Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D100
Fra : KH

Dato : 25-05-03 17:36

Jeg overvejer at investere i et Nikon D100.
I forvejen har jeg et alm. SLR F60, hvortil jeg har sat originale
objektiver.
De er med autofokus. Men kan jeg ved køb af D100 anvende de samme
objektiver?
Og kan jeg anvende min Sigma ST430 blitz ligeså til D100.

Og så til sidst; ville jeg være bedre tjent med et Coolpix 5700?
Den har jo allerede indbygget objektiv..

Mvh. KH.

Fra : Bjorn Pedersen

Dato : 26-05-03 11:21

KH <KH@mitdomain.com> wrote:
[...]

Ja. D100 kan bruke alle AF-Nikkor-objektiver og Ai-P-objektiver.

: Og kan jeg anvende min Sigma ST430 blitz ligeså til D100.

Tvilsomt. I hvert fall ikke i TTL-mode, men hvis den har Auto eller
Manuell kan nok disse brukes.

For å få TTL-blitz med D100 må du ha en Nikon DX-blitz, SB28DX, SB50DX
eller SB80DX.

: Og så til sidst; ville jeg være bedre tjent med et Coolpix 5700?
: Den har jo allerede indbygget objektiv..

De to kameraene er så forskjellige at det blir ganske meningsløst og
sammenligne dem.

-Bjørn
Bjørn Pedersen
Email: bp@omegav.ntnu.no

Fra : max

Dato : 26-05-03 11:41

> [...]
> : Den har jo allerede indbygget objektiv..
>
> De to kameraene er så forskjellige at det blir ganske meningsløst og

Hvis du har objektiver, så køb en D100, hvis du også har flash
så køb en S2pro, de er meget ens, men S2 har nogle fornuftige
features, som feks. alm. ttl flash og firewire..
http://home19.inet.tele.dk/maxarte/ de tre nederste link på siden
viser billeder taget med S2.. Jeg kan ikke anbefale dig at købe et
af de ikke dslr kameraer der er på markedet, hvis du er vandt til
slr, vil de ikke leve op til dine forventninger..
-max-

Fra : OZ

Dato : 26-05-03 22:02

"max" <ma22x@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
[Snip]

> [...]
> af de ikke dslr kameraer der er på markedet, hvis du er vandt til
> slr, vil de ikke leve op til dine forventninger..

Hej Max.

Jeg har fået taget et lille kig opå dine fotografier, og synes de var
flotte.
Det er imponerende, hvad disse kameraer kan nu om dage.
Men som du selv lægger ud med, så vil det jo nok være D100, som ligger
på en 1. plads, når nu jeg har objektiverne.
Egentlig havde jeg også den nye fra Canon i søgeren, da den jo er en
anelse billigere, dog ikke meget.
10D er jo en lækker lille sag, men jeg ville komme til at skulle ud
efter nye objektiver, og det vil i sidste ende blive en kostbar affære.
Så vil jeg hellere investere i D100, hvor jeg kan anvende mine i
forvejen indkøbte objektiver. De er iøvrigt 75-240mm samt 35-80mm.
Så venter jeg nok lidt med at købe en Coolpix til at have i inderlommen,
når man skal i byen eller til familiekomsammen.

Mvh. Klaus.

Fra : max

Dato : 27-05-03 02:39

> [...]
> Så venter jeg nok lidt med at købe en Coolpix til at have i inderlommen,
> når man skal i byen eller til familiekomsammen.

Prøv at kigge på denne post (engelsk)
-max-

Fra : max

Dato : 27-05-03 02:42

> Prøv at kigge på denne post (engelsk)
hovsa det var vidst denne her:

Fra : Ove Pedersen

Dato : 27-05-03 19:47

> [...]
> Så venter jeg nok lidt med at købe en Coolpix til at have i inderlommen,
> når man skal i byen eller til familiekomsammen.

Husk at brændvidden skal ganges med omkring 1.5 pga størrelsesforskellen
mellem 24x36 og chippen,
så du kommer nok til at mangle en vidvinkel .

Ove Pedersen

Fra : KH

Dato : 28-05-03 12:01

"Ove Pedersen" <enanden@invalid.ccc> skrev i en meddelelse

> Husk at brændvidden skal ganges med omkring 1.5 pga
størrelsesforskellen
> mellem 24x36 og chippen,
> så du kommer nok til at mangle en vidvinkel .

Ja, nu du siger det.
Jeg har læst et par indlæg, som handlede lidt om størrelsesfaktoren ved
digital-slr.
Og der læste jeg en faktor på 1,6, så ja, jeg skal have fat i en
vidvinkel.
Mon ikke man kan finde et i en god kvalitet til omkring 2500,-kr.
Tamron og Sigma laver efter sigende noget godt kram.
Tak iøvrigt for at gøre mig opmærksom på det.

Mvh. Klaus.

Fra : max

Dato : 28-05-03 12:34

> [...]
> Tamron og Sigma laver efter sigende noget godt kram.
> Tak iøvrigt for at gøre mig opmærksom på det.

Jeg ved ikke om det er noget for dig, men jeg har en
14/2,8 Sigma EX, den er som ny (okt.2002), du kan
få den for den Tyske netpris -1000kr.. Jeg opgraderer
til en Nikon 12-24mm..
Billederne her er taget med den;
http://home19.inet.tele.dk/maxarte/webbilleder/web.html
-max-

Fra : OZ

Dato : 26-05-03 22:05

"Bjorn Pedersen" <bp@nospam.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> : Den har jo allerede indbygget objektiv..
>
> De to kameraene er så forskjellige at det blir ganske meningsløst og

Ok...
Så vil jeg vente lidt med det, da jeg synes, jeg står og mangler noget,
som giver det bedste udbytte.
Og jeg er ved at være træt af at skulle scanne mine billeder ind hver
gang.
Jeg bruger lidt billeder til noget hjemmeside, så det ville hjælpe
gevaldigt på kvaliteten.

Mvh. og tak for svarene.
Klaus.