Ferietips Tyskland/Østrig/Italien
Fra : hboesdal

Dato : 26-05-03 17:24

Hej NG

Vi er to der planlægger en ferie til ovennævnte destinationer, og
hører gerne om gode ideer, tips og fordelagtige ruter. Autozug er
desværre udsolgt, så turen kommer til at gå gennem Tyskland til Zell
am See, og videre derfra til Italien og Kroatien.
Vi vil gerne hurtigt gennem Tyskland, men er i tvivl om det kan/bør
gøres uden at regne med en overnatning midtvejs?(Der køres i øvrigt på
en SV650s og en SL1000 Falco)
Hvor langt kan man i gennemsnit regne med at kunne tilbagelægge pr.
dag?
Er der evt andre transportmuligheder end DB Autozug?
Må man evt snuppe en lur på en rasteplads ved siden af mc'en, måske
endda i et lille telt?
Hvor koldt er der når man krydser Alperne?

På forhånd tak
Henrik og Kim

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 26-05-03 18:16

hboesdal
skrev i news:a7667026.0305260823.483ff69a@posting.google.com
> [...]
> hører gerne om gode ideer, tips og fordelagtige ruter. Autozug er
> desværre udsolgt, så turen kommer til at gå gennem Tyskland

http://www.villa-loewenherz.de/ måske? Men sikkert ikke langt nok ned
for jer?

> [...]
> en SV650s og en SL1000 Falco)
> Hvor langt kan man i gennemsnit regne med at kunne tilbagelægge pr.

Vel en 1000km, vil jeg tro? Hvor ondt i røven vil I kunne acceptere?

> Er der evt andre transportmuligheder end DB Autozug?
> Må man evt snuppe en lur på en rasteplads ved siden af mc'en, måske
> endda i et lille telt?

Nej, og personligt vil jeg også fraråde, synes det er lidt usikkert
efterhånden i forbindelse med motovejene.

--
Mfh - Arne Lorenzen - FZS 600
www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=183

Fra : Kenneth T

Dato : 26-05-03 18:41

> [...]
> desværre udsolgt, så turen kommer til at gå gennem Tyskland til Zell
> am See, og videre derfra til Italien og Kroatien.

Lyder spændende !

> Vi vil gerne hurtigt gennem Tyskland, men er i tvivl om det kan/bør
> gøres uden at regne med en overnatning midtvejs?(Der køres i øvrigt på
> en SV650s og en SL1000 Falco)

Jeg plejer at starte tiiiidelig lørdag morgen 05, eller ligende, og så køre
ca 1000-1200km den første dag. Det drejer sig om at nå langt den første dag,
dag nr. 2 har du ondt i røven allerede inden du kommer op på mcèn, og så
gider man ikke så meget.

Desuden er det en fordel at nå forbi hamburg inden middagstrafikken.
(selvom man jo bare kører mellem rækkerne af biler som holder i kø, tager
det længere tid at køre 30km/t end 150km/t)

> Hvor langt kan man i gennemsnit regne med at kunne tilbagelægge pr.
> dag?

Rejse ned gennem tyskland ca. 1000km/dag
Bjergpas 2-300km/dag
Og så en hviledag ind imellem?

> Er der evt andre transportmuligheder end DB Autozug?

Bil?

> Må man evt snuppe en lur på en rasteplads ved siden af mc'en, måske
> endda i et lille telt?

Det plejer jeg at gøre hvis jeg ikke når så langt som ventet, det er nemlig
ikke nemt at finde ledige pladser på motorvejs-hotellerne efter kl 22.
Og så syntes jeg sgu også 500kr for at sove 4timer på en briks er lige i
overkanten.
Men vælg en af de rastepladser med lys, og slå teltet op i nærheden af nogle
af alle de andre der overnatter der.

> Hvor koldt er der når man krydser Alperne?

Ca samme temperaturer som herhjemme, men tager I et højt bjergpas, kan der
godt være sne i vejsiden.

--
MVH
Kenneth T

Fra : Claus Rittig

Dato : 26-05-03 19:05

"hboesdal" <h.boesdal@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> desværre udsolgt, så turen kommer til at gå gennem Tyskland til Zell
> am See, og videre derfra til Italien og Kroatien.

Zell am See er et fantastisk område, der har jeg touret flere gange. Husk
også Slovenien, der er billigt og lækkert til rafting og paragliding, og der
har ikke været krig, så alt fungerer som det plejer.

> Hvor langt kan man i gennemsnit regne med at kunne tilbagelægge pr.
> dag?

Tyskland kan køres på en dag, men så er man lidt slatten dagen efter (og øm
i røven). Jeg plejer at tage en overnatning på et Etap (eller andet
billighotel).

> Må man evt snuppe en lur på en rasteplads ved siden af mc'en, måske
> endda i et lille telt?

Nej, det er forbudt. Tysk politi giver nogle ret træls bøder for den slags,
og de gider ikke diskutere. Mine erfaringer med Østrigsk politi i dne
situation er bedre, de vækkede mig ikke midt om natten, og de lod mig pænt
pakke sammen og trille videre, mens de var anderledes håndfaste overfor
nogle sydlandsk udseende der lå 20m fra mig. (?!)

> Hvor koldt er der når man krydser Alperne?

Jeg gik i shorts nede ved søen i Zell am See, og Ann og jeg havde
sneboldkamp oppe i et af passene...

God tur.

PS: Hvis I kommer ned omkring Rom, så skal i køre El Paso del Diavolo, DET
er sjovt.

Rittig

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 26-05-03 20:50

Tyskland behøver ikke være kedelig. Kassel er da et flot område.

Hvor koldt der er i Alperne afhænger af hvor i krydser, men holder i jer til
motorveje, er der ingen problemer her. Men jeg vil da råde jeg til at køre
over nogle pas på landevejene, det er utroligt flot og i kan sagtens finde
pas med rigtig gode veje.

"Ondt i røven"

Jeg kørte til Camp Moto for 2 år siden i et stræk. Jeg fik at vide man bare
skulle side på noget åndbart (fåreskind, håndklæde e.l.), så kan man holde
ud at køre længere, om det virkelig hjælper eller det er indbildning ved jeg
ikke. Men jeg havde stort set ikke ondt da jeg kom frem (efter omkring 1600
km), men det skulle kun hjælpe hvis din dragt kan ånde (læder e.l.), så hvis
du har regndragt på, har det ingen effekt.

Læs evt. om mine ture på min side henriknielsen.dk og om ikke længe vil der
igen være adgang til vores turside på klubsiden, hvor der også er en række
turberetninger.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 27-05-03 08:27

jeg vil anbefale at starte så snart at det begynder at bliver lyst om
morgenen...og så bare trille derned af, man kan køre meget langt på første
dagen 1000-1200 km er ikek umuligt, men når det begynder at blive mørkt og
man har tilbagelagt så mange km kan man ikek undgå at blive træt.....og med
træthed følger fejl

Karin og jeg har altid kørt hjemmefra ved en 5-7 tiden....og har også nået
godt derned af, somregel havde vi planlagt at køre om natten også, men når
aften kulden træder ind og man er træt i krop og hoved (pga vindsusen)...så
skal der ikek meget til før man giver op og begynder at lede efter et sted
at sove....her kan jeg anbefale automat hotellerne...de er rimelige i
priserne....hoteller med betjening kan snildt langs motorvejen koste 4-700
kr for et normalt værelse.

hvor lang tid man kan holde ud at sidde i sadlen kommer meget an på din
r*v....jeg bruger lange underhylere af den slags med flade syninger så der
ikke er noget der gnaver...og så læder udenpå, det virker ret godt...bedst
er det hvis du kan rykke lidt rundt...her kan et håndklæde, eller lidt fedt
på måsen af dragten hjælpe lidt så man kurer rundt ved de/accelrationer og
kan glide ud på siden af cyklen og få lidt blod til den ene balde.

så langt som jeg kan huske tilbage har der i aviserne været advarsler om at
sove på restepladser pga af røverier...umiddelbart vilel jeg sætte mig ind
på et døgn cafeteria og se om man ikke kunne nappe et par timer...husk at
låse cyklerne sammen.

en sidste ting som kan gøre en lang tur lidt mere behagelig er lidt
gymnastik på cyklen men man kører....rejs dig lidt op.....sid og sving med
benene i fartvinden....og husk at bentøget godt kan falde i søvn uden at du
bemærker det....jeg var meget tæt på at smide min cbr1000, da jeg simpelt
ingen kræfter havde i det ene ben da vi stoppede for at tanke...gearskifte
gik fint men lårmusklen var død.

hvis vejret ellers er godt så skulle alperne ikke være specielt kolde om
dagen....om aftenen kan det dog nemt blive meget koldt...husk på det hvis i
vil overnatte i højderne...

Lasse
Mille & Karin & Neelix

Fra : Pein

Dato : 27-05-03 21:33

"hboesdal" skrev ...

> Vi vil gerne hurtigt gennem Tyskland, men er i tvivl om det kan/bør
> gøres uden at regne med en overnatning midtvejs?(Der køres i øvrigt på
> en SV650s og en SL1000 Falco)

Ikke midtvejs i Tyskland i hvert fald.
Hvis I kan finde ud af at køre langt uden at få ondt i r*ven, så skulle
I snildt kunne køre helt igennem. Da jeg havde en almindelig
gademotorcykel, tog vi 1200 km. den første dag uden problemer. På
TransAlp'en plejer vi at holde os til 900 km. af rent dovenskab, men har
da været oppe på 1350 km.

> Hvor langt kan man i gennemsnit regne med at kunne tilbagelægge pr.
> dag?

Gennem Tyskland; se ovenfor. I bjergene; 250 km. (på ikke-motorvej)

> Hvor koldt er der når man krydser Alperne?

Vejret kan være hvad som helst i de flotteste pas (som man ikke skal
snyde sig selv for). Henne i slutningen af august og begyndelsen af
september er det yderst sjældent der ligefrem er sne. Her er vejret
bedst.
Men man er ikke oppe i højden ret længe med mindre man tager en pause,
så bortset fra evt. sne, er det ikke noget problem. Vi har kørt i ca. 70
pas i Schweitz, Østrig, Frankrig og Italien, og kun en enkelt gang har
vi haft slud. Det var i Stelvio (hvor vi har været 3-4 gange). Det er
over 2600 meter og et af de højeste pas.

I alle pas kører man op og så går det straks nedad igen. Der er ingen
højslette eller lignende, hvor man kører rundt en halv time i kulden
(hvis der overhovedet er koldt). Som regel er der ikke spor koldt. Hvis
der er, lader man bare være med at stoppe og nyde udsigten, så er man
nede i varmen på få minutter.

Mvh. Niels

Fra : hboesdal

Dato : 29-05-03 13:06

> [...]
> gademotorcykel, tog vi 1200 km. den første dag uden problemer. På
> TransAlp'en plejer vi at holde os til 900 km. af rent dovenskab, men har

Tak for de mange gode svar!
Det lyder som om der er to muligheder:
1. Køre meget tidligt om morgenen, og klemme ballerne og tænderne
sammen, og nå Zell am See i et stræk
eller:
2. Køre næsten ligeså tidligt, evt ad lidt mindre veje, finde et sted
i Sydtyskland og overnatte, for så at køre en mindre omvej i Alperne
mod Zell am See.
(Men man er måske for øm bagi allerede til at nyde Alperne?)
Forslag til alternative ruter gennem Tyskland modtages gerne, har hørt
noget om nogle "vin-ruter/veje"???
Hvilke dage kan anbefales til at krydse Tyskland? Søndag eller Mandag,
med start tidligt om morgenen?

> [...]
at sove....her kan jeg anbefale automat hotellerne...de er rimelige i
priserne....hoteller med betjening kan snildt langs motorvejen koste
kr for et normalt værelse. >snip<

Hvordan identificeres disse "automat-hoteller" fremfor andre? Er det
de
omtalte "Etab-et-eller-andet" hoteller? Og hvad er "rimelige i
priserne"?

Og til sidst, hvilke kort kan anbefales? Shells Europa kort, eller er
der bedre alternativer, udover GPS?

Henrik & Kim

Der har sommerferiekuller allerede

Fra : Hekto

Dato : 29-05-03 13:09

In article <a7667026.0305290406.5f96c90@posting.google.com>, hboesdal
says...
> Forslag til alternative ruter gennem Tyskland modtages gerne, har hørt
> noget om nogle "vin-ruter/veje"???

Evt. langs Mosel-floden?
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi bygge en Pizza-Racer? (en Italo-Freaket Japs'er)
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Claus Rittig

Dato : 29-05-03 18:17

> Hvordan identificeres disse "automat-hoteller" fremfor andre? Er det
> de
> omtalte "Etab-et-eller-andet" hoteller? Og hvad er "rimelige i
> priserne"?

Jep, Etap, Formula 1 og andre af samme slags. Ca. 3-400 for en overnatning,
og det er guld hvis det pisser ned.

Rittig

Fra : Pein

Dato : 29-05-03 22:28

Lige en detalje du godt nok ikke har spurgt efter, men nu sagde du
"kort":

Et Hydro/Texaco kundekort kan bruges på alle Dea tankstationer, og dem
er der en del af ned gennem Tyskland. EuroShell er også et fint kort,
for der er mange Shell tankstationer ned igennem Europa.
De tager Visa rigtigt mange steder, som f.eks. hoteller og de fleste
campingpladser.

Så de sidste gange vi har været afsted, har vi ikke medbragt ret mange
kontanter. Det er både billigere og mere bekvemt at bruge diverse
plastikkort undervejs.

God tur.

Mvh. Niels Pein