Bønnesvar og afvisning
Fra : jørgen

Dato : 26-05-03 15:25

I bibelen opfordres vi til at bede om hvadsomhelst vi måtte have på hjerte
( Fill 4,6). Ofte er det konkrete problemer og ønsker vi lægger frem for
Gud. Man skal dog ikke bede længe for at finde ud af at Gud ikke giver os
alt vi ønsker os. Man oplever en afvisning fra Gud når bønnesvaret
udebliver.

Da afvisning er uundgåeligt og vi stadig skal tro på Gud, er spørgsmålet
hvordan vi klarer en afvisning fra Gud og om nogen klarer det bedre end
andre.

Jeg tror at vores psyke, som er dannet og formet gennem vor opvækst og bla.
i relation til vores jordiske far, har stor betydning for hvordan vi reagere
og hvor meget afvisning vi kan takle uden at føle Gud har forladt os og ikke
elsker os mere.

Men er det fair at der er en sådan forskel, at nogen gennem opvæksten er
bedre udrustet til at leve Gud nær i fuld tillid selvom der opleves
afvisning, mens andre må kæmpe med følelserne af forkastelse dagligt?

Vi er i Kristus alle lige for Gud, men vi har ikke alle den samme sjælelige
styrke og kapacitet. Det nogen finder uhyre svært i vandringen med Gud er
for andre måske bare hverdagskost.

Derfor skal vi hjælpe og støtte hinanden. Vi er alle lige i Kristus, men vi
har ikke alle samme evne til at leve i det spændingsfelt der er mellem
tillid til Gud og afvisning i trængsel.

jørgen.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 26-05-03 16:15

d. 26/05/03 16:25 skrev jørgen på au_536@lite.dk i artiklen
3ed223c2$0$76077$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> [...]
> og hvor meget afvisning vi kan takle uden at føle Gud har forladt os og ikke

Det er sikkert et aspekt af det, omend det er uklart, hvordan sammenhængen
fungerer.

Et andet meget vigtigt aspekt er vores indstilling til Gud, når det ikke ser
ud til, vi får vore ønsker opfyldt. Der er en vigtig pointe i slutningen af
den bøn, Jesus bad i Getsemane den aften, han blev anholdt. Den findes bl.a.
i Luk. 22; 42, og afsluttes med bønnen: "Dog, ske ikke min vilje, men din".

To mulige årsager til, at Gud ikke giver os præcis, hvad vi beder om, kan
være, at det, vi beder om, slet ikke er gavnligt for os, eller Gud kan gøre
noget, der er bedre end det, vi kan forestille os. Eller på mere jævnt dansk
kan han enten sige: "Det, du beder om, gør mere skade end gavn", "Det kan
jeg gøre meget bedre" eller "Jeg er allerede i gang med at med at give dig
en langt bedre løsning på dine problemer, end du kan forestille dig, men du
må være tålmodig, da det tager noget tid."

Det kan selvfølgelig også være, at Gud har lagt svaret på vore bønner foran
næsen på os, men det ikke ligner det svar, vi havde forventet, og vi derfor
ikke ser det eller afviser det. Måske tilbyder Gud os noget, der virker for
godt til at være sandt, og som vi lader fornuften afvise.

Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-05-03 16:43

jørgen au_536@lite.dk skrev dette:

> [...]
> lægger frem for Gud. Man skal dog ikke bede længe for at finde ud
> af at Gud ikke giver os alt vi ønsker os. Man oplever en afvisning

Hej Jørgen!

Jeg vil anbefale dig at læse denne bog:
http://www.norskbokforlag.no/pd1266331953.htm?defaultVariants={EOL}&categoryId=40

Den giver et fantastisk indblik i hvad bøn, og hvorfor vi så ofte tror
at vi ikke har, eller får, svar på vore bønner.

Jeg ved at den har hjulpet utroligt mange mennesker, mig selv
inclusive.

http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
*** Alle med debatforum ***

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-05-03 18:25

"Andreas Falck" <dewnull@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg vil anbefale dig at læse denne bog:

http://www.norskbokforlag.no/pd1266331953.htm?defaultVariants={EOL}&categoryId=40

Du har altid et link parat, ikke? Hvad med at undlade dine evindelige links
til egne og andres hjemmesider, og så bare forholde dig til det, der skrives
om, med dine egne ord.

--
-Jens B.

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-05-03 19:00

Jens Bruun bruun_jens@hotmail.com skrev dette:

> [...]
> evindelige links
> til egne og andres hjemmesider, og så bare forholde dig til det,

Hvorfor læser du mine indlæg - hvorfor ikke bare sætte mig i det
filter så du undgår dem.

Og hvad med at formatere dine indlæg iht. vejledningen på usenet.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-05-03 19:20

> Hvorfor læser du mine indlæg - hvorfor ikke bare sætte mig i det
> filter så du undgår dem.

Er vi lidt krigeriske i aften?

> Og hvad med at formatere dine indlæg iht. vejledningen på usenet.dk

Jeg er sikker på, du kan fortælle mig, hvad jeg gør forkert.

--
-Jens B.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 26-05-03 19:44

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> mælte sligt:

>Du har altid et link parat, ikke? Hvad med at undlade dine evindelige links
>til egne og andres hjemmesider, og så bare forholde dig til det, der skrives
>om, med dine egne ord.

Det er da godt, at du selv kan bidrage med noget konstruktivt...

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"When are people going to learn? - Democracy doesn't work!"
- Homer J. Simpson

Fra : jørgen

Dato : 26-05-03 21:45

> [...]
>
> Den giver et fantastisk indblik i hvad bøn, og hvorfor vi så ofte tror
> at vi ikke har, eller får, svar på vore bønner.

Tak Andreas. Den vil jeg overveje når jeg lige har lidt penge på
kistebunden.

jørgen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-05-03 22:21

jørgen au_536@lite.dk skrev dette:

> Tak Andreas. Den vil jeg overveje når jeg lige har lidt penge på
> kistebunden.

Hej Jørgen

Må jeg sende dig en privat mail - svar mig evt på privat mail:
andreas.falck@FJERNESsdanet.dk

Fra : erik larsