AlphaServer 800 SDRAM
Fra : Thor Dreier

Dato : 26-05-03 17:27

Hej,

Jeg har fået fingrene i en AlphaServer 800 med 128 MB ram, hvilket jeg
synes er lige i underkanten.

Link til lidt info om serveren:
http://h18002.www1.hp.com/alphaserver/archive/800/

Jeg har prøvet at søge lidt rund på Google, og prøvet at finde ud af
hvilken ram sådan et dyr æder, men jeg har ikke rigtig kunne finde ud af
noget. Den skulle tage en eller anden form for 168 pins ECC RAM.

Jeg prøvede at proppe helt alm. PC66 SDRAM (ikke ECC) i den, men det
passede ikke rigtig i soklen - der er to hakker op i sådan en klods, men
det ene hak sidder lidt forskudt på de klodser der sidder i Alpha'en, i
forhold til alle mine alm. SDRAM klodser jeg har liggende/siddende i
andre maskiner.

Der skal 4 klodser i for at fylde en hel bank, så ville det virke hvis
jeg købte 4 SDRAM PC100 ECC klodser, som f.eks. dem her:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1494637906

Thor Dreier
2650 Hvidovre

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 26-05-03 23:07

"Thor Dreier" <news@cheater.dk> wrote:

> Jeg har prøvet at søge lidt rund på Google, og prøvet at finde ud af
> hvilken ram sådan et dyr æder, men jeg har ikke rigtig kunne finde ud af
> noget. Den skulle tage en eller anden form for 168 pins ECC RAM.

Den bruger 5V EDO ECC buffered DIMM

> [...]
> det ene hak sidder lidt forskudt på de klodser der sidder i Alpha'en, i
> forhold til alle mine alm. SDRAM klodser jeg har liggende/siddende i

Det er fordi serveren bruger 5V ram du prøver at sætte 3.3V moduler i denne.

> Der skal 4 klodser i for at fylde en hel bank, så ville det virke hvis
> jeg købte 4 SDRAM PC100 ECC klodser, som f.eks. dem her:
> http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1494637906

Nej...

Du kan prøve at finde noget ram til f.eks. en Compaq Proliant 6500, der
burde i teorien kunne passe, men der er ingen garantier....

Regn med omkring 2000 kroner for 256 (4 x 64).

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam058@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar, George Antheil and now also Anders Hejlsberg

Fra : Thor Dreier

Dato : 26-05-03 23:51

Ulrik Lunddahl wrote:
> [...]
>
> Du kan prøve at finde noget ram til f.eks. en Compaq Proliant 6500, der
> burde i teorien kunne passe, men der er ingen garantier....

Oki tak, det vil jeg lige kigge på.

> Regn med omkring 2000 kroner for 256 (4 x 64).

Det er så lige i overkanten af hvad jeg vil give (eller sagt på en anden
måde - det er mere end jeg har givet samlet for maskinen med diske og
det hele i).

Thor Dreier
2650 Hvidovre

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 26-05-03 23:56

"Thor Dreier" <news@cheater.dk> wrote:

> Det er så lige i overkanten af hvad jeg vil give (eller sagt på en anden
> måde - det er mere end jeg har givet samlet for maskinen med diske og
> det hele i).

Det regnede jeg også med, men så må du jo på jagt efter en reservedelskasse
hvor du kan snuppe rammen fra.

Fra : Morten L.

Dato : 27-05-03 06:47

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Med Venlig Hilsen
>
> Ulrik Lunddahl - nospam058@lunddahl.dk
> My heroes: Heddy Lamar, George Antheil and now also Anders Hejlsberg

Jeg er da ligeved at tro, at jeg har 4*32 eller 4*64Mb liggende der burde
passe i sådan en fyr .-)
/Morten

Fra : Thor Dreier

Dato : 27-05-03 10:38

Morten L. wrote:

> Jeg er da ligeved at tro, at jeg har 4*32 eller 4*64Mb liggende der burde
> passe i sådan en fyr .-)
> /Morten

Du må da godt maile en pris hvis du har noget liggende.

Søren Jakobsen wrote:
> hvad hedder den til model nr?
> så skal jeg prøve for sjovt at finde prisen på nye ram dertil.

Selve dyret hedder "AlphaServer 800", og det er 500 MHz modellen (men
den skulle efter sigende sluge samme type RAM som 333 og 400 MHz'erne).
Jeg er ikke bekendt med at den har andre modelnumre end det (hvert
enkelt lille kort i den har sikkert et seperat modelnummer, men den er
købt som en AlphaServer 800).

Jeg har oprettet en tråd i dk.marked.(privat|kommerciel).edb hvor jeg
hører om folk har noget RAM til dyret. I kan evt. svare i den tråd.

Thor Dreier
2650 Hvidovre

Fra : "Troels Hansen

Dato : 27-05-03 16:27

Morten L. wrote:
> [...]
>
> reservedelskasse

> Jeg er da ligeved at tro, at jeg har 4*32 eller 4*64Mb liggende der burde

Hvis det er 168 pins edo 5v er jeg måske interesseret, da det tyder på
at Thor ikke kan bruge dem alligevel.

mvh Troels

Fra : Thor Dreier

Dato : 27-05-03 14:19

Ulrik Lunddahl wrote:
> Den bruger 5V EDO ECC buffered DIMM

Jeg undersøgte lige lidt mere. I manualen til dyret står der at en bruger:

3.3V EDO ECC DIMMs

så det ser ikke ud til at den bruger 5 volts.

Thor Dreier
2650 Hvidovre

Fra : Søren Jakobsen

Dato : 27-05-03 08:21

hep

> [...]
> andre maskiner.

hvad hedder den til model nr?
så skal jeg prøve for sjovt at finde prisen på nye ram dertil.

mvh
Søren Jakobsen
DataMusen.dk