Nedsættelse af afgifter på biler...?
Fra : Ukendt

Dato : 27-05-03 09:11

I den senere tid har vi i nyhederne, gang på gang, hørt om nedsættelse af
registreringsafgifter på biler. Dette sker på trods af at en sag som B-107
fra foråret 2001, ligger hen selvom den faktisk burde ligge lige for, at
samle den op.

Den ville kunne gennmføres uden det store udvalgsarbejde, da sagen allerede
er gennemarbejdet to gange. Sidst af Frihed2000, med Kim Behnke i spidsen.

Sagen handler om nedsættelse af registeringsafgifter på motorcykler, og blev
i foråret 2001 nedstemt med 2 stemmer.

Med hensyn til nedsættelse af afgifter på biler med sikkerhedsudstyr, som
der tales om nu. Dette menes at kunne indføres allerede pr. 1. Juli i år.
Hvor ligger retfærdigheden i det?
Hvorfor ikke lige løfte MC-sagen og lade os få nogle motorcykler med
ABS-bremser, til Danmark? Eller hvad med Katalysator? DCBS (Dual Combined
Braking System) som er et stort set ukendt begreb, på motorcykler, i
Danmark.

Motorcykler med udstyr, der indebærer enten en bedre sikkerhed eller mindre
forurening, kommer ikke til Danmark i dag. Da dette udstyr er afgiftbelagt
(modsat biler, der rent faktisk bliver billigere hvis de har ABS, Airbags,
Selestrammere, Katalysatore m.v.) og betyder at motorcyklen ofte vil blive
uforholdsmæssigt dyrere, holdt op imod en cykel af samme model, men uden
ekstraudstyret...

Hvad siger MCTC til det?
DMC er forhåbentlig/formentlig allerede på sagen.

Med venlig hilsen
Allan Rasmussen

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 27-05-03 10:04

"modsat biler, der rent faktisk bliver billigere hvis de har ABS"

Er du sikker på at det stadig er tilfældet?? Var det ikke kun i starten da
man havde valget mellem "med og uden"

Nye MC'er har da katalysator i dag!!!

Jeg er ikke sikker på at jeg ønsker mig en MC med ABS. Vælter man ikke
alligevel......? Jeg har aldrig selv prøvet men talt med flere som ikke
synes det var en fordel.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Jake

Dato : 27-05-03 11:21

> Jeg er ikke sikker på at jeg ønsker mig en MC med ABS. Vælter man ikke
> alligevel......? Jeg har aldrig selv prøvet men talt med flere som ikke
> synes det var en fordel.

Jeg har ladet mig fortælle, af en der har prøvet, at det er ganske
effektivt.

Selvom man måske er god til at maxbremse uden blokering, så er det vel meget
rart at få en hjælpende 'hånd', specielt i en nødsituation. Der er trods alt
rigtig mange faktorer der spiller ind (vejr, dækslid bremseklodser tilstand,
skivers ditto osv).

/Jake

PS Håber I havde en god fest.

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 27-05-03 11:36

Jeg antog bare at der var noget om snakken, siden det ikke var mere udbredt.
Jeg kører jo selv med DCBS, som er en anden meget effektiv måde at bremse
på. Men det er der jo også meget delte meninger om, flere har pillet det
fra.

Men hvis ABS virker som på biler, vil jeg helst være fri. Her tænker jeg på
de "stød" systemet giver. Hvis de ved hvad jeg mener. Det er muligvis godt
på biler, men jeg kunne ikke forestille mig det på MC.

Og jo, vores fest gik rigtig godt. Utroligt der kom så mange på trods af
vejret.

Hvordan går det med eksamen??

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-03 11:32

> Er du sikker på at det stadig er tilfældet?? Var det ikke kun i starten da
> man havde valget mellem "med og uden"

Så skal der da være sket noget i efteråret 2001... Fra socialdemokratiets
side... Hvilket jeg dog ikke helt tror på.

> Nye MC'er har da katalysator i dag!!!

Og koster en herregård - sammenlignet med samme cykel - u/katalysator...
Ret mig hvis jeg tager fejl

> Jeg er ikke sikker på at jeg ønsker mig en MC med ABS. Vælter man ikke
> alligevel......? Jeg har aldrig selv prøvet men talt med flere som ikke
> synes det var en fordel.

ABS kombineret med DCBS skulle eftersigende være det system, der kan føre en
motorcykel til standsning, på kortest mulige strækning.

Mvh
Allan Rasmussen

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 27-05-03 12:22

"Og koster en herregård - sammenlignet med samme cykel - u/katalysator...
Ret mig hvis jeg tager fejl"

Findes der MC'er hvor man kan vælge om man vil have med eller uden??
Hvis man kan det, vil det da glæde mig. Jeg troede ikke det var muligt at
vælge fra.

"ABS kombineret med DCBS skulle eftersigende være det system, der kan føre
en motorcykel til standsning, på kortest mulige strækning"

Ja, men nu er det ikke altid sådan at man bruge et resultat fra test. Folk
handler forskelligt, lige som omgivelserne spiller ind. Jeg husker tydeligt
snakken om at ABS forlængede bremselængden fordi folk blev forskrækket, når
ABS-funktionen trådte i kraft.
Personligt vil også hellere have mere kontrol over mine bremser.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 27-05-03 12:37

> Personligt vil også hellere have mere kontrol over mine bremser.

På en "bambus-raket" til "ræs" så afgjort.

Men på en altvejrs-pendler-cykel tror jeg nu nok gerne jeg vil have
det... Når man pludseligt får brug for at kaste ankeret tror jeg at jeg
mange ville have glæde af en ABS der kan lave en tæt på optimal
opbremsning uanset underlag.

I en situation som den typiske bilist der overser en og kører ud lige
foran en tror jeg rigtigt mange vil kunne have glæde af det. Sidst jeg
maks bremsede var i tordags hvor jeg på god tør asfalt fik lavet en tæt
på optimal opbremsning fra ~95km/t for en feriepakket mondeo der kørte
ud foran mig. Dvs helt optimal var den ikke for der kom røg fra
bagdækket ... Havde det været i regnvejr er øvelsen ikke helt så let og
slet ikke hvis der foregår over bitumenlapper eller det der er værre.

/Anders Majland
/Aprilia Leonardo - med asfalteksem efter kikset nedbremsning på våd vej
(i 2001)

Fra : Claus Rittig

Dato : 27-05-03 17:09

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Nye MC'er har da katalysator i dag!!!

Nævn lige et par stykker. Så skal jeg nævne 10 gange så mange der ikke har.

Rittig

PS: Af de nye motorcykler der sælges idag er mindst 9 ud af 10 uden
katalysator, for den koster ekstra - plus afgift.

Fra : ****SMILE*****

Dato : 27-05-03 23:17

Var det ikke en ide, at rejse sagen - enten med eller uden katalysator problematikken over for nogle politikere ? Jeg mener at MC-
sagen er meget lidt på dagsordenen, så hvis vi nu var mange der skrev i aviser og blade m.v. samt sendte en forespørgsel til
trafikudvalget på Christiansborg så kunne det være at der skete noget ?

MKH
Jacob
900 Boldore

Fra : Claus Rittig

Dato : 27-05-03 23:28

"****SMILE*****" <jh@ os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
aviser og blade m.v. samt sendte en forespørgsel til
> trafikudvalget på Christiansborg så kunne det være at der skete noget ?

Det gjorde vi for 2 år siden. Trods gode udsigter og gode argumenter, endte
det med at blive som det plejer - vi blev ignoreret.
Jeg var også med på MC-Karavanen for nogle år siden, da over 3500
motorcyklister demonstrerede mod at motorcykler afgiftes hårdere end biler.
Allerede dengang lovede Freddy Flak (Blak) guld og grønne skove, og intet
skete.

Dybest set kan vi nok lige så godt indse, at motorcykler i DK ses som en
luksusting, og derfor altid vil blive beskattet helt urimeligt. Hvis vi skal
nå længere end det, skal der ihvertfald friske kræfter til.

Rittig

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 28-05-03 08:08

Ok, måske jeg tager fejl. Sorry.

Men fx. ved jeg at min BB forurener mindre end grænseværdien for dem der har
kat. Om grænseværdien er ændret siden den kom frem ved jeg ikke. Husker ikke
lige værdierne.

Hvis det stadig er sådan, at en kat øger benzinforbrug og sænker effekten,
vil jeg helst undvære.

Men jeg er måske også lidt mærkelig, jeg har aldrig forstået det med kat.
Det flytter jo bare problemet, men det fjerner jo ikke forureningen. Hvor
tror i at man gemmer alle de brugte kat's....? Og hvad med alle dem som ikke
bliver skiftet i tide......!?!
Jeg ser det mest som en måde staten bruger til at få lidt flere penge op af
lommerne på os. Og i virkeligheden så tror jeg at MC-bestandens forurening
slet ikke kan ses, sammenlignet med bil og industri. Måske det var vigtigere
at sætte en der. Og det er vel også det de så gør, hvis der kun er kat på 1
ud af 10.

Jeg mener vi skal den anden vej rundt og fjerne det fra brændstoffet, eller
finde et nyt brændstof, brint fx.

Men det er nok en anden diskusion.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 02-06-03 07:19

> Men fx. ved jeg at min BB forurener mindre end grænseværdien for dem
> der har kat. Om grænseværdien er ændret siden den kom frem ved jeg
> ikke. Husker ikke lige værdierne.

Det er den - den er strammet løbende.. For min "knallert" der som model
stammer fra 1996 blev der i tyskland reklameret for at den levede op til
kravene for 2000.

Nu er der også noget med at motorcykler der lever op til kravene for
2006 kan slippe for vægtafgift indtil da.

/A - Hvis gamle mazda med kat. garanteret forurener mere - hvis ikke
anet så fordi den kun køre halvt så langt literen ...