Harley motor levetid
Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 23-05-03 12:08

Hvad burde man kunne forvente af kunne få af kilometer ud af en ældre
(70'er model) 1200/1340 motor? De er jo ret/meget lavt ydende i forhold til
deres størrelse og jeg tænke om det også blev afspejlet i motoren
forventede levetid inden egentlig renovering og ikke bare std. service.

Nogen der kan hjælpe med bud på det?

Fra : Jens Didriksen

Dato : 23-05-03 15:10

> Nogen der kan hjælpe med bud på det?

Selvfølgelig

Som udgangspunkt kan f.eks. en shovelmotor fra 60'erne kører i meget lang
tid uden problemer, men der er lige et par ting du skal være opmærksom på:

1) Alt andet lige er det jo en gammel motor (det var det også i 60'erne...).
En sådan motor kan man ikke forvente at kan holde til at pace afsted med 150
km/t i timevis blot fordi ens kammerater har en 2003 model og gerne vil hjem
fra træf. Varm den ordentlig op, kør fornuftigt (det er ikke nødvendigvis
det samme som kedeligt) på den og glem omdrejningshysteriet.

2) Alle motorer skal samles ordentligt af folk der ved hvad de laver med
moment, tolerencer, tilpasninger osv. Specielt HD-motorer skilles og samles
ofte af gør-det-selv folk som "godt lige ved hvordan sådan en satan skal
behandles!" Resultatet kan du se hver sommer ude på de danske landeveje...

Ellers er det en dejlig motor som jeg savner (min var en 1200cc early
shovel) selv om jeg har en kun 2 måneder gammel japansk V-twin. Tro mig -
det er absolut ikke det samme

Held og lykke.

Didrik
www.harleyluja.dk
www.bbmc.dk

Fra : Jan Vagle

Dato : 23-05-03 22:05

Kasper Mejlgaard wrote:
> [...]
> deres størrelse og jeg tænke om det også blev afspejlet i motoren
> forventede levetid inden egentlig renovering og ikke bare std. service.

Du kan forvente ret meget km's ud af den, flere 100k'km faktisk.. MEN: Den må
efterjusteres og have tilsyn hver 3000~6000 km. Underevejs må det skiftes
lagre etc. i ny og næ. I alt en i dagens standard en meget brysom motor
(knucleheads & panheads op til Evolution).

Da snakker vi og om en motor uden tuning og den vil sluge ret meget benzin.

--
Jan Vagle
..............................oOo

Fra : Jens Didriksen