Fremstilling vha. billede, med krænkelse t~
Fra : Troels [around 9000]

Dato : 27-05-03 20:12

Hej.

En veninde af mig opdager pludselig, at hendes billede ligger på en dansk
hjemmeside (altså er vi inde på den danske lovgivning only).

På billedet vises kun hendes ansigt - og en smule af overkroppen (skuldre).
På billedet har hun en stropløs trøje på, det kan man så ikke se, så
fantasien vil hos de meste mænd ryge i retning af at hun er topløs.

De andre personer i gallerierne på siden er ligeledes letpåklædte, meget
udfordrende i påklædningen. Ergo er vi ude i en sag om krænkelse, vel, siden
personen fremstilles som "billig" på den måde, at personen smider tøjet uden
videre for omverdenen.

Dertil kommer at billedet IKKE er lagt på hjemmesiden med tilladelse fra min
veninde; ergo må der her være en sag ifm. den danske copyrightlov. Billedet
er taget med webcam af veninden selv - der var ikke tale om et live-show,
men at hun tog et enkeltbillede offline. Det har lagt på hendes hjemmeside i
en kortere periode - men selvom billedet har lagt på en hjemmeside, skal man
vel stadig spørge om lov, før man benytter billedet uden videre, og så på en
sådan hjemmeside, som nævnt tidligere (altså siden med de letpåklædte
personer på). Hjemmesiden omtalt som min venindes var en personlig side -
altså i stil med www.zammy.dk, osv.

Mange hilsener,
Troels Plougmann Olsen

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 27-05-03 20:14

Troels [around 9000] <puttitat@adslhome.dk> wrote:
> [...]
> På billedet har hun en stropløs trøje på, det kan man så ikke se, så
> fantasien vil hos de meste mænd ryge i retning af at hun er topløs.

I hvilken forbindelse var billedet indsat på den (personlige, som du
siger) hjemmeside?

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 27-05-03 20:18

Rune B. Broberg <usenet@mihtjel.dk> wrote:

> I hvilken forbindelse var billedet indsat på den (personlige, som du
> siger) hjemmeside?

Jeg tror bare jeg sludrer. Brug af billedet på en anden hjemmeside er
brud på din venindes ophavsret, og ud fra det kan hun få det fjernet.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 27-05-03 20:24

> Jeg tror bare jeg sludrer. Brug af billedet på en anden hjemmeside er
> brud på din venindes ophavsret, og ud fra det kan hun få det fjernet.

Har du en § på det? Altså nr., og hvilken lov det står i?

Hvad med det faktum, at hun bliver udstillet på en side, hvor meningen med
langt de fleste andre billeder (vil jeg da tro...!) er, at ophidse mænd
seksuelt?

// Troels

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 27-05-03 20:25

> Har du en § på det? Altså nr., og hvilken lov det står i?

Lov om ophavsret, delen om fotografiske billeder. Nøjagtigt
paragraf-nummer kan jeg ikke lige huske..

> Hvad med det faktum, at hun bliver udstillet på en side, hvor meningen med
> langt de fleste andre billeder (vil jeg da tro...!) er, at ophidse mænd
> seksuelt?

Det er der da potentielt en "sag" i - men det kommer jo an på om man har
lyst til at begynde på den slags. Jeg tror ikke det er noget der er
'værd' at bekymre sig om, økonomisk.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 27-05-03 20:30

> Det er der da potentielt en "sag" i - men det kommer jo an på om man har
> lyst til at begynde på den slags. Jeg tror ikke det er noget der er
> 'værd' at bekymre sig om, økonomisk.

Helt sikkert ikke, men det var for at udstikke paragraffer til brug i mail
til personen der ejer siden, samt andre personer der måtte have deres
billede på siden ufrivilligt.

// Troels

Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-05-03 08:12

"Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> wrote in message

> Lov om ophavsret, delen om fotografiske billeder. Nøjagtigt
> paragraf-nummer kan jeg ikke lige huske..

Det er :
§ 67. Billedoptagelser må ikke uden fremstillerens samtykke eftergøres eller
gøres tilgængelige for almenheden, før 50 år er forløbet efter udgangen af
det år, da optagelsen fandt sted. Hvis en billedoptagelse udgives eller
offentliggøres inden for dette tidsrum, varer beskyttelsen dog, indtil 50 år
er forløbet efter udgangen af det år, hvor den første udgivelse eller
offentliggørelse fandt sted, alt efter hvilket tidspunkt der er det første.

> Det er der da potentielt en "sag" i - men det kommer jo an på om man har
> lyst til at begynde på den slags. Jeg tror ikke det er noget der er
> 'værd' at bekymre sig om, økonomisk.

Det er nok idt svært at komme igennem med en krænkelsessag, når billedet
også i første omgang har været offentliggjort på nettet (godt nok i en anden
sammenhæng).
Vil hun have 'noget ud af det', kan hun sende et brev til indehaveren af
hjemmesiden, hvori hun anfører, at de gør uberettiget brug af hendes
billede, og at det skal fjernes. Samtidig kan så vedlægge en regning for den
uberettigede brug ind til nu. Beløbet kan hun principielt selv sætte, men i
omegnen af 1- 2000,- vil ikke være usædvanligt.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-05-03 09:26

Per Christoffersen skrev:

>uberettigede brug ind til nu. Beløbet kan hun principielt selv sætte, men i
>omegnen af 1- 2000,- vil ikke være usædvanligt.

Jeg mener at fotografer gerne tager 5'000 kr. for den slags?

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-05-03 09:35

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message

> Jeg mener at fotografer gerne tager 5'000 kr. for den slags?

Hvis jeg køber billeder til webbrug, så plejer prisen at ligge på de 1-
2000,- .
Men det kan godt være at de lægger noget ekstra på, når brugen har været
uberettiget.
Jeg har aldrig været ude for det selv (heldigvis), så jeg har ingen konkret
erfaring.

/Per

Fra : Anders Houmark

Dato : 29-05-03 15:01

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg køber billeder til webbrug, så plejer prisen at ligge på de 1-
> 2000,- .
> Men det kan godt være at de lægger noget ekstra på, når brugen har været
> uberettiget.

Jeg har via en sag i dk.fritid.foto hørt at i sådanne tilfælde bliver prisen
2 x salgsprisen på billedet..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 27-05-03 20:21

> I hvilken forbindelse var billedet indsat på den (personlige, som du
> siger) hjemmeside?

Med et persongalleri, som dette:

http://www.misslinda.org/webcam.htm

Altså et lille fotogalleri af én selv.

// Troels

Fra : Ulrik Guldbæk

Dato : 28-05-03 11:25

Det er snarere en fredskrænkelse end en ophavsretskrænkelse.

Se Frøbert, K. A.: Massemediernes frihed og ansvar.

Principielt står man frit i forhold til at vælge at anlægge en privat
straffesag i Byrertten eller indgive politianmeldelse. Men Politiet
kan ikke lide den slags sager, så politianmeldelse vil formentligt
være spild af tid.

Men igen men: Statsamtet afslår som hovedregel fri proces i sager,
hvor man har en klagemulighed, men vælger ikke at bruge den og anlægge
retssag i stedet for.

Jeg kunne meget nemt forestille mig, at statsamtet ville være meget
fristet til at at afslå fri proces til en privat straffesag, hvis man
ikke først har indgivet politianmdelse.

***

Straffelovens § 264 d. "Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder
straffes den, der uberettiget videregiver meddelelser eller billeder
vedrørende en andens private forhold eller i øvrigt billeder af den
pågældende under omstændigheder, der åbenbart kan forlanges unddraget
offentligheden. Bestemmelsen finder også anvendelse, hvor meddelelsen
eller billedet vedrører en afdød person."

Straffelovens § 275. "Forbrydelserne i dette kapitel er undergivet
privat påtale. Dette gælder dog ikke dem, der er nævnt i §§ 266, 266 a
og 266 b."

Straffelovens § 96. "Adgang til privat påtale og til at begære
offentlig påtale bortfalder, når den berettigede ikke har anlagt sag
eller fremsat begæring inden 6 måneder efter, at han har fået sådan
kundskab, at han har tilstrækkeligt grundlag for sagsanlæg eller
fremsættelse af påtalebegæring."

Stk. 2. I de i §§ 263-265 nævnte tilfælde kan offentlig påtale
ske, når den forurettede anmoder herom. ..."

MVH.
Ulrik Guldbæk
FATAH REKURS K/S

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-05-03 11:48

Ulrik Guldbæk skrev:

>Det er snarere en fredskrænkelse end en ophavsretskrænkelse.

Det kan man ikke sige. Det er helt klart en krænkelse af
ophavsretten. Derudover kan der også være tale om andre
krænkelser.

>Straffelovens § 264 d. ...
>... der åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden.

Det er en irrelevant paragraf. Et billede der *er* offentliggjort
frivilligt og lovligt, kan ikke forlanges unddraget
offentligheden.

--
Bertel