/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Tromlebremse spørgsmål
Fra : Ole Fisker


Dato : 24-05-03 17:27

Hej

Forbremsen på min BMW 75/5 virker som om den 'hugger' for hurtigt. Dvs. jeg
mangler den der følelse af at
kunne dosere bremsen, er det normalt for en tromleforbremse. ?? Eller kan
jeg bare ikke huske hvordan det var i gamle dage.

Når man kigger på bremsen samtidig med at den aktiveres (altså når jeg
holder parkeret) kan jeg se at den bageste arm aktiveres først, er
det forkert ??

Har i nogle forslag til hvad der kan være galt, eller skal det være sådan.

MVH
Ole Fisker



 
 
Ervin Metzdorf (24-05-2003)
Kommentar
Fra : Ervin Metzdorf


Dato : 24-05-03 17:51

> Forbremsen på min BMW 75/5 virker som om den 'hugger' for hurtigt. Dvs.
jeg
> mangler den der følelse af at
> kunne dosere bremsen, er det normalt for en tromleforbremse. ?? Eller kan
> jeg bare ikke huske hvordan det var i gamle dage.

En tanke slog mig lige da jeg læste dit spørgsmål.
Det skulle vel aldrig være sådan at du lige har erhvervet maskinen nysynet,
for så kunne det jo være at sælger havde "optimeret" tromlebræmsens virkning
med en klat harpiks.
Dette bevirker at den hugger "utrolig godt" men virkningen fortager sig
efter kort tid.
m.v.h. Ervin
RF900R



Ole Fisker (24-05-2003)
Kommentar
Fra : Ole Fisker


Dato : 24-05-03 19:13

Hej

Nej, jeg købte den privat i efteråret 2002 og synede den selv, men til synet
kiggede de kun på om lyset virkede og så var den godkendt.
Jeg har kun kørt nogle få småture på den og har så monteret kåbe og fået den
malet i vinter.

MVH
Ole Fisker

"Ervin Metzdorf" <metz@tdcadsl.dk> wrote in message
news:3ecfa2f9$0$24701$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Forbremsen på min BMW 75/5 virker som om den 'hugger' for hurtigt. Dvs.
> jeg
> > mangler den der følelse af at
> > kunne dosere bremsen, er det normalt for en tromleforbremse. ?? Eller
kan
> > jeg bare ikke huske hvordan det var i gamle dage.
>
> En tanke slog mig lige da jeg læste dit spørgsmål.
> Det skulle vel aldrig være sådan at du lige har erhvervet maskinen
nysynet,
> for så kunne det jo være at sælger havde "optimeret" tromlebræmsens
virkning
> med en klat harpiks.
> Dette bevirker at den hugger "utrolig godt" men virkningen fortager sig
> efter kort tid.
> m.v.h. Ervin
> RF900R
>
>



Steen Gruby (24-05-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 24-05-03 18:05

On Sat, 24 May 2003 18:26:48 +0200, "Ole Fisker"
<ole@familienfisker.dk> wrote:

Hej Ole
>
>Forbremsen på min BMW 75/5 virker som om den 'hugger' for hurtigt. Dvs. jeg
>mangler den der følelse af at
>kunne dosere bremsen, er det normalt for en tromleforbremse. ?? Eller kan
>jeg bare ikke huske hvordan det var i gamle dage.
>
Nu ved jeg ikke om du lige har fået lavet bremser på din BMW.
Når man reparerer tromlebremser, lægger man normalt lidt overstørrelse
belægninger på, og sliber så efterfølgende bakkerne på en "centerløs"
slibemaskine således at de passer i tromlen.
Det vil sige at de bærer på hele fladen.
Man kan så rejfe kanterne af belægningerne mere eller mindre.
Hvis bakkerne er skåret skarpt af, dvs. uden rejfning, vil man faktisk
få en efekt du omtaler, idet bakken på den måde sætter sig hårdt i
tromlen - Man bruger faktisk tricket i bremser der ikke rigtigt vil
tage fat.
Jeg vil tro du kan bedre på det ved at rejfe kanterne af bakkerne i
påløbsretningen.

