Carbonisering
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-03-01 02:50

Hej

Jeg sidder pt og nørkler med at ændre et kontrolpanel, så den bliver
bedre til at arbejde sammen med OS 9.1 og fx. de delvist carboniserede
programmer til OS 9.1/OS X - AWKS 6.1.

I Apples Carbon SDK ligger der flere forskellige resourcer, som man kan
bruge til disse formål, - bl.a. en lille resource med navnet 'carb'. Den
kobler det program/kontrolpanel, man indsætter den i direkte til
CarbonLib udvidelsen. Samtidig har jeg taget nogle tilsvarende resourcer
fra kode ID 120, 121, 126, 127, 128 og lagt dem i en 'WDEF' resource i
kontrolpanelet. - Jeg har på den måde fulgt nogle eksempler på, hvad man
kan gøre for at ændre / tilpasse kontrolpanelet. - Men jeg mangler nogle
stykker flere, som jeg ikke kan implementere, da jeg ikke har dem i
ResEdit formatet, men kun i Codewarrier.

Jeg har ligeledes ændret - forøget - kontrolpanelets min. og ønsket RAM
str. i forholdet 1:1, - i.e. hvis jeg tildeler 1024kb et sted, gør jeg
det samme de andre 3 steder.

Resultatet er helt enestående! - Funktionalitet og ydelsen i
kontrolpanelet er helt ekseptionelt forbedret.

Mit kendskab til brugen af CodeWarrier er lig 0, så er der nogen, der
véd, om der findes et program, der kan ændre CW resourcefiler til
ResEdit format? - Da de kun er nogle ganske få resourcer, jeg skal
bruge, så synes jeg, at det er for dyrt at indkøbe CW.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 28-03-01 19:33

> Jeg sidder pt og nørkler med at ændre et kontrolpanel, så den bliver
> bedre til at arbejde sammen med OS 9.1 og fx. de delvist carboniserede
> programmer til OS 9.1/OS X - AWKS 6.1.

Det lyder da som et hyggeligt lille projekt.

> [...]
> ResEdit format? - Da de kun er nogle ganske få resourcer, jeg skal
> bruge, så synes jeg, at det er for dyrt at indkøbe CW.

CW er dyrt for almindelige mennesker, så endnu engang klap-på-ryggen til
Apple for at have inkluderet udvikler værktøjer med OS X Public beta 2.
Til sagen Jan for #"#%/&%. Dit projekt er desværre definitivt gået i stå
med mindre du får lokket kildekoden til CloseView ud af Apple. CarbonLib
er ikke blot et spørgsmål om udskiftning af resourcer, men et spørgsmål
om system/toolbox kald som ikke længere findes, samt nye som er kommet
til. Det du skal have gjort er at linke (sambygge?) CloseViews kode med
Carbon SDK'en, og det kræver som sagt kilde koden til CV. Hvis jeg tager
helt fejl, håber jeg, der er en mac programmør som slagter mig.

Hvordan du iøvrigt har klippet og klistret resourcer mellem SDK'en og
CV, tør jeg slet ikke tænke på.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You'll get two operating systems in one! (Kommende reklame slogan)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-03-01 23:55

Hej Jan

Jan Oksfeldt Jonasen wrote:

> Det lyder da som et hyggeligt lille projekt.

- Mere spændende end just hyggelig, - især, når jeg skal prøve, om det
virker... Det har det heldigvis gjort indtil nu. -)

> [...]
> Til sagen Jan for #"#%/&%. Dit projekt er desværre definitivt gået i stå
> med mindre du får lokket kildekoden til CloseView ud af Apple.

Jeg var ved at få de anelser allerede i går, da jeg skrev dette indlæg. (-
...Men det kunne da være et forsøg værd at skrive allerede nu til Apple.
Det var ellers først meningen, jeg ville gøre det, når jeg havde noget mere
at komme med.

> CarbonLib er ikke blot et spørgsmål om udskiftning af resourcer, men et
> spørgsmål
> om system/toolbox kald som ikke længere findes, samt nye som er kommet
> til.

Lige netop!

> Det du skal have gjort er at linke (sambygge?) CloseViews kode med
> Carbon SDK'en, og det kræver som sagt kilde koden til CV. Hvis jeg tager
> helt fejl, håber jeg, der er en mac programmør som slagter mig.

Du er slet ikke så tosset endda -) - Det er netop CV, jeg forsøger at
'redde' på trods af, at Apple ikke har ændret noget som helst i den siden
ver. 7.2.1 kom frem med System 7.6. Og da det stadig er det bedste
forstørrelsessystem til Mac, så synes jeg, den bør have en ny chance, så
den kan blive 100% stabil - også på de nyere systemer til og med 9.1.

> Hvordan du iøvrigt har klippet og klistret resourcer mellem SDK'en og
> CV, tør jeg slet ikke tænke på.

Det væsentligste, jeg hidtil har gjort er som sagt at lægge selve
koblingsresourcen til Carbon ind. Den ligger allerede som en færdig ResEdit
resource i SDK kittet, så det er ikke noget problem. Og som også sagt, så
har jeg lagt en hel ny WDEF kobling ind, som jeg har 'hugget' direkte fra
selve CarbonLib resourcerne. Den ligger også i RE format. Og det sidste jeg
har gjort er at udskifte en enkelt resource med samme kode ID fra CarbonLib
og den tilsvarende i CloseView. Det er den resource, der styrer RAM
tildeling og forbrug.

Og som sagt er der endnu ca. 10 resourcer, som jeg har RE formater liggende
til, men på trods af, at de tilsyneladende er identiske i hhv. CV og i
Carbon SDK, så siger bitstørrelsen, at der er forskel. En umiddelbar
sammenligning ved at åbne dem i BBEdit viser ingen forskel. De tre af disse
resourcer vil jeg tro, at jeg umiddelbart kan udskifte, men det er de
sidste 6-7 stks., jeg er i tvivl om, - og det er her, jeg er gået i stå.

Det gode ved det hele er, at jeg kan se en væsentlig forbedring i
CloseViews evner til opdatering af det skærmudsnit, den forstørrer. Den er
langt mere flydende end før. Dette er endnu tydeligere at se, når jeg er på
net og samtidig bruger CV. - Et forstørrelsesprogram vil jo altid give
disse 'springende' ændringer i skærmopdateringen. Og det bedste er faktisk,
at CV ikke endnu har frosset systemet, hvis jeg glemmer at slå den fra,
_før_ jeg lukker ned. Det er ellers noget af det, Apple advarer imod.

Tja, og hvis jeg nu skal videre på trods af det, du skriver vil det blive
med en direkte sammenligning af _samtlige_ hexakoder i de tilbageværende
resourcer, og det er en laaangsommelig affære, - hvis altså ikke jeg får
noget ud af Apple.

Fra : Jakob Bock

Dato : 28-03-01 21:41

> CW er dyrt for almindelige mennesker, så endnu engang klap-på-ryggen til
> Apple for at have inkluderet udvikler værktøjer med OS X Public beta 2.

Apples udviklingsværktøj MPW (Macintosh Programmers Workshop) har nu 'altid'
kunnet hentes gratis. At det så er noget af det mindst brugervenlige stykke
Macsoftware jeg er stødt på er en helt anden sag.

Erik - de der filer i CW-format er sikkert i Rez-format. Der er en compiler
inkluderet i MPW som kan hentes fra Apples hjemmeside der laver en
resourcefil ud fra Rez-beskrivelsen, men som sagt er MPW lidt tungt at komme
i gang med.

Du må også gerne maile Rez-filerne til mig, så kører jeg dem igennem min CW
og sender dig resourcefilerne. Om du så kan bruge det til noget ved jeg
ikke, for som Jan siger...

> CarbonLib er ikke blot et spørgsmål om udskiftning af resourcer, men et
> spørgsmål om system/toolbox kald som ikke længere findes, samt nye som er
> kommet til.

