/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Knastkæden eller......?
Fra : Kim Nielsen


Dato : 25-05-03 12:19

Hej Ng.

Jeg er blevet i tvivl om det er min knastkæde som rasler når jeg sætter i
gang.
Det er en fj1200 fra 88,130kkm.
Der skulle i motoren være en anden kæde som også bliver trukket af
krumtappen,(Ikke en primærkæde).
Hvordan finder jeg ud af om det er denne kæde eller knastkæden som rasler?
Det lyder værst når jeg holder stille og begynder at belaste motoren.
Lidt oppe i fart,bare 10 til 15kmt,høres det ikke længere.
Knastkædestrammeren er tilsyneladende ok.

Håber der er en der har et godt råd.
På forhånd tak

Hilsen kim
kimn2@tiscali.dk








 
 
Ukendt (25-05-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-05-03 18:42

> Hvordan finder jeg ud af om det er denne kæde eller knastkæden som rasler?

1. Find en god stor skruetrækker.
2. Læg dit øre mod håndtaget af skruetrækkeren.
3. Placer den modsatte ende af skruetrækkeren der hvor du vil lytte efter
fejlen.

Nu vil du angiveligt meget bedre kunne fastlægge hvor lyden kommer fra i
motoren...
Ellers så prøv, efter ovenstående er udført:

4. Placér venstre fod bag højre.
5. Placer venstre fods storetå mod højre fods hæl.
6. Placer så venstre fods hæl mod højre fods lilletå.
7. Sæt dig nu ned på en stol, medens du holder knæene samlet...
Pænt svært ik??

Mvh
Allan Rasmussen
Jawa & Honda



Henrik Steen Larsen (26-05-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Steen Larsen


Dato : 26-05-03 12:03

> > Hvordan finder jeg ud af om det er denne kæde eller knastkæden som
rasler?
>
> 1. Find en god stor skruetrækker.
> 2. Læg dit øre mod håndtaget af skruetrækkeren.
> 3. Placer den modsatte ende af skruetrækkeren der hvor du vil lytte efter
> fejlen.

Ahh - et mc-stetoskop

> Nu vil du angiveligt meget bedre kunne fastlægge hvor lyden kommer fra i
> motoren...
> Ellers så prøv, efter ovenstående er udført:
>
> 4. Placér venstre fod bag højre.
> 5. Placer venstre fods storetå mod højre fods hæl.
> 6. Placer så venstre fods hæl mod højre fods lilletå.
> 7. Sæt dig nu ned på en stol, medens du holder knæene samlet...
> Pænt svært ik??

Av, av, av, av, av, av, av...



Ukendt (29-05-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-05-03 18:03

> > Nu vil du angiveligt meget bedre kunne fastlægge hvor lyden kommer fra i
> > motoren...
> > Ellers så prøv, efter ovenstående er udført:
> >
> > 4. Placér venstre fod bag højre.
> > 5. Placer venstre fods storetå mod højre fods hæl.
> > 6. Placer så venstre fods hæl mod højre fods lilletå.
> > 7. Sæt dig nu ned på en stol, medens du holder knæene samlet...
> > Pænt svært ik??
>
> Av, av, av, av, av, av, av...

ha ha - pænt svært ik?

Mvh
Allan



GERT BO THORGERSEN (03-06-2003)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 03-06-03 00:52


Kim Nielsen <saleon@image.dk> skrev i en
news:mE1Aa.15056$YZ6.497637@news010.worldonline.dk...
> Hej Ng.
>
> Jeg er blevet i tvivl om det er min knastkæde som rasler når jeg sætter i
> gang.
> Det er en fj1200 fra 88,130kkm.
> Der skulle i motoren være en anden kæde som også bliver trukket af
> krumtappen,(Ikke en primærkæde).
> Hvordan finder jeg ud af om det er denne kæde eller knastkæden som rasler?
> Det lyder værst når jeg holder stille og begynder at belaste motoren.
> Lidt oppe i fart,bare 10 til 15kmt,høres det ikke længere.
> Knastkædestrammeren er tilsyneladende ok.
>
> Håber der er en der har et godt råd.
> På forhånd tak
>
> Hilsen kim
> kimn2@tiscali.dk
>
>
Jeg kan ikke blive klog på hvad det skulle være for en 3´die kæde der bliver
trukket fra
krumtappen, altså udover kæden til knastaksler og kæden til gearkassen; i 1
cylindrede har
vi jo ofte kontravægte trukket via en 3´die kæde.

Måske kan det være er knastkæden er slidt så meget at den alligevel ikke er
stram fordi
stramningsbolten/skruen ikke kan trykke længere ind, eller at den er
justeret forkert
altså ved det forkerte mærke. Du kan jo ved at tage topdæksler af få et
indtryk af hvor
slidt/lang knastkæden er blevet, ved at iagttage hvor langt væk mærkerne på
knasternes
tandhjul står i forhold til hvor de står når kæden er ny; og hvor meget de
må være flyttet
længere; altså evt. så lang at strammeren ikke kan trykke så langt ind som
kæden ønsker.
Kan jo ses ved at trække i kæden.
Hvis det skulle være kæden mellem krumtappen og gearkassen der er slidt for
meget skulle
der jo være megen slup mellem de to dele, altså drejning af den ene del før
den anden
aktiveres. Vel med krumtappen først den ene vej og så den anden vej,
iagttagende hvor
megen drejning der skal til før gearkassen starter at bevæges, eller først
drejning af baghjulet
til krumtappen starter dreje, og derefter drejning af krumtappen til
géarkassen starter
dreje, og måske i manualen finde nogle data forlællende drejningen må være
før kæden er
slidt.

Dette var kun nogle mulighder/forslag da der jo ikke er andre der har svaret
på dit spørgs-
mål i nu 7 dage.

Gert Thorgersen
og føle hvor




Armand (04-06-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 04-06-03 19:34


GERT BO THORGERSEN <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
news:bbgp2t$831$1@news.loxinfo.co.th...
>
> Kim Nielsen <saleon@image.dk> skrev i en
> news:mE1Aa.15056$YZ6.497637@news010.worldonline.dk...
> > Hej Ng.
> >
> > Jeg er blevet i tvivl om det er min knastkæde som rasler når jeg sætter
i
> > gang.
> > Det er en fj1200 fra 88,130kkm.
> > Der skulle i motoren være en anden kæde som også bliver trukket af
> > krumtappen,(Ikke en primærkæde).
> > Hvordan finder jeg ud af om det er denne kæde eller knastkæden som
rasler?

Hvis det er et problem omkring opstramning af en kæde vil larmen være
tiltagende efterhånden som motoren (kæden) varmes op og kæden derved bliver
længere!
Er dét tilfældet?

> Jeg kan ikke blive klog på hvad det skulle være for en 3´die kæde der
bliver
> trukket fra krumtappen, altså udover kæden til knastaksler og kæden til
> gearkassen; i 1 cylindrede har vi jo ofte kontravægte trukket via en 3´die
kæde.

Nu skrives der jo om en anden(!) kæde, og ikke noget med en tredie, som du
er inde på!
FJ har tandhjul til koblingen og derfor ikke nogen elementær(?) kæde dér!

Selv firecylindrede (á: Kawasakis GPZ900/1000RX, ZX10 og ZZR 1100) kan være
konstrueret med afbalancerings-aksel; men dét er ikke tilfældet for FJ!

En "anden kæde" kunne være til at trække oliepumpen med - En sådan sidder
der på CBR 1000!
Men på FJ'eren er det istedet ved starteren at der er en kædeforbindelse til
gearkassen!!
Jeg mener ikke at dén kæde er opspændt som sådan, men kun guidet af et par
solide skinner, så dér kan der godt tænkes at komme lidt slup med tiden.
Tilsyneladende sidder starter-friløbet monteres således at kæden kører med
hele tiden, hvorved man vil kunne høre en løs starterkædes raslen under
motorgangen!

--
Armand.




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177516
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408625
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste