Skylder altruister Gud ALT?
Fra : Bo Warming

Dato : 27-05-03 06:21

Egon Friedells kloge ord om at

"der findes overfladiske og dybtgående egoister og de sidstnævnte kalder man
altruister, "

rummer tankegods der bør vendes og drejes

Der ingen kritik at Albert Schweitzer i at erkende at denne forfinede
aristokratiske orgelspiller der eftersigende var arrogant og racistisk mod
negrene, har været drevet af forfængelighed.
Hvis man mener at indførsel af vestlig lægekunst i junglenegres hverdag,
hvor den ikke er bæredygtig, er et gode, så var han god. Han fik vitterlig
gennemført mange helbredelser og den tid der går godt, kommer ikke dårlig
tilbage.

Jeg mener blot at japanske investorer er langt bedre skabere af størst mulig
lykke for flest mulig på sigt.De adlyder AdamSmith usynlig hånd og deres
kloge egoisme og er derved effektive altruister der sætter sig varige spor
og lærer medmennesker at kopiere deres selvhjulpenhed, udfra indre
drivkræfter, ikke snobberi og efterlignelse.

Det er resultater der tæller, og ikke hensigter. Det er ligegyldig om min
søn er ærlig og ordholdende mod mig fordi han "skylder mig og hans mor ALT"
eller om han er det fordi det betaler sig.
eller hans Zarathustralæsning har fået ham til at lægge vægt på evigheden og
den positive vilje til magt, som skaber trivsel for alle

Vi er alle selvbedragere og har dårligt forstand på virvaret af instinkter
og motiver.
Lad kristne do-good'ers formulere sig om at de skylder Gud alt og derfor vil
fortrænge deres egoisme og være effektive altruister. Fint. De gør ofte en
vis gavn. Men de må finde sig i at effektive altruister analyserer hvad er
bæredygtigt på sigt.
Selvhadende puritansk-asketisk-pietistisk munkemarxisme, nejtak.

Er arvesynden ikke at vi alle nyder livet for lidt, mente Nietzsche
--

Bo Warming
Bjelkes Alle 46

Fra : Claudio Adam

Dato : 27-05-03 06:40

--

der findes kun en slags mennesker Bo:
- egoister,også er jeg tilbage ved mit svar på indlægget om

Adam.
www.sitecenter.dk/faust