Advocado spirer
Fra : Rikke & Brian

Dato : 28-05-03 09:59

Hej
jeg har plantet kernen fra en advocado frugt og den spirer også flot. Mit
spørgsmål er, når engang den skal plantes om, skal selve den store advocado
sten så med, eller skal den skilles fra resten af planten?

Mvh. Brian

Rikke Brauner Mikkelsen
Brian Kjeldsen
Kristian Brauner Kjeldsen

http://brian.kjeldsen1.person.emu.dk/
O Captain, my Captain. Who knows where that comes from? Anybody? Not a
clue? It's from a poem by Walt Whitman about Mr. Abraham Lincoln. Now in
this class you can either call me Mr. Keating, or if you're slightly more
daring, O Captain my Captain.

Fra : Anette

Dato : 28-05-03 16:58

Rikke & Brian <brauner@mail1.stofanet.dk-REMOVE.THIS> wrote:
> [...]
> Mit spørgsmål er, når engang den skal plantes om, skal selve den
> store advocado sten så med, eller skal den skilles fra resten af

Hej Brian

Jeg har et par stykker og der har jeg plantet stenen med.
Både spirerne/grenene og rødderne har udspring inde fra midten af stenen,
så jeg tror ikke at planten bryder sig om at man knækker stenen af.

Under alle omstændigheder sker der ikke noget ved at plante den med.
Jeg har ikke tjekket, men jeg vil tro at den bare "forsvinder" når det
lille nye advocadotræ ikke længere skal bruge den.

mvh/ Anette

Fra : Rikke & Brian

Dato : 28-05-03 17:21

"Anette" <anette@snotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg har ikke tjekket, men jeg vil tro at den bare "forsvinder" når det
> lille nye advocadotræ ikke længere skal bruge den.

Det var også hvad jeg ville gætte på. Har du plantet stenen over eller under
jorden når du har plantet om?

Fra : Anette

Dato : 28-05-03 22:48

Rikke & Brian <brauner@mail1.stofanet.dk-REMOVE.THIS> wrote:

> Det var også hvad jeg ville gætte på. Har du plantet stenen over
> eller under jorden når du har plantet om?

Under...men kun lige under overfladen

mvh/ Anette

Fra : Majer

Dato : 29-05-03 21:33

Rikke & Brian wrote:
> Hej
> jeg har plantet kernen fra en advocado frugt og den spirer
> også flot.

Hvordan har du fået den til at spirer?? Har du plantet den i en urtepotte
eller hvad??

Mange hilsner fra
--
Majer
www.majer.dk

Fra : Anette

Dato : 29-05-03 22:10

Majer <majbritt<FJERN@majer.dk> wrote:
> Hvordan har du fået den til at spirer?? Har du plantet den i en
> urtepotte eller hvad??

Jeg bruger hyacintglas. Hvis stenen ( kernen) ikke er stor nok til at
balancere på indsnævringen, vikler jeg nogle lag staniol om, som et
mavebælte på stenen. Den underste del, skal være fri og være under vand.
Efter et par uger, slår den rødder....og ca 6-8 uger senere sætter jeg den i
potte. Det fungerer fint her. Det er ikke hver gang det lykkes, men de
fleste. Og bagefter holder planten som alle andre...de dør hvis man glemmer
at vande dem o.s.v.
Vores er i drivhuset hele sommeren, og inde om vinteren.

/ Anette

Fra : Majer

Dato : 30-05-03 07:53

Anette wrote:
Og bagefter holder planten som alle andre...de dør
> hvis man glemmer at vande dem o.s.v.
> Vores er i drivhuset hele sommeren, og inde om vinteren.

Hvordan ser selv planten egentlig ud?? Har du evt. et billede af den??

Med Venlig Hilsen
--
Majer
www.majer.dk

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 30-05-03 08:41

"Majer" <majbritt<FJERN@majer.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan ser selv planten egentlig ud?? Har du evt. et billede af den??

De ender som høje skovtræer i troperne.
Du kan finde billeder af træet ved at søge på plantens latinske navn Persea
americana.
Se fx her: http://www.arboles.org/paginas/persea_americana.html
Vi smider kernerne på kompostbunken, og når komposten bliver kørt ud,
resulterer det i masser af spirende avocadoer [de hedder avocado og har ikke
noget med advokater at gøre ;-].
Så de ER nemme at have med at gøre (nemmere end med advokater).

Poul Erik Jørgensen
--
Remove MAIL from my email-address when replying.
Enlevez MAIL de mon adresse électronique pour me contacter.

Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 04-06-03 12:01

Jeg plejer at stikke 3 eller 4 tandstikker midt i stenen, og derefter lade
den hvile på disse på kanten af et glas vand.
Når tiden er inde plantes stenen med spirre i en urtepotte.
Ved ca. 12cm højde anbefaler div. internetsider at skære planten ned til
halv højde, så der bare er en stængel. (Den skal nok komme igen).
Vent så 10-12 år for at se om du har fået en af de få planter der kan
producere frugter..

Med venlig hilsen

Bjarne Kunckel