Udlejer og defekt vandhane
Fra : news.tele.dk

Dato : 24-05-03 13:17

Hej!

Jeg står i en situtation hvor jeg er i tvivl..

Vi har en vandhane i køkken hvor "halsen" er brækket, idet jeg var ved at
skrue filter på efter jeg har renset den for sten og kalk..
Det var meget let at skrue på og alligevel knækkede den, så nu kan den ikke
bruges..

Jeg kontaktede udlejeren og får svar om at det er mit ansvar..

I lejekontrakt ser jeg at der er en tillæg til kontakten som lyder

"Lejeren skal i lejeperiode foretage vedligholdelse og fornøden fornyelse af
låse, nøgler, ruder og holde vand- og gashaner og elafbrydere forsvarlig
vedlige.. "

Og jeg tjekkede på Lejerens Organisations hjemmeside, og der står at det er
udlejerens ansvar mht. vandhane.

Og der står til sidst i lejekontakt under samme § "... medmindre lejeren kan
godtgøre, at foringelsen ikke skyldes hans forsømmelse"

og det var det ikke, den var ikke så ny da vi flyttede ind for 7 år siden og
vi har passet godt på den..

Hvordan står vi i den situtation?

Med venlig hilsen
Kenneth Nielsen

Fra : Ole

Dato : 24-05-03 17:21

"news.tele.dk" <bamsen31-NEJ-TAK-TIL-SPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> godtgøre, at foringelsen ikke skyldes hans forsømmelse"
>
> og det var det ikke, den var ikke så ny da vi flyttede ind for 7 år siden og

Kontakt en advokat de er til det samme og sidder og venter på kunder, de er sultne nu

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 24-05-03 20:10

Ole wrote:

> Kontakt en advokat de er til det samme og sidder og venter på kunder, de er sultne nu

Kontakte en advokat for at slås om en vandhane? Det kan vist ikke betale sig....

/kristian

Fra : Ole

Dato : 24-05-03 23:26

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

> Kontakte en advokat for at slås om en vandhane? Det kan vist ikke betale sig....

Ja det er utroligt så små penge folk spørger om i denne NG, der burde stå i fundatsen at
alle henvendelser under 1.000 kr frabedes

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-05-03 23:53

Ole skrev:

>Ja det er utroligt så små penge folk spørger om i denne NG, der burde stå i fundatsen at
>alle henvendelser under 1.000 kr frabedes

Hvis du læste fundatsen, ville du opdage at din småsludren ikke
er velkommen. Gruppen er beregnet til jura.

--
Bertel

Fra : news.tele.dk

Dato : 25-05-03 03:12

Hej!

Det er nok også rigtig

Det er mere princip jeg tænker på, om det er rigtig at de kan gøre det?

Ellers beklager jeg meget denne indlæg...

Med venlig hilsen
Kenneth Nielsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-05-03 06:12

news.tele.dk skrev:

>Ellers beklager jeg meget denne indlæg...

Hov! Dit spørgsmål er skam velkomment her i gruppen. Det er den
lsags kommentarer som Ole fyrede af, der ikke hører hjemme.

Når der efterlyses jura, betyder det at både små, dagligdags
sager og store komplicerede forhold kan diskuteres.

--
Bertel

Fra : Else Holm

Dato : 25-05-03 10:40

"news.tele.dk" <bamsen31-NEJ-TAK-TIL-SPAM@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3ecf62e2$0$24628$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
<klip>
> [...]
> skrue filter på efter jeg har renset den for sten og kalk..
> Det var meget let at skrue på og alligevel knækkede den, så nu kan
<klip>
Prøv at kontakte den lokale afdeling af Lejernes Landsorganisation
- og ellers er der en "Advokatvagten" i de fleste byer af en vis
størrelse. Du kan finde dem her
http://www.advokatsamfundet.dk/default.asp?ID=358 eller spørge
på dommerkontoret.

--
Else

Fra : Else Holm

Dato : 25-05-03 11:01

"Else Holm" <holm_49@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Prøv at kontakte den lokale afdeling af Lejernes Landsorganisation
> - og ellers er der en "Advokatvagten" i de fleste byer af en vis

Jeg glemte at tilføje, at der også er mulighed for offentlig
retshjælp - læs mere på
http://www.domstol.dk/showpage.asp?ID=221&localref=1#s3312
eller
http://www.advokatsamfundet.dk/default.asp?ID=358
Spørg på dommerkontoret hvilke lokale advokater, der
er tilmeldt retshjælpsordningen.

Hvis din indtægt er for høj, er det et fast beløb du skal betale -
og det kan du få oplyst i forvejen, så værdien kan vejes op
imod vandhanens.

--
Else

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 26-05-03 14:03

> [...]
> godtgøre, at foringelsen ikke skyldes hans forsømmelse"
>
> og det var det ikke, den var ikke så ny da vi flyttede ind for 7 år siden

Det kan være helt korrekt, da lejekontrakter indgået før d. 1/7-1994, kan
have en sådan bestemmelse, den såkaldt gamle § 20. Hvis dit lejemål er
fortsat efter en anden dvs. på uændrede vilkår, så kan det være
forklaringen. Det kan selvfølgelig også være at udlejer ikke kender loven,
men det er altså ikke nødvendigvis forkert, at du skal vedligeholde din
vandhane.

MVH Rikke

Fra : Ulrik Guldbæk

Dato : 26-05-03 18:48

> [...]
> men det er altså ikke nødvendigvis forkert, at du skal vedligeholde din

Der er forskel på sædvanlig vedligeholdelse og udskiftning ved
totalskade.
Fx skal lejeren sædvanligvis selv sørge for at smøre sine låse.
Lejeren skal også selv skifte pakninger i vandhaner. Men udlejer skal
skifte låsen, hvis den fx går i baglås.

mvh.
Ulrik Guldbæk
FATAH REKURS K/S

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 26-05-03 20:40

"Ulrik Guldbæk" <endnu2@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Fx skal lejeren sædvanligvis selv sørge for at smøre sine låse.
> Lejeren skal også selv skifte pakninger i vandhaner. Men udlejer skal

Ja, det er der da, men f.eks. skal lejer også udskifte punkterede
termoruder, hvis man kører efter gammel § 20 og det kan vel også diskuteres,
hvorvidt det er vedligeholdelse.

MVH Rikke

Fra : Ulrik Guldbæk

Dato : 26-05-03 18:21

Den relevante retsregel finder vi Lejelovens §11.

§ 11. Er det lejede ikke ved overtagelsen og under lejeforholdets
bestående i den stand, som lejeren efter retsforholdet mellem ham og
udlejeren kan kræve, og afhjælper udlejeren ikke straks mangelen efter
påkrav derom, kan lejeren selv afhjælpe den for udlejerens regning.

Hele loven kan findes på retsinfo
http://147.29.40.108/_GETDOCM_/ACCN/A20010034729-REGL

Foreslag til fremgangsmåde:

1: Brev1
Udlejer skal have et brev om, at han skal gøre noget ved vandhanen:

"Kære udlejer

De meddeles påkrav om at afhjælpe en mangel ved det lejede i form af
brækket hals på en vandhane i lejemålets køkken.

De meddeles påkrav om at afhjælpe denne mangel straks.

Såfremt manglen ikke er afhjulpet inden <XX> dage (jeg ville give
udlejer 10 dage) regnet fra dette brevs afsendelse, kan jeg selv
afhjælpe manglen for Deres regning, jf. Lejelovens §11, 1. pkt.

mvh.
Lejer"

2. Håndværker
Nu kan du bestille en håndværker. Du skal selv betale håndværkeren.
Dit mellemværende med udlejer kommer ikke håndværkeren ved, men du kan
naturligvis kræve dit udlæg refunderet hos udlejer. Det er altid en
god idé med før og efter billeder.

3. Brev2

Udlejer skal have et nyt brev:

"Kære udlejer.

De meddeles opfordring til at betale kr. <XX> til mig inden en måned.

Jeg henviser til mit brev af <Brev1 dato> og oplyser, at beløbet
vedrører min afhjælpning af en mangel ved det lejede i form af brækket
på en vandhane i lejemålets køkken.

Såfremt jeg ikke hører fra Dem, kan jeg sende en rykker, hvorved De
påføres omkostninger.

mvh
Lejer"

4. Nu skal udlejer rykkes. Man kan sende max tre rykkere med et
rykkergebyr på max kr. 100. Derudover kan man sende et brev om
overgivelse til inkasso eller anlæg af retssag, som man også må
beregne sig kr. 100 for.

"Kære udlejer.

De meddeles opfordring til at betale kr. <XX + 100> til mig inden ti
dage.

Beløbet vedrører min afhjælpning af en mangel ved det lejede i form af
brækket på en vandhane i lejemålets køkken samt et rykkergebyr.

Beløbet fremkommer således:

Ved skrivelse af <brev2 dato> krævedes De: kr. XX
For denne rykker debiteres De kr. 100,00
I alt kr. kr. <XX + 100,00)

Såfremt jeg ikke hører fra Dem, kan jeg sende en rykker, overgive
sagen til inkasso eller udtage stævning mod Dem, hvorved De påføres
omkostninger.

mvh
Lejer"

5. Kommer der stadig ikke nogle penge ind, og bestrider udlejer ikke
kravet, kan man få en advokat eller et inkassobureau til at tage
kravet til inkasso. Man kan også anlægge retssag selv.

Retsafgiften udgør kr. 500 + 2% af påstandsbeløbet udover de første
6.000 kr. Man runder op til nærmste 10 kroner. Påstandsbeløbet er det
beløb, man påstår modparten dømt til at betale.

"
Til Retten i Xby.

<Dato>

Sag anlægges af <navn, adresse> mod <navn, adresse>.

RETSAFGIFT:
stor kr. X betales på X måde (giro/kontant/bankoverførsel).
Retsafgiften udgør

PÅSTAND:
Betaling af et beløb stort XX kr. med tillæg af sædvanlig procesrente.

SAGSFREMSTILLING:

Inkassolovens §10 er iagttaget.

Sagsøgeren Hr. Lejersen lejer lejemålet Lejevænget 44, 44. mf. af
sagsøgte, Hr. Udlejersen ved lejekontrakt af XX dato med virkning fra
XX dato.

D. XX dato ramtes det lejede af en mangel. Halsen på en vandhane i
lejemålets køkken knækkede.

Ved skrivelse af brev1 dato meddeltes sagsøgte opfordring til at
afhjælpe manglen.

Da sagsøgte ikke reagerede, afhjalp sagsøgeren selv manglen ved at
rekvirere XX håndværker.

Ved faktura af XX dato forlangte håndværkeren betaling af kr. XX for
sit arbejde. Beløbet er efter sagsøgerens opfattelse forlangt med
rette.

Ved skrivelse af brev2 dato meddelte sagsøgeren derfor sagsøgte
opfordring til at betale dette beløb.

Da betaling udeblev, og sagsøgte heller ikke reagerede på anden måde,
fremsendte sagsøgeren ved skrivelse af brev3 dato en rykker. For denne
rykker beregnede sagsøgeren sig kr. 100.

Da betaling fortsat er udeblevet, fremkommer nærværende stævning."

UNDERSKRIFT:

BILAG:
Brev1
Brev2
Brev3
Faktura fra håndværker
Evt. billeder
Evt. lejekontrakt. Ikke strengt nødvendigt, men giver et indtryk af at
have orden i sine ting.

mvh
Ulrik Guldbæk
FATAH REKURS K/S