95 med bly...
Fra : Shsj

Dato : 23-05-03 22:47

Hej med jer
Er der nogen af jer der enten har udviklet...eller, har hørt om en oversigt
over hvilke tank-stationer i kbh's området der forhandler 95-oktan-blyholdig
benzin?
Jeg kører Suzuki gs 750...-og ved godt at den kører glimrende på 95-blyfri,
men jeg tror alligevel at den engang imellem har godt af lidt bly til at
smøre og køle.

VH.
Shsj

Fra : Marco

Dato : 23-05-03 23:15

hey.

Hmm ka min så også køre på blyfri...?

Morten...

Fra : Tommy Fer

Dato : 23-05-03 23:16

> [...]
95-blyfri,
> men jeg tror alligevel at den engang imellem har godt af lidt bly til at

<Sarkasme mode on>

Mon ikke du så skulle få lidt 98 oktan "blyholdig" til at få den til at gå
bedre også?????

<Sarkasme mode off>

Ej, undskyld jeg mobber. Men hvis den er opgivet til at kunne klare det, så
kan den det også!

mvh Tommy Fer

Fra : Shsj

Dato : 24-05-03 09:17

"Tommy Fer" <Tommy@fernet.ELLERNOGETDERSKALVÆKdk> wrote in message
> [...]
> bedre også?????
>
> <Sarkasme mode off>
>
> Ej, undskyld jeg mobber. Men hvis den er opgivet til at kunne klare det,

....Mob bare løs
Den er ikke opgivet til at kunne klare noget -(jeg har ikke nogen manual
hvor det er beskrevet) ...jeg fik blot at vide da jeg købte den, at den
skulle ha' 95-blyholdig men at den også kørte fint på 95 blyfri. Den
tidligere ejer havde kun brugt 95-blyholdig når han tilfældigvis kom forbi
en tank der havde noget.

VH.
Shsj

Fra : Anders Nielsen (RF 9~

Dato : 24-05-03 07:14

For at gøre det ingen åbenbart gider...

Her er listen over tankstationer der fører 98 oktan. De fører så som
regel også "det røde". (Jeg skal selv bruge det til min gamle madkasse).

http://www.oil-forum.dk/ofr/98_oktan/98_oktan.html

Fra : Shsj

Dato : 24-05-03 09:22

"Anders Nielsen (RF 900)" <nanders@eudoramail.com> wrote in message
> [...]
>
> Her er listen over tankstationer der fører 98 oktan. De fører så som
> regel også "det røde". (Jeg skal selv bruge det til min gamle madkasse).

Tak for listen, det er præcis sådan en jeg efterlyste...-bare med
95-blyholdig i stedet for 98oktan.

VH.
Shsj

Fra : p.jarnbak

Dato : 24-05-03 09:13

"Shsj" <Shsj@(FJERN)streamweb.dk> wrote in message
> [...]
95-blyfri,
> men jeg tror alligevel at den engang imellem har godt af lidt bly til at
En GS750 har stelite ventilsæder så den skal bare have 92 blyfri.
Hej Palle.

Fra : Shsj

Dato : 24-05-03 09:52

"p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> wrote in message
> En GS750 har stelite ventilsæder så den skal bare have 92 blyfri.
> Hej Palle.

Hej igen.
....92... ok. det prøver jeg næste gang (nu er hele talrækken snart
blevet anbefalet...er der noget Suzuki IKKE kan kører på?? )

VH.
Shsj

Fra : Babba-Papa

Dato : 24-05-03 10:13

Der var engang en bruger ved navn "Shsj"
<Shsj@(FJERN)streamweb.dk> der skrev:

>"p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> wrote in message
>>

>Hej igen.
>...92... ok. det prøver jeg næste gang (nu er hele talrækken snart
>blevet anbefalet...er der noget Suzuki IKKE kan kører på?? )

Ren diesel.
--
Babba-Papa....Nu også som topløs !

Fra : Anders Thorup

Dato : 24-05-03 15:47

Babba-Papa wrote:

> Ren diesel.

Det er de utroligste ting motorer kan kører på, min tidligere Peugeot
Speedfight 45 øvert, kunne køre på 3/4 husholdnings-sprit og 1/4 benzin.
Havde hørt noget om at det ville give ekstra kræfter og lade den kører på
sprit,,, det gjorde det ikke, men køre det kunne den.

--
MVH/ Best Regards
Anders Thorup

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 25-05-03 01:27

Anders Thorup <Nospam@it.dk> skrev i en

> [...]
> Havde hørt noget om at det ville give ekstra kræfter og lade den kører på
> sprit,,, det gjorde det ikke, men køre det kunne den.

Der er jo et problem vedr. det at skifte mellem sprit og benzin, for så vidt
jeg husker skal der nemlig dobbelt så megen sprit ind til hver forbrænding -
da sprit har et kalorieindhold på gov. det halve af benzin - og derfor skal
der skiftes til meget større dyser hvis man begynder at bruge sprit. Man har
jo brugt - bruger vel stadig - sprit til speedway fordi man derved fik nogle
flere Hk da dobbelt så megen sprit som benzin pr. forbrænding giver vist 8 -
10 % flere kalorier.

Gert Thorgersen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-05-03 09:03

GERT BO THORGERSEN wrote:
> Der er jo et problem vedr. det at skifte mellem sprit og benzin, for så vidt
> jeg husker skal der nemlig dobbelt så megen sprit ind til hver forbrænding -

Nemlig.

Og iøvrigt,

I dragracing - hvor man benytter Metanol - indsprøjtes der normalt det maskinen
skal bruge, og så lige en god potion mere.. da for meget sprit ikke vil få
motoren til at gå dårligt, som for meget benzin jo gør.

Fordelen ved at køre med overskud af sprit er at til dels at man er
sikker på motoren får det den skal bruge så ydelsen er i top, og
dels at det køler.

For lige at understrege hvor meget der skal bruges, så har sådan
en top-fuel dragster vist ikke noget problem med at tømme en 50L
tank på de 402 meter ;)

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 27-05-03 09:22

Hans Joergensen wrote:

> For lige at understrege hvor meget der skal bruges, så har sådan
> en top-fuel dragster vist ikke noget problem med at tømme en 50L
> tank på de 402 meter ;)

Jeg har også hørt Jens Nybo sige at han kunne brænde 75 liter af på en tur. Som tog
5,02 sek. Prøv lige at regne pumpekapacitet ud. Jeg får det til 900 l/min. Jeg
mindes at brandpumperne ved civilforsvaret gav 1200 l/min. Det lyder voldsomt det
forbrug.

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 25-05-03 01:28

> [...]
95-blyfri,
> men jeg tror alligevel at den engang imellem har godt af lidt bly til at

Smøre hvad?
Køle hvad?

Sæt dig selv fri for slige indgroede fordomme, vi ér forlængst sprunget ind
i det 2. årtusinde og du ér vel formodentlig forlængst holdt op med at tippe
karburatorerne inden start, så hvorfor så ikke også vænne dig fra blyet :-/

For det kan da ikke være fordi at du stedse ser biler og motorcykler med
ventilskader, at du er skeptisk??

--
Armand.
(der mener at vide at OK's tankanlæg generelt har bly-bensin)

Fra : Shsj

Dato : 25-05-03 11:15

> [...]
>
> --
> Armand.
> (der mener at vide at OK's tankanlæg generelt har bly-bensin)

Hej Armand.
Jeg har haft MC i lidt under 2 mdr., jeg er absolut "grøn" hvad angår
motorer, ventiler, oktantal og alt i det hele taget. Den eneste erfaring jeg
har med motorcykler er...øhh...nul. -Så fordomme har jeg _ingen_ af endnu,
og da slet ikke nogle indgroede. Når en mand, med en olieklud i lommen,
fortæller mig at det vist nok er meget godt med bly engang i mellem, så
tager jeg det for gode varer -...indtil en ny mand overbeviser mig om noget
andet -(jeg fylder ikke mere bly på )
....Jeg vidste ikke at karburatorerne skulle tippes inden start...tak for
tippet

Venlig hilsen

Shsj
(der nu ved lidt mere om bly/blyfri)

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-05-03 12:51

> [...]
> bly engang i mellem, så tager jeg det for gode varer -...indtil en ny
> mand overbeviser mig om noget andet -(jeg fylder ikke mere bly på

Hehe, ham jeg købte min motorcykel af kørte også normalt på 'rød' oktan 98
hvis han kunne komme til det. Det gjorde jeg så også de første par
tankninger indtil jeg blev overbevist om at den altså fint kunne køre på
blyfri. Og det har den så gjort siden.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Claus Ruglund Jakobs~

Dato : 24-05-03 08:40

Shsj wrote:
> [...]
> Jeg kører Suzuki gs 750...-og ved godt at den kører glimrende på
> 95-blyfri, men jeg tror alligevel at den engang imellem har godt af

Du er nummer xxx,jeg har hørt at der vil hælde blyholdig på de ældre
cykler,jeg forstår det simpelthen ikke - min gamle cb750 har altid kørt på
92 blyfri og den har da absolut ikke taget skade af det.... Min kære far
havde en spritny 750er i 77 og der fik den 91 "blylet" som det hedder i
instruktionsbogen og det var såmænd anbefalet af forhandleren

--
mvh Claus
(der synes at det er lidt rigelig overkill at hælde så dyre dråber på cyklen

Fra : Shsj

Dato : 26-05-03 16:17

"Claus Ruglund Jakobsen" <claus_ruglund*nospam*@jakobsen.tdcdasl.dk> wrote
in message news:basjeu$qot$1@sunsite.dk...

> [...]
cyklen
> når den nu kan køre blyfri uden at tage skade af det)

Hej Claus.
Tak for svar til dig også
Men, jeg er allerede blevet grundigt overbevist af flere andre om at bly på
GS750'eren er overflødigt, så det er hermed en brudt vane (...og så synes
miljøet sikkert også at det er en glimrende idé )

VH.
Shsj

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 28-05-03 01:14

> [...]

> GS750'eren er overflødigt, så det er hermed en brudt vane (...og så synes
> miljøet sikkert også at det er en glimrende idé )

Nu står der ovenfor om en motorcykel fra år 1977 der kunne køre på blyfri
benzin.
Der var vel der omkring det begyndte at ændre sig, for jeg fik for 2 år
siden en
opgørelse fra BMW klubben for at finde ud af om min BMW kunne køre med
bryfri
fordi det da begyndte at blive svært at få blyholdig benzin. Oversigten over
BMW
modellerne gennem flere år i 70érne, viste et noget rodet system med nogle
modeller
til blyfri og nogle til blyholdig for boxere solgt samme år, og nogle med
måske.
Jeg måtte konkludere at modellen (90S) hvorfra mine topstykker stammede
sikkert krævede
blyholdig, og derefter komme nogle blykugler i benzintanken.

Gert Thorgersen