"Janus Sandsgaard" <jas@tekno.dk> skrev i en meddelelse
news:80llwre3m9.fsf@alfred.skaarup.org...
> Hej dk.livssyn.kristendom
>
> Jeg sidder og arbejder med research på et projekt om folkekirkens
> fremtid og tilstræber at orientere mig bredt. Således skriver
> henvender jeg mig nu i nyhedsgruppen her i det håb at hente
> inspirationer og nye kilder.
>
> - Er her nogen der kender til meningsmålinger om folkekirken og
> kristendommen - i dag og i fremtiden?
>
> - Er der kender til projekter eller andre former for undersøgelser om
> den danske folkekirke og den fremtid?
>
> Alle input er velkomne. Jeg skal bruge materialet i et projekt i
> Teknologirådet om folkekirken i fremtiden.
Den danske folkekirke har ingen fremtid, da den kun er en Katolsk
afhopperkirke (i Pavens øjne) og i den nye Økumeniske enhed vil den Katolske
kirke opsluge folkekirken helt eller delvis, prøv sel at læse den katolske
kirkes hjemmeside om emnet.
http://www.katolsk.dk/soeg_frame.html
9. Jesus selv bad i sin lidelses stund: "at de alle må være ét" (Joh.17,21).
Denne enhed, som Herren har skænket sin Kirke, og hvori han ønsker at
indeslutte alle mennesker, er ikke noget, der er tilføjet, men er selve
centrum i Kristi mission. Det er heller ikke en sekundær egenskab i hans
disciples fællesskab. Den hører derimod med til selve det inderste af dette
fællesskab. Gud vil Kirken, fordi han vil fællesskab, og enhed er et udtryk
for det dybeste af hans agape.
Faktisk består denne enhed, der er skænket af Helligånden, ikke blot i at
samle mennesker som en samling af enkeltindivider. Det er en enhed, der er
konstitueret af trosbekendelsens, sakramenternes og den kirkelige
forvaltnings bånd10. De troende er ét, fordi de er i fællesskab med Sønnen,
og i ham har fællesskab med Faderen: "Vort fællesskab er med Faderen og med
hans Søn, Jesus Kristus" (1.Joh.1,3). For den katolske kirke er de kristnes
fællesskab altså ikke andet end åbenbaringen i dem af den nåde, hvorved Gud
gør dem til deltagere i hans eget fællesskab, som er hans evige liv. Kristi
ord "at de alle må være ét" er således hans bøn til Faderen om, at Faderens
plan må blive helt fuldendt på en sådan måde, så enhver tydeligt kan se,
"hvad frelsesplanen er med den hemmelighed, som fra evighed af lå skjult i
Gud, alle tings skaber" (Ef.3,9). At tro på Kristus betyder at ønske enhed;
at ønske enhed betyder at ønske Kirken; at ønske Kirken betyder at ønske det
nådens fællesskab, der svarer til Faderens plan fra evighed af. Dette er
betydningen af Kristi bøn: "Ut unum sint".
10. I den nuværende situation med manglende enhed blandt kristne og med den
tillidsfulde søgen efter fuldt fællesskab, er katolske troende bevidste om,
at de er dybt udfordrede af Kirkens Herre. Det andet Vatikankoncil styrkede
deres forpligtelse med en tydelig ecclesiologisk vision, der er åben for
alle kirkelige værdier, der findes blandt andre kristne. Den katolske
troende møder det økumeniske spørgsmål i en troens ånd.
Koncilet slår fast, at Kristi Kirke "findes i den katolske kirke, styret af
Peters efterfølger og de biskopper, som står i kommunion med ham", og
samtidigt indrømmer den, at "flere elementer af hellighed og sandhed også
findes uden for dens organisation, elementer, som, fordi de er Kristi
særegne gaver, trækker i retning af den katolske enhed"11.
"Til trods for de mangler, vi tror, de lider af, savner de adskilte kirker
eller kirkesamfund på ingen måde vægt eller betydning i frelsens mysterium.
Kristi Ånd har nemlig ikke vægret sig ved at bruge dem som midler til
frelse, midler, som henter deres kraft fra den nådens og sandhedens fylde,
som er blevet betroet den katolske kirke"12.
Og meget meget mere, men ingen Lutheraner tager truslen fra Romerkirken
alvorligt
Erik L
>
> På forhånd tak for hjælpen.
>
> Janus Sandsgaard
> Teknologirådet
>
> --
>
http://tekno.dk