Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Valg af analogt: Canon 300 el. Nikon F65
Fra : Jeppe Møller

Dato : 28-05-03 09:44

Jeg har fotograferet i små 10 års tid efterhånden, og jeg er blevet træt af
mit gamle spejrefleks med fast objektiv.
Derudover vil jeg gerne have muligheden for at slå automatikken til som
disse to kameraer også giver mig udover den fuldstændg manuelle betjening.
Jeg skal ikke bruge dette kamera til fotografering ved familiefester og
lignende - det har jeg et digitalkamera til. Det kamera jeg vil købe skal
bruges til hvad man kan kategorisere som seriøs-amatør-fotografering.

Men hvilket kamera er bedst?

Canon 300v har 7 fokuseringspunkter - Nikon F65 har 5
Nikon skulle have bedre lysmåling (?) og Canon bedre dybdemåling.

Hvilket andre forskelle bør jeg være opmærksom på før end jeg går udog
investerer- og hvilket kamera vil jeg blive gladest for på sigt!?

(Når de spørgsmål er stillet- bør jeg så istedet går en klasse op og
investere i Nikon F80 eller et ligende kamera?)

Jeg ser meget frem til hjælp med at finde det *helt* rigtige kamera.

vh
/JeppeMøller

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 28-05-03 13:55

hvis jeg var dig ville jeg købe et brugt spejlrefleks kamera i f.eks. DBA,
der kan du få et meget stærkere/bedre kamera med flere funktioner, til samme
pris, som hvis du købte et nyt...

Jeg er selv mest til Canons kameraer, men det er nok en smagsag...

Du kan lige nu i DBA få:

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 28-05-03 14:02

jeg glemte lige eksemplerne:

Canon EOS 30, spejlreflex, m.Sigma 70-200 mm, vertikalt greb m.batt., 4500
kr...

Canon EOS 50E kamerahus, øjestyret fokus, meget flot stand, m.vertikalgreb,
BP-50, 2 lithiumbatt., u.optik 2200 kr...

Spejlrefleks kamera, Canon EOS 5, Meget velh. semiprof spejlrefleks 2500
kr..

Jeg har selv et Canon EOS 5, et kamera jeg er meget glad for...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : KNL DtP

Dato : 28-05-03 15:35

"René Ernst Nielsen" <cigarer@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Spejlrefleks kamera, Canon EOS 5, Meget velh. semiprof spejlrefleks
2500 kr..

Det må da siges at være billigt, såfremt kameraet er i ordentlig stand.
EOS 5 (som jeg selv har) er meget solidt bygget, og har alle de
funktioner man kunne ønske sig i et godt spejlreflekskamera (1/8000 sek,
5 billeder/sek., øjestyret autofokus, kan også køre total manuelt, god
lysmåler, flash-tilslutning ect.). Tjeck lige om der følger et
vertikal-greb med...

Så kunne du jo bruge resten af budgetet på et (eller flere) gode
objektiver.Canon's eget 28-105 mm f/3,5-4,5 USM er en herligt standart
zoom, som tegner dejligt skarpt.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 28-05-03 16:22

> [...]
billeder/sek., øjestyret autofokus, kan også køre total manuelt, god
lysmåler, flash-tilslutning ect.). Tjeck lige om der følger et vertikal-greb

jeg må give dig ret...

Hvis huset er til salg endnu er det et godt køb, hvis du ikke lige får fat i
det kommer der sikkert andre, mht. til vertical grip, skal du ikke give dig
til at tude hvis det ikke følger med, jeg har lige selv købt et i
dk.marked.privat.foto sammen med en fjernudløser til 600 kr, nogle dejlige
ting, men du kan nemt klare dig uden til at starte med...

> Så kunne du jo bruge resten af budgetet på et (eller flere) gode
> objektiver.

Dette skal man jo ikke glemme, det er glasset foran kamerahuset der rigtig
betyder noget, det er her du kan se forskel på det billige engangskamera og
så dit spejlrefleks (hvis man skal sige det lidt groft, der er mange ting
man kan med sit spejlrefleks som man ikke kan med et engangskamera...)

Igen kan du lede lidt efter noget brugt, brug lidt flere penge på et
objektiv, i stedet for at købe 2 halvdårlige...

Du kan se en masse omkring hvilke specifikationer, både canon og nikons
kameraer har her:

Canon: http://www.photozone.de/bindex1.html
Nikon: http://www.photozone.de/bindex2.html
--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Jeppe Møller

Dato : 28-05-03 18:44

> [...]
> billeder/sek., øjestyret autofokus, kan også køre total manuelt, god
> lysmåler, flash-tilslutning ect.). Tjeck lige om der følger et

Jeg har siddet og læst om kameraet på nettet og har fundet et godt tilbud i
DBA.
Jeg er dog stadig i tvivl om hvad der er den væsentligste forskel (der er
sikkert flere) på EOS 300(v) og EOS 5.
Hvad jeg lige kan overskue er EOS 5'eren et bedre kamera, men hvorfor? Hvis
i kan hjælpe mig med lidt specifik information vil jeg være glad, når i
taler så posititvt om kameraet bliver jeg jo faktisk overbevist om at det er
det jeg må eje!
Hvor stor klasseforskel er der mellem de to kameraer, og kan det virkelig
"betale sig" at købe et 10 år gammelt kamera- er det ikke forældet i forhold
til det nyere kamera som jeg har som alternativ?

*CUT*
> Igen kan du lede lidt efter noget brugt, brug lidt flere penge på et
> objektiv, i stedet for at købe 2 halvdårlige...

Det lyder fornuftigt!

> Du kan se en masse omkring hvilke specifikationer, både canon og nikons
> kameraer har her:
>
> Canon: http://www.photozone.de/bindex1.html
> Nikon: http://www.photozone.de/bindex2.html

Tak- der er dog en del tekniske ting jeg ikke forstår i det- derfor spørger
jeg videre herinde hos jer

vh
/JeppeM

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 28-05-03 19:38

De vigtigste forskelle på de 2 huse er:

Huset på Canons EOS 5 er kraftigere bygget

Canon EOS 5 er lidt tungere (er derfor i min mening nemmere at "holde
roligt" selv i blæsevejr, kan ikke lige forklare hvorfor...)

Du kan skyde nogle flere billeder af pr. sek (1,3 for EOS 300v, og 5 for EOS
5)

Canon EOS 5 har silent drive, så du forstyrrer mindre (specielt "rart" til
store begivenheder i f.eks. kirker, hvor man helst ikke vil gøre for meget
opmærksom på sig selv, eller hvis du skal ud og tage billeder i naturen)

Canon EOS 300v har en nyere og sikkert bedre lysmåling, og måske en bedre
autofocus (jeg kan kun sammenligne med min Canon EOS 300, og ift. dette er
der ikke rigtig nogen forskel).

En fordel jeg synes der er ved EOS 5 er muligheden for at lade autofocus
knappen side omme på bagsiden af kameraet, så du kan fokusere på noget, og
ikke behøve at holde knappen nede (udløser knappen på Canon EOS 300 skal
holdes halvt nede for autofocus, og hvis du ikke vil omfokusere skal denne
holdes halvt nede indtil du tager dit billede, dette betyder at dit kamera
kan vælge at fokusere på noget andet, lige før det rigtige skal tages...)

Jeg kan godt lide at holde EOS 5, det passer perfekt i min hånd, jeg kan
også godt lide vertikalgrebet, VG-10, som gøre det nemt at tage billeder på
højkant, jeg ved ikke om sådan noget findes til Canon EOS 300V

Der er sikkert også andre grunde til at skulle vælge det ene eller det
andet, men det er umiddelbart mine grunde...

Fra : KNL DtP

Dato : 28-05-03 22:12

"Jeppe Møller" <jeppem@gjk.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad jeg lige kan overskue er EOS 5'eren et bedre kamera, men hvorfor?

Nu ved jeg ikke hvad du skal bruge kameraet til, men er det lidt mere
end bare feriebilleder, så tror jeg du vil sætte stor pris på et godt
værktøj.

Jeg valgte at købe EOS 5, fordi jeg ville have et kamera der kunne holde
til at blive brugt. Et som var bygget til at få tæsk og som ikke kunne
"kvases" i hånden, som jeg ofte følger det med mange mindre modeller
(som mest af alt virker som noget der kunne komme fra en Kellogg's
pakke).

Jeg har haft EOS 5'eren med i +40º på Le Mans-racerbanen i Frankrig
(skal afsted igen om 14 dage), kulde og regn- og snevejr - og den har
aldrig brokket sig. Selvom den har 10 år på bagen, så kan den stadig
opfylde alle de krav, man skulle have som fotograf:

Du har total styr på hvordan du vil indstille den, da der findes 16
såkaldte Custom Functions - her kan du f.eks. vælge om film-snippen skal
spoles ind i hylsteret eller blive ude, om filmtransporten skal foregå
lydløst, om du vil bruge *-knappen til at vise dybteskarpheden eller
spotmåling eller fokusering ect.

Hvis du vælger spotmåling, så kan du få den til at måle på det af de fem
fokuspunkter du kigger på. Du kan få den til at lave bracketing på +1
EV, 0 EV og -1 EV med 5 billeder i sekundet. Du kan vælge hvilken af
fokuspunkterne kameraet skal bruge ved at kigge på dem. Du kan vælge
lukketider fra 1/8000 sek. til 30 sek. og bulb. Den kan synkronisere med
flash helt op til 1/200 sek. (mange kameraer kan kun op til 1/90 sek.)
Du kan tilslutte ekstern flash med PC-sync-kabel. Du kan styre
TTL-flashen med + - 2 EV (-1,5 er perfekt som fill-in flash). Med VG-10
vertilkagrebet har du udløser, drejehjul, spotmåling og valg af
fokuspunkter, når du tager billeder på højformat.

.... alt i alt er herligt stykke værktøj, som kan holde til at blive
brugt. Jeg kan kun anbefale EOS 5'eren - og hvis du kan finde den i en
velholdt udgave til 2500, så ville jeg ikke betænke mig. Hvis du har
yderligere spørgsmål, så må du endelig fyre løs.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 28-05-03 22:49

jeg har faktisk et spørgsmål til mit nye kamera, jeg har slået CF 4 til
(autofokus vha. AE knappen bagpa), så nu kan jeg selvfølgelig ikke slå CF11
til (DOF vha. AE knappen), hvor laver jeg nu DOF, hvis jeg ikke skal skrue
om på DEP, det er noget med at man kan bruge den lille firkant i venstre
hjørne, men hvordan "tænder" man den ???

Fra : KNL DtP

Dato : 29-05-03 10:17

> er noget med at man kan bruge den lille firkant i venstre
> hjørne, men hvordan "tænder" man den ???

For at kunne bruge den øjnstyret DOF, skal du bruge autofokus og den
skal stå i One Shot-AF-mode. Du kan jo f.eks. sætte den på Av og vælge
f/16, så du kan se at den blænder ned.

Fokuser som normalt og hold denne (det må så være *-knappen i det
tilfælde) og kig så på den lille skrå firkant i venstre hjørne. Hvis du
har kalibreret øjenstyringen korrekt, så lyser den rødt og samtidig
blænder kameraet ned.

Jeg har sat min op sådan at udløser også er fokus og af og til slår jeg
*-knappen om til DOF. Det er veldig praktisk hvis man lige skal tjekke
om f/8 er nok til at sikre et skarpt billede.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 29-05-03 11:53

Hvis du
> har kalibreret øjenstyringen korrekt,

Når jeg skubber om på cal, så skal jeg kun se på de to yderste rammer
(o)ooo(o), jeg skal ikke cal de andre, er dette en fejl ???

Fra : KNL DtP

Dato : 29-05-03 12:56

> Når jeg skubber om på cal, så skal jeg kun se på de to yderste rammer
> (o)ooo(o), jeg skal ikke cal de andre, er dette en fejl ???

Når du sætter den over på CAL, så står der f.eks. CAL - 2.

Kig ind i søgeren og fokusfeltet yderst til højre blinker. Kig på denne,
mens du holder udløseren halvt ned. Kameraet siger [bib-bib]

Nu blinker feltet yderst til venstre. Kig, trykt halvt ned og kameraet
siger igen [bib-bib].

I displayet står der nu END 2. EOS 5'eren har nu gemt din indstilling
under 2 og du kan nu dreje den over på de andre programmer, og afprøve
det. Husk at alle fokuspunkterne skal være aktiveret (tryk på
fokuspunkts-knappen og drej hjulet indtil de alle lyser rød). Nu skulle
øjenstyret autofokus virke.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jeppe Møller

Dato : 04-06-03 14:41

Tak for hjælpen til dem der hjalp mig emd at vælge mit nye kamera!

Jeg har investeret i et Canon EOS 5 hus m. vertikalgreb og datobagstykke til
2850,- (QD modellen).
Næste forcering for mig er nu objektivet...

Jeg kunne godt tænke mig et zoom objektiv, noget i stil med 28-100.

Jeg synes det vil være synd at købe et af de billigste objektiver på
markedet, nu jeg har fået købt en habilt kamera.
På den anden side insisterer pengepungen at det ikke skal være en dyr
L-model, medmindre jeg er så heldig at finde et godt tilbud brugt!
Er Sigma-objektiverne fine nok til kameraet, eller er de originale Canon det
jeg skal gå efter?

Hvilket objektiver mener i vil kunne hjælpe mig bedst fra start?
Jeg forestiller mig at købe brugt, og at den absolutte max pris vil være
3000,-

mvh
/JeppeM -

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 04-06-03 14:56

"Jeppe Møller" <jeppem@gjk.dk> wrote:
> Tak for hjælpen til dem der hjalp mig emd at vælge mit nye kamera!
>
> Jeg har investeret i et Canon EOS 5 hus m. vertikalgreb og datobagstykke til
> 2850,- (QD modellen).

Hvorfor, oh, hvorfor? Du kommer til at fortryde den dag du har et flot
billede, hvor dato-stemplet ikke kan klippes væk ;P (med mindre det kan
slås fra, naturligvis.)

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Jeppe Møller

Dato : 04-06-03 16:29

> Hvorfor, oh, hvorfor? Du kommer til at fortryde den dag du har et flot
> billede, hvor dato-stemplet ikke kan klippes væk ;P (med mindre det kan
> slås fra, naturligvis.)

Det kan den heldigvis- tror aldrig jeg vil få brugt den datofunktion!

/JeppeM

Fra : Martin K. R.

Dato : 04-06-03 15:02

> [...]
>
> Hvilket objektiver mener i vil kunne hjælpe mig bedst fra start?
> Jeg forestiller mig at købe brugt, og at den absolutte max pris vil være

Jeg kan klart anbefale Canons 28-135mm med billedstabilisator. Man får
utroligt meget linse for pengene. Jeg har selv haft utrolig megen glæde af
den linse. Den eneste grund til jeg nu har solgt den er, at jeg har
anskaffet Canons 70-200mm f/2.8 IS (som er bedre, men temmelig meget
dyrere).
28-135mm linsen fås til tider i Den Blå Avis til ca. 3500,- og så kan du vel
'prutte' den lidt ned.

Martin

Fra : Jesper

Dato : 04-06-03 20:49

On Wed, 4 Jun 2003 16:01:44 +0200, "Martin K. R." <mr@get2net.dk>
wrote:

>"Jeppe Møller" <jeppem@gjk.dk> wrote in message
>til

>Jeg kan klart anbefale Canons 28-135mm med billedstabilisator. Man får
>utroligt meget linse for pengene.

Hej Jeppe.

Jeg kan også anbefale Canon 28-135 IS. Det er det eneste objektiv jeg
har til mit EOS 300 pt. og jeg er meget glad for det ! Hvis du skal
have en god "all-round" linse er det et godt bud.
Image Stabilizer funktionen er måske ikke vigtig for dig som for mig,
men jeg har lige været en tur i Sydamerika og tog 10 film og kun 2
billeder blev rystet. Rigtig mange af billederne blev taget ved
lukketider omkring 1/20-1/45 da jeg ofte bruger polfilter. Linsens
diameter er 72mm så hvis du skal have filtre til det er de desværre
ikke blandt de billigste.

Hvis du vil se nogle billeder taget med objektivet kan du se dem på
min hjemmeside: http://hjem.get2net.dk/jlpphotos. Du skal se under
billederne fra Spanien, Bolivia og Chile.

Hilsen

Jesper

Fra : KNL DtP

Dato : 04-06-03 21:17

"Jesper" <jelpe@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis du vil se nogle billeder taget med objektivet kan du se dem på
> min hjemmeside: http://hjem.get2net.dk/jlpphotos. Du skal se under
> billederne fra Spanien, Bolivia og Chile.

Har lige kigget forbi og der er virkelige nogle gode skud! Især under
Bolivia. Bruger du dias eller negativ når du er på tur?

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jesper

Dato : 04-06-03 22:12

On Wed, 4 Jun 2003 22:17:12 +0200, "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com>
wrote:

>"Jesper" <jelpe@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Har lige kigget forbi og der er virkelige nogle gode skud! Især under
>Bolivia. Bruger du dias eller negativ når du er på tur?

Hej Kristian.

I Bolivia og Chile har jeg brugt diasfilm, Sensia og Provia undtagen
ved det første billede under Bolivia. Det er Fuji Superia,
negativfilm. Jeg scanner nu billederne selv på en Minolta Dual II. Jeg
får de bedste scanninger fra diasfilm.

Hilsen

Jesper

Fra : KNL DtP

Dato : 04-06-03 17:06

"Jeppe Møller" <jeppem@gjk.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har investeret i et Canon EOS 5 hus m. vertikalgreb og
datobagstykke til

Tillykke med det! Jeg tror med garanti du bli'r glad for det - du må jo
endelig spørge, hvis den driller :)

> Hvilket objektiver mener i vil kunne hjælpe mig bedst fra start?
> Jeg forestiller mig at købe brugt, og at den absolutte max pris vil
være
> 3000,-

Det objektiv du kommer til at bruge mest, er klart et i området fra 28
mm til en 80-100 stykker. Canon har en meget, meget god 28-105 mm
f/35-4,5 USM. Den tegner meget skarpt, har en udmærket lysstyrke (= stor
blændeåbning = lav blændeværdi) og så har den intern fokusering, så
fronten bevæger sig ikke og du kan "gribe" manuelt ind hele tiden.

Jeg har prøvet et par multi-zooms af typen 28-200 mm, og efter min
mening er de for kluntede. Man får godtnok det hele i ét objektiv, men
det er også på bekostning af betjeningen.

Brugte forslag fra dba.dk:

Obj., Sigma EX 28-70 F/2.8, t.Canon. inkl. orig. emball., taske,
modlysblænde, fin stand, (nypr. 5.000) = 2.000 kr.
---
Objektiver, Canon 28-135mm, Som nyt, m.æske, nypr. 6000, blænde 3,5-5,6
m.Canon's "Image Stabilizer" = 3.500 kr.

....sidstnævnte tror jeg vil være et rigtigt godt bud.
http://www.dpreview.com/reviews/CanonD30/Images/lenses01.jpg

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 04-06-03 22:55

"Jeppe Møller" <jeppem@gjk.dk> wrote in

> Jeg kunne godt tænke mig et zoom objektiv, noget i stil med 28-100.

Som de øvrige svar du har fået, kan jeg kun anbefale enten Canon 28-105 mm
f/3.5-4.5 USM (ikke den nye 4.5-5.6) eller 28-135 f/3.5-5.6 IS USM. Jeg har
haft 28-105'eren og bruger pt. 28-135'eren og de er begge gode optikker til
mit kvalitetsniveau.

Vær opmærksom på at der er stor forskel på størrelsen og vægten af de to
objektiver! 28-135 er væsentlig større end 28-105'eren og bruger som nævnt af
en anden 72 mm filtre, hvor 28-105'eren bruger 58 mm filtre som er nemmere at
finde brugte og altid mere overkommelige i pris..

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP
http://www.darling.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 04-06-03 23:39

Hvorfor ikke 28-135 IS objektivet?

--Michael

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 05-06-03 17:06

"Michael Holm" <Michael@Holm.org> wrote in news:3ede74eb$0$97206
$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> Hvorfor ikke 28-135 IS objektivet?

Jeg forstår ikke dit spørgsmål? Jeg anbefaler begge objektiver..

Fra : Jeppe Møller

Dato : 14-06-03 16:21

Jeg er nu endelig kommet op og køre med et Sigma28-200mm F3.8-5.6 - 1000kr
inkl. et uv-filter.

Det var ikke lige sådan et objektiv jeg ledte efter, men jeg må 'nøjes'
indtil videre... Sigma EX og Canon objektiver i den størrelse jeg eldte
efter (ca 28-105) har været umulige at opdrive, eller for dyre at betale.

Jeg takker for hjælpen jeg har fået herinde, den har været uundværlig...
nu mangler jeg kun at tage et par billeder- men det klarer jeg fint alene

Måske poster jeg et par stykker når kameraet har været med en tur og runde
Bornholm på ferie...

Noch einmal danke
/JeppeM