|
| Ansvar for postpakke Fra : René Iversen |
Dato : 27-05-03 08:59 |
|
har afsender ansvar for en postpakke indtil den er leveret hos RETTE
modtager, eller hvordan er det lige med det ?
/René
| |
Per Christoffersen (27-05-2003)
| Kommentar Fra : Per Christoffersen |
Dato : 27-05-03 09:08 |
|
"René Iversen" <spam@removeriversen.dk> wrote in message
news:bav5r3$q6q$1@news.cybercity.dk...
> har afsender ansvar for en postpakke indtil den er leveret hos RETTE
> modtager, eller hvordan er det lige med det ?
Det kommer an på, hvem der er afsender og modtager, og i hvilken forbindelse
pakken bliver sendt, og hvad der er aftalt om forsendelse.
Så du må komme med lidt flere detaljer førend du kan få et konkret svar.
/Per
| |
Ukendt (27-05-2003)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 27-05-03 09:37 |
|
> har afsender ansvar for en postpakke indtil den er leveret hos RETTE
> modtager, eller hvordan er det lige med det ?
Hvis ikke jeg husker meget galt, overgår ansvaret når pakken er leveret til
første selvstændige fragtmand (dvs. fx. PostDanmark). Men det kommer meget
an på hvad der er aftalt - om det er fob, cif, eller hvad det helt præcist
er.
--
Mvh.
Jeppe Vestergaard, Aalborg
Der er en "fejl" i min email-adresse.
| |
Morten Bjergstrøm (27-05-2003)
| Kommentar Fra : Morten Bjergstrøm |
Dato : 27-05-03 09:36 |
|
"René Iversen" <spam@removeriversen.dk> skrev:
> har afsender ansvar for en postpakke indtil den er leveret hos RETTE
> modtager, eller hvordan er det lige med det ?
Hvis det er i forbindelse med et Forbrugerkøb er forsendelsen først
leveret når forbrugeren står med den i hånden. I andre tilfælde er
levering sket når forsendelsen er afleveret til transportøren.
--
Morten http://miljokemi.dk
| |
news.sektornet.dk (27-05-2003)
| Kommentar Fra : news.sektornet.dk |
Dato : 27-05-03 10:20 |
|
Jeg (som privat person) har sendt en defekt strømforsyning til et firma.
Firmaet har sendt en ny retur, som er blevet leveret på forkert adresse af
postdanmark...min gamle bopæl, hvor lejligheden er tom, hvilket budet
sagtens kan se. Ergo kan der ikke være kvitteret for pakken. Det er vel i
sidste ende postdk som kommer til at betale så?
| |
Per Christoffersen (27-05-2003)
| Kommentar Fra : Per Christoffersen |
Dato : 27-05-03 10:37 |
|
"news.sektornet.dk" <spam@riversen.dk> wrote in message
news:bavakf$194g$1@news.net.uni-c.dk...
> Jeg (som privat person) har sendt en defekt strømforsyning til et firma.
>
> Firmaet har sendt en ny retur, som er blevet leveret på forkert adresse af
> postdanmark...min gamle bopæl, hvor lejligheden er tom, hvilket budet
> sagtens kan se. Ergo kan der ikke være kvitteret for pakken. Det er vel i
> sidste ende postdk som kommer til at betale så?
¨
Ved forsendelser i forbrugerkøb (som dit) ligger risikoen hos sælger* (de
kan så have et mellemværende med Post Danmark, men det er dig ligegyldigt).
Bestemmelserne angår køb, og der er ikke særlige regler for forsendelser ved
udbedring af mangler. Men da mangeludbedring skal foregå uden udgift eller
væsentlig ulempe for køber, så må man antage, at forsendelsen også her må
ske på sælgers risiko.
Det er bare meget vigtigt, at du ikke selv har været medvirkende til
misforståelser omkring leveringsadressen. Så kan sagen nemlig stille sig
anderledes (uagtet, at postbudet åbenbart også har lavet en fejl).
* købelovens § 73. Skal sælgeren sende salgsgenstanden, anses levering for
sket, når genstanden er kommet i køberens besiddelse.
/Per
| |
René Iversen (27-05-2003)
| Kommentar Fra : René Iversen |
Dato : 27-05-03 17:53 |
|
"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> skrev i en meddelelse
news:3ed331b0$0$24647$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "news.sektornet.dk" <spam@riversen.dk> wrote in message
> news:bavakf$194g$1@news.net.uni-c.dk...
> > Jeg (som privat person) har sendt en defekt strømforsyning til et firma.
> >
> > Firmaet har sendt en ny retur, som er blevet leveret på forkert adresse
af
> > postdanmark...min gamle bopæl, hvor lejligheden er tom, hvilket budet
> > sagtens kan se. Ergo kan der ikke være kvitteret for pakken. Det er vel
i
> > sidste ende postdk som kommer til at betale så?
> ¨
> Ved forsendelser i forbrugerkøb (som dit) ligger risikoen hos sælger* (de
> kan så have et mellemværende med Post Danmark, men det er dig
ligegyldigt).
> Bestemmelserne angår køb, og der er ikke særlige regler for forsendelser
ved
> udbedring af mangler. Men da mangeludbedring skal foregå uden udgift eller
> væsentlig ulempe for køber, så må man antage, at forsendelsen også her må
> ske på sælgers risiko.
>
> Det er bare meget vigtigt, at du ikke selv har været medvirkende til
> misforståelser omkring leveringsadressen. Så kan sagen nemlig stille sig
> anderledes (uagtet, at postbudet åbenbart også har lavet en fejl).
>
> * købelovens § 73. Skal sælgeren sende salgsgenstanden, anses levering for
> sket, når genstanden er kommet i køberens besiddelse.
>
Det er helt sikkert. Jeg har angivet at min adresse er den den er...nemlig
fordi der stod en anden på fakturaen.
Vil det sige jeg kan kræve at de sender en ny strømforsyning straks? Jeg har
nemlig meget meget meget hårdt brug for den, at jeg faktisk bliver nødt til
at købe en ny.
> /Per
>
>
| |
Per Christoffersen (28-05-2003)
| Kommentar Fra : Per Christoffersen |
Dato : 28-05-03 07:39 |
|
"René Iversen" <spam@removeriversen.dk> wrote in message
news:bb054i$22bp$1@news.cybercity.dk...
>
> Vil det sige jeg kan kræve at de sender en ny strømforsyning straks? Jeg
har
> nemlig meget meget meget hårdt brug for den, at jeg faktisk bliver nødt
til
> at købe en ny.
Skriv til dem, at du vil have en ny, og henvis til Købelovens §73.
Anfør for en sikkerheds skyld den korrekte adresse igen.
/Per
| |
René Iversen (28-05-2003)
| Kommentar Fra : René Iversen |
Dato : 28-05-03 15:18 |
|
"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> skrev i en meddelelse
news:3ed4595d$0$24717$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> >
> > Vil det sige jeg kan kræve at de sender en ny strømforsyning straks? Jeg
> har
> > nemlig meget meget meget hårdt brug for den, at jeg faktisk bliver nødt
> til
> > at købe en ny.
>
> Skriv til dem, at du vil have en ny, og henvis til Købelovens §73.
>
> Anfør for en sikkerheds skyld den korrekte adresse igen.
Jeg har nu skrevet til dem, men jeg får bare svar tilbage, at det jo er mit
problem at bevise jeg ikke har modtaget pakken. Er bevisbyrden virkelig min
?
Men det bliver nu heller ikke noget problem, for han siger han har tjekket
deres oplysninger op mod tdc's hvor der står jeg bor på den adresse pakken
er sendt til, så pakken ER sendt til forkert adresse selvom jeg har oplyst
andet. Mit argument er jo bare at TDC selvfølgelig ikke kan garantere deres
oplysninger er korrekte. Der er vil kun folkeregistret der kan det, da man
SKAL melde sin nye adresse inden 5 dage efter flytningen. Kan I ikke lige
hjælpe med nogle helt konkrete argumenter.
>
> /Per
>
>
| |
René Iversen (28-05-2003)
| Kommentar Fra : René Iversen |
Dato : 28-05-03 15:19 |
|
Og iøvrigt har PostDK selvfølgelig ingen underskrift...ihvert fald ikke min.
| |
Brian Mortensen (28-07-2003)
| Kommentar Fra : Brian Mortensen |
Dato : 28-07-03 20:20 |
|
"René Iversen" wrote in message:
> Jeg har nu skrevet til dem, men jeg får bare svar tilbage, at det jo er
mit
> problem at bevise jeg ikke har modtaget pakken. Er bevisbyrden virkelig
min?
Man fristes til at spørge, hvilket firma der er tale om...
Synes den behandling virker mig meget bekendt...
--
/Brian
| |
|
|