Hvordan tjekkes en mac for tyveri
Fra : K Hansen

Dato : 27-05-03 09:03

Jeg har fundet en der vil sælge mig en bærbar PB4. den er 1,5 år gammel, men
sælgeren har "smidt" kvittering væk på den.
Findes der en måde at tjekke om den er stjålet.? Kan man ringe til apple og
opgive et serial nummer.?
Har hørt fra en kammerat at hvis den er stjålet bliver det opdaget første
gang den kommer på nettet, da den automatisk sender nogle informationer til
apple.
Har det sin rigtighed.? Ham der vil sælge mig den, har nemlig demostreret
PB, hvor han bla. surfede på nettet, så kan den vel ikke være stjålet, når
han kan gøre dette.??

Håber der er nogen der kan hjælpe mig.

Mvh
Kim H
"Den usikre"

Fra : ct

Dato : 27-05-03 09:43

> Findes der en måde at tjekke om den er stjålet.? Kan man ringe til apple
og
> opgive et serial nummer.?

Nej, politiet var måske bedre, hvis de har tid

> Har hørt fra en kammerat at hvis den er stjålet bliver det opdaget første
> gang den kommer på nettet, da den automatisk sender nogle informationer
til
> apple.

Nej, det gør den ikke. Der findes dog software der kan gøre dette, men det
er som regel noget som firmaer investerer i som en yderligere sikring. Og
det virker ikke hvis diske slettes og ominstalleres inden den kommer på
nettet igen.

> Håber der er nogen der kan hjælpe mig.

Du skal sikre dig "rimeligt" at den ikke er stjålet, men der er aldrig nogen
garantier uden kvitt. Hvis prisen er betænkeligt lav, kan du blive holdt
ansvarlig, da du så burde have indset at den kunne være stjålet. Hvis prisen
er sandsynlig nok ville jeg blot få sælger til at lave en kvittering på at
han har solgt den til dig.

claus

Fra : Olav Noksagt

Dato : 27-05-03 12:54

ct skrev:

> Hvis prisen er sandsynlig nok ville jeg blot få sælger til at lave en
> kvittering på at han har solgt den til dig.
>
> claus

Du er en flink mand, Claus, sådan at gå ind og få sælgeren til at lave en
kvittering til Kim H.

Olav

Fra : ct

Dato : 27-05-03 14:02

> Du er en flink mand, Claus, sådan at gå ind og få sælgeren til at lave en
> kvittering til Kim H.

lol

Fra : Johnny Louis

Dato : 27-05-03 15:26

K Hansen <l@p.mail.dk> wrote:

> [...]
> PB, hvor han bla. surfede på nettet, så kan den vel ikke være stjålet, når

Da enhver nyere Mac har sit eget unikke serienr. der ikke sådan kan
ændres, (kan ses i Apple-systemprofil) ville du miste en stjålen Mac
første gang du indleverer den til service, rep eller lignende.

Spørg sælger hvor den er købt og check det, hvad er prisen så skal vi
fortælle dig om det er helt i skoven eller ej.
Johnny Louis

Fra : Villy Erichsen

Dato : 27-05-03 18:01

In article <1fvml7e.132b2kx1hne0sqN%bendatafjerndette@postman.dk>,
Johnny Louis <bendatafjerndette@postman.dk> wrote:

> Da enhver nyere Mac har sit eget unikke serienr. der ikke sådan kan
> ændres, (kan ses i Apple-systemprofil) ville du miste en stjålen Mac
> første gang du indleverer den til service, rep eller lignende.
Det kommer an på hvor tyveriet er anmeldt til.
> Spørg sælger hvor den er købt og check det, hvad er prisen så skal vi
> fortælle dig om det er helt i skoven eller ej.
Prisen siger ikke noget. F. eks. købte jeg 4 stk. G4/466/512 ram/30 GB
harddisk og CDR/RW brænder for 2600,- kr. pr. stk. + moms = 3250,-
(Digital Audio modellen)
Ovenikøbet frit leveret - og med en regulær faktura.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen - omsider på OS X

Fra : Johnny Louis

Dato : 27-05-03 18:09

Villy Erichsen <spam@hammel-by.dk> wrote:

> [...]
> (Digital Audio modellen)
> Ovenikøbet frit leveret - og med en regulær faktura.

Ja spørgsmålet er om ikke du selv bevæger dig på grænsen af en sigtelse
for tyveri med sådanne priser.
Johnny Louis

Fra : Villy Erichsen

Dato : 27-05-03 19:42

In article <1fvmt12.1igmrbq12zyr3tN%bendatafjerndette@postman.dk>,
Johnny Louis <bendatafjerndette@postman.dk> wrote:

> Ja spørgsmålet er om ikke du selv bevæger dig på grænsen af en sigtelse
> for tyveri med sådanne priser.
De er købt på en web-auktion - hvor kun momsregistrerede kan få lov at
købe. Auktionen sluttede en mandag kl. 13 - mindsteprisen var sat til
2500,- pr. stk. En havde budt de 2500, på en af maskinerne - jeg bød så
2600,- på alle 4 maskiner 5 min. før auktionen sluttede - jeg var
ellers klar med bud på 100,- over. Så faktisk har jeg betalt 300,- for
meget
Det er en lokal PC Pusher der driver auktionen:
http://www.pickup-service.dk/
Der er ikke så meget Mac ting til næste gang - men det kommer måske.

Fra : Johnny Louis

Dato : 27-05-03 19:58

> [...]

> http://www.pickup-service.dk/
> Der er ikke så meget Mac ting til næste gang - men det kommer måske.

Så web røver da.

Det er en utrolig god og stabil maskine en 466, jeg havde en i længere
tid sammen med min 733 og der var ingen forskel at mærke på de 2
maskiner i paksis.

Johnny Louis

Fra : Peter Kiil

Dato : 27-05-03 18:24

Johnny Louis - bendatafjerndette@postman.dk on 27/05/03 16:26 wrote:

> Da enhver nyere Mac har sit eget unikke serienr. der ikke sådan kan
> ændres, (kan ses i Apple-systemprofil) ville du miste en stjålen Mac
> første gang du indleverer den til service, rep eller lignende.

Det er en udbredt skrøne. Jeg har arbejdet hos en Appleforhandler i snart 6
år og jeg kan ikke mindes nogensinde at have checket eller hørt om nogen der
checker den slags. Det ville jo kræve at man skulle ringe til politiet hver
gang en mac blev indleveret til service el. rep. Så det er altså ikke en
måde at finde ud af om det er stjålet.

--
/peter

Fra : Johnny Louis

Dato : 27-05-03 18:40

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> [...]
> gang en mac blev indleveret til service el. rep. Så det er altså ikke en

Aha den skrøne har jeg troet på, for hver eneste gang jeg har sendt en
Mac til rep. har det første jeg skulle svare på været serienummeret, nu
sidst med min kones P.B. G4 der skulle til Holland, først serienummeret
før de ville snakke med mig.
Forresten en herlig service vi fik på den, fik jeg bare samme service på
min bil var jeg en lykkelig mand.

Johnny Louis

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-05-03 03:50

Hej Peter

Så må du også have været dér, mens Mek var ansat... Har du nogensinde set ham,
når man kom med en PB til rep.? - Altså når en kunde gik direkte til ham... -
Det første, han spurgte om, var, om han måtte se kvitteringen. Jeg havde
tilfældigvis ikke fået den med, da jeg kom direkte fra mit arbejde med den...
Han gik med PB'en uden videre og kom tilbage igen efter et par min., og sagde
så, at det skulle han nok klare....

- Gad egentlig vide, hvad han har undersøgt...))

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Kiil

Dato : 28-05-03 08:38

Erik Richard Sørensen - kml.ers@mail1.stofanet.dk on 28/05/03 4:50 wrote:

> [...]
> så, at det skulle han nok klare....
>
> - Gad egentlig vide, hvad han har undersøgt...))

Om der er garanti på og så bliver alle sager oprettet med serienummeret som
reference. Iøvrigt er Mek blevet PC-bruger efter han er gået på pension.

--
/peter

Fra : Johnny Louis

Dato : 28-05-03 08:55

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Om der er garanti på og så bliver alle sager oprettet med serienummeret som
> reference. Iøvrigt er Mek blevet PC-bruger efter han er gået på pension.

Det mener jeg egentlig altid han har været privat.

Johnny Louis

Fra : Peter Kiil

Dato : 28-05-03 09:01

Johnny Louis - bendatafjerndette@postman.dk on 28/05/03 9:55 wrote:

> Det mener jeg egentlig altid han har været privat.

Nej han var inkarneret macbruger både privat og på job indtil fænomenet
netbank blev almindeligt. Det startede med en gammel Compaq til konen og
netbanken, men gradvis røg den trofaste 8100 længere og længere ind under
bordet, og da den smed strømforsyningen blev den afløst af en pc.

--
/peter

Fra : Johnny Louis

Dato : 28-05-03 09:12

> [...]

> netbanken, men gradvis røg den trofaste 8100 længere og længere ind under
> bordet, og da den smed strømforsyningen blev den afløst af en pc.

Det var sjovt at høre, så godt kendte vi ham nu slet ikke, jeg mener
bare at kunne mindes at han med et smørret grin sagde at han havde PC
derhjemme men det kan jo være konens Compaq han har ment.

Johnny Louis

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-05-03 16:15

Hej Johnny

Jeg mener han har brugt en PB også privat, - men under alle omstændigheder, så
var han en af Danmarks bedste PB reparatører!

Johnny Louis wrote:

> Det mener jeg egentlig altid han har været privat.

mvh. Erik Riahard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-05-03 16:12

Hej Peter

Peter Kiil wrote:

> Om der er garanti på og så bliver alle sager oprettet med serienummeret som
> reference.

Der var ikke garanti på... desværre.-(

> Iøvrigt er Mek blevet PC-bruger efter han er gået på pension.

Han bnurde skamme sig - meeeget...)

mvh. Erik Richard

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 27-05-03 16:07

K Hansen <l@p.mail.dk> wrote:

> [...]
> PB, hvor han bla. surfede på nettet, så kan den vel ikke være stjålet, når

Kan du ikke bare skrive hvem det er ? Det er de færreste Mac folk, der
prøver at snyde hinanden, da vi er så få. En gang snyder = færdig som
handler.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-05-03 03:03

Hej Kim

K Hansen wrote:

> Jeg har fundet en der vil sælge mig en bærbar PB4. den er 1,5 år gammel, men
> sælgeren har "smidt" kvittering væk på den.

Det er ikke så smart af ham, da han så også har mistet garantien på harddisken,
der normalt har mindst 2 års garanti. - Han kan da give dig forhandlerens navn,
hvor han har købt den, så kan de evt. udstede en kopi til dig.

> Findes der en måde at tjekke om den er stjålet.? Kan man ringe til apple og
> opgive et serial nummer.?

Hvis du har serienummeret på den, kan du blot ringe til politiet og bede dem
checke, om den står på deres 'sorte liste' over stjålne effekter.

Du kan også kontakte Apple Danmark på 70151719, men hvis køber ikke har brugt
programmet "Registrer hos Apple", så kan Apple DK kun oplyse dig om, til
hvilken forhandler, den opr. er leveret.

> Har hørt fra en kammerat at hvis den er stjålet bliver det opdaget første
> gang den kommer på nettet, da den automatisk sender nogle informationer til
> apple.

Det er ikke korrekt. Det eneste, der sendes ud på nettet, hvis der surfes eller
sendes mails er netkortets IP nr., og hvis det foregår via en aktiv switch med
eget IP nr. eller via netværk, så er det switchens hhv. netværkets IP, der
videresendes.

> Har det sin rigtighed.? Ham der vil sælge mig den, har nemlig demostreret
> PB, hvor han bla. surfede på nettet, så kan den vel ikke være stjålet, når
> han kan gøre dette.??

Som sagt, så er det kun maskinens IP, der sendes ud, så i princippet kan PB'en
godt være stjålet alligevel.

For din egen sikkerheds skyld, når du er i tvivl, bør du få verificeret købers
navn enten ved Apple DK, hvis køber har registreret, eller hos den forhandler,
som Apple kan henvise dig til som den, der har fået PB'en leveret.

Og skal jeg være ærlig, så ville jeg ikke købe noget af den slags, uden at der
enten er en kopi/original kvittering eller en erklæring om retmæssig
overdrragelse. - En overdragelseserklæring kan fx. udstedes af en virksomhed,
skole m.v., der afhænder ældre udstyr, hvor det er naturligt, at der ikke
foreligger kvittering på produktet, eller at en sådan kvittering nødvendigvis
skal forblive i virksomhedens regi i forbindelse med arkivert materiale osv..

Og er du stadig i tvivl, hvis du ikke kan få oplyst den forhandler, hvor den er
købt, så vil jeg i dit sted undlade at købe, da du jo heller ikke får den
resterende garanti med på HD'en, hvis der sker noget med den.

Indleverer du så evt. maskinen, og det viser sig, at den er stjålet, kan du
selv blive draget retsligt til ansvar som hæler, og det er dig, der står med
bevisbyrden på, at du har handlet i god tro, så det kan hurtigt blive dyrere
end at købe en ny.

mvh. Erik Rihcard

Fra : Johnny Louis

Dato : 28-05-03 09:48

Klip
> Hvis du har serienummeret på den, kan du blot ringe til politiet og bede dem
> checke, om den står på deres 'sorte liste' over stjålne effekter.
Klip

Er det ikke kun hvis man har foretaget "operation mærkning" , for da jeg
havde indbrud var politiet ikke interesseret i nogen serienumre på noget
som helst.
En god bekendt har fornylig mistet sin Campingvogn med en del udstyr
bl.a. en Pismo hvor politiet heller ikke har bedt om nogen detaljerede
oplysninger.

Johnny Louis