/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Opsigelses tid ?
Fra : Morten Juel


Dato : 25-05-03 18:38

Hejsa Alle

Hvis man er ansat et sted, men ikke har været ansat i mere en 2mdr, men man
har en ansættelses kontrakt, hvor lang tids opsigelse har man så ? er det
ikke fra dag til dag når man har været ansat under 3 mdr ?

--
Mvh
Morten --- http://StarChild.dk
Suzuki DR350SET --- TIL SALG SE PÅ: http://DR350.dk
Yamaha XJ600
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i




 
 
Carsten Riis (25-05-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 25-05-03 18:39

Morten Juel wrote:
>
> Hejsa Alle
>
> Hvis man er ansat et sted, men ikke har været ansat i mere en 2mdr, men man
> har en ansættelses kontrakt, hvor lang tids opsigelse har man så ? er det
> ikke fra dag til dag når man har været ansat under 3 mdr ?

Kommer an på, hvad I har aftalt og hvad du er ansat som.


--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Vær med til at redde liv ca. 4 gange om året
http://www.bloddonor.dk

Morten Juel (25-05-2003)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 25-05-03 18:59

> Kommer an på, hvad I har aftalt og hvad du er ansat som.

Hehe det er ikke mig det er en ven, personen er ansat 37 timer men har
kun fået kontrakt som vikar (arbejdsgiver siger at den anden ansættelse
kontrakt er forsvundet i hans pc !).

--
Mvh
Morten --- http://StarChild.dk
Suzuki DR350SET --- TIL SALG SE PÅ: http://DR350.dk
Yamaha XJ600
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i




Holger Danske (25-05-2003)
Kommentar
Fra : Holger Danske


Dato : 25-05-03 18:56

Morten Juel <MP@stofanet.invalid> wrote:
>> Kommer an på, hvad I har aftalt og hvad du er ansat som.
>
> Hehe det er ikke mig det er en ven, personen er ansat 37 timer
> men har kun fået kontrakt som vikar (arbejdsgiver siger at den anden
> ansættelse kontrakt er forsvundet i hans pc !).

Din, hmm ven, har da vel en kopi ?

--
H.D. (sig) -- Kun døde fisk flyder med strømmen --
Kom ikke -- Skønhed afhænger af øjnene der ser --
her !! -- Cum insantientibus fuere necesse est --




Morten Juel (25-05-2003)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 25-05-03 19:21

> Din, hmm ven, har da vel en kopi ?

hehe det er sq ikke mig, jeg er lærling og meget glad for mit lærested

Og nej min ven har IKKE fået en kopi ! ;o(

--
Mvh
Morten --- http://StarChild.dk
Suzuki DR350SET --- TIL SALG SE PÅ: http://DR350.dk
Yamaha XJ600
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i




Nette (25-05-2003)
Kommentar
Fra : Nette


Dato : 25-05-03 19:29


"Morten Juel" skrev i en meddelelse news:bar19a$oe9$1@sunsite.dk...

> Og nej min ven har IKKE fået en kopi ! ;o(

Så har din ven ingen ansættelsesaftale
Han er nød til at gå til sin fagforening og få dem til at hjælpe. De kan
vidst også uddele en bøde til chefen for ikke at have bragt sagerne i orden.

Nette



Morten Juel (25-05-2003)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 25-05-03 19:39

> > Og nej min ven har IKKE fået en kopi ! ;o(
>
> Så har din ven ingen ansættelsesaftale

Ok, det vidste jeg ikke !

> Han er nød til at gå til sin fagforening og få dem til at hjælpe. De kan
> vidst også uddele en bøde til chefen for ikke at have bragt sagerne i
orden.

Personen er ikke i fagforening ! ;o/
Men ok hvis man ikke har en ansættelses aftale, så kan man jo også sige op
når man vil !

Mon en fagforening vil gå ind i sagen hvis personen melder sig ind i den
pågældende forening ?

--
Mvh
Morten --- http://StarChild.dk
Suzuki DR350SET --- TIL SALG SE PÅ: http://DR350.dk
Yamaha XJ600
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i




Henrik Stidsen (25-05-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 25-05-03 20:22

"Morten Juel" <MP@stofanet.invalid> wrote in
news:bar2af$1fn$1@sunsite.dk

> Mon en fagforening vil gå ind i sagen hvis personen melder sig
> ind i den pågældende forening ?

Ja det er jo det de er der for...

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"Drømmen om et samlet Europa har ingen mulighed for at
blive virkelighed. Man kan ikke lave omelet af hårdkogte æg."
[Charles De Gaulle]

Nette (25-05-2003)
Kommentar
Fra : Nette


Dato : 25-05-03 21:09


"Morten Juel" skrev i en meddelelse news:bar2af$1fn$1@sunsite.dk...
> Ok, det vidste jeg ikke !

Forstå mig ret,- Hvis din ven har underskrevet en aftale, så ER den der
selvfølgelig, men eftersom han ikke kan bevise, at den er der, og chefen har
mistet den, ja, så er den der jo ikke.. Hmm, det lyder lidt
selvmodsigeligt

Nette



Morten Juel (25-05-2003)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 25-05-03 21:43


> Forstå mig ret,- Hvis din ven har underskrevet en aftale, så ER den der
> selvfølgelig, men eftersom han ikke kan bevise, at den er der, og chefen
har
> mistet den, ja, så er den der jo ikke.. Hmm, det lyder lidt
> selvmodsigeligt

hehe nej du misforstår, der er en aftale underskrevet, men en vikar
kontrakt, da hans anden kontrakt var blevet væk !

--
Mvh
Morten --- http://StarChild.dk
Suzuki DR350SET --- TIL SALG SE PÅ: http://DR350.dk
Yamaha XJ600
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i




Nette (25-05-2003)
Kommentar
Fra : Nette


Dato : 25-05-03 22:58


"Morten Juel" skrev i en meddelelse news:bar9k4$npl$1@sunsite.dk...
> hehe nej du misforstår, der er en aftale underskrevet, men en vikar
> kontrakt, da hans anden kontrakt var blevet væk !

Ok
Hvis manden har underskrevet en vikaransættelseskontrakt, så er han ansat
som vikar.

Nette





Carsten Riis (25-05-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 25-05-03 21:14

Nette wrote:
>
> "Morten Juel" skrev i en meddelelse news:bar19a$oe9$1@sunsite.dk...
>
> > Og nej min ven har IKKE fået en kopi ! ;o(
>
> Så har din ven ingen ansættelsesaftale

Jo jo, mundtlige aftaler er ligeså gode som skriftlige.

Derudover skal der også visse betingelser til før man SKAL udstede et
ansættelsesbevis.


> De kan
> vidst også uddele en bøde til chefen for ikke at have bragt sagerne i orden.

Nej, en fagforening kan ikke uddele en bøde....

De kan i en faglig sag (evt. retssag) få dømt virksomheden til en
godtgørelse for manglende ansættelseskontrakt.
Men fagforeningen i sig selv kan ikke noget andet end at lægge sag an
overfor rette instans.

Derudover kan sagen måske også få idømt virksomheden en bod for
manglende overholdelse af en evt. overenskomst, men det kommer ikke
medarbejderen/medlemmet til gode.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Vær med til at redde liv ca. 4 gange om året
http://www.bloddonor.dk

Nette (25-05-2003)
Kommentar
Fra : Nette


Dato : 25-05-03 22:57


"Carsten Riis" skrev i en meddelelse
> Jo jo, mundtlige aftaler er ligeså gode som skriftlige.

Ja, som jeg også skriver, så ER der en aftale, men det er jo bare pokkers
svært at bevise, hvis "chefens hund har spist det".

> Derudover skal der også visse betingelser til før man SKAL udstede et
> ansættelsesbevis.

Hvilke? Indenfor mit fag drejer det sig om alt over en dags arbejde i træk.

> Nej, en fagforening kan ikke uddele en bøde....
>
> De kan i en faglig sag (evt. retssag) få dømt virksomheden til en
> godtgørelse for manglende ansættelseskontrakt.
> Men fagforeningen i sig selv kan ikke noget andet end at lægge sag an
> overfor rette instans.

Nej, selvfølgelig ikke. Jeg uddybede det bare ikke

Nette



Carsten Riis (26-05-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 26-05-03 09:45

Nette wrote:
>
> Hvilke? Indenfor mit fag drejer det sig om alt over en dags arbejde i træk.
>
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20020069229-REGL

§ 1. Denne lov gælder for alle lønmodtagere, hvis ansættelsesforhold har
en varighed på mere end 1 måned, og hvis gennemsnitlige ugentlige
arbejdstid overstiger 8 timer. Loven gælder ikke for personer, som er
omfattet af sømandsloven.
Stk. 2. Som lønmodtagere anses personer, der modtager vederlag for
personligt arbejde i tjenesteforhold.
Stk. 3. Loven finder ikke anvendelse, i det omfang en pligt for
arbejdsgiveren til at give lønmodtageren oplysninger om
ansættelsesforholdet følger af kollektiv overenskomst og denne
indeholder regler, der som minimum svarer til bestemmelserne i direktiv
nr. 91/533 om arbejdsgiverens pligt til at underrette arbejdstageren om
vilkårene for arbejdskontrakten eller ansættelsesforholdet.
Stk. 4. Loven kan ikke ved aftale fraviges til ugunst for lønmodtageren,
jf. dog stk. 3.
Stk. 5. Beskæftigelsesministeren kan bestemme, at lønmodtagere, som har
lejlighedsvist arbejde eller arbejde af særlig karakter, ikke skal være
omfattet af denne lov.





--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Vær med til at redde liv ca. 4 gange om året
http://www.bloddonor.dk

Hans Kjaergaard (25-05-2003)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 25-05-03 19:25

On Sun, 25 May 2003 19:58:50 +0200, "Morten Juel"
<MP@stofanet.invalid> wrote:

>> Kommer an på, hvad I har aftalt og hvad du er ansat som.
>
>Hehe det er ikke mig det er en ven, personen er ansat 37 timer
37 timer pr uge ?

>men har kun fået kontrakt som vikar (arbejdsgiver siger at den anden ansættelse
>kontrakt er forsvundet i hans pc !).
Det er lidt uklart det her. Kontrakten er på papir og arbejdstager har
sin egen kopi.
Kunne det være, at du mener at arbejdsgiver ikke lige kunne finde den
rigtige fastansættelses-kontrakt og derfor har lavet en som "vikar" ?

Men opsigelsesvarslet er også afh. af overenskomst.

/Hans

Morten Juel (25-05-2003)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 25-05-03 19:40


> >men har kun fået kontrakt som vikar (arbejdsgiver siger at den anden
ansættelse
> >kontrakt er forsvundet i hans pc !).
> Det er lidt uklart det her. Kontrakten er på papir og arbejdstager har
> sin egen kopi.
> Kunne det være, at du mener at arbejdsgiver ikke lige kunne finde den
> rigtige fastansættelses-kontrakt og derfor har lavet en som "vikar" ?

Yes det er lige det der er sket, men personen har ikke fået en kopi !

> Men opsigelsesvarslet er også afh. af overenskomst.

også når det er under 3 mdr ?

--
Mvh
Morten --- http://StarChild.dk
Suzuki DR350SET --- TIL SALG SE PÅ: http://DR350.dk
Yamaha XJ600
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i




Carsten Riis (25-05-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 25-05-03 21:18

Morten Juel wrote:
>
> > Kommer an på, hvad I har aftalt og hvad du er ansat som.
>
> Hehe det er ikke mig det er en ven,

ok.

> personen er ansat 37 timer men har
> kun fået kontrakt som vikar (arbejdsgiver siger at den anden ansættelse
> kontrakt er forsvundet i hans pc !).

Tja, for at skære alt fnidderfnadderet væk, så lad os gå ud fra
vikar-aftalen.
Er vikaraftalen blevet forlænget? I så fald hvor mange gange.

Så vidt jeg husker fra arbejdsret, så bliver en midlertidig stilling til
en fast stilling, når man forlænger en 3 gange eller deromkring.
Det gør man for at forhindre, at arbejdstagers rettigheder bliver
udhulet.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Vær med til at redde liv ca. 4 gange om året
http://www.bloddonor.dk

Morten Juel (25-05-2003)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 25-05-03 21:38


> > personen er ansat 37 timer men har
> > kun fået kontrakt som vikar (arbejdsgiver siger at den anden ansættelse
> > kontrakt er forsvundet i hans pc !).
>
> Tja, for at skære alt fnidderfnadderet væk, så lad os gå ud fra
> vikar-aftalen.
> Er vikaraftalen blevet forlænget? I så fald hvor mange gange.

nej personen har jo kun arbejdet der 2 mdr !

> Så vidt jeg husker fra arbejdsret, så bliver en midlertidig stilling til
> en fast stilling, når man forlænger en 3 gange eller deromkring.
> Det gør man for at forhindre, at arbejdstagers rettigheder bliver
> udhulet.

Det er jo så ligemeget her

--
Mvh
Morten --- http://StarChild.dk
Suzuki DR350SET --- TIL SALG SE PÅ: http://DR350.dk
Yamaha XJ600
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i




Carsten Riis (26-05-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 26-05-03 09:51

Morten Juel wrote:
>
> nej personen har jo kun arbejdet der 2 mdr !
>
Arbejdet som hvad? funktionær?





--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Vær med til at redde liv ca. 4 gange om året
http://www.bloddonor.dk

Morten Juel (26-05-2003)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 26-05-03 15:28

> > nej personen har jo kun arbejdet der 2 mdr !
> >
> Arbejdet som hvad? funktionær?

ansat som vikar på et bageri !

--
Mvh
Morten --- http://StarChild.dk
Suzuki DR350SET --- TIL SALG SE PÅ: http://DR350.dk
Yamaha XJ600
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i




Carsten Riis (26-05-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 26-05-03 16:43

Morten Juel wrote:
>
> > > nej personen har jo kun arbejdet der 2 mdr !
> > >
> > Arbejdet som hvad? funktionær?
>
> ansat som vikar på et bageri !
>
I et bageri findes mange opgaver: leder, salg, bagning, administration
mv.

Han har højst sandsynligvis arbejdet som bager.
På bagerområdet findes der sikkert en overenskomst gennem Nærings- og
nydelsesforbundet.
Mon ikke der er hjælp at hente. Selv om vikaren ikke er medlem af
forbundet, så er de sikkert meget interesseret i at høre om
arbejdsretlige problemer i virksomheden. Har virksomheden overenskomst,
så kan det jo være at de har overtrådt den.


--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Vær med til at redde liv ca. 4 gange om året
http://www.bloddonor.dk

Mari (27-05-2003)
Kommentar
Fra : Mari


Dato : 27-05-03 10:00


"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse
news:3ED2361E.D7041DF9@carben.dk...
> På bagerområdet findes der sikkert en overenskomst gennem Nærings- og
> nydelsesforbundet.

Bager-overenskomster med NFF:

Det er nok disse overenskomster, der er interessante for spørgeren

http://www.nnf.dk/images/library/16/30.pdf

http://www.nnf.dk/images/library/Bager/COOP_OK_13_2001.pdf

http://www.nnf-ungdom.dk/laerling/bager_over.htm


/Mari



Jakob Andersen (25-05-2003)
Kommentar
Fra : Jakob Andersen


Dato : 25-05-03 21:45

> Hvis man er ansat et sted, men ikke har været ansat i mere en 2mdr, men
man
> har en ansættelses kontrakt, hvor lang tids opsigelse har man så ? er det
> ikke fra dag til dag når man har været ansat under 3 mdr ?

Det er vel ligegyldigt hvor længe han har været ansat. Hvis der står i
kontrakten, den som arbejdstager har underskrevet, at der er 3 mdr.
opsigelse, så er det sådan.

Men fra de kontrakter jeg selv har underskrevet har der altid stået noget
med en prøveperiode på mellem 3 og 6 mdr. hvor der var kortere
opsigelse.....

Jakob



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408892
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste