ud at solde
Fra : Robert Pedersen

Dato : 27-05-03 10:40

Hej. Jeg skal ud at solde.
Men først skal jeg have lavet mig et sold.
Forslag til hvordan man nemmest(billigst) gør dette modtages gerne.

Hilsner Robert Pedersen

P.S. hvorfor har meteorologerne byttet om på April og Maj vejret?

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 27-05-03 12:44

"Robert" == Robert Pedersen <robertr@post.tdcadsl.dk> writes:

> Hej. Jeg skal ud at solde.
> Men først skal jeg have lavet mig et sold.
> Forslag til hvordan man nemmest(billigst) gør dette modtages gerne.

Find en landbrugssmed, og spørg om de har et gammelt sold fra en
mejetærsker liggende. De kommer i flere forskellige hulstørrelser, så
du skulle nok have en chance for at finde noget der passer dig.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 27-05-03 13:13

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> skrev i en meddelelse

> Find en landbrugssmed, og spørg om de har et gammelt sold fra en
> mejetærsker liggende. De kommer i flere forskellige hulstørrelser, så
> du skulle nok have en chance for at finde noget der passer dig.

En udmærket ide...

Jeg har valgt følgende løsning:
Trådnet med firkantede huller ca. 1x2cm(vistnok beregnet til
fuglevoillerer), brædder til en ramme 1x2m. Så har du et sold.

Tilføj:
En sammenklappelig trekantbuk, et par øjer og kæder til at hænge soldet i.
En lille elektromotor med en krumtap i enden.
Et stykke rem fra et gammelt tærskeværk til at forbinde krumtap og sold.

Vupti. Soldet ryster lystigt og 'solder' helt af sig selv. Det er bare at
fylde på

Hvis du laver den ene ende af rammen lidt lavere, og lader soldet hænge
skråt, vil 'overskuddet' stille og roligt løbe ud over kanten

Har fungeret hos mig i ti år, og hænger på skuret ved siden af
kompostbunken.

mvh Carsten

Fra : Robert Pedersen

Dato : 28-05-03 07:24

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skråt, vil 'overskuddet' stille og roligt løbe ud over kanten
>
> Har fungeret hos mig i ti år, og hænger på skuret ved siden af

Hej Carsten

Det lyder spændende. Har du evt. nogle bilder, du ka' vise mig?
Venter spændt.

VH. Robert

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 28-05-03 15:22

"Robert Pedersen" <robertr@post.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Carsten
>
> Det lyder spændende. Har du evt. nogle bilder, du ka' vise mig?
> Venter spændt.

Sorry, ingen billeder.
Men en udvidet forklaring kan jeg da godt prøve på.

Først soldet:
Jeg lavede en kasse af brædder jeg havde 100x25. Som 'bund brugte jeg
nævnte voilliere net. Det skal have en hvis styrke, kyllingenet holder ikke.
Hulstørrelsen afhænger af hvor 'fint' man vil sortere.
Mit sold er ca. 60x150 cm, det passede til nettet.
Hjørnerne er samlet med vinkelbeslag og gennemgående bolte, spunskruer
holder ikke til 'rysteriet'.

Bukken:
Forestil dig en wienerstige hvor alle trin undtagen øverste og nederste
mangler.
Jeg lavede min af nogle 3m regler jeg havde liggende. Så passer det med at
man kan køre en trillebør ind under soldet.
Bukken skal være så bred at soldet kan svinge frit mellem benene.
I øverste 'trin' er der fastgjort to 'grisehaler' som dem man bruger til
gyngestativer.
På soldet er der fastgjort fire kroge ca. 40 cm fra enderne.
Ved hjælp af to kæder (jeg har brugt kotøjer), kan soldet nu ophænges i
bukken akkurat som en barnegynge. Kæderne gør at højden kan justeres
uafhængigt af hinanden, og soldet kan hænges lidt på skrå. Så vil alt det
frasorterede samles i den ene ende.

Nu kan du 'solde'. Det kræver bare at du ryster soldet med håndkraft.

Motoren kom til senere.
Det er en lille 220V motor, jeg tror at den engang har trukket et lille
transportbånd. Jeg ved ikke hvor stærk den er og hvor hurtigt den kører
(ikke voldsomt hurtigt).
Krumtappen er en metalskive monteret på akslen. Lidt forskudt fra centrum er
der monteret en gevindstang. På siden af soldet er en lignende gevindstang.
Motoren er monteret på det ene ben på bukken vhja en bøjle og et par
fingerskruer, ligesom en fjernsynsantenne, så den kan flyttes op og ned.

Nu er det bare at forbinde de to gevindstænger. Jeg har brugt 2-3 lag gamle
trækremme, men et stykke bildæk vil nok også kunne bruges. Det skal bare
være noget fleksibelt der kan optage nogle af vibrationerne. Et hul i hver
ende, et par spændeskiver....

Jeg har senere tænkt på at samme effekt kunne opnås ved at montere motoren
direkte på soldet og så bringe akselen ud af balance med en kontravægt,
ligesom et hjul der ikke er afbalanceret. det gælder jo kun om at få soldet
til at 'vibrere'.

Puu Ha, det var en ordentlig smøre. Håber at det gjorde tingene lidt
tydeligere.

Det er lidt af et projekt. Jeg tror ikke at jeg 'gad' igen. Jeg lavede det
kun fordi jeg havde stumperne og en kone der kun ville have harpet kompost i
sine bede

mvh Carsten.

Fra : Lars

Dato : 27-05-03 13:52

"Robert Pedersen" <robertr@post.tdcadsl.dk> wrote in message
> Hej. Jeg skal ud at solde.
> Men først skal jeg have lavet mig et sold.
> Forslag til hvordan man nemmest(billigst) gør dette modtages gerne.

Jeg er sikkert dum, men hvad søren er et sold og hvad bruges det til?

Lars

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 27-05-03 14:17

"Lars" <arthurdent44@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg er sikkert dum, men hvad søren er et sold og hvad bruges det til?

Jo nu skal du høre:
Lørdag aften når konen er lagt i seng så ....

Et sold er simpelthen en grov si som man bruger til at filtrere ting med.
Sten fra grus, uomsat kompost fra omsat kompost m.v.
Carsten

Fra : Lars

Dato : 27-05-03 19:43

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> wrote in message

> Jo nu skal du høre:
> Lørdag aften når konen er lagt i seng så ....

Ja så går jeg da osse i seng

> Et sold er simpelthen en grov si som man bruger til at filtrere ting med.
> Sten fra grus, uomsat kompost fra omsat kompost m.v.

Tak for svaret