Boote fra cd på en powermac 6115cd
Fra : Per Boll Jørgensen

Dato : 26-05-03 20:32

Hej
Jeg har fået en mac 6115cd som jeg gerne vil have instaleret nyt system
på, men jeg ved ikke hvordan man får den til at boote på cd'en. Kan man
det eller kan man hente en boot disk på nettet evt.. hvor

Tak

Per

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 26-05-03 21:34

Per Boll Jørgensen wrote:
> [...]
> på, men jeg ved ikke hvordan man får den til at boote på cd'en. Kan man
> det eller kan man hente en boot disk på nettet evt.. hvor

Hej Per!

Sørg for at installations CD'en er i drevet, hold derefter tast C nede
mens du starter computeren.... så skulle det hele gå let, hvis du følger
installations guiden..

See yea....
Henry Lerche Madsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-05-03 01:55

Hej Per

Hvis det er et originalt Apple CD drev eller et Apple ROM kompatibelt
drev, så sker det på nøjagtig samme måde som ved alle andre - ved at holde
'C' tasten nede under start.

Hvis det derimod er et drev, der ikke er Apple ROM kompatibel, så skal du
holde COM+ALT+SHIFT+BACKSPACE nede under start. Det tvinger CPU'en til at
søge nyeste system.

Og endelig kan du jo i det system, der formodentlig allerede er på den,
åbne kontrolpanelet 'Startdisk' og vælge CD'en som ny startdisk og
genstarte fra 'Speciel' menuen. På nogle maskiner vil CD'en blive smidt
ud, hvis man vælger denne metode, men så skubber du blot lågen i igen
meget hurtigt, så skulle den gerne starte op på CD'en, og du kan både
formattere og installere på harddisken.

Alt afhængig af, om hvor meget fysisk RAM, den har, bør du ikke gå højre
end Mac OS 8.1 eller måske 8.6. Har den derimod en 256kb eller 512kb L2
cache, så kan du roligt gå helt op på OS 9.1, - hvis der er mere end 48mb
RAM. En typisk OS 9.1 standardinstallation vil bruge ca. 28mb RAM.

Jeg har selv pt en 6150Server stående med OS 8.1 installeret, og den kører
som lyn og torden, men den har også svjh. 512kb L2 cache og 72mb fysisk
RAM, så jeg regner stærkt med, at den skal op på en 9.1 - måske en 9.2.2

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-05-03 03:04

Hej Per

Jeg glemte en meget vigtig tilføjelse her...

Hvis det ikke er et Apple drev elle Apple ROM kompatibelt drev, så bruger /
kræver det en speciel driver. Denne driver ligger formentlig i den bestående
systemmappe, - Kopier denne driver ud på en diskette, så du kan geninstallere
den efter installation af ny systemsoftware.

Dette gælder fx. for de fleste ældre Pioneer drev og systemer op til og med
OS 8.6. Fra 9.0 er de fleste Pioneer drev også understøttet af Apples CD/DVD
Extension.

Du kan dog også bruge Silverlining d2 ver. 2.2.2 kontrolpanelet som driver
til CD drevet, hvis det ikke er Apple kompatibelt. Skulle dette blive
nødvendigt, ak ndu få den hos mig. Den er taget væk fra LaCies hjemmeside.

Erik Richard Sørensen wrote:

> Hvis det derimod er et drev, der ikke er Apple ROM kompatibel, så skal du
> holde COM+ALT+SHIFT+BACKSPACE nede under start. Det tvinger CPU'en til at
> søge nyeste system.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Boll Jørgensen

Dato : 27-05-03 19:04

> [...]
> *Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
Tak for svarene
af en eller anden grund virkede det først efter jeres råd for jeg havde
nemlig prøvede det i foreslår - så det har nok bare været mig der
fejltrykkede. Nu køre den vældig med os 8.0
fredsommeligst..
Per