ikke helt fair...
Fra : Knorsfis

Dato : 22-05-03 13:17

Hejsa NG

Her fælger et lille surt opstød!!!

Min kæreste var lige til MC køreprøve i dag. De var et helt hold der
skulle ud.
Vedkommende som kører før min kæreste overser en højre videpligt
ligesom ham der er ude og køre efter min kæreste. Begge har det til
fælles at de består...???!!!

Min kæreste overser ingen vigepligter og bliver ikke noteret for nogle
fejl som kunne gøre at hun var til fare eller gene for sine
medtraffikanter, men alligevel vælger der motorsagkyndige at dumpe
hende......
Begrundelse:
HUN BRUGTE IKKE BAGBREMSEN!!!!!!!!!

Det for det til at ligne et "tilfældighedernes spil" mht. til hvem der
skulle bestå og hvem der skulle dumpe....

Er der et sted hvor man kan klage over en sådan afgørrelse??

Jesper

Fra : Hans Paulin

Dato : 22-05-03 13:27

Knorsfis wrote:
> HUN BRUGTE IKKE BAGBREMSEN

....tror jeg heller ikke, at jeg har gjort i år endnu...

....da min nevø tog kort i Esbjerg for mange år siden fik han at
vide af kørelæreren, at han kun skulle bruge bagbremsen :-/
--
Med venlig hilsen Hans
Suzuki 1100 E(Z) -82

Fra : Armand

Dato : 24-05-03 10:38

Hans Paulin <his@it.dk> skrev i en news:baifkq$ck9$1@sunsite.dk...

> ...tror jeg heller ikke, at jeg har gjort i år endnu...
> ...da min nevø tog kort i Esbjerg for mange år siden fik han at
> vide af kørelæreren, at han kun skulle bruge bagbremsen :-/

Og jeg har hørt en kørelærer fremture med at man skulle holde sig fra
forbremsen
=

--
Armand.

Fra : Sune

Dato : 24-05-03 12:22

> Hans Paulin <his@it.dk> skrev i en news:baifkq$ck9$1@sunsite.dk...

> Og jeg har hørt en kørelærer fremture med at man skulle holde sig fra
> forbremsen
> =

Og begge kørelærere retter sig ikke efter den undervisningsplan, som de
har pligt til at undervise efter !
(hvis de altså underviste efter reglerne, der gælder i dag)

--
vh Sune
ex-Bandit pt. uden MC

Fra : Tobias Møller Larsen

Dato : 22-05-03 14:18

Hørte om en der var oppe på en lille mc, en GN 250. Hun blev dumpet da hun
kørte for langsomt på motorvejen. Det er fandeme svært at følge med
trafikken på sådan en enstamper med 19 små ponyer.

Tobias

Fra : Christian Knudsen

Dato : 22-05-03 16:10

"Tobias Møller Larsen" <tobber@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hørte om en der var oppe på en lille mc, en GN 250. Hun blev dumpet da hun
> kørte for langsomt på motorvejen. Det er fandeme svært at følge med
> trafikken på sådan en enstamper med 19 små ponyer.

Arh.... jeg fik da GN'eren jeg tog kortet på op på 125 på vej hjem fra
køreprøven. Min kørelærer skulle skynde sig tilbage til en anden elev, og de
110 jeg kørte var ikke nok. Han overhalede, så ned over tanken og hanen i
bund, og magiske 3 minutter senere var jeg oppe på 125 !!!!!!!! Kunne intet
se i sidespejlene, og sad mega akavet...

En GN'er sutter for hårdt. Eneste optur var at jeg fik den op på 125 og min
bror fik den samme cykel på baghjulet, da han var ved at tage kortet *GG*

mvmch
christian
FZR 600 R
GS 500 *til salg*

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 22-05-03 16:20

Christian Knudsen wrote:

> En GN'er sutter for hårdt. Eneste optur var at jeg fik den op på 125
> og min bror fik den samme cykel på baghjulet, da han var ved at tage
> kortet *GG*
______________________________

Jeg lærte også at lave små-wheelier på en GN da jeg var på køreteknisk anlæg
i Sorø. Alle der var med til kurset (inkl. vores kørelærer) var færdige af
grin, og da en af hans kolleger kom med et andet hold, bad min kørelærer
mig om at vise tricket til dem alle sammen! Totalt sjovt! he he

--
Psycho Cowboy
Babygixxer

Fra : Sune

Dato : 22-05-03 23:24

> [...]
> kørte for langsomt på motorvejen. Det er fandeme svært at følge med
> trafikken på sådan en enstamper med 19 små ponyer.

Dette regnes for en "alvorlig fejl" i det nyeste "fejlkatalog", med
mindre farten har været ekstrem langsom.

Man regner med at der skal 2 til 4 alvorlige fejl til for at dumpe.

Har der mon været andre fejl end "langsom kørsel" ?

--

vh Sune

Fra : Armand

Dato : 24-05-03 10:50

> Hørte om en der var oppe på en lille mc, en GN 250. Hun blev dumpet da hun
> kørte for langsomt på motorvejen. Det er fandeme svært at følge med
> trafikken på sådan en enstamper med 19 små ponyer.

Dér har vi det igen!
Der huserer en generel opfattelse af at man ikke kán køre på noget mindre
end en 100+ hk's 600'er; men sandheden er noget anderledes og det er kun
flad ejerstolthed, og modsat frygten for ikke at kunne præstere sådant der
sælger de vilde modeller :-|
Det ér godtnok længe siden at jeg har siddet på et 20 hk's jern; men de
80'ere at projekt "Kun-Race" kører med har kke over 9 hk, og de runder 100
indenfor banens beherskende rammer.
På min tidligere 12 hk's MZ kunne man ved hjælp af den dertil indbyggede
gearkasse godt holde motorvejshastigheden (100) med undtagelse af på de
værste bakker i modvind!
Med en 19hk's firetakter burde det derfor sagtens kunne lade sig gøre ikke
at køre markant langsomt på motorvej :-/

Jeg forsvarer ikke slagtningen fra prøvesagkyndiges side; men til gengæld
hører vi kun den ene part her.
En veninde jeg havde tog dengan kørekort og dumpede ved kun at køre omkring
70 på en lille bivej lige udenfor byen. Dengang var hun rygende arrig over
at man kunne dumpe ved at køre forsigtig dér hvor hun mente at 80 var lige
rigeligt og je hylede for den sags skyld med: Meeen: Idag bor hun i
forstaden ude i den ende af byen og MÅ simpelhen bruge pågældende
vejstrækning jævnligt - det kunne være sjovt at pirre lidt til hende omkring
hvor meget mere end 70 hun vitterligt kører i dag, samt vad hun ville sige
til en der kørte ende den vej med kun 70

--
Armand.

Fra : TheHobbit

Dato : 22-05-03 14:40

Jeg tror ikke man skal føle sig specielt ramt (næsten) uanset hvor latterlig
en grund man dumper på.

Jeg har en kammerat der dumpede fordi den sagkyndige spurgte hvordan han
selv synes det var gået og han svarede: "ikke så godt??" og fik afvide at
han var dumpet fordi han selv skulle være sikker på sin egen kørsel.

Systemet er jo baseret på vurderinger, lige som så mange andre prøver
eksamen osv og hvis den sagkyndige har vurderet at dumpe på noget så
latterligt så er det nok ikke første gang og det bliver sikkert ikke den
sidste.

Man må nok bare acceptere at sommetider vurderer de rigtigt og holder usikre
trafikanter væk fra vejene og andre gange er de bare nogle idioter der står
i vejen for almindelige mennesker der bare skal ha' kortet og vidre.
(Sammenlign evt. med fodbolddommere, sensore, betjente, dommere, dine
forældre osv osv osv....)

/Stephan Hansen - Suzuki GS500E '99
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=297
www.StephanNet.dk

- We who are about to die salute you! -

Fra : Jake

Dato : 22-05-03 14:44

> [...]
> fejl som kunne gøre at hun var til fare eller gene for sine
> medtraffikanter, men alligevel vælger der motorsagkyndige at dumpe

Den er edderrøvme for tynd. Personligt synes jeg det rimeligt imponerende at
den sagkyndige siddende i bilen bagved kan fastslå at bagbremsen ikke bliver
brugt (med mindre at hendes højre ben har været lagt op på sædet bag hende).
For det andet er der vel ikke noget krav om at man skal anvende bagbremsen
eller er der (for så vil jeg gerne se paragraffen i færdsels loven).

Hvis jeg var hende vil jeg sende en skriftlig klage hvori hun redegør for
sine synspunkter.

/Jake

Fra : Rune \(Bandit600R\)

Dato : 22-05-03 16:20

> [...]
> eller er der (for så vil jeg gerne se paragraffen i færdsels loven).
>
> Hvis jeg var hende vil jeg sende en skriftlig klage hvori hun redegør for

HELT ENIG!

--
Venlig hilsen Rune
http://bandit600.netfirms.com

---

Fra : Jon Larsen

Dato : 22-05-03 17:26

> HELT ENIG!
>
> --
> Venlig hilsen Rune
xxxxxxxxxxxxxxx

Totalt enig.. om ikke andet kan man da håbe at vedkommende for så røde øre
at han er nød til at gå ørevarmere for at skjule dem..

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 22-05-03 17:48

Det kan vist ikke gøres meget bedre

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Knorsfis

Dato : 22-05-03 19:20

> Hvis jeg var hende vil jeg sende en skriftlig klage hvori hun redegør for
> sine synspunkter.

Ja og så går der 4-6mnd inden det bliver afgjort, og hvor den
sagkyndige stadig har det sidste ord.
Men vi har valgt at bide i det sure æble og betale for en ny prøve, og
så håbe på at det bliver inden vi skal på sommerferie.

Jesper

Fra : Jake

Dato : 23-05-03 09:22

> [...]
> Men vi har valgt at bide i det sure æble og betale for en ny prøve, og
> så håbe på at det bliver inden vi skal på sommerferie.

Jeg kan godt forstå at I ikke gider at vente på en langsommelig
sagsbehandling, men det kunne da være interessant at finde ud af om den
sagkyndige, virkelig har en sag eller ej. Man kunne jo pænt og venligt
spørge den lokale politistation om hvilken paragraf det står i.

Held og lykke med den næste køreprøve. Håber hun får en sagkyndig, der er
mere retfærdig denne gang

/Jake

Fra : Sune

Dato : 23-05-03 18:52

"Jake" <jakeXXX@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse

> For det andet er der vel ikke noget krav om at man skal anvende
bagbremsen
> eller er der (for så vil jeg gerne se paragraffen i færdsels loven).

Ja, men det er jo ikke en paragraf i færdselsloven hun har overtrådt.

Ved den praktiske køreprøve skal du vise at du behersker nogle ting. En
af de ting er korrekt brug af bremsen.

Hvis du ikke kan vise det, bedømmes det som en fejl i en eller anden
grad.

Det burde kørelæreren faktisk have forklaret hende.

Blot en forklaring. Jeg er ikke nødvendigvis enig i at man skal dumpes
på sådan en fejl.

Personligt synes jeg det er en god løsning Henrik (læs længere nede i
tråden) oplevede. Nemlig at den motorsagkyndige bagefter lod ham vise at
han kunne.

--

vh Sune

ex-Bandit pt. uden MC

Fra : Lars Vincent

Dato : 22-05-03 18:33

> HUN BRUGTE IKKE BAGBREMSEN!!!!!!!!!

Jeg gad godt se hende overleve en hel sæson hvis hun virkelig ikke har lært
at bruge bagbremsen...

Fra : Hans Paulin

Dato : 23-05-03 00:07

Lars Vincent wrote:

> Jeg gad godt se hende overleve en hel sæson hvis hun virkelig
ikke
> har lært at bruge bagbremsen...

....jeg bruger vitterligt aldrig bagbremsen - og har da overlevet
30 sæsoner!?

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-05-03 13:02

"Hans Paulin" <his@it.dk> skrev i en meddelelse

> ikke
>
> ...jeg bruger vitterligt aldrig bagbremsen - og har da overlevet
> 30 sæsoner!?

På asfalt bruger jeg heller ikke bagbremsen, ihvertfald ikke til
nedbremsninger, men jeg har så heller ikke overlevet 30 sæsoner - kun 22.

Rittig

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 23-05-03 13:04

"Claus Rittig" griflede i en meddelelse
> På asfalt bruger jeg heller ikke bagbremsen, ihvertfald ikke til
> nedbremsninger, men jeg har så heller ikke overlevet 30 sæsoner - kun 22.

Nå må jeg altså lige spørge: Hvorfor er der så mange der ikke bruger
bagbremsen normalt? Jeg har godt nok kun kørt mc i et par år for et par år
siden (og skal ha' mig én igen nu)...... Men jeg har da altid brugt både
for- og bagbremse? Er der nogen fordel eller anden "gevinst" ved kun at
bremse med forbremsen? Eller er det bare ren dovenskab ikke at gide bevæge
højrefoden?

Jeg kan da også huske at have set en tabel med standselængden ved kun at
bruge den ene eller anden eller begge, og ved begge var den da en del
kortere end kun ved brug af én (ved godt at forbremsen er mest effektiv
grundet de sjove fysiske regler).

Med undrende hygge...
Daniel

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-05-03 13:53

"Daniel Alstrup" <daniel.alstrupNOSPAM@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bremse med forbremsen? Eller er det bare ren dovenskab ikke at gide bevæge

Jeg kan jo kun svare for mig selv, men den ekstra effekt af at bruge
bagbremsen også, opvejer ikke risikoen for en udskridning ved overdosering
af bagbremse, syns jeg. Jeg kører jo ikke racerløb i trafikken, og til min
brug gør bagbremsen ikke den store forskel. Jeg kan da godt bruge den, men
jeg syns den er svær at dosere, så jeg bruger den sjældent.
Jeg tror ikke jeg har lavet en katastrofeopbremsning på asfalt i mange år -
forudseenhed og overblik er meget bedre end bremser

Rittig

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 23-05-03 13:57

"Claus Rittig" skrev i en meddelelse
[klip]
> Jeg kan da godt bruge den, men
> jeg syns den er svær at dosere, så jeg bruger den sjældent.

Første gang min gamle mc var til service, fik jeg også at vide at jeg
bremsede for meget med bagbremsen, der var klodserne slidt grusomt meget ned
på sølle 10K km...

> forudseenhed og overblik er meget bedre end bremser

True, true...

Hygge...
Daniel

Fra : Hans Joergensen

Dato : 23-05-03 20:06

Daniel Alstrup wrote:
> [...]
> bremse med forbremsen? Eller er det bare ren dovenskab ikke at gide bevæge

Der er lidt for stor risiko for at overbremse med bagbremsen hvis
man skal stoppe hurtigt....

Forbremsen er meget nemmere at dosere præcist.

// Hans, der har prøvet en baghjulsudskridning under nedbremsning,
men det var så kun pga. lidt for hurtig nedgearing også ;)
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 23-05-03 23:26

"Hans Joergensen" griflede i en meddelelse
> Der er lidt for stor risiko for at overbremse med bagbremsen hvis
> man skal stoppe hurtigt....
>
> Forbremsen er meget nemmere at dosere præcist.

Ok.... Jeg kan godt huske (nu er det jo lang tid siden) at bagbremsen var
nem at blokere når man bare trådte til. I starten fik jeg da lavet fine
sorte streger under hårde opbremsninger.

Men man burde vel i virkeligheden i stedet vænne sig til at bruge bagbremsen
med rette dosering, sådan at man i en katastrofeopbremsning kunne bremse
mest effektivt......(?) Men skidt nu pyt med det.

Hygge...
Daniel

Fra : Hans Joergensen

Dato : 24-05-03 01:21

Daniel Alstrup wrote:
> Men man burde vel i virkeligheden i stedet vænne sig til at bruge bagbremsen
> med rette dosering, sådan at man i en katastrofeopbremsning kunne bremse
> mest effektivt......(?) Men skidt nu pyt med det.

Så vil jeg sgu hellere vænne mig til at kunne foretage hurtige
undvige-manøvre vha. slag på styret.
Det er meget mere sikkert, og kan formodentlig redde en fra det
meste .. ihvertfald mere end bagbremsen kan ;)

// Hans, RD350
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Fra : Armand

Dato : 24-05-03 08:44

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> skrev i en

> Forbremsen er meget nemmere at dosere præcist.

For langt de fleste moderne motorcykler er dét noget vrøvl!
Den eneste sandhed der er gemt i den sætning, er at man ikke bruger
bagbremsen til dagligt og derfor ikke er rutineret i dens bremsekraft! :-|

--
Armand

Fra : Armand

Dato : 24-05-03 10:41

> [...]
> bruge den ene eller anden eller begge, og ved begge var den da en del
> kortere end kun ved brug af én (ved godt at forbremsen er mest effektiv

Nu er der lige det forhold at mange moderne motorcykler ubesværet kan lave
en såkaldt stoppie (=forhjuls-opbremsning der er så kraftig at baghjulet
løftes i vejret), og under en sådan, samt hårde opbremsninger på grænsen
dertil, er baghjulets bremseevne indlysende behersket
På modsatte vis er mange moderne sportsmotorcykler udstyret med en kobling
der glider under motorbremsning. Dette simpelthen fordi at motorbremsen er
så kraftig at baghjulet uden "slipper-koblingen" ville blokere under
kraftige nedgearinger, hvilket viser hvor meget "bagbremse" at man på
sådanne modeller har alene qua motorbremsen!

Men derved at modellen "strækkes ud" når det er bagenden der hænger imod,
har baghjuls-opbremsning en stabiliserende virkning!
Ved førnævnte stoppie er styrets kronrørsleje jo nærmest overgået til at
være et hængsel, hvor forgaflen er stolpen og motorcyklen en låge der frit
kan svinge til enhver side. Denne dynamik vil ligeledes være at finde under
alle forhjulsopbremsninger alt efter hvor meget vægt der efterlades på
baghjulet; men brug af bagbremsen vil virke som der løb en kæmpe bag
motorcyklen og trak i bagaggebæreren (forestil lige hvor lidt at bagenden
kan skride ud ved dét scenarie!)!
Tillige sker der det at bagsvingeren sætter sig (á sammentrykket afjedring)
når bagbremsen bruges, og dét gavner stabiliteten qua et lavere tyngdepunkt
under opbremsningen!

Bagbremsen ér derfor faktisk den mest komfort-fremmende bremse under daglig
trafik!
Under kraftige opbremsninger (katastrofe-?) gavner det tillige
forhjuls-opbremsningen at der v.h.a. bagbremsen er forskudt lidt mer-vægt
over på forhjulet inden der for alvor gåes til makronerne, ligesom at
førnævnte stabilitet absolut ikke er at kimse af når man fanges i en truende
situation.
Faktisk kan det hænde at den forekommende sænkning af bagenden/tyngdepunktet
akkurat er det der skal til for at modellen ikke kan "vælte forover" i en
stoppie - Og dét gør jo det ulige sikrere at bremse hårdt med forhjulet

--
Armand.
(der må indrømme at han i vid udstrækning bruger Lillefrøens gearkasse til

Fra : Sune

Dato : 22-05-03 23:43

"Knorsfis" <vfr@cool.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa NG
>
> Her fælger et lille surt opstød!!!

Det er sundt at lukke tingene ud

> Begrundelse:
> HUN BRUGTE IKKE BAGBREMSEN!!!!!!!!!

En af de ting hun skal vise er :

"Udføre standsning som indlært på lukket øvelsesplads og anbringe
motorcyklen på støtteben."

(citat fra u-planen som kørelæreren skal følge)

Og på lukket øvelsesplads (kravlegården) brugte man i en øvelse
fodbremsen.

Dvs. at hun skal vise at hun kan bruge bremsen korrekt.

Men om det i sig selv er nok til at dumpe hende, kan jeg ikke bedømme.
Jeg kan i hvert fald ikke læse det ud af "fejlkataloget".

En evt. klage vil du næppe få noget ud af.

--

vh Sune

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 23-05-03 13:37

Jeg tog selv kort på en GN250. Bagbremse er ikke særlig effektiv på den.

Da den sagkyndige ikke kunne se om jeg brugte bagbremsen, blev jeg bedt om
at lave bremseprøve på et lukket vænge, hvor han stod på fortorvet. Først
skulle jeg kun bruge forbremsen, dernæst kun bagbremsen og tilsidst begge
bremser. Den sidste prøve skulle gerne have kortere bremselængde end den
første, ellers kunne jeg ikke bruge bremsen korrekt sagde han. Det gik lige
efter bogen og jeg bestod.
Det burde den sagkyndige også have gjort i denne sag.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Lars Eckberg

Dato : 23-05-03 13:41

On Fri, 23 May 2003 14:04:23 +0200
"Daniel Alstrup" <daniel.alstrupNOSPAM@tdcadsl.dk> wrote:

Er der nogen fordel eller anden "gevinst" ved kun at
> bremse med forbremsen? Eller er det bare ren dovenskab ikke at gide bevæge
> højrefoden?

Ikke andet at det er lidt nemmere at hyggekøre lidt på forhjulet.. ;)

Mvh
-- Lars

Fra : Armand

Dato : 24-05-03 09:11

Lars Eckberg <funky@worldonline.dk> skrev i en
On Fri, 23 May 2003 14:04:23 +0200

> Ikke andet at det er lidt nemmere at hyggekøre lidt på forhjulet.. ;)

Nemmere? Måske :-/
Men dynamikken omkring baghjulsbremsen gør at brug af den gør kørslen mere
rolig og derved mere hyggelig !!

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-05-03 20:54

Armand wrote:

> Men dynamikken omkring baghjulsbremsen gør at brug af den gør kørslen mere
> rolig og derved mere hyggelig !!

Tilmed gavner den også gearskiftet ved nedgearinger væsentligt.
Jeg kan ikke umiddelbart gennemskue hvordan det aflaster gearkassen, men
virkningen er ihvertfald ikke til at tage fejl af.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R

Fra : Armand

Dato : 25-05-03 23:02

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en

> Tilmed gavner den også gearskiftet ved nedgearinger væsentligt.
> Jeg kan ikke umiddelbart gennemskue hvordan det aflaster gearkassen, men
> virkningen er ihvertfald ikke til at tage fejl af.

Tror at det kan forklares med:
Uden bagbremsning: Motor under faldende omdrejninger imens baghjulets
roation er steady.
Med bagbremsning: Både motor og baghjul er under faldende omdrejninger!

Motor/baghjul = indgangs-aksel/udgangs-aksel i gearkassen!

--
Armand.
(der kender til fænomænet fra koblingsløst gearskifte; men ikke har tænkt

Fra : Bjarke Skjernaa

Dato : 26-05-03 16:53

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> writes:

> [...]
> roation er steady.
> Med bagbremsning: Både motor og baghjul er under faldende omdrejninger!

Har jeg ikke ret i at hvis man bremser på fuldstændig samme måde med
forbremsen eller bagbremsen kan det ikke gøre nogen forskel på
motoren? Hvis jeg bremser med forbremsen bremses baghjulet heldigvis
også , og omvendt. Motoren kan da ikke se om baghjulet blev bremset
(som i "reducerede sin hastighed") fordi jeg aktiverede bagbremsen
eller forbremsen. Så hvis med "uden bagbremsning" mener "kun med
forbremsning", så kan jeg ikke se nogen logik i det du skriver. Den
eneste forskel jeg umiddelbart kan se er at man måske bruger koblingen
på en anden måde.

/Bjarke

Fra : Armand

Dato : 26-05-03 22:55

Bjarke Skjernaa <bjarke_ng@skjernaa.dk> skrev i en

> [...]
> forbremsning", så kan jeg ikke se nogen logik i det du skriver. Den
> eneste forskel jeg umiddelbart kan se er at man måske bruger koblingen

Æh?
Hvis man nu blokerer baghjulet vil der akkurat inden blokeringen forekomme
en heftig fartreduktion af hjulet!
Hjulet = kæden = gearkassens udgangsaksel!

Det samme gør sig vel gældende i mild grad ved alm brug af bagbremsen :-/

En anden indfaldsvinkel er:
Når motoren trækker vil det være den over-løbende kædepos. der er stram,
hvorimod det ved motorbremsning vil være den neder-løbende kædepos. der er
stram!
Hvis man ved påløb/motorbremsning (stram underløbende) bremser hårdt op med
bagbremsen, vil motoren ikke længere motorbremse; men derimod forsøge at
trække det bremsede hjul rundt => stram overløbende kæde - Ergo foregår der
et skifte af trækket i gearkassen ved betjening af bremsen, og det er lige
det slask der skal til for at få gearkassen til at "glide i hak"!

--
Armand.

Fra : Bjarke Skjernaa

Dato : 27-05-03 08:30

> [...]

> - Ergo foregår der et skifte af trækket i gearkassen ved betjening
> af bremsen, og det er lige det slask der skal til for at få

OK. Jeg havde så misforstået, og troede det var en sammenligning
mellem brug af forbremse vs brug af bagbremse, hvor der set fra
motorens synspunkt ikke er nogen forskel. Det er klart der er en
forskel fra motorens synspunkt mellem brug af bagbremse og brug af
motorbremse.

/Bjarke

Fra : Armand

Dato : 27-05-03 16:48

> [...]
> motorens synspunkt ikke er nogen forskel. Det er klart der er en
> forskel fra motorens synspunkt mellem brug af bagbremse og brug af

Alt forladt!
Jes og jeg er lige ude i noget feinschmeckerei omkring at brug af bagbremsen
tillige gavner gearskiftet ved nedgearinger !!!

--
Armand

Fra : Jes Vestervang

Dato : 27-05-03 18:49

Armand wrote:

> [...]
> der et skifte af trækket i gearkassen ved betjening af bremsen, og det er
> lige det slask der skal til for at få gearkassen til at "glide i hak"!

Det var også umiddelbart min første teori, men jeg har svært ved at
forestille mig at det virkelig kan være det. I mit hoved skal intertien i
motoren enten være enormt, eller også skal man bremse meget hårdt. Jeg kan
ganske enkelt ikke få det til at passe, at man kan bremse baghjulet nok
(hvis vi ser bort fra blokering etc.) til at motorens træk skifter fortegn.
Det er jo ikke særligt hårde opbremsninger, der skal til for at det
hjælper.
*lyden af en dalende femøre*
Hmm, nu tænkte jeg lige lidt videre, og kom i tanker om at der hvor det
virkelig (kun?) gør en forskel, er ved lave rpm (<3500), hvor
tomgangsgassen (hedder det det?) mindsker motorbremsen meget. Så går
regnestykket jo op
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R

Fra : Brian W.

Dato : 22-05-03 15:39

Knorsfis wrote:
> [...]
> fejl som kunne gøre at hun var til fare eller gene for sine
> medtraffikanter, men alligevel vælger der motorsagkyndige at dumpe

Hej Jesper...
Ja det virker lidt tyndt men her er en forklaring der måske kan hjælpe. Da
jeg i sin tid var oppe til køreprøve sagde min kørelære at jeg skulle lige
trykke på bagbremsen så bremselyset lige blinkede når man kørte igennem et
kryds med højre vigepligt. På den den måde kunne den sagkyndige se at man
var opmærksom og klar til at bremse... Det var i øvrigt Jan Hartmann jeg tog
kort ved. Flink mand. Kan varmt anbefales.

Men jeg synes nu oxo at den virker lidt frækt at dumpe hende på det
grundlag!
--

Med Venlig Hilsen
Brian Laursen