Virtuel verden? (Matrix med flere)
Fra : HKJ

Dato : 27-03-01 21:32

Jeg undre mig over at den kun er Matrix som bliver nævnt her i gruppen når
snakke falder på virtuel virkelighed, er det fordi folk ikke har set andet?
Eller er det fordi jeg er den eneste som også syntes om de andre film om
emnet fra samme årgang.

The Thirteenth Floor (1999), handler også om en komputerskabt verden (en ny
opfindelse som næsten er færdig, så sker der et mord og for at opklare dette
er det nødvendigt at lede efter informationer i prototypen).

eXistenZ (1999), handler om et komputerspil med rigtig "virtual reallity".

Fra : Michael Thomsen

Dato : 28-03-01 08:09

> eXistenZ (1999), handler om et komputerspil med rigtig "virtual reallity".

Jeg har ikke set Thirteenth Floor, Men eXiztenZ kan jeg meget bedre lide end
den overvurderede Matrix. (ingen af dem er specielt originale, men eXiztenz
'låner' fra modernistiske litteraturklassikere, 60'er new wave science
fiction og Cronenberg selv - Matrix låner mest fra Vertigo-tegneserier, New
Age wannabe filosofi, Hong Kong-film og MTV, hvilket er en anelse mindre
sejt)

mvh Michael

Fra : Ken Madsen

Dato : 28-03-01 08:32

Michael Thomsen wrote:

> [...]
> Age wannabe filosofi, Hong Kong-film og MTV, hvilket er en anelse mindre

Hvem afgør forresten, hvad der er sejt. flertalet tror jeg forresten.

Fra : Michael Thomsen

Dato : 28-03-01 09:28

> Hvem afgør forresten, hvad der er sejt. flertalet tror jeg forresten.

Mindretallet afgør det. Altid! Det er en naturlov. . . .

mvh Michael (som i virkeligheden ikke er særligt sej)

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 28-03-01 08:52

Hej!

Michael Thomsen wrote:

> Mindretallet afgør det. Altid! Det er en naturlov. . . .

Tja, jeg afgører det selv. Andre kan ikke vide om jeg synes en film er
"sej" :)

--
Regards/Mvh Kim Voss Schrader
Købe / sælge varer?   Så brug "dk.marked" grupperne.

Fra : Michael Thomsen

Dato : 28-03-01 09:50

> Tja, jeg afgører det selv. Andre kan ikke vide om jeg synes en film er
> "sej" :)

Det var jo det jeg sagde! Mindretallet afgør det. Og een person er jo som
bekendt det ultimative mindretal.

I øvrigt kan det måske på overfladen virke som irrelevant og idiotisk at
forsøge at måle film på deres "sejhed". Men når vi taler film som "Blues
Brothers", "Men In Black" og "The Matrix", hvor hovedpersonernes bevidst
cool'e brug af solbriller er et fremtrædende element i filmen, synes jeg det
er relevant. Disse film er LAVET til at være seje, og hvis man mener at de
ikke helt lever op til deres "sejheds"-intentioner, har man lige så meget
ret til at brokke sig, som hvis man ser en spændingsfilm, der ikke er
spændende, eller en komedie der ikke er sjov.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 28-03-01 09:38

Hej!

Michael Thomsen wrote:

> Det var jo det jeg sagde! Mindretallet afgør det. Og een person er jo som
> bekendt det ultimative mindretal.

Så er vi enige :)

> I øvrigt kan det måske på overfladen virke som irrelevant og idiotisk at
> forsøge at måle film på deres "sejhed". Men når vi taler film som "Blues

Absolut ikke når vi omtaler drengefilm.

> [...]
> ret til at brokke sig, som hvis man ser en spændingsfilm, der ikke er
> spændende, eller en komedie der ikke er sjov.

Nemlig. Iøvrigt glemmer du Back to the Future trilogien, DEN er nemlig
sej! Drengefilm er seje. Ole Michelsens film er realistiske ;)

Fra : Michael Thomsen

Dato : 28-03-01 10:42

> Nemlig. Iøvrigt glemmer du Back to the Future trilogien, DEN er nemlig
> sej! Drengefilm er seje. Ole Michelsens film er realistiske ;)

BTtF styrer! Men Ole Michelsen kan da også lide seje drengefilm - i hvert
fald hvis de har Bruce Willis i hovedrollen. Og han gav i øvrigt "The
Matrix" 4 Bogart-hatte (jeg slog det op i Borgarts arkiv). Alt det der med
at Ole Michelsen kun er til franske film er en myte.

mvh Michael

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 28-03-01 10:03

Hej!

Michael Thomsen wrote:

> [...]
> Matrix" 4 Bogart-hatte (jeg slog det op i Borgarts arkiv). Alt det der med
> at Ole Michelsen kun er til franske film er en myte.

Ja, det er rigtigt nok. Men han har gang på gang hakket ned på de
såkaldte amerikanske film med dårlige manuskripter... Han kunne f.eks.
ikke lide Demolition Man, som efter min mening er en SEJ film Ikke
videre dyb, men smæk for skillingen.

(Tro nu venligst ikke at jeg kan li' Armageddon ok? Det er den værste,
dyreste film jeg nogensinde har set - Bruce Willis må skamme sig over
den endnu...)

Fra : Michael Thomsen

Dato : 28-03-01 12:40

> [...]
> såkaldte amerikanske film med dårlige manuskripter... Han kunne f.eks.
> ikke lide Demolition Man, som efter min mening er en SEJ film Ikke

Et eller andet sted er det vel lidt af en menneskeret at have lav
tolerancetærskel over for amerikanske skod-actiofilm med tvivlsomme
manuskripter. For mit vedkommende skal de normalt være helt oppe i klasse
med Die Hard eller Face/Off før jeg føler at jeg ikke spilder min tid.

Hvorfor er der i øvrigt denne underlige tradition for halvfærdige
skod-manuskripter inden for action-film? Tegnede musicals med nuttede dyr er
også en lettere tvivlsom genre, men Disney-fabrikken forstår da normalt
kunsten først at sætte en film i produktion, når manuskriptet er strømlinet
og teknisk i orden. (At det så som regel er nogenlunde den samme historie
som i sidste års Disney-film er så en helt anden sag). . .Inden for
action-film er der den her underlige tradition med at manuskript-forfatteren
stadig lave panik-rettelser i manuskriptet længe efter at optagelserne er
startet. HVis de lagde denne bizarre vane fra sig, ville alle action-film
være i klasse med Die Hard eller Face/Off (I wish!)

mvh Michael

Fra : Glenn \(Odense\)

Dato : 28-03-01 13:20

Når der snakkes om seje filmz, så må man ikke glemme SHAFT.
Han er næsten ligeså sej som ham der spille shaft. (Samuel)
en filmz der ikke har et dårlige manuskript er MI2,
den er lavet fuldstændig uden manus (lig nul historie)

Glenn

"Michael Thomsen" <mus-mit@fynbib.dk> skrev i en meddelelse

> Et eller andet sted er det vel lidt af en menneskeret at have lav
> tolerancetærskel over for amerikanske skod-actiofilm med tvivlsomme
[SNIP]

Fra : bonko

Dato : 28-03-01 18:21

Hvad med Johnny Mnemonic - lavet af mesteren William Gibson!

bonko

Fra : Peter Brodersen

Dato : 29-03-01 00:42

On Wed, 28 Mar 2001 19:21:12 +0200, "bonko" <bonko@dsa-net.dk> wrote:

>Hvad med Johnny Mnemonic - lavet af mesteren William Gibson!

Jeg tror ikke at William Gibson vil påstå, at han havde noget med
filmen at gøre, udover at han skrev den bog, filmen er lavet efter.

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Ole Mølgaard

Dato : 29-03-01 10:16

> Jeg tror ikke at William Gibson vil påstå, at han havde noget med
> filmen at gøre, udover at han skrev den bog, filmen er lavet efter.

nej, og desuden foregår filmen da i en 'rigtig' verden - det er kun i
cyberspace, 'verden' ændres, ikke?

Ole

Fra : Ole Steiness

Dato : 29-03-01 11:44

Glenn (Odense) <glenn@XXX.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:rIkw6.18$84.5864@news010.worldonline.dk...
> [...]
> en filmz der ikke har et dårlige manuskript er MI2,
> den er lavet fuldstændig uden manus (lig nul historie)

Enig. MI2 beviser (sammen med flere andre), at en film absolut ikke behøver
at være god, bare fordi hovedpersonen er sej (...og kan køre på ét hjul på
en motorcykel og skyde samtidigt, tsk tsk!).
Jeg kunne godt lide Matrix, men da ikke, fordi den var sej: Jeg er da
ligeglad med, om Keanu kan undgå/gribe kugler, men jeg synes til gengæld, at
historien og effekterne er fede.
Jeg mener altså, at man ikke kan bedømme en film på, om helten ser cool ud
med solbriller eller ej. Heller ikke actionfilm. David Hasselhoff er også
ret sej i Baywatch, men det er da hans kvindelige kollegaer, der gør, at vi
i ny og næ i smug kigger med, når de amerikanske livreddere går i action.

Venligst, Ole
(dansk livredder, men lidt sejere end D. Hasselhoff - også med solbriller)

Fra : Karsten S. Jørgensen

Dato : 29-03-01 12:12

Ole Steiness wrote:

> Jeg mener altså, at man ikke kan bedømme en film på, om helten ser cool ud
> med solbriller eller ej. Heller ikke actionfilm.

Hvad mener du?! Du har vist aldrig set 'Escape From New York' med alle
tiders hårdeste actionhelt: Snake Plissken (Kurt Russell med fedtet
hår og klap for øjet).

--
mvh.
Karsten Jørgensen

Fra : Glenn \(Odense\)

Dato : 29-03-01 17:23

"Karsten S. Jørgensen" <karsten@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad mener du?! Du har vist aldrig set 'Escape From New York' med alle
> tiders hårdeste actionhelt: Snake Plissken (Kurt Russell med fedtet
> hår og klap for øjet).

Så er det de går hend og laver en to'er. Og den er så dårlig (læs nul
handling),
at det er lige før at den trækker 1'eren nedad.
Men snake er stadig sej, men han begynder at blive kliche - agtig.

Jeg mener stadig at Terminator2, er den eneste 2'er, som er vellykket.

Glenn

Fra : Rene Strøm

Dato : 01-04-01 08:18

"David Hasselhoff er også
ret sej i Baywatch"

Jeg håber at du er ret alene med den betragtning. Hasselhoff er en tøs.

mvh. René

Fra : Peter Brodersen

Dato : 29-03-01 00:41

On Wed, 28 Mar 2001 09:32:12 +0200, Ken Madsen <kenhvm@dataknowhow.dk>
wrote:

>Hvem afgør forresten, hvad der er sejt. flertalet tror jeg forresten.

Det gør den gruppe, der er repræsentativ? Med andre ord:

En gruppe kickazz-unge afgør hvad, der er kickazz-sejt.
En gruppe filosoffer afgører hvad, der er sejt på et filosofisk
niveau.

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Ken Madsen

Dato : 29-03-01 07:46

Det var vist også lige det jeg ville sige!

Fra : nikolaj borg

Dato : 28-03-01 07:52

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote in message
> [...]
andet?
> Eller er det fordi jeg er den eneste som også syntes om de andre film om

Derudover er der vel Dark City, der kører på lidt af det samme tema, bare
uden så meget cyber-værk.

/Nikolaj

Fra : HKJ

Dato : 30-03-01 19:17

"nikolaj borg" <nsipkaoml@jborg.dk> wrote in message

> [...]
> andet?
>
> Derudover er der vel Dark City, der kører på lidt af det samme tema, bare

Jeg ved ikke om jeg vil kalde det en virtual verden i Dark City. Den verden
menneskene lever i er 100% virkelig hver dag. At der så bliver lavet
fuldkommen om til næste dag (ved fysiske ombygninger og ombytninger) er en
anden historie.

Men jeg systens også at det var en god film.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 30-03-01 20:42

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev:

> [...]
>anden historie.
>
>Men jeg systens også at det var en god film.

Men ikke så god som Thirteenth Floor.
Niels Søndergaard

Fra : HKJ

Dato : 30-03-01 21:17

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercity.dk> wrote in message

> Men ikke så god som Thirteenth Floor.
> --
> Mvh
> Niels Søndergaard

Jeg syntes det er svært at sammenligne to så forskellige film.

"Dark City" er "film noir", og er meget facinerende på sin egen måde.
"The Thirteenth Floor" er en spændingsfilm.

Hvis jeg vil slappe af er det helt klart "The Thirteenth Floor" som er den
bedste film, men når jeg ønsker en mere dybsindig film kan "Dark City"
sagtens måle sig med "The Thirteenth Floor".

Fra : nikolaj borg

Dato : 30-03-01 21:19

> Hvis jeg vil slappe af er det helt klart "The Thirteenth Floor" som er den
> bedste film, men når jeg ønsker en mere dybsindig film kan "Dark City"
> sagtens måle sig med "The Thirteenth Floor".

Jeg bryder mig ikke om at kalde DC "dybsindig", selvom den da kræver, at man
er vågen når man ser den

/Nikolaj

Fra : HKJ

Dato : 30-03-01 21:31

> "HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote in message
>
> Jeg bryder mig ikke om at kalde DC "dybsindig", selvom den da kræver, at
> [...]

Måske er "dybsindig" ikke det rigtige ord, men meningen er stadig den samme,
"Dark City" er ikke en film man (ihverfald ikke mig) sidder og slapper af
til, den kræver en anden stemning når den ses.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 30-03-01 22:06

Niels Søndergaard <ns@post.cybercity.dk> writes:

> Men ikke så god som Thirteenth Floor.

Jeg så 13th floor forleden og synes den er god. Dens "brains in a jar"
er i hvert fald bedre og mere logisk end The Matrix.

Men den var desværre lidt vel forudsigelig. Det er trist, når det man
skal overraskes eller fascineres af er malet så tydeligt, at man ved
det 15-20 minutter før det sker.
--
Peter B. Juul, o.-.o If PacMan had affected us as kids we'd be running
The RockBear. ((^)) around in dark rooms, munching pills and listening

Fra : Kasper Kristensen

Dato : 28-03-01 10:13

Jamen man kan da nævne masser af andre film med samme tema, Verhoevens
"Total Recall" for eksempel, som dog nok har mere tilfælles med eXistenZ end
med Matrix.
Personligt kan jeg varmt anbefale den spanske "Abre los ojos" (Open Your
Eyes) af Alejandro Amenábar fra 1997.
Den har en række plotdrejninger og pointer der sparker virtuel røv.

Kasper K

Fra : N/A

Dato : 29-03-01 19:20

Fra : Zeki