Den relevante retsregel finder vi Lejelovens §11.
§ 11. Er det lejede ikke ved overtagelsen og under lejeforholdets
bestående i den stand, som lejeren efter retsforholdet mellem ham og
udlejeren kan kræve, og afhjælper udlejeren ikke straks mangelen efter
påkrav derom, kan lejeren selv afhjælpe den for udlejerens regning.
Hele loven kan findes på retsinfo
http://147.29.40.108/_GETDOCM_/ACCN/A20010034729-REGL
Foreslag til fremgangsmåde:
1: Brev1
Udlejer skal have et brev om, at han skal gøre noget ved vandhanen:
"Kære udlejer
De meddeles påkrav om at afhjælpe en mangel ved det lejede i form af
brækket hals på en vandhane i lejemålets køkken.
De meddeles påkrav om at afhjælpe denne mangel straks.
Såfremt manglen ikke er afhjulpet inden <XX> dage (jeg ville give
udlejer 10 dage) regnet fra dette brevs afsendelse, kan jeg selv
afhjælpe manglen for Deres regning, jf. Lejelovens §11, 1. pkt.
mvh.
Lejer"
2. Håndværker
Nu kan du bestille en håndværker. Du skal selv betale håndværkeren.
Dit mellemværende med udlejer kommer ikke håndværkeren ved, men du kan
naturligvis kræve dit udlæg refunderet hos udlejer. Det er altid en
god idé med før og efter billeder.
3. Brev2
Udlejer skal have et nyt brev:
"Kære udlejer.
De meddeles opfordring til at betale kr. <XX> til mig inden en måned.
Jeg henviser til mit brev af <Brev1 dato> og oplyser, at beløbet
vedrører min afhjælpning af en mangel ved det lejede i form af brækket
på en vandhane i lejemålets køkken.
Såfremt jeg ikke hører fra Dem, kan jeg sende en rykker, hvorved De
påføres omkostninger.
mvh
Lejer"
4. Nu skal udlejer rykkes. Man kan sende max tre rykkere med et
rykkergebyr på max kr. 100. Derudover kan man sende et brev om
overgivelse til inkasso eller anlæg af retssag, som man også må
beregne sig kr. 100 for.
"Kære udlejer.
De meddeles opfordring til at betale kr. <XX + 100> til mig inden ti
dage.
Beløbet vedrører min afhjælpning af en mangel ved det lejede i form af
brækket på en vandhane i lejemålets køkken samt et rykkergebyr.
Beløbet fremkommer således:
Ved skrivelse af <brev2 dato> krævedes De: kr. XX
For denne rykker debiteres De kr. 100,00
I alt kr. kr. <XX + 100,00)
Såfremt jeg ikke hører fra Dem, kan jeg sende en rykker, overgive
sagen til inkasso eller udtage stævning mod Dem, hvorved De påføres
omkostninger.
mvh
Lejer"
5. Kommer der stadig ikke nogle penge ind, og bestrider udlejer ikke
kravet, kan man få en advokat eller et inkassobureau til at tage
kravet til inkasso. Man kan også anlægge retssag selv.
Retsafgiften udgør kr. 500 + 2% af påstandsbeløbet udover de første
6.000 kr. Man runder op til nærmste 10 kroner. Påstandsbeløbet er det
beløb, man påstår modparten dømt til at betale.
"
Til Retten i Xby.
<Dato>
Sag anlægges af <navn, adresse> mod <navn, adresse>.
RETSAFGIFT:
stor kr. X betales på X måde (giro/kontant/bankoverførsel).
Retsafgiften udgør
PÅSTAND:
Betaling af et beløb stort XX kr. med tillæg af sædvanlig procesrente.
SAGSFREMSTILLING:
Inkassolovens §10 er iagttaget.
Sagsøgeren Hr. Lejersen lejer lejemålet Lejevænget 44, 44. mf. af
sagsøgte, Hr. Udlejersen ved lejekontrakt af XX dato med virkning fra
XX dato.
D. XX dato ramtes det lejede af en mangel. Halsen på en vandhane i
lejemålets køkken knækkede.
Ved skrivelse af brev1 dato meddeltes sagsøgte opfordring til at
afhjælpe manglen.
Da sagsøgte ikke reagerede, afhjalp sagsøgeren selv manglen ved at
rekvirere XX håndværker.
Ved faktura af XX dato forlangte håndværkeren betaling af kr. XX for
sit arbejde. Beløbet er efter sagsøgerens opfattelse forlangt med
rette.
Ved skrivelse af brev2 dato meddelte sagsøgeren derfor sagsøgte
opfordring til at betale dette beløb.
Da betaling udeblev, og sagsøgte heller ikke reagerede på anden måde,
fremsendte sagsøgeren ved skrivelse af brev3 dato en rykker. For denne
rykker beregnede sagsøgeren sig kr. 100.
Da betaling fortsat er udeblevet, fremkommer nærværende stævning."
UNDERSKRIFT:
BILAG:
Brev1
Brev2
Brev3
Faktura fra håndværker
Evt. billeder
Evt. lejekontrakt. Ikke strengt nødvendigt, men giver et indtryk af at
have orden i sine ting.
mvh
Ulrik Guldbæk
FATAH REKURS K/S
"news.tele.dk" <bamsen31-NEJ-TAK-TIL-SPAM@hotmail.com> wrote in message news:<3ecf62e2$0$24628$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> Hej!
>
> Jeg står i en situtation hvor jeg er i tvivl..
>
> Vi har en vandhane i køkken hvor "halsen" er brækket, idet jeg var ved at
> skrue filter på efter jeg har renset den for sten og kalk..
> Det var meget let at skrue på og alligevel knækkede den, så nu kan den ikke
> bruges..
>
> Jeg kontaktede udlejeren og får svar om at det er mit ansvar..
>
> I lejekontrakt ser jeg at der er en tillæg til kontakten som lyder
>
> "Lejeren skal i lejeperiode foretage vedligholdelse og fornøden fornyelse af
> låse, nøgler, ruder og holde vand- og gashaner og elafbrydere forsvarlig
> vedlige.. "
>
> Og jeg tjekkede på Lejerens Organisations hjemmeside, og der står at det er
> udlejerens ansvar mht. vandhane.
>
> Og der står til sidst i lejekontakt under samme § "... medmindre lejeren kan
> godtgøre, at foringelsen ikke skyldes hans forsømmelse"
>
> og det var det ikke, den var ikke så ny da vi flyttede ind for 7 år siden og
> vi har passet godt på den..
>
> Hvordan står vi i den situtation?
>
> Med venlig hilsen
> Kenneth Nielsen