Hvad lever man af under barsel?
Fra : sille

Dato : 24-05-03 00:31

Jeg står i den situation, at jeg skal på barsel til efteråret. Jeg er pt. i
skolepraktik, og ifølge dem, er jeg berettiget til at søge om dagpenge (tja,
alle er vel berettiget til at søge eller......), men det er forskelligt fra
kommune til kommune, om det vælger at udbetale dem, da vi i realiteten ikke
er berettiget til at modtage dagpenge (gav det nogen mening?)

Jeg fik så at vide, at "bare rolig, hvis ikke du kan få dagpenge, vil du
være berettiget til kontanthjælp", men det hjælper jo fedt, da jeg er gift,
og efter fradrag af min mands indtægt vil få 0 kr.

Kan det passe, at man virkelig skal miste hele sin indtægt, blot fordi man
går på barsel? Det er vel ikke det samme som arbejdsløshed? Eller er det
bare surt, hvis man bor i den "forkerte kommune"?

Ellers ser jeg kun 2 alternativer; nemlig at blive skilt proforma (tiltaler
mig nu ikke synderligt), eller helt at droppe min barsel -
"ministermodellen" - og tage ungen med på arbejdet (vildt fedt med larmende
maskiner og masser af støv).

Er der nogen jurister her, som kender til problemet? Det skal siges, at jeg
er i SID, og de giver samme besked som min arbejdsplads.

/se

Fra : Mari

Dato : 24-05-03 02:55

"sille" <sth77@blablamail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg står i den situation, at jeg skal på barsel til efteråret.

http://www.familieadvokaten.dk/b960.html

Som udgangspunkt er du berettiget til dagpenge under barsel,
hvis du i øvrigt er berettiget til løn/dagpenge under sygdom.
Er du overenskomstansat - så kig i overenskomsten, og
suppler ned at kigge i dagpengeloven, som også ligger på
http://www.familieadvokaten.dk/

I praksis foregår det ved, at din arbejdsgiver udfylder et
dagpengeskema til dig - som så afleveres i kommunen.

Jeg tror du finder en del læsestof om emnet på biblioteket.

/Mari