>Når man kigger på bremsen samtidig med at den aktiveres (altså når jeg
>holder parkeret) kan jeg se at den bageste arm aktiveres først, er
>det forkert ??
>
Det kan ikke besvares entydigt.
Det er lidt "kunst" at justere en bremse med dobbelte individuelle
aktiveringer, så det er bare med at få føling med justeringen.
Øvelse gør mester

>Har i nogle forslag til hvad der kan være galt, eller skal det være sådan.
>
Jeg har givet mit bud

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Palle Bugtrup (24-05-2003)
Kommentar
Fra : Palle Bugtrup


Dato : 24-05-03 19:14

Under den forreste bremsearm sidder en 8mm skrue, låst/fikseret med
møtrik og med sekskant hul for unbraco-nøgle. Denne er til justering af den
nederste bremsebakke.
Løsn møtriken og drej med unbraco-nøgle - jeg kan ikke huske hvilken vej,
men drej til hjulet blokerer og drej så modsat, lige netop så meget at
hjulet går frit, og spænd kontra-/låsemøtriken. Juster bremsegreb-frigang
ved bageste bremsearm.
Er der stadig huggeri? Af med hjulet -ankerplade med bakker ud, slib med
smergellærred belægning og tromle og fjern støv. Hvis der er antydning af
fedt eller olie - rens med benzin og lad tørre inden montering.

Good Luck
Palle

P.S. Og slut af med justering.


"Steen Gruby" <steen.gruby@(at)gruby.dk> wrote in message
news:qq8vcvga5or7hd6skgvb809msln9hf4br2@4ax.com...
> On Sat, 24 May 2003 18:26:48 +0200, "Ole Fisker"
> <ole@familienfisker.dk> wrote:
>
> Hej Ole
> >
> >Forbremsen på min BMW 75/5 virker som om den 'hugger' for hurtigt. Dvs.
jeg
> >mangler den der følelse af at
> >kunne dosere bremsen, er det normalt for en tromleforbremse. ?? Eller kan
> >jeg bare ikke huske hvordan det var i gamle dage.
> >
> Nu ved jeg ikke om du lige har fået lavet bremser på din BMW.
> Når man reparerer tromlebremser, lægger man normalt lidt overstørrelse
> belægninger på, og sliber så efterfølgende bakkerne på en "centerløs"
> slibemaskine således at de passer i tromlen.
> Det vil sige at de bærer på hele fladen.
> Man kan så rejfe kanterne af belægningerne mere eller mindre.
> Hvis bakkerne er skåret skarpt af, dvs. uden rejfning, vil man faktisk
> få en efekt du omtaler, idet bakken på den måde sætter sig hårdt i
> tromlen - Man bruger faktisk tricket i bremser der ikke rigtigt vil
> tage fat.
> Jeg vil tro du kan bedre på det ved at rejfe kanterne af bakkerne i
> påløbsretningen.
>
> >Når man kigger på bremsen samtidig med at den aktiveres (altså når jeg
> >holder parkeret) kan jeg se at den bageste arm aktiveres først, er
> >det forkert ??
> >
> Det kan ikke besvares entydigt.
> Det er lidt "kunst" at justere en bremse med dobbelte individuelle
> aktiveringer, så det er bare med at få føling med justeringen.
> Øvelse gør mester
>
> >Har i nogle forslag til hvad der kan være galt, eller skal det være
sådan.
> >
> Jeg har givet mit bud
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU Super FOX 1958
> www.gruby.dk



Ole Fisker (24-05-2003)
Kommentar
Fra : Ole Fisker


Dato : 24-05-03 19:17

Hej

Tak for rådet.

Jeg har ikke skiftet noget ud ved forbremserne og problemet var der også før
det blev skilt ad.
I morgen vil jeg afmontere hjulet og se om kanten er rejfet.

MVH
Ole Fisker

"Steen Gruby" <steen.gruby@(at)gruby.dk> wrote in message
news:qq8vcvga5or7hd6skgvb809msln9hf4br2@4ax.com...
> On Sat, 24 May 2003 18:26:48 +0200, "Ole Fisker"
> <ole@familienfisker.dk> wrote:
>
> Hej Ole
> >
> >Forbremsen på min BMW 75/5 virker som om den 'hugger' for hurtigt. Dvs.
jeg
> >mangler den der følelse af at
> >kunne dosere bremsen, er det normalt for en tromleforbremse. ?? Eller kan
> >jeg bare ikke huske hvordan det var i gamle dage.
> >
> Nu ved jeg ikke om du lige har fået lavet bremser på din BMW.
> Når man reparerer tromlebremser, lægger man normalt lidt overstørrelse
> belægninger på, og sliber så efterfølgende bakkerne på en "centerløs"
> slibemaskine således at de passer i tromlen.
> Det vil sige at de bærer på hele fladen.
> Man kan så rejfe kanterne af belægningerne mere eller mindre.
> Hvis bakkerne er skåret skarpt af, dvs. uden rejfning, vil man faktisk
> få en efekt du omtaler, idet bakken på den måde sætter sig hårdt i
> tromlen - Man bruger faktisk tricket i bremser der ikke rigtigt vil
> tage fat.
> Jeg vil tro du kan bedre på det ved at rejfe kanterne af bakkerne i
> påløbsretningen.
>
> >Når man kigger på bremsen samtidig med at den aktiveres (altså når jeg
> >holder parkeret) kan jeg se at den bageste arm aktiveres først, er
> >det forkert ??
> >
> Det kan ikke besvares entydigt.
> Det er lidt "kunst" at justere en bremse med dobbelte individuelle
> aktiveringer, så det er bare med at få føling med justeringen.
> Øvelse gør mester
>
> >Har i nogle forslag til hvad der kan være galt, eller skal det være
sådan.
> >
> Jeg har givet mit bud
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU Super FOX 1958
> www.gruby.dk



John de Summer-Braso~ (25-05-2003)
Kommentar
Fra : John de Summer-Braso~


Dato : 25-05-03 08:19

Ud fra beskrivelsen kan det dagtens være bremsestøv. Tromlebremser skal
tømmes/renses for bremsestøv for hver 10.000 km. Brug en pensel. Der findes
noget virkelig glimrende bremserens/affedter på dåse. Bremsestøv optræder
navnlig efter indkøring af nye bremsebelægninger.

"Ole Fisker" <ole@familienfisker.dk> skrev i en meddelelse
news:3ecf9d2d$0$24728$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej
>
> Forbremsen på min BMW 75/5 virker som om den 'hugger' for hurtigt. Dvs.
jeg
> mangler den der følelse af at
> kunne dosere bremsen, er det normalt for en tromleforbremse. ?? Eller kan
> jeg bare ikke huske hvordan det var i gamle dage.
>
> Når man kigger på bremsen samtidig med at den aktiveres (altså når jeg
> holder parkeret) kan jeg se at den bageste arm aktiveres først, er
> det forkert ??
>
> Har i nogle forslag til hvad der kan være galt, eller skal det være sådan.
>
> MVH
> Ole Fisker
>
>



Ole Fisker (26-05-2003)
Kommentar
Fra : Ole Fisker


Dato : 26-05-03 19:58

Hej

Tak for hjælpen, det hjalp at rejfe kanterne, de var meget skarpe.

MVH
Ole Fisker

"Ole Fisker" <ole@familienfisker.dk> wrote in message
news:3ecf9d2d$0$24728$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej
>
> Forbremsen på min BMW 75/5 virker som om den 'hugger' for hurtigt. Dvs.
jeg
> mangler den der følelse af at
> kunne dosere bremsen, er det normalt for en tromleforbremse. ?? Eller kan
> jeg bare ikke huske hvordan det var i gamle dage.
>
> Når man kigger på bremsen samtidig med at den aktiveres (altså når jeg
> holder parkeret) kan jeg se at den bageste arm aktiveres først, er
> det forkert ??
>
> Har i nogle forslag til hvad der kan være galt, eller skal det være sådan.
>
> MVH
> Ole Fisker
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177516
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408625
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste