Ang. dfm på IRC
Fra : Jebir

Dato : 24-05-03 22:10

Sry for at jeg laver en ny tråd, men jeg mener dette kunne være løsningen
til diskussionen fra den anden tråd, hvor der snakkes om at IRC vil afholde
mange "almindelige" brugere fra at bruge det.

Det er muligt at lave et link fra www.dkfritidmotorcykel.dk der linker til

irc://copenhagen.dk.quakenet.eu.org/dk.fritid.motorcykel

(eller hvilket netværk den nu skal være på), og dette kræver KUN at man
installerer mIRC (www.mirc.com) og herefter klikker på linket - så connecter
den og åbner #dk.fritid.motorcykel - og så er man ellers køreklar.

Mikkel Skou
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=310

Fra : Steen Gruby

Dato : 24-05-03 22:37

On Sat, 24 May 2003 23:10:27 +0200, "Jebir" <jebir@dayofdefeat.dk>
wrote:

Hej Mikkel.

>Sry for at jeg laver en ny tråd, men jeg mener dette kunne være løsningen
>til diskussionen fra den anden tråd, hvor der snakkes om at IRC vil afholde
>mange "almindelige" brugere fra at bruge det.

Med risiko for at blive betragtet som gammel og reaktionær vil jeg
stille spørgsmålet: Hvorfor?
DFM virker mange gange som et decideret chat forum, og så vidt jeg kan
se, sågar fint.
Hvorfor sprede trafikken mere end højst nødvendigt så længe der er
rigelig med plads på denne "kanal"?

Det jeg kender til chat forum som f.eks. ICQ, kræver det at man er
on-line til en central server konstant.
Jeg opgav omgående ICQ idet det holdt min ISDN forbindelse oppe lige
så længe jeg var forbundet til serveren.
Så hellere den form for "chat" der forekommer på DFM, der kan man
blande sig når man har tid og kun i det man "tror" man har forstand på
og lade resten ligge.
Jeg har nu deltaget i DFM i 5 år, og de har bestemt ikke været
kedelige, så jeg fortsætter her til nogen smider mig ud ,-)

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Oros

Dato : 24-05-03 22:51

Steen Gruby wrote:
> Med risiko for at blive betragtet som gammel og reaktionær vil jeg
> stille spørgsmålet: Hvorfor?

Fordi det nogen gange kan være meget rart med instant respons! :D Folk
kigger måske kun nye postings en gang hver halve time i en ng.

> DFM virker mange gange som et decideret chat forum, og så vidt jeg kan
> se, sågar fint.
> Hvorfor sprede trafikken mere end højst nødvendigt så længe der er
> rigelig med plads på denne "kanal"?

Det er jo frit for alle hvordan de vil kommunikere, jeg synes det kunne være
meget rart med et sted med instant messages, lidt nemmere, hurtigere og
bedre at lave sjov eks. Et svar-indlæg til noget sjovt hvor der bare står
LOL, ROFL osv finder jeg en smule tamt!? :D

> [...]
> Jeg har nu deltaget i DFM i 5 år, og de har bestemt ikke været
> kedelige, så jeg fortsætter her til nogen smider mig ud ,-)

Det skulle jo også bare være et alternativ. Beskeder i en chat bliver jo
hurtigt "flushet" ud, og hvis der ikke lige er nogen som kan besvare et
spørgsmål online eller man ønsker sagen belyst fra flere sider over længere
tid er det jo optimalt at bruge gruppen i stedet.
Som skrevet i den første tråd har jeg oprettet en "test" som alle kan være
med på (håber jeg da, har stadig mine tvivl til om alle kan hoppe på port
600) Men linket som skulle kunne åbnes i en internetbrowser og som ikke
kræver tilmeldling af nogen art (HADER de sider) er på:
http://oros.dk:600
Skriv da kun et nickname, og man er kørende! ;)
Ingen bliver smidt ud af dfm da... men er det bare mig eller er trafikken
voldsomt accelereret på det sidste? Jeg synes faktisk det kunne være meget
godt at få alle de små, mange gange personlige kommentarer sorteret væk og
bragt ind i en chat?

--
Rasmus Jensen, CBR600F2 ex kåbe
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=222

Fra : Oros

Dato : 25-05-03 03:06

Lidt info:

Der er pr. default hakket af i "autoscroll", dette gør at vinduet altid
hopper til nyeste linie i chatten (skal man lige være opmærksom på hvis man
prøver at bladre op i nogle gamle beskeder, så driller den lidt)
Desuden bærer den stærkt præg af bare at være kastet op og igang, dette kan
selvfølgelig rettes lidt til efter brugernes ønsker med tiden hvis der
skulle være stemning for at lade den fortsætte. Jeg mener funktionerne er
nogenlunde i orden, men design farve osv halter... Hvis det ligefrem bliver
en success kunne man jo overveje at købe softwaren i stedet for at køre på
trial. Jeg ved ikke lige pt. hvad trial-begrænsningerne egentlig er.

Foreløbig status, 8 har været inde og kigge siden oprettelsen lidt før
midnat. 9 mig selv inkl. Ingen ser dog ud til at have været blevet derinde i
særlig lang tid ad gangen.

Ps.
Jeg har bemyndigelsen til at nægte adgang til bestemte ip'er osv. Smide folk
af etc. Så der skulle ikke være fare for forstyrrende elementer a'la trolls
og lignende til at forpurre stedet. ;) Dog håber jeg da at den slags ikke
vil dukke op overhovedet. ;)

Jeg ser gerne en post om det hvis nogen IKKE kan logge ind! Jeg er lidt i
tvivl om hvorvidt port-adressen i link'et kører over ens egen http-port 80
eller om den kører direkte over port 600 på ens egen maskine også. (kan
udelukke folk på beskyttede linier hvis mine bange anelser er korrekte,
firewall osv.)

Fra : Oros

Dato : 25-05-03 12:40

En lille opfølgning:
Imellem kl. midnat og kl. 5 i morges var der 8 mennesker inde og kigge i
chat-rummet.
Fra kl. 5 i morges og indtil "nu" har der så været 12 inde og lure (nogen er
så de samme der har prøvet 2 gange, og jeg har kun bedømt efter nickname og
ikke ip i denne sammenhæng) Ens for alle er dog at de alle lige stikker
næsen ind, ser chatten an og smutter så igen fordi der kun er "mig" som
bibeholder mit log-in. (lader browser-vinduet stå åbent)

Dette minder mig i høj grad om den typiske situation jeg kender fra
weekenden når man vil samle lidt folk til at tage i byen. Når man ringer til
folk, så spørger de hvem der skal med, og så længe man kun kan svare at der
foreløbig kun er en selv og så måske person X der er friske, så gider folk
aldrig "det er ikke nok - hvis nu der var nogle flere - så var de friske"
HVORDAN SAMLER MAN SÅ EN GRUPPE??? (undskyld udbrudet, men jeg forstår ikke
indstillingen, når alle ser sådan på det så bliver det lidt svært - nogen
skal jo være de første ;)
Så hvis det vitterligt ikke bare er af nysgerrighed man kigger ind forbi,
men fordi man rigtigt godt kunne tænke sig sådan et brugbart forum at chatte
i, så foreslår jeg da at man lader browservinduet stå og køre, og kigger
forbi med jævne mellemrum. Så skal andre da nok få lyst til at blive
hængende, med lidt tid kunne man så også håbe der opstod en livlig og
trafikkeret "chat" ;)

Fra : J.C.Kløve

Dato : 25-05-03 14:16

I tråden: baqa16$kdf$1@sunsite.dk,
Skrev Oros :
[en masse ang. et prisværdigt initiativ]

Her ude på landet kobler vi op via 56k og en ordinær telefonlinie =
pisse dyrt
jeg vil ikke være på ret lang tid af gangen (henter og affyrer indlæg
på minimum tid)

Fidusen (for mig) er netop, at når jeg har tid kan jeg hente det der
er skrevet, og nogen gange enddan deltage i diskussionen, men _altid_
få de gode råd med, selv om jeg kommer 34 timer efter der er
diskuteret noget - den går ikke i chatten

Godt initiativ, men det bliver særdeles begrænset hvad man vil se til
mig ..

--
Dun@nt
XJ600 51J

Fra : Oros

Dato : 25-05-03 15:28

"J.C.Kløve" <Dunant@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> få de gode råd med, selv om jeg kommer 34 timer efter der er
> diskuteret noget - den går ikke i chatten

Jup, det er klart. Det er altid svært at starte et sted op pga. allerede
nævnte problemer med at nogen skal være de første. Men det er klart at det
ikke er alle der har de samme forudsætninger for at være med til at starte
op. Jeg er dog overbevist om at der nok skal foregå en noget mere livlig
trafik hvis først der kommer mange på som med jævne mellemrum frekventerer
chat-vinduet. Så selv dem der kun er på i få øjeblikke kan få en lille
kommentar eller andet med på vejen. Jeg har forresten mulighed for at
aktivere nogle lyde i chatten. Har ikke testet det, men altså mulighed for
sikkert at der kommer en form for lyd når der kommer en besked i chatten,
når nye folk logger ind osv. Hvis der er stemning for det (større chance for
at få et par ord med disse kortvarige brugere, så aktiverer jeg da det)

> Godt initiativ, men det bliver særdeles begrænset hvad man vil se til
> mig ..

Lidt har jo også ret! ;)

Jeg frygter måske også lidt at folket der kører mc sjældent er typen der
sidder foran deres skærm det meste af et døgn (jeg er inkarneret nørd hvad
det angår, sidder hellere ved monitoren end tv-skærmen de par timer i
døgnet. Jeg sidder med den samme laptop på fast forbindelse i skolen, på
arbejdet og i hjemmet, puuust det blir mange timer ;) Frygter måske også
lidt at der er langt imellem de kvindelige mc'ere, og måske endnu længere
iml. dem af de som så kigger forbi chatten (det giver jo altid lidt ekstra
interesse når der er kvinder på linien ik gutter? ;) Jeg ser dog at Susanne
har været inde forbi og lure. :) Men så'n lidt a'la en "klubstemning" og
måske en lidt drengerøvs-betonet snak på tværs af landsdele kunne da være en
sjov og frisk ting, kunne det ik? :D Jeg aner ikke så meget om selve
mekanikken på mc'ere men har da tit noget jeg undrer mig over, dog ikke nok,
eller vigtigt nok til at jeg har lyst til at fyre et indlæg af om det. (det
er jo måske også dejlige rart at man kan nøjes med at reklamere sin
uvidenhed for et par stykker online, end at forevige det i en ng! :D
(google-groups)

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 25-05-03 21:57

> Det skulle jo også bare være et alternativ

Ja nu er det kørende - så er det spm med så meget andet indernet bare
at se om der kommer trafik til at det bliver en success.

Jeg tilhører selv de "gamle" der voksede op med usenet før der var
grafiske browsere ...

/A

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 25-05-03 22:49

> Ja nu er det kørende - så er det spm med så meget andet indernet bare
> at se om der kommer trafik

Det bliver ikke fra mig - Det kan ikke rigtigt forliges med en dialup
forbindelse der smides når der ikke er aktivitet fra min ende da jeg
derefter skal logge på igen og ikke kan se de gamle beskeder.

/A

Fra : Oros

Dato : 25-05-03 23:22

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email) wrote:

> Det bliver ikke fra mig - Det kan ikke rigtigt forliges med en dialup
> forbindelse der smides når der ikke er aktivitet fra min ende da jeg
> derefter skal logge på igen og ikke kan se de gamle beskeder.

Hej Anders

Jeg har lige kriget lidt med at smide et link på log-in-siden til
log-filen.txt, det er chat-maskinens logfil, og den logger alt i denne som
ikke er "private" beskeder. Så kan man lige hente tekstfilen hjem først og
se hvad debatten har gået på de 20 foregående linier før at man kom ind! ;)
Jeg ved dog endnu ikke om det virker da jeg skal omgås den fastsatte
"default"-opsætning programmet har. Men tror da på det, og får det at se så
snart folk er gået i seng så jeg kan genstarte "chat-maskinen" ;)
Det vil så være alt chat i det pågældende døgn da den logger i dato-baserede
log-filer. Så lige henover midnat kan man altså have et lille problem. Det
ender desuden nok med at jeg skal ændre link'et ved hvert datoskift,
medmindre jeg finder ud af noget smart. ;)

Jeg prøvede også at fortælle dig det i chatten, men du kom og gik som vinden
blæser! :D Ved ikke om du nogensinde fangede det, men så er det ihvertfald
foreviget her til dig! ;)

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 02-06-03 07:26

> Jeg prøvede også at fortælle dig det i chatten, men du kom og gik som
> vinden blæser! :D Ved ikke om du nogensinde fangede det, men så er
> det ihvertfald foreviget her til dig! ;)

Yep jeg havde som sagt lidt problemer med at holde linien åben (afstod
fra den sædvanligt ping -t til at holde den åben)

/A