dfm chat, come join! :D
Fra : Oros

Dato : 25-05-03 16:55

Jeg tillader mig lige at starte en frisk ny tråd så jeg er sikker på at alle
er klar over hvad der er "blevet" til indenfor det sidste døgn. Som ellers
kun står i svar til trådene omkring IRC.

Jeg har oprettet et chat-rum for alle dfm'ere samt selvfølgelig
motorcyklister i det hele taget (folk der ikke er med i ng'er, men har en
computer, internet og evnen til at surfe! ;)

Linket man skal bruge pt. til at komme ind i denne chat er:
http://oros.dk:600
Hvis det skulle vise sig at være en success kan man vælge at registrere det
program jeg bruger og evt. tilknytte eget domæne til servicen. Grunden til
at chatten kører på port 600 er at jeg i forvejen hoster et domæne på http
på computeren. Jeg hører gerne et indlæg om det hvis nogen oplever problemer
med at logge på chatten når de prøver. (port-problemer) Jeg er lidt i tvivl
om brugeren i den anden ende påvirkes at mit portvalg på 600, noget tyder
dog på at brugeren kun bruger sin port 80 igennem web-browseren, men jeg er
ikke sikker.

Den kører på en 1024/512 linie, som kører 24/7 (kun forhindret af arrownets
til tider dårlige internet) Men den skulle ikke være så krævende at det
skulle have nogen påvirkning.

Man er derfor velkommen til at sende linket videre til alle mc-ister man
måtte kende, folk som måske ikke kender dfm og/eller har ekspertisen til at
rode med nyhedsgrupper! ;)

En lille opsumering på forløbet er at omkring 20 har været inde og snuse, de
fleste dog kun lige et par minutter for så at hoppe af igen. Selv vil jeg
være logget på som bruger så meget som overhovedet muligt, og vil da kigge
forbi med jævne mellemrum. Gerne deltage i snak hvis der måtte opstå en. Har
da fået udvekslet et par sætninger med Bjørn S og diversion.dk.
Hvis man har fast internet og en computer der alligevel næsten altid står
tændt er det efter min mening en god ide (hvis man ønsker en god
debat/hygge/snakke-chat og vil hjælpe den igang) at lade sin netbrowser stå
åben med chatten - også selvom man ikke lige sidder og følger med i den. Det
lokker til at folk med større sandsynlighed bliver hængende når de kommer
ind jo flere brugere der er, og så har man desuden mulighed for at se
tilbage på hvad der er blevet snakket om imens man var væk.

Ideér, forslag, bemærkninger osv osv er man selvfølgelig velkommen til at
skrive om.
Jeg har pt. rettighederne til at "styre" chatten. (man slipper måske ikke
altid for trolls og andre belastende typer i en sådan frit tilgængelig chat)
så der er selvfølgelig mulighed for at få lukket af for sådanne. Jeg kan så
tildele admin-rettigheder til folk med tiden hvis det skulle blive
nødvendigt/en success.

Vel mødt! ;)

--
Rasmus Jensen, CBR600F2 ex kåbe
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=222

Fra : Andrew

Dato : 25-05-03 16:57

Når jeg prøver at skrive en besked står der et ugyldigt billedikon?!

hvad sker der?!

Mvh ANDERS

Fra : Oros

Dato : 25-05-03 17:22

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Når jeg prøver at skrive en besked står der et ugyldigt billedikon?!
>
> hvad sker der?!

Ja godt spørgsmål. Det forstår jeg ik lige så meget af. Men du kunne læse
vores andres beskeder derinde uden problemer? Så siden ellers ud til at
virke som den skulle indtil du smed en besked afsted?
Indtil videre er du den eneste jeg har set med det symptom. Må jeg lige
granske i!

Fra : Oros

Dato : 25-05-03 17:33

Da interessen pludselig blev overvældende gik det op for mig at der var
brugerbegrænsning på 10 pr default. Jeg frygtede det var uregistreringens
grumme ansigt der viste sig, men det kunne heldigvis ændres i config. Det er
nu ændret til 100 brugere. Krævede restart af chatten, så man blev lige
smidt af for så at kunne logge ind igen. Så hvis man blev nægtet adgang pga.
max user, skulle vi være ud over dette et stykke tid fremover. Jeg fandt så
ydermere ud af at free trial betyder at det kan bruges i en måneds tid, så
lad os give det den måned og se hvad det kan udvikle sig til! ;)

Fra : Jørgen Winther

Dato : 25-05-03 17:51

"Oros" <dkaduglemme@idinedroemme.sut> skrev i en meddelelse
> [...] så
> lad os give det den måned og se hvad det kan udvikle sig til! ;)

Det er jo en spændende ting - personligt finder jeg det lidt overvældende
med de mange mennesker, der snakker i munden på hinanden, men det kan man
måske vænne sig til :)

Godt initiativ!

--
Jørgen

Fra : Oros

Dato : 25-05-03 18:09

"Jørgen Winther" <jwi@condia.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med de mange mennesker, der snakker i munden på hinanden, men det kan man

De var jo aldeles fænomenal reklame! ;)
Så længe den holdes på dette simple plan kræver det ikke meget tid for at
vænne sig til det. Man kan også vælge at skrive beskederne HELT privat til
dem der er logget ind man vil snakke med, men så kunne man jo lige så godt
bruge alm. email? Det sjove er at alle kan se alles beskder (så længe de
ikke er private ;)

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 25-05-03 18:51

Oros wrote:

[snip lang forklaring]

Hey,

Super godt initiv. Jeg er selv lidt i tvivl om en chat kan blive en succes
pga realtime-problematikken.

Hvis du har lyst til jeg gerne tilbyde at hoste det på
www.dkfritidmotorcykel.dk - jeg har faktisk en chat-applikation, der ikke er
begrænset og i øvrigt har inddeling i rum osv. Anyway - hvis du er
interesseret i at "drive" den så sætter jeg den gerne op så den kan testes
af? Så kan du bare få admin-passwordet til den.

Hilsner,

Tony
Idémand bag www.dkfritidmotorcykel.dk

Fra : Oros

Dato : 25-05-03 19:59

Tony Lorentzen wrote:
> Super godt initiv. Jeg er selv lidt i tvivl om en chat kan blive en
> succes pga realtime-problematikken.

Ja det er en "høj" hurdle at overkomme, men hvor der er vilje er der
højdespringere... eller noget! :D

> [...]
> du er interesseret i at "drive" den så sætter jeg den gerne op så den
> kan testes af? Så kan du bare få admin-passwordet til den.

Ja klart, det domæne bør den selvfølgelig findes på, ingen tvivl om det. Jeg
tror nu ikke der er behov for deciderede admin rights. Jeg tror den passer
sig selv. Har da endnu ikke haft nogen uheldige typer inde på min test. Det
er da bare at gå i krig. Så simpelt så muligt, i stil med min. Indtast
brugernavn og så afsted. Tjuhej hvor det går. ET rum skulle være rigeligt,
ellers forvirrer det nok bare de stakkels mc'ister som måske ikke er så
inkarnerede nørder! ;) Da det i forvejen ser ud til at være et problem med
trafik til bare ET rum er det nok heller ikke godt man deler den trafik
yderliggere op! :D
Men fyr da løs! Send gerne en mail, kan vist ikke helt gennemskue hvordan
jeg fanger dig på din, havde lidt problemer med at få en igennem da jeg
villle fortælle at jeg havde tyv-stjålet fra dig! ;)
Lad os se hvad du kan byde på! ;)

--
Rasmus Jensen, Ishøj
Min hotmail er "orosaraba"

Fra : Tobias Møller Larsen

Dato : 26-05-03 07:34

Så er jeg rendt ind i det første problem mht portvalg, pga firmaets firewall
kan jeg ikke komme på. Kan du evt ændre porten til noget andet. Fx 21?

Tobias

Fra : Holger Danske

Dato : 26-05-03 07:36

Tobias Møller Larsen <tobber@wanadoo.dk> wrote:
> Så er jeg rendt ind i det første problem mht portvalg, pga firmaets
> firewall kan jeg ikke komme på. Kan du evt ændre porten til noget
> andet. Fx 21?
>
> Tobias

Hmmm, lad endelig være med at bruge port 21, den er sammen med port 80, de
mest brugte til spy/adware og hacker angreb !

--
H.D. (sig) -- Kun døde fisk flyder med strømmen --
Kom ikke -- Skønhed afhænger af øjnene der ser --

Fra : Oros

Dato : 26-05-03 08:11

Holger Danske wrote:

> Hmmm, lad endelig være med at bruge port 21, den er sammen med port
> 80, de mest brugte til spy/adware og hacker angreb !

Det giver sig selv da jeg kører både www-server og ftp-server på maskinen,
så de porte er brugt. Hvordan ved du at det er porten der giver dig
problemer? Jeg undrer mig lidt over at det først er nu der er tilbagemelding
på det problem? Er det ikke meget normalt at folk er lukket inde bag lås og
slå af deres udbyder i dag? (så længe man ikke kører på modem)
Anyway, der må være nogle flere på jobs der render ind i problemer så i
løbet af dagen, må lige se det an!

Fra : J.C.Kløve

Dato : 26-05-03 09:00

I tråden: basekt$6jq$1@sunsite.dk,
Skrev Oros :

> [...]
> dag? (så længe man ikke kører på modem)
> Anyway, der må være nogle flere på jobs der render ind i
> problemer så i løbet af dagen, må lige se det an!

Jep - oxo her - kan ikke komme ind npr jeg er på arbejde, jeg ville
ellers gerne kikke lidt...

--
Dun@nt
XJ600 51J

Fra : Tobias Møller Larsen

Dato : 26-05-03 09:06

> Det giver sig selv da jeg kører både www-server og ftp-server på maskinen,
> så de porte er brugt. Hvordan ved du at det er porten der giver dig
> problemer?

Jeg er lærling i skolens IT afdeling, så deeet.
Vi har en rimelig streng "port politik" så jeg vedfaktisk ikke engang hvilke
porte der er åbne.
Hvad med noget længerer oppe i port rangen? oppe omkring irc, det har jeg
ikke problemer med at komme på.

Tobias

Fra : Oros

Dato : 26-05-03 09:36

Tobias Møller Larsen wrote:
> Jeg er lærling i skolens IT afdeling, så deeet.

eeet... er jo ingen selvfølge at du så også er en haj til den slags!
Jeg er ved at være færdig med 2.semester af It- & Elektronikteknolog på TEC,
men er da heller ikke 100% sikker på hvordan det fungerer i dette tilfælde.
(uden at prøve sig lidt frem med nogle forskellige tests ;)

> Vi har en rimelig streng "port politik" så jeg vedfaktisk ikke engang
> hvilke porte der er åbne.

Holger Danske prøvede med sin firewall at spærre for både ind og udgående
trafik på sin port 600 og forsøgte så at logge sig ind igen uden problemer!
Hvad er problemet helt præcist, får i en "siden kan ikke vises" , eller får
i log-in siden men kan ikke logge på selve chatten, eller hyr?

> Hvad med noget længerer oppe i port rangen? oppe omkring irc, det har
> jeg ikke problemer med at komme på.

Jeg kan oprette nogle sideløbende rum på forskellige porte, de har dog ingen
relevans og er ikke editeret og er altså kun til for test's skyld hvis man
ikke kan komme på den standard der nu findes.

http://oros.dk:25
http://oros.dk:3500
http://oros.dk:5600
http://oros.dk:8000

Prøv dem og se om det giver noget. Port 25 bør så være åben for de fleste
(når nu port 21 og 80 er utilgængelige for mig at bruge på den computer)
Prøv løs!

Fra : Oros

Dato : 26-05-03 09:53

> [...]
>
> Prøv dem og se om det giver noget. Port 25 bør så være åben for de
> fleste (når nu port 21 og 80 er utilgængelige for mig at bruge på den

sagde jeg så og kunne ik engang selv komme på via port 25, hmm...
Af de andre tests havde jeg dog kun problemer med port 5600 da denne nok
ligger for tæt op af filesharing-programmers foretrukne port-valg. (lukket
af for dem her på skolen)
Hvis man befinder sig et sted med streng port-politik kan man jo sende en
mail til webansvarlig og høre hvad der er adgang på. Hvis den vitterligt er
streng er der nok kun port 21, 53, 80, 110 osv og så ALT andet lukket
hermetisk af.
Det nemmeste ville jo være at hoste den over port 80 da alle så burde kunne
være med. Men nu kører jeg jo www- på samme maskine, og denne chat kan ikke
lige umiddelbart implementeres i siden da det er et selvstændigt program.
Alternativet er jo også at bruge den chat Tony har oprettet, selvom den nu
har et par bugs jeg ikke bryder mig om pt. (har skrevet dem i chatten Tony
;) Den har en god feature med en history når man logger på, men man bliver
smidt af den uden at blive informeret om det!?
Men jeg finder lige ud af om jeg kan kalde den på en anden computer på en
anden linie og så køre over 80'er-porten!

Fra : Tobias Møller Larsen

Dato : 26-05-03 10:34

får denne fejl,
Under hentning af føgende URL: http://oros.dk:25/

Opstod følgende fejl:

a.. Adgang nægtet.
Adgangs kontrollen tillader ikke din forespørgsel. Kontakt din udbyder nu,
hvis du mener dette er en fejl.

De andre porte virker helt fint.

Tobias

Fra : J.C.Kløve

Dato : 26-05-03 11:54

I tråden: basjl2$s87$1@sunsite.dk,
Skrev Oros :

> [...]
>
> Prøv dem og se om det giver noget. Port 25 bør så være åben for
> de fleste (når nu port 21 og 80 er utilgængelige for mig at bruge

3500, 5600, 8000 virker !!, ?? men love, family og hvad ved jeg ?
hmmm

Fra : Oros

Dato : 26-05-03 12:17

J.C.Kløve wrote:

> 3500, 5600, 8000 virker !!, ?? men love, family og hvad ved jeg ?
> hmmm

Som sagt er det bare test-rum! ;)
Men ok, så mangler vi vist bare at høre alle dem som kan komme på den
rigtige (port600) om de OGSÅ kan fange den på http://oros.dk:3500
eksempelvis. Prøver lige at samle op i løbet af dagen, hvis det er tilfældet
så ryger den over på port 3500, så opretter jeg en "fake" log-in til alle
dem der prøver på port 600 der så henviser udelukkende med et link til den
rette adresse. Så skulle man få alle med - hvis det da er tilfældet at alle
vitterligt kan fange testen på port 3500. Prøv gerne løs!

Det er altså http://oros.dk:3500 man skal prøve. Hvis nogen ikke kan fange
et login på denne giv da straks lyd fra sig! ;)

Fra : J.C.Kløve

Dato : 26-05-03 12:56

I tråden: bast34$nf$1@sunsite.dk,
Skrev Oros :

> [...]
>
> Det er altså http://oros.dk:3500 man skal prøve. Hvis nogen ikke
> kan fange et login på denne giv da straks lyd fra sig! ;)

jo jo så er man da på (gu ved hvad chefen siger til at jeg laver det
her på arbejde..??

Fra : Steffen Larsen

Dato : 26-05-03 09:24

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 26-05-03 10:02

Steffen Larsen wrote:

> Hvis i nu er lidt smarte vælger i nok en port over 1024... Ellers kan
> i godt nok støde ind i problemer..

Man kunne jo også prøve www.dkfritidmotorcykel.dk/chat

Tony

Fra : Oros

Dato : 26-05-03 10:10

Tony Lorentzen wrote:

> Man kunne jo også prøve www.dkfritidmotorcykel.dk/chat

Jeps, men der skal lige styr på småsygdommene jeg har nævnt i andet indlæg.
Alternativet indtil da er måske http://oros.dk:23 (det var egentlig også den
jeg mente alle burde kunne hoppe på) Den bruges nemlig normalt til telnet,
men hvem fa'n bruger den til noget andet alligevel? - jeg gør ik, så prøv om
i der har problemer på port 600 kan komme på denne port 23.

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 26-05-03 10:15

Oros wrote:

> Jeps, men der skal lige styr på småsygdommene jeg har nævnt i andet
> indlæg.

Ok det indlæg kan jeg ikke lige finde. Kan du sende et link direkte til den.
Jeg har brugt chatten før og har nemlig ikke oplevet nogle problemer med
den...

Hilsner,

Tony

Fra : Oros

Dato : 26-05-03 10:14

Tony Lorentzen wrote:
> Man kunne jo også prøve www.dkfritidmotorcykel.dk/chat

Hvor er du Tony? Du må da også selv vise dig som det gode eksempel og
befinde dig på den! :D Du har jo ikke været der siden lidt efter midnat, og
jeg har da skrevet nogle ting siden!

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 26-05-03 10:21

Oros wrote:

> Hvor er du Tony? Du må da også selv vise dig som det gode eksempel og
> befinde dig på den! :D Du har jo ikke været der siden lidt efter
> midnat, og jeg har da skrevet nogle ting siden!

Jeg har da lige været derinde

Men det er måske en god idé at annoncere når man vil lave chat-sessions så
man ikke bare sidder og råber til sig selv

--
Tony

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 26-05-03 12:39

"Oros" <dkaduglemme@idinedroemme.sut> writes:

> [...]
> at chatten kører på port 600 er at jeg i forvejen hoster et domæne på http

Nu har jeg ikke lige været forbi, da jeg ikke er så meget til sådan
noget chat, men hvorfor ikke blot køre det på port 80 på en separat
virtuel host? Jeg kan godt stikke dig et hostnavn, hvis det er der
problemet ligger.

Har du i øvrigt overvejet at køre en IRC-server i stedet, og så blot
lade web-dimsen være frontend til IRC-serveren? Så kan folk bruge de
programmer de nu synes bedst om.

Jeg synes personligt at det er en ekstremt ringe idé at lade den slags
køre på porte som 21,22,23,25 osv, som allerede har meget velkendte
services tilknyttet.

--
Jacob - www.bunk.cc
Reality is for people who lack imagination.

Fra : Freddy Lang

Dato : 28-05-03 22:39

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> wrote in message

[snip]

> Har du i øvrigt overvejet at køre en IRC-server i stedet, og så blot
> lade web-dimsen være frontend til IRC-serveren? Så kan folk bruge de
> programmer de nu synes bedst om.

Se, det var dog en vanvittigt god idé.... jeg har nemlig IRC understøttelse
i mit chat program (Trillian), så det ville passe mig fint-fint.

Mvh
Freddy
SV 650 S-K1