GPRS
Fra : Kristian Asmussen

Dato : 28-05-03 11:58

Er der nogen der ved om GPRS kører over GPS-satteliterne?

--
Best regards / Venlig hilsen
Kristian Asmussen

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 28-05-03 12:14

"Kristian Asmussen" <kristianasmussen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der ved om GPRS kører over GPS-satteliterne?

Det gør det *ikke*! De to ting har intet at gøre med hinanden.

GPS - Global Positioning System
GPRS - General Packet Radio Service

\Mandal

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 28-05-03 12:13

"Kristian Asmussen" <kristianasmussen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der ved om GPRS kører over GPS-satteliterne?

Jeg har lidt svært ved at forholde mig til dit spørgsmål ... seriøst eller
blot en joke..

GRPS og GPS har *intet* med hinanden at gøre.

GRPS = General Packet Radio Service

...... http://www.gsmworld.com/technology/gprs/intro.shtml

GPS = Global Positioning System

....... http://www.colorado.edu/geography/gcraft/notes/gps/gps_f.html

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Kristian Asmussen

Dato : 28-05-03 12:56

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3ed499af$0$48911$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> "Kristian Asmussen" <kristianasmussen@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jeg har lidt svært ved at forholde mig til dit spørgsmål ... seriøst eller
> blot en joke..

Det va fordi min ven og jeg kom til at diskutere jeg hævdede at GPRS ikke
kørte over GPS og han hævdede at det gjorde.

Men så kom jeg lidt i tvivl da han sagde at at man kunne få et program som
var en vejviser, hvad kører den så over?

Hilsen Kristian Asmussen

Fra : Lars Bo Wassini

Dato : 28-05-03 14:06

"Kristian Asmussen" <kristianasmussen@mail.dk> wrote in message

> Men så kom jeg lidt i tvivl da han sagde at at man kunne få et program som
> var en vejviser, hvad kører den så over?

Der har været snak om at telefonen via placeringen af telefonen i forhold
til flere antenner skulle kunne virke som vejviser, men der er så vidt jeg
ved ingen telefonselvskaber der tilbyder det og inden telefoner der
understøtter det endnu!

Hvis du skal have et program til vejviser via GPS kræver det at man køber en
hardware GPS, som kan være en enhed for sig selv - eller blot en modtager
til en Palm/Pocket PC/Telefon.

/Lars

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 28-05-03 15:36

"Kristian Asmussen" <kristianasmussen@mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det va fordi min ven og jeg kom til at diskutere jeg hævdede at GPRS ikke
> kørte over GPS og han hævdede at det gjorde.

Din ven vrøvler...

> Men så kom jeg lidt i tvivl da han sagde at at man kunne få et program som
> var en vejviser, hvad kører den så over?

En GPS-enhed.

Måske din ven blander tingene lidt sammen.

Garmin laver dog en GSM-telefon med indbygget GPS-modtager ...... eller
omvendt...

Du finder den her... http://www.garmin.com/products/navTalkGSM/

Til denne GSM/GPS-enhed kan naturligvis købes kort-CD´s, der uploades til
"dimmeren" via ens PC.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 16-06-03 15:13

After drinking 3 Pan Galactic Gargle Blasters, "Kristian Asmussen"
<kristianasmussen@mail.dk> mumbled in
> [...]
> Men så kom jeg lidt i tvivl da han sagde at at man kunne få et
> program som var en vejviser, hvad kører den så over?

Det er sku heller ikke nemt at finde ud af, men der findes faktisk
en mobiltelefon med indbygget GPS (til at finde positionen), som
benytter GPRS til at hente de seneste opdaterede oplysninger om
hvordan man kommer fra punkt A til B. Jeg har selvfølgelig ikke
bladet og kan ikke lige finde ud af hvad den hedder.

Andrew
--
*** The opinions expressed are not necessarily those of my employer. ***
* Software Engineer Andrew Engels Rump * BLIK og ROERarbejderforbundet *

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 28-05-03 12:33

Kristian Asmussen skrev:

>Er der nogen der ved om GPRS kører over GPS-satteliterne?

Ja - det ved jeg.

GPRS har INTET med GPS at gøre...

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/
- låsesmeden til din mobiltelefon!

Fra : Georg

Dato : 28-05-03 18:34

Orange tilbyder servicen "basic tracking" til erhvervskunder. Det er en gsm
positionerings tjeneste, den eneste af sin art i DK. I sverige tilbyder
Telia en lignende tjeneste til sine kunder..

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 28-05-03 19:08

"Georg" <linesnuden@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> positionerings tjeneste, den eneste af sin art i DK. I sverige tilbyder
> Telia en lignende tjeneste til sine kunder..

Hvor nøjagtig er denne service ifht. GPS..?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Ivar Madsen

Dato : 28-05-03 19:15

Bjørn Jørvad skrev Onsdag den 28. maj 2003 20:07 i
dk.teknik.telefoni.mobil:

> Hvor nøjagtig er denne service ifht. GPS..?

GPS er rimeligt nøjagtig, mens Telia's AFAIK alene oplyster hvilken
mast telefonen er knyttet til.

Men på et tidspunkt kunne man forstille sig, at de finder på at masten
sender info ud om dens position, og så vil det være muligt at lave
telefoner der kan beregne sin position lige så nøjagtig som en GPS.

Ivar Madsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 28-05-03 22:09

"Ivar Madsen" <news-@milli.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men på et tidspunkt kunne man forstille sig, at de finder på at masten
> sender info ud om dens position, og så vil det være muligt at lave
> telefoner der kan beregne sin position lige så nøjagtig som en GPS.

Jeg vil da bestemt mene du skal have kontakt med flere end 1 mast (i rigtig
hurtig rækkefølge) for over hovedet at kunne beregne en position....ellers
skulle man vel blot have 1 enkelt satellit for at "GPS´se"...

Kan du via masterne lave en 3-punktmåling, kunne man lave en
positionsmåling. Du skal jo med en rimelig nøjagtighed få oplyst de
koordinater telefonen befinder sig på.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Ivar Madsen

Dato : 28-05-03 22:46

Bjørn Jørvad skrev Onsdag den 28. maj 2003 23:08 i
dk.teknik.telefoni.mobil:

> [...]
> rigtig hurtig rækkefølge) for over hovedet at kunne beregne en
> position....ellers skulle man vel blot have 1 enkelt satellit for at

Forudsat at mobilen ikke flyttes, så kan den regne dens position ud
udfra 3 master der udsender deres position, uanset hvor lang tid der
går fra den finder mast 1, mast 2, og mast 3.

> Kan du via masterne lave en 3-punktmåling, kunne man lave en
> positionsmåling. Du skal jo med en rimelig nøjagtighed få oplyst de
> koordinater telefonen befinder sig på.

Ved at kende 2 masters position, og afstanden til dem, så kan man
(telefonen) beregne hvilke to positioner den kan have, ved at tage en
3. mast med, så kan den regne ud hvilken af de to den befinder sig på.
Nu er GSM nettet bygget op således at afstanden til masten er kendt af
masten, og denne giver telefonen besked derom *) derfor vil jeg næsten
tro at den typisk vil kunne finde sin position ved brug af kun to
master. Og er der kun en mast inden for rækevide, så vil positionen af
denne, og afstanden til den kunne oplystes til brugeren.

*) Der er 8 telefoner der deler samme freq. hvor de så har hver sin
timeslot, alså de sender i korte intervaller, da signalet ikke bruger
samme tid om at nå masten hvis telefonen befinder sig 1 metter fra
masten, som hvis de befinder sig 30 Km fra masten, og timeslottene er
så korte at den tidsforskæld betyder endog meget, så får telefonen
besked om at sende før det er dens tur til at sende, således at
signalet når masten når det er den enkeltes telefons tid, det er vist
128 sådanne tidsforskydninger, og en radius på vistnok 35 Km, det vil
sige at afstanden til masten er kendt med 35000 / 128 = 273 meters
nøjagtighed.

Jeg forspørger lige i videnskab gruppen, om de 3 oplysninger er nok til
en sikker positionsbestemelse, nu er jeg blevet interseret i det

Ivar Madsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 28-05-03 23:25

"Ivar Madsen" <news-@milli.dk> skrev i en meddelelse

KLIP .. en masse god teori...

> Jeg forspørger lige i videnskab gruppen, om de 3 oplysninger er nok til
> en sikker positionsbestemelse, nu er jeg blevet interseret i det

Det er da fuldt forståeligt.

Du skal også medregne telefonens ringe sendestyrke ... specielt på 1,8 GHz.

Når sendenettene i byerne er udbygget med antenne for hver 1 Km., kan det
blive interessant.

Jeg mener de langsigte planer kunne være sender/modtagere for hver 100
meter. Dette ville betyde muligheder for helt nye service´s.

Folk ude på landet ville naturligvis ikke få glæde af disse, da
sendemasterne nok ikke ville blive sat så tæt her (dette gælder naturligvis
også for mindre byer).

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn