne tyde på det. Ved 9300K er billedet bedre, men jeg har
desværre kun lige de to indstillinger at vælge mellem.

> Noget tyder på at den røde farvekanon
> er alt for dominerende i din skærm. Kan du justere hver enkelt
> farvekanon separat på den (det plejer at hedde bias), så prøv at
> skrue ned for den røde.

Jeg tror desværre ikke at det er en indstilling jeg har adgang til på denne
skærm. Ihvertfald har jeg ikke kunnet finde den.

> [...]
> hvis du har, så får du adgang til et program ved navn Adobe Gamma.
> Med det kan du justere farvekanonerne separat og lave en

Hvilke(t) Adobe Program(mer) giver mig adgang til Gamma programmet? Det
lyder som om det er et forsøg værd.

> http://www.photoscientia.co.uk/Gamma.htm
> [...]

Takker for links'ene. De bliver også lige checket.

Fra : Madsen

Dato : 28-05-03 23:24

Per Nielsen skrev:

> Nej, noget kunne tyde på det. Ved 9300K er billedet bedre, men jeg
> har desværre kun lige de to indstillinger at vælge mellem.

9300K bryder jeg mig normalt ikke om og det er heller ikke
anbefalesværdigt til billedbehandling da billeder nærmest får et
blåligt og meget koldt skær over sig.

> Hvilke(t) Adobe Program(mer) giver mig adgang til Gamma
> programmet? Det lyder som om det er et forsøg værd.

Photoshop har den i hvert tilfælde. Illustrator har også. Programmet
kommer til at ligge inde i kontrolpanelet i Windows.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 28-05-03 23:31

Madsen skrev:

[Adobe Gamma]

> Photoshop har den i hvert tilfælde. Illustrator har også.

Og Photoshop Elements har også har jeg lige opdaget.

Madsen.