Mvh
Jakob

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 29-03-01 18:55

Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk> wrote:

> Apples udviklingsværktøj MPW (Macintosh Programmers Workshop) har nu 'altid'
> kunnet hentes gratis. At det så er noget af det mindst brugervenlige stykke
> Macsoftware jeg er stødt på er en helt anden sag.

Jeg har rystet som en forfrosen pingvin, hver gang jeg blot har
overvejet at kigge på det, derfor mente jeg heller ikke det er
anbefalelsesværdigt.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-03-01 00:21

Hej Jakob

Jakob Bock wrote:

> Apples udviklingsværktøj MPW (Macintosh Programmers Workshop) har nu 'altid'
> kunnet hentes gratis. At det så er noget af det mindst brugervenlige stykke
> Macsoftware jeg er stødt på er en helt anden sag.

Ja tak, det har jeg fundet ud af... Jeg har den liggende et eller andet sted på
en CD, men jeg har opgivet at bruge MPW.

> [...]
> inkluderet i MPW som kan hentes fra Apples hjemmeside der laver en
> resourcefil ud fra Rez-beskrivelsen, men som sagt er MPW lidt tungt at komme

Det er '.h' og '.c' filer og som creator står der 'CodeWarrier document'. - Men
jeg må hellere gennemgå dem alle igen og se, om de evt. ligger i andre ormater
også.

> Du må også gerne maile Rez-filerne til mig, så kører jeg dem igennem min CW
> og sender dig resourcefilerne. Om du så kan bruge det til noget ved jeg
> ikke, for som Jan siger...

Det siger jeg tak til, men der kommer nok til at gå lidt tid, før jeg kommer
igennem dem alle nok en gang, så jeg gemmer lige din mail her for tilfældets
skyld.

Fra : Jakob Bock

Dato : 29-03-01 19:56

> Jeg har rystet som en forfrosen pingvin, hver gang jeg blot har
> overvejet at kigge på det, derfor mente jeg heller ikke det er
> anbefalelsesværdigt.

Har du set/prøvet 'Project Builder'? Jeg har hørt løse rygter om at det
skulle være ret godt. Desværre har ikke selv OS X, da min PowerBook nok lige
er i underkanten af hvad OS X kræver. Hvis 'Project Builder' er en reel
konkurrent til CodeWarrior (jeg tænker her kun på at udvikle til Mac OS) vil
jeg dog overveje at investere i Mac OS X nu, da jeg tvivler på at Developer
CDen vil følge med Mac OS X når den til sin tid bundles med nye maskiner.

Mvh
Jakob

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 31-03-01 23:22

> [...]

> CDen vil følge med Mac OS X når den til sin tid bundles med nye maskiner.

Det er udemærket, prisen (gratis) taget i betragtning. Der er flere som
har prist PB til skyerne, og det kan da også de ting man forventer, dvs.
en editor (ikke noget særligt), en debugger (virkede ikke til java i
public beta, og er derfor ikke afprøvet), samt en kraftig integration
med Interface Builder. Sidstnævnte er vist primært hvad roserne er gået
på, og det er da sikkert også fint nok, men det virker ikke intuitivt i
forhold til andre tilsvarende værktøjer, forstået således at hvis du
kender et andet GUI værktøj, så skal du stadig fundere over hvordan IB
bruges. Efter at have læst manualen, så mente jeg ikke at det var noget
for mig, men der er andre som ikke ville bytte det for en tur til månen.

PB ser jeg ikke som en konkurrent til CW, men snare det billige
alternativ, noget som har manglet i flere år. PB byder dog på fordele,
hvis du vil skrive cocoa programmer, jeg tror endda ikke CW understøtter
dette direkte endnu, de mangler lige en Objective C compiler CW tror
jeg stadig vil være den foretrukne, når de engang hopper med på cocoa
vognen, til den tid kan vi håber på, at der bliver konkurrence, men p.t.
høre de til i hver sin verden.