/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Regler for kørsel på jernbane
Fra : Claus Rittig


Dato : 21-05-03 22:09

Davs.

En oplevelse i sidste weekend gav mig lidt dårlig samvittighed, så jeg vil
lige benytte dette af relevante personer meget frekventerede forum til at
opridse reglerne omkring kørsel på De Danske Statsbaners vejnet.

Normalt plejer jeg at holde en lille tale med instruktion til nytilkomne
inden jeg fører an på en køretur, for det kan være svært for nye at kende
alle de indforståede regler vi "erfarne" har indstiftet over de sidste
hundrede års udøvelse af tohjulet motoriseret friluftsliv - denne fredag
glemte jeg det dog, og jeg kunne se på et par af deltagerne, at
informationsstrømmen havde været underdimensioneret.

På dette fremragende vejnet, så smukt indrammet af to symmetriske
jernstænger af særdeles slidstærk beskaffenhed, gælder de samme regler for
fællestur-kørsel som på alle andre vejnet, privatejede såvel som offentlig
ejendom. Forreste mand formodes at kende vejen, og fører derfor an. Alle
andre følger ham. På ture med få deltagere (som i fredags) er det praktisk
med en fast "bageste mand" til at opsamle eventuelle tilskadekomne eller
mekaniske havarier, og den faste bagstopper giver også lettere mulighed for
"forreste mand" at se, om alle er med - fx. når der holdes en kort pause for
at sikre at alle er med endnu. Når bageste mand ankommer, så er alle med, og
turen kan fortsætte. Der vil altid opstå en del elastik i rækken, så for at
sikre at flokken ikke knækkes i to, skal man altid holde øje med piloten BAG
sig. Er han pludselig væk, er rækken blevet knækket - måske at et styrt? Man
stopper og venter. Da alle holder øje med piloten bag sig, vil hele rækken
stoppe op, og "forreste mand" kan så køre tilbage og undersøge hvad
problemet var. Elastik i rækken, sagde jeg. Og denne elastiks natur er
således, at de bageste nogle gange skal køre enormt hurtigt, for igen at
samle rækken. Derfor bør de mest "grønne" køre oppe foran i rækken, og de
mest erfarne (hurtigste) bør køre bagest, det er mest sjovt for alle idet de
"nye" ikke får så store problemer med at følge med, og de erfarne af og til
må lidt på gassen for at hente hovedfeltet.

Disse generelle retningslinier for afvikling af fællestur efter på forhånd
tilrettelagt plan, er generelt anvendelige, både ved kørsel på løst- og
asfalteret underlag.

Der er ydermere nogle håndsignaler som er praktiske at kende til:
En løftet venstre hånd, som når cyklister giver tegn til stop (okay, det er
meeeeget teoretisk, vi ved jo alle at cyklister ikke giver tegn til en
skid), betyder "Achtung!" der er noget der kræver opmærksomhed (udover den
intense kamp med ham bag dig om at komme først til næste sving). Det kan
være modkørende trafik, nervøse heste, sure bønder, gående på racerb...
sludder, skovstien, eller andet forstyrrende.
En bevægelse med venstre hånd, som når man klapper en lille hund på hovedet,
betyder "kør roligt", og kan fx. skyldes passage af gårdsplads, kørsel på
velholdt vej som ikke må splittes ad, eller hensyntagen til rytter som ved
normal forbikørsel typisk kastes af hesten og derefter bliver skide sur.
En pegefinger højt løftet i vejret som beskriver en gentagen cirkulær
bevægelse betyder "vend om". Oftest fordi forreste mand er så senil-dement
at han ikke kan huske sin egen rute, og derfor har ledt flokken ind af en
blind vej, men nogle gange simpelthen fordi ruten går igennem en eller anden
mands baghave, og denne mand er hjemme i dag, og selv på afstand ser han
umådelig sur ud.

Nu tilbage til emnet: Regelsæt specielt til DSB-strækninger. Reglerne for
kørslen er de samme som på andre mere eller mindre offentlige vejnet, dog
påhviler der forreste og bageste mand en ekstra pligt, nemlig at holde øje
med vejnettets øvrige trafik. Forreste mand holde øje med modkørende, og
bageste mand holder øje med bagfra kommende - dette er vigtigt, da
vejnettets øvrige trafikanter ikke har mulighed for overhaling.
Motorcyklister skal altid vige for vejnettets øvrige trafikanter, da de af
praktiske grunde har forkørselsret. Kør pænt ud af sporet, og vent i 2 til 3
meters afstand fra banelegemet, til trafikken er passeret. Hils pænt og
høfligt under passagen, de er jo så venlige at låne os deres jernbane.
Kørslen på dette vejnet adskiller sig lidt fra kørslen på andre veje, idet
færdsel med under 60 km/t er uintelligent. Ved befordring omkring 40km/t er
der direkte risiko for at tænder rasler løse, lommer tømmes og synet sløres.
Dette skyldes at de lange jern-dimser i siderne er forbundet med
tværliggende træ-pinde der kaldes "sveller", hvorimellem der er kastet
skærver, og disse skærver er sjældent ret jævnt fordelt, derfor kan der ved
særlige hastigheder opstå en form for resonans der kan være yderst
ubehagelig. Gudskelov opstår denne resonans som regel ved hastigheder der
alligevel ikke har nogen større interesse hos motorcyklister.
Når du nærmer dig en krydsende vej, vil du nogle gange observere syns- og
høre-forstyrrelser, oftest som en ringen for ørerne og lysende røde pletter
for øjnene. Sker dette, skal du ikke stoppe op. Det følges nemlig oftest af
at bommene går ned, og dette holder den krydsende trafik tilbage. Respekter
trafikkens regler, og kryds vejen mens den øvrige trafik alligevel holder
tilbage for dig.
Den vigtigste regel er dog: Se op! Kig altid langt frem ved færdsel på disse
DSB-net, for krydsende grusveje implicerer ofte "overkørsler", en form for
niveau-udligning for den krydsende vejs trafik, der oftest ikke kan passeres
af en motorcykel på banelegemet med 100, uden store efterfølgende
reservedelsindkøb.
Nej, det er nu ikke helt rigtigt: Den VIGTIGSTE regel er: Kend dit bane-net.
Vid, at nogle strækninger er mere attraktive end andre, for os
motorcyklister. Mens nogle strækninger er stærkt trafikerede, og af tog med
meget høj hastighed, så er andre strækninger (godsbaner, veteranbaner osv.)
langt mere brugervenlige. Visse baner her i det nordjyske befordres kun af
godstog 2 gange dagligt, og med maks. hastigheder på 30-40 km/t, og det er
langt mere afstressende at køre en tur, hvis man ikke absolut behøver at
kunne lyn-togenes køreplan på sekundet.

Nu skulle jeg vist have rådet bod på weekendens manglende
fællestur-instruktion. Håber jeg har udtrykt mig klart - hvis der skulle
være smuttet noget, så bare spørg, så skal jeg respondere efter bedste evne.

Mvh.
Rittig

--
Football, tennis and golf, requires only one ball,
racing requires two.




 
 
Kai Harrekilde-Peter~ (21-05-2003)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 21-05-03 22:23

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> writes:

> Davs.
>
> En oplevelse i sidste weekend gav mig lidt dårlig samvittighed, så jeg vil
> lige benytte dette af relevante personer meget frekventerede forum til at
> opridse reglerne omkring kørsel på De Danske Statsbaners vejnet.

[snip grundig og oplysende instruktion]


> Nu skulle jeg vist have rådet bod på weekendens manglende
> fællestur-instruktion. Håber jeg har udtrykt mig klart - hvis der skulle
> være smuttet noget, så bare spørg, så skal jeg respondere efter bedste evne.

*ROTFL*


--Kai

Steen Gruby (21-05-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 21-05-03 23:04

On Wed, 21 May 2003 21:23:24 GMT, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

Du Kai!
>
>*ROTFL*
>
Jeg kan næsten ikke skrive - en eller anden form for Alzheimers har
slået sig på mine fingre
Efter en sådan beskrivelse har jeg næsten lyst til at spørge Rittig
&CO om vi kan få lov til at oprette en fraktion af "Motortosse.dk" for
bæltskrækkere.
Tror du de tager Polini og lignende galskab til nåde )))

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Kai Harrekilde-Peter~ (22-05-2003)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 22-05-03 19:29

Steen Gruby <steen.gruby@(at)gruby.dk> writes:

> On Wed, 21 May 2003 21:23:24 GMT, Kai Harrekilde-Petersen
> <khp@harrekilde.dk> wrote:
>
> Du Kai!
> >
> >*ROTFL*
> >
> Jeg kan næsten ikke skrive - en eller anden form for Alzheimers har
> slået sig på mine fingre
> Efter en sådan beskrivelse har jeg næsten lyst til at spørge Rittig
> &CO om vi kan få lov til at oprette en fraktion af "Motortosse.dk" for
> bæltskrækkere.
> Tror du de tager Polini og lignende galskab til nåde )))

Sikkert. Grønke tog iøvrigt et rigtig fedt billede af mig i mandags:
<http://www.iltempogigante.dk/race458.jpg>. Det er iøvrigt ret
irriterende når Lille-Thomas fiser forbi en, men han har jo en
størrelses (og vægt!) fordel:
<http://www.iltempogigante.dk/race460.jpg>


--Kai

Pein (22-05-2003)
Kommentar
Fra : Pein


Dato : 22-05-03 21:14

"Kai Harrekilde-Petersen" skrev ...
> Steen Gruby writes:
>
> > Tror du de tager Polini og lignende galskab til nåde )))
>
> Sikkert. Grønke tog iøvrigt et rigtig fedt billede af mig i mandags:
> <http://www.iltempogigante.dk/race458.jpg>. Det er iøvrigt ret
> irriterende når Lille-Thomas fiser forbi en, men han har jo en
> størrelses (og vægt!) fordel:
> <http://www.iltempogigante.dk/race460.jpg>
>
Hvis jeg kender Rittig ret, så er han, efter de billeder, lige nu i gang
med at regne på hvordan han for råd til 2-3 stykker af de Polini'er.
Og overveje om der kan startes en Polini fraktion op i Aalborg. Jeg kan
snildt forestille mig Mads Lund få revance over rødderne på sådan en
lille fætter.

Fine billeder.

Mvh. Niels



Mikkel Christensen (26-05-2003)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 26-05-03 07:45

"Pein" <niels@pein.fjerndette.dk> writes:

> "Kai Harrekilde-Petersen" skrev ...
> >
> > Sikkert. Grønke tog iøvrigt et rigtig fedt billede af mig i mandags:
> > <http://www.iltempogigante.dk/race458.jpg>. Det er iøvrigt ret
> > irriterende når Lille-Thomas fiser forbi en, men han har jo en
> > størrelses (og vægt!) fordel:
> > <http://www.iltempogigante.dk/race460.jpg>
> >
> Hvis jeg kender Rittig ret, så er han, efter de billeder, lige nu i gang
> med at regne på hvordan han for råd til 2-3 stykker af de Polini'er.
> Og overveje om der kan startes en Polini fraktion op i Aalborg. Jeg kan
> snildt forestille mig Mads Lund få revance over rødderne på sådan en
> lille fætter.

Der er da Polinifræs i Aalborg. Vi var da ude og kigge på noget sidste år.
De kører svjv ude i et go-cart center?

--
Mikkel
motortosse.dk | de-moc-ra-cy (di mok' ra see) n. Three wolves
| and a sheep voting on what's for dinner.
| <Author unknown - at least to me>

wheeler (21-05-2003)
Kommentar
Fra : wheeler


Dato : 21-05-03 22:26


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse

[KLIP]
bla...bla... ja nu øver jeg vold mod dit indlæg
"Derfor bør de mest "grønne" køre oppe foran i rækken, og de mest erfarne
(hurtigste) bør køre bagest, det er mest sjovt for alle idet de> "nye" ikke
får så store problemer med at følge med, og de erfarne af og til må lidt på
gassen for at hente hovedfeltet"

Var det mon derfor RD'eren fik DFM-føringen fra Fredericia til Nyborg )

Wheeler
--
Wheeler
Køb af nyere hysterisk velholdt CBR 600 (F3->) har interesse
www.dkfritidmotorcykel.dk/Bernhard_Wheeler

>
> Disse generelle retningslinier for afvikling af fællestur efter på forhånd
> tilrettelagt plan, er generelt anvendelige, både ved kørsel på løst- og
> asfalteret underlag.
>
> Der er ydermere nogle håndsignaler som er praktiske at kende til:
> En løftet venstre hånd, som når cyklister giver tegn til stop (okay, det
er
> meeeeget teoretisk, vi ved jo alle at cyklister ikke giver tegn til en
> skid), betyder "Achtung!" der er noget der kræver opmærksomhed (udover den
> intense kamp med ham bag dig om at komme først til næste sving). Det kan
> være modkørende trafik, nervøse heste, sure bønder, gående på racerb...
> sludder, skovstien, eller andet forstyrrende.
> En bevægelse med venstre hånd, som når man klapper en lille hund på
hovedet,
> betyder "kør roligt", og kan fx. skyldes passage af gårdsplads, kørsel på
> velholdt vej som ikke må splittes ad, eller hensyntagen til rytter som ved
> normal forbikørsel typisk kastes af hesten og derefter bliver skide sur.
> En pegefinger højt løftet i vejret som beskriver en gentagen cirkulær
> bevægelse betyder "vend om". Oftest fordi forreste mand er så senil-dement
> at han ikke kan huske sin egen rute, og derfor har ledt flokken ind af en
> blind vej, men nogle gange simpelthen fordi ruten går igennem en eller
anden
> mands baghave, og denne mand er hjemme i dag, og selv på afstand ser han
> umådelig sur ud.
>
> Nu tilbage til emnet: Regelsæt specielt til DSB-strækninger. Reglerne for
> kørslen er de samme som på andre mere eller mindre offentlige vejnet, dog
> påhviler der forreste og bageste mand en ekstra pligt, nemlig at holde øje
> med vejnettets øvrige trafik. Forreste mand holde øje med modkørende, og
> bageste mand holder øje med bagfra kommende - dette er vigtigt, da
> vejnettets øvrige trafikanter ikke har mulighed for overhaling.
> Motorcyklister skal altid vige for vejnettets øvrige trafikanter, da de af
> praktiske grunde har forkørselsret. Kør pænt ud af sporet, og vent i 2 til
3
> meters afstand fra banelegemet, til trafikken er passeret. Hils pænt og
> høfligt under passagen, de er jo så venlige at låne os deres jernbane.
> Kørslen på dette vejnet adskiller sig lidt fra kørslen på andre veje, idet
> færdsel med under 60 km/t er uintelligent. Ved befordring omkring 40km/t
er
> der direkte risiko for at tænder rasler løse, lommer tømmes og synet
sløres.
> Dette skyldes at de lange jern-dimser i siderne er forbundet med
> tværliggende træ-pinde der kaldes "sveller", hvorimellem der er kastet
> skærver, og disse skærver er sjældent ret jævnt fordelt, derfor kan der
ved
> særlige hastigheder opstå en form for resonans der kan være yderst
> ubehagelig. Gudskelov opstår denne resonans som regel ved hastigheder der
> alligevel ikke har nogen større interesse hos motorcyklister.
> Når du nærmer dig en krydsende vej, vil du nogle gange observere syns- og
> høre-forstyrrelser, oftest som en ringen for ørerne og lysende røde
pletter
> for øjnene. Sker dette, skal du ikke stoppe op. Det følges nemlig oftest
af
> at bommene går ned, og dette holder den krydsende trafik tilbage.
Respekter
> trafikkens regler, og kryds vejen mens den øvrige trafik alligevel holder
> tilbage for dig.
> Den vigtigste regel er dog: Se op! Kig altid langt frem ved færdsel på
disse
> DSB-net, for krydsende grusveje implicerer ofte "overkørsler", en form for
> niveau-udligning for den krydsende vejs trafik, der oftest ikke kan
passeres
> af en motorcykel på banelegemet med 100, uden store efterfølgende
> reservedelsindkøb.
> Nej, det er nu ikke helt rigtigt: Den VIGTIGSTE regel er: Kend dit
bane-net.
> Vid, at nogle strækninger er mere attraktive end andre, for os
> motorcyklister. Mens nogle strækninger er stærkt trafikerede, og af tog
med
> meget høj hastighed, så er andre strækninger (godsbaner, veteranbaner
osv.)
> langt mere brugervenlige. Visse baner her i det nordjyske befordres kun af
> godstog 2 gange dagligt, og med maks. hastigheder på 30-40 km/t, og det er
> langt mere afstressende at køre en tur, hvis man ikke absolut behøver at
> kunne lyn-togenes køreplan på sekundet.
>
> Nu skulle jeg vist have rådet bod på weekendens manglende
> fællestur-instruktion. Håber jeg har udtrykt mig klart - hvis der skulle
> være smuttet noget, så bare spørg, så skal jeg respondere efter bedste
evne.
>
> Mvh.
> Rittig
>
> --
> Football, tennis and golf, requires only one ball,
> racing requires two.
>
>
>



Tony Lorentzen (21-05-2003)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 21-05-03 22:46

wheeler wrote:

> Var det mon derfor RD'eren fik DFM-føringen fra Fredericia til Nyborg
> )

Hehe... Tjah den fulgte da ganske godt med på turen hjem fra Malerklemmen
alligevel

> Køb af nyere hysterisk velholdt CBR 600 (F3->) har interesse

Den er ellers pæn sådan en 'cat ... kiggede på en i dag ude hos Aagesen

--
Tony
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/tony_lorentzen
(XJ 600 S '01 til salg)


begin 666 wink.gif
M1TE&.#EA#P`/`+,``````+^_O___````````````````````````````````
M`````````````````````"'Y! $```$`+ `````/``\```0T,$@):ITX5,'Y
MQ4 G>E,XC@`EF.MJIJSEQ>PI;C9:YZYGOQK?C12<R8C%7P;7^60TEA0F`@`[
`
end


Kai Harrekilde-Peter~ (22-05-2003)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 22-05-03 17:38

"Tony Lorentzen" <spam@dkfritidmotorcykel.dk> writes:

> wheeler wrote:
>
> > Var det mon derfor RD'eren fik DFM-føringen fra Fredericia til Nyborg
> > )
>
> Hehe... Tjah den fulgte da ganske godt med på turen hjem fra Malerklemmen
> alligevel
>
> > Køb af nyere hysterisk velholdt CBR 600 (F3->) har interesse
>
> Den er ellers pæn sådan en 'cat ... kiggede på en i dag ude hos Aagesen

Kat? - den eneste 'Cat jeg kender er Yamaha's YZF600R ThunderCat. Det
wheeler vil have er jo en guffe (GooF).


Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '02 (blå/sort) *STJÅLET* 07/05/03 Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/kai_harrekilde-petersen


Allan Jørgensen (22-05-2003)
Kommentar
Fra : Allan Jørgensen


Dato : 22-05-03 07:24


"wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> wrote in message
news:T9Sya.3202$_52.448@news.get2net.dk...
> "Derfor bør de mest "grønne" køre oppe foran i rækken, og de mest erfarne
> (hurtigste) bør køre bagest, det er mest sjovt for alle idet de> "nye"
ikke
> får så store problemer med at følge med, og de erfarne af og til må lidt

> gassen for at hente hovedfeltet"
>
> Var det mon derfor RD'eren fik DFM-føringen fra Fredericia til Nyborg )

næ det var fordi vi ikke havde fået vores morgen smøg inden vi kørte

--
Allan(fzr600us)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=209


Allan Nielsen (22-05-2003)
Kommentar
Fra : Allan Nielsen


Dato : 22-05-03 13:32


> [KLIP]
> bla...bla... ja nu øver jeg vold mod dit indlæg
> "Derfor bør de mest "grønne" køre oppe foran i rækken, og de mest erfarne
> (hurtigste) bør køre bagest, det er mest sjovt for alle idet de> "nye"
ikke
> får så store problemer med at følge med, og de erfarne af og til må lidt

> gassen for at hente hovedfeltet"
>
> Var det mon derfor RD'eren fik DFM-føringen fra Fredericia til Nyborg )
>
> Wheeler

Den var bare så hidsig at vi andre ikke kunne følge med
Og så er der ikke noget som lugten af 2-takt....De glade minder!
Allan Nielsen
RF600R



Armand (23-05-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-05-03 00:13


wheeler <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en
news:T9Sya.3202$_52.448@news.get2net.dk...
>
> "Derfor bør de mest "grønne" køre oppe foran i rækken, og de mest erfarne
> (hurtigste) bør køre bagest, det er mest sjovt for alle idet de> "nye"
ikke
> får så store problemer med at følge med, og de erfarne af og til må lidt

> gassen for at hente hovedfeltet"
>
> Var det mon derfor RD'eren fik DFM-føringen fra Fredericia til Nyborg )

Var de bagvedkørende ikke nærmere en art opsamlingshold for af-raslende
stumper?

--
Armand.



wheeler (24-05-2003)
Kommentar
Fra : wheeler


Dato : 24-05-03 12:23


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk>

> Var de bagvedkørende ikke nærmere en art opsamlingshold for af-raslende
> stumper?
>

[KLIP]
I så fald et dårligt "opsamlingshold"...- fandt aldrig unbraco-bolten til
det ene YPVS dæksel

--
Wheeler
Køb af nyere hysterisk velholdt CBR 600 (F3->) har interesse
www.dkfritidmotorcykel.dk/Bernhard_Wheeler



Allan Jørgensen (25-05-2003)
Kommentar
Fra : Allan Jørgensen


Dato : 25-05-03 14:59


"wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> wrote in message
news:eCIza.36$fJ4.21@news.get2net.dk...
> [KLIP]
> I så fald et dårligt "opsamlingshold"...- fandt aldrig unbraco-bolten til
> det ene YPVS dæksel

hmm er det sådan en med et gevind på og ca 2 cm lang for så fangede jeg den
med min køler

--
Allan(fzr600us)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=209


wheeler (25-05-2003)
Kommentar
Fra : wheeler


Dato : 25-05-03 15:17


"Allan Jørgensen" <allan.c.jorgensen@FJERNKOget2net.dk> skrev i en
meddelelse

> hmm er det sådan en med et gevind på og ca 2 cm lang for så fangede jeg
den
> med min køler

[KLIP]

He he...håber dem røg lige igennem
--
Wheeler
Køb af "nyere" hysterisk velholdt FZR 600 eller CBR 600 (F3->) har interesse

www.dkfritidmotorcykel.dk/Bernhard_Wheeler






Allan Jørgensen (25-05-2003)
Kommentar
Fra : Allan Jørgensen


Dato : 25-05-03 16:25

"wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> wrote in message
news:6m4Aa.182$OB7.104@news.get2net.dk...
> He he...håber dem røg lige igennem

ha det er jo en yamaha så den er jo solid!!!!

> --
> Wheeler
> Køb af "nyere" hysterisk velholdt FZR 600 eller CBR 600 (F3->) har
interesse

hmm ved ikke hvad jeg ville vælge da jeg er inhabil

--
Allan(fzr600us)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=209


Anneli (21-05-2003)
Kommentar
Fra : Anneli


Dato : 21-05-03 22:50


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:3ecbe98c$0$253$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Davs.
>
> En oplevelse i sidste weekend gav mig lidt dårlig >samvittighed, så
jeg vil..........

LOL!! Tak for et herligt indlæg :0))

Stor hilsen Anneli - der griner endnu :0)




stefan hansen (22-05-2003)
Kommentar
Fra : stefan hansen


Dato : 22-05-03 07:07


"Anneli" <anneli_jensen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:3tSya.3209$Ae2.2152@news.get2net.dk...
>
> "Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
> news:3ecbe98c$0$253$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> > Davs.
> >
> > En oplevelse i sidste weekend gav mig lidt dårlig >samvittighed, så
> jeg vil..........
>
> LOL!! Tak for et herligt indlæg :0))
>
> Stor hilsen Anneli - der griner endnu :0)
>
>
>
Tak for turen det var sku sjovt.....
Jeg har set i flere hollywood-film, at de afmontere dækkene og kører med
felgen direkte på skinnerne....Er det evt. noget vi skulle teste ??? Hvordan
går det med nakken claus, efter dit hovedspring ???
hilsen Stefan Den Grønne.......



Claus Rittig (22-05-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 22-05-03 19:19

"stefan hansen" <shha02@kom.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:bahpfk$57a$1@sunsite.dk...

> Hvordan
> går det med nakken claus, efter dit hovedspring ???

Njah, det går ikke så godt, men jeg kan da dreje hovedet. Men nu har jeg
endnu et påskud til at finde en massør der kan rette min ryg (og nu også
nakke) ud igen.
Jeg har altså ikke været for heldig med den PowerDT, den smider mig af
næsten hver gang jeg kører på den. Er der nogen der ved noget om
neddrosling? 15 hk er åbenbart for meget for Hr. Rittig.

Rittig



Rune \(Bandit600R\) (22-05-2003)
Kommentar
Fra : Rune \(Bandit600R\)


Dato : 22-05-03 14:14

> Davs.
>
> En oplevelse i sidste weekend gav mig lidt dårlig samvittighed, så jeg vil
> lige benytte dette af relevante personer meget frekventerede forum til at
> opridse reglerne omkring kørsel på De Danske Statsbaners vejnet.
>
> Normalt plejer jeg at holde en lille tale med instruktion til nytilkomne
> inden jeg fører an på en køretur, for det kan være svært for nye at kende
> alle de indforståede regler vi "erfarne" har indstiftet over de sidste
> hundrede års udøvelse af tohjulet motoriseret friluftsliv - denne fredag
> glemte jeg det dog, og jeg kunne se på et par af deltagerne, at
> informationsstrømmen havde været underdimensioneret.
>
> På dette fremragende vejnet, så smukt indrammet af to symmetriske
> jernstænger af særdeles slidstærk beskaffenhed, gælder de samme regler for
> fællestur-kørsel som på alle andre vejnet, privatejede såvel som offentlig
> ejendom. Forreste mand formodes at kende vejen, og fører derfor an. Alle
> andre følger ham. På ture med få deltagere (som i fredags) er det praktisk
> med en fast "bageste mand" til at opsamle eventuelle tilskadekomne eller
> mekaniske havarier, og den faste bagstopper giver også lettere mulighed
for
> "forreste mand" at se, om alle er med - fx. når der holdes en kort pause
for
> at sikre at alle er med endnu. Når bageste mand ankommer, så er alle med,
og
> turen kan fortsætte. Der vil altid opstå en del elastik i rækken, så for
at
> sikre at flokken ikke knækkes i to, skal man altid holde øje med piloten
BAG
> sig. Er han pludselig væk, er rækken blevet knækket - måske at et styrt?
Man
> stopper og venter. Da alle holder øje med piloten bag sig, vil hele rækken
> stoppe op, og "forreste mand" kan så køre tilbage og undersøge hvad
> problemet var. Elastik i rækken, sagde jeg. Og denne elastiks natur er
> således, at de bageste nogle gange skal køre enormt hurtigt, for igen at
> samle rækken. Derfor bør de mest "grønne" køre oppe foran i rækken, og de
> mest erfarne (hurtigste) bør køre bagest, det er mest sjovt for alle idet
de
> "nye" ikke får så store problemer med at følge med, og de erfarne af og
til
> må lidt på gassen for at hente hovedfeltet.
>
> Disse generelle retningslinier for afvikling af fællestur efter på forhånd
> tilrettelagt plan, er generelt anvendelige, både ved kørsel på løst- og
> asfalteret underlag.
>
> Der er ydermere nogle håndsignaler som er praktiske at kende til:
> En løftet venstre hånd, som når cyklister giver tegn til stop (okay, det
er
> meeeeget teoretisk, vi ved jo alle at cyklister ikke giver tegn til en
> skid), betyder "Achtung!" der er noget der kræver opmærksomhed (udover den
> intense kamp med ham bag dig om at komme først til næste sving). Det kan
> være modkørende trafik, nervøse heste, sure bønder, gående på racerb...
> sludder, skovstien, eller andet forstyrrende.
> En bevægelse med venstre hånd, som når man klapper en lille hund på
hovedet,
> betyder "kør roligt", og kan fx. skyldes passage af gårdsplads, kørsel på
> velholdt vej som ikke må splittes ad, eller hensyntagen til rytter som ved
> normal forbikørsel typisk kastes af hesten og derefter bliver skide sur.
> En pegefinger højt løftet i vejret som beskriver en gentagen cirkulær
> bevægelse betyder "vend om". Oftest fordi forreste mand er så senil-dement
> at han ikke kan huske sin egen rute, og derfor har ledt flokken ind af en
> blind vej, men nogle gange simpelthen fordi ruten går igennem en eller
anden
> mands baghave, og denne mand er hjemme i dag, og selv på afstand ser han
> umådelig sur ud.
>
> Nu tilbage til emnet: Regelsæt specielt til DSB-strækninger. Reglerne for
> kørslen er de samme som på andre mere eller mindre offentlige vejnet, dog
> påhviler der forreste og bageste mand en ekstra pligt, nemlig at holde øje
> med vejnettets øvrige trafik. Forreste mand holde øje med modkørende, og
> bageste mand holder øje med bagfra kommende - dette er vigtigt, da
> vejnettets øvrige trafikanter ikke har mulighed for overhaling.
> Motorcyklister skal altid vige for vejnettets øvrige trafikanter, da de af
> praktiske grunde har forkørselsret. Kør pænt ud af sporet, og vent i 2 til
3
> meters afstand fra banelegemet, til trafikken er passeret. Hils pænt og
> høfligt under passagen, de er jo så venlige at låne os deres jernbane.
> Kørslen på dette vejnet adskiller sig lidt fra kørslen på andre veje, idet
> færdsel med under 60 km/t er uintelligent. Ved befordring omkring 40km/t
er
> der direkte risiko for at tænder rasler løse, lommer tømmes og synet
sløres.
> Dette skyldes at de lange jern-dimser i siderne er forbundet med
> tværliggende træ-pinde der kaldes "sveller", hvorimellem der er kastet
> skærver, og disse skærver er sjældent ret jævnt fordelt, derfor kan der
ved
> særlige hastigheder opstå en form for resonans der kan være yderst
> ubehagelig. Gudskelov opstår denne resonans som regel ved hastigheder der
> alligevel ikke har nogen større interesse hos motorcyklister.
> Når du nærmer dig en krydsende vej, vil du nogle gange observere syns- og
> høre-forstyrrelser, oftest som en ringen for ørerne og lysende røde
pletter
> for øjnene. Sker dette, skal du ikke stoppe op. Det følges nemlig oftest
af
> at bommene går ned, og dette holder den krydsende trafik tilbage.
Respekter
> trafikkens regler, og kryds vejen mens den øvrige trafik alligevel holder
> tilbage for dig.
> Den vigtigste regel er dog: Se op! Kig altid langt frem ved færdsel på
disse
> DSB-net, for krydsende grusveje implicerer ofte "overkørsler", en form for
> niveau-udligning for den krydsende vejs trafik, der oftest ikke kan
passeres
> af en motorcykel på banelegemet med 100, uden store efterfølgende
> reservedelsindkøb.
> Nej, det er nu ikke helt rigtigt: Den VIGTIGSTE regel er: Kend dit
bane-net.
> Vid, at nogle strækninger er mere attraktive end andre, for os
> motorcyklister. Mens nogle strækninger er stærkt trafikerede, og af tog
med
> meget høj hastighed, så er andre strækninger (godsbaner, veteranbaner
osv.)
> langt mere brugervenlige. Visse baner her i det nordjyske befordres kun af
> godstog 2 gange dagligt, og med maks. hastigheder på 30-40 km/t, og det er
> langt mere afstressende at køre en tur, hvis man ikke absolut behøver at
> kunne lyn-togenes køreplan på sekundet.
>
> Nu skulle jeg vist have rådet bod på weekendens manglende
> fællestur-instruktion. Håber jeg har udtrykt mig klart - hvis der skulle
> være smuttet noget, så bare spørg, så skal jeg respondere efter bedste
evne.
>
> Mvh.
> Rittig

Holder i jer så også informerede om forsinkelser?
Vær opmærksom på at nogle godstog kører op mod 100 km/t...
--
Venlig hilsen Rune
http://bandit600.netfirms.com
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=7



---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.483 / Virus Database: 279 - Release Date: 19-05-2003



Claus Rittig (22-05-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 22-05-03 19:22

"Rune (Bandit600R)" <REMOVETHISRune.Romdal@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3ecccd05$0$5160$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Holder i jer så også informerede om forsinkelser?
> Vær opmærksom på at nogle godstog kører op mod 100 km/t...

Reelt kører vi kun på nogle få godsbaner, hvor vi er særdeles
velindformerede om de øvrige "trafikanter", men det lader vi lige være en
hemmelighed, det tager nemlig lidt af morskaben ud af historien... Men lige
netop DET, havde jeg glemt at fortælle de to "grønne", så de sendte nogle
underlige nervøse blikke over skulderen fra tid til anden
Det var egentlig DET jeg fik dårlig samvittighed af.

Rittig



Pein (22-05-2003)
Kommentar
Fra : Pein


Dato : 22-05-03 20:28

"Claus Rittig" skrev ...
>
> ..., så de sendte nogle
> underlige nervøse blikke over skulderen fra tid til anden
> Det var egentlig DET jeg fik dårlig samvittighed af.
>
Det hører vel også med til instruktionen, at sådan et spor ikke er
specialt nemt at forlade i fart. Det at man er nødt til at næsten
standse for at køre væk, er træls hvis man bliver indhentet bagfra.
Men man kan vel tage turen ud over kanten et passende sted hvor man kan
håbe på en blød landing for både cykel og domptør.

/Mvh. Niels



Claus Rittig (22-05-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 22-05-03 22:45

"Pein" <niels@pein.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
news:3ecd24de$0$5168$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Det hører vel også med til instruktionen, at sådan et spor ikke er
> specialt nemt at forlade i fart. Det at man er nødt til at næsten
> standse for at køre væk, er træls hvis man bliver indhentet bagfra.
> Men man kan vel tage turen ud over kanten et passende sted hvor man kan
> håbe på en blød landing for både cykel og domptør.

Jah, joh, og det bringer så nok talen ind på håndtering af skiftespor, som
også jævnligt kikser for begyndere. Men det var altså ikke en komplet guide
til "spor-kørsel" jeg lavede, det var bare lidt ævle-bævle fordi min
samvittighed blev lidt for irriterende.

Rittig



Pein (23-05-2003)
Kommentar
Fra : Pein


Dato : 23-05-03 16:59

"Claus Rittig" skrev ...
>
> Jah, joh, og det bringer så nok talen ind på håndtering af skiftespor,
som
> også jævnligt kikser for begyndere. Men det var altså ikke en komplet
guide
> til "spor-kørsel" jeg lavede, det var bare lidt ævle-bævle fordi min
> samvittighed blev lidt for irriterende.
>
Den fangede jeg godt. Og som sædvanligt god underholdning.
Men seriøst: Hvad gør man ved skiftespor? Rammer "krydset" eller hvad?
Jeg har aldrig prøvet det.

Mvh. Niels



Claus Rittig (23-05-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 23-05-03 20:58

"Pein" <niels@pein.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
news:3ece454b$0$5147$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Men seriøst: Hvad gør man ved skiftespor? Rammer "krydset" eller hvad?
> Jeg har aldrig prøvet det.

Nej, endelig ikke krydset, det går alt for tit galt. Brems ned, og gå så
vinkelret på skinnen som muligt ca. midtvejs på "buen", det er det eneste
der rigtig dur, syns jeg.

Rittig



Kristoffer Lippert (22-05-2003)
Kommentar
Fra : Kristoffer Lippert


Dato : 22-05-03 21:31


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:3ecbe98c$0$253$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Davs.
[snip]

> Mvh.
> Rittig

ROFL!
Maksimum points for underholdende historie! - det må jeg opleve en dag...
Hvad gør man iøvrigt når de begynder at placere jernstængerne på skrå, ved
samlinger eller delinger af "vejen"?

/Kristoffer



Claus Rittig (22-05-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 22-05-03 22:53

"Kristoffer Lippert" <krl@imv.au.dk> skrev i en meddelelse
news:3ecd30bb$0$7596$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Hvad gør man iøvrigt når de begynder at placere jernstængerne på skrå, ved
> samlinger eller delinger af "vejen"?

Jah, det er jo dybest set noget rod...
De der jern-dimser er lidt højere end en kantsten, til gengæld er de glatte
som ind i he....
Så man må heeelt ned i fart, hvorved man passerer det ræsonans-fænomen som
helst skal håndteres med åben mund (da der ellers kan opstå tandskader), og
så forceres jernet med så ret en vinkel som muligt, mens al vægt lægges i
først bagenden (for at løfte forhjulet gelinde over) og dernæst forenden
(for at få bagenden med uden at _den_ skrider hen ad jernet), og så er det
bare med at kaste vægten i bagenden igen, og komme på gassen, så man kan
opnå en passende stilfuld hastighed i en ruf.

En dag når jeg har _rigtig_ god tid, vil jeg causere lidt over passage af
jernbanebroer. Her gør sig nemlig et antal specialforhold gældende, bl.a. på
den baggrund at svelle-afstanden som regel er den dobbelte af
"normal-svelle-afstand", og dette flytter dels på ræsonans-frekvensen, dels
gør det at der skal tages særlige hensyn i fald man bliver tvunget til at
foretage en standsning (fordi hjulene kan ryge ned mellem svellerne, så man
står på motoren. URGH, det tog lang tid, den dag jeg fandt ud af det...)

Rittig



dots (23-05-2003)
Kommentar
Fra : dots


Dato : 23-05-03 21:56


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:3ecd4577$0$250$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> En dag når jeg har _rigtig_ god tid, vil jeg causere lidt over passage af
> jernbanebroer. Her gør sig nemlig et antal specialforhold gældende, bl.a.

> den baggrund at svelle-afstanden som regel er den dobbelte af
> "normal-svelle-afstand", og dette flytter dels på ræsonans-frekvensen,
dels
> gør det at der skal tages særlige hensyn i fald man bliver tvunget til at
> foretage en standsning (fordi hjulene kan ryge ned mellem svellerne, så
man
> står på motoren. URGH, det tog lang tid, den dag jeg fandt ud af det...)
>
Aj-Aj - en gyser situation !!
Her nærmer vi os noget jeg _absolut_ ikke vil kunne li' .. Jeg vil aldrig
være i tvivl om at vi lander i vandet(Honda og jeg) og jeg bryds mig ikke om
koldt vand ! Og hvordan dælen får man egentlig halet dyret op igen ???

dots



Claus Rittig (23-05-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 23-05-03 23:31

"dots" <dots@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3ece8b2c$0$32521$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Her nærmer vi os noget jeg _absolut_ ikke vil kunne li'

Det ku jæ nu heller ikke.

> Og hvordan dælen får man egentlig halet dyret op igen ???

Det er rent manuelt arbejde, og involverer en hel del balanceren - og jeg
var meget, meget træt bagefter, så jeg besluttede ALDRIG at standse på en
jernbanebro igen, uanset hvor bange jeg bliver.

Rittig



dots (24-05-2003)
Kommentar
Fra : dots


Dato : 24-05-03 17:25


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:3ece9fb9$0$244$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> "dots" <dots@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:3ece8b2c$0$32521$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Og hvordan dælen får man egentlig halet dyret op igen ???
>
> Det er rent manuelt arbejde, og involverer en hel del balanceren - og jeg
> var meget, meget træt bagefter, så jeg besluttede ALDRIG at standse på en
> jernbanebro igen, uanset hvor bange jeg bliver.
>
Det er lige til gåsehud det her !
Ingen ka få lokket mig ud på sådan et brobæst !! Så jeg kommer ihvertfald
ikke til at standse og nyde udsigten.
*GYS*
dots/bro-og-vandskræk, og derfor IKKE med vennerne ude at sejle i dag...





Armand (25-05-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-05-03 01:34


dots <dots@tdcadsl.dk> skrev i en
news:3ece8b2c$0$32521$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
> news:3ecd4577$0$250$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> > En dag når jeg har _rigtig_ god tid, vil jeg causere lidt over passage
> > af jernbanebroer. Her gør sig nemlig et antal specialforhold gældende,
> > bl.a. på den baggrund at svelle-afstanden som regel er den dobbelte af
> > "normal-svelle-afstand", og ....gør det at der skal tages særlige hensyn
> > i fald man bliver tvunget til at foretage en standsning (fordi hjulene
kan
> > ryge ned mellem svellerne, så man står på motoren.
> >
> Aj-Aj - en gyser situation !!
> Her nærmer vi os noget jeg _absolut_ ikke vil kunne li' .. Jeg vil aldrig
> være i tvivl om at vi lander i vandet(Honda og jeg) og jeg bryds mig ikke
> om koldt vand ! Og hvordan dælen får man egentlig halet dyret op igen ???

Styr din(e) paranoya(er) Dot'te!
Ikke alle broer går over vand

På den anden side så er Claus lige den rigtige til at berette om hvordan man
"haler op af vand" )

--
Armand





Claus Rittig (25-05-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 25-05-03 17:52

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:bap31o$1uso$14@news.cybercity.dk...

> På den anden side så er Claus lige den rigtige til at berette om hvordan
man
> "haler op af vand" )

Jaa, jaa, jaa, jaa....

Rittig



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177516
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408627
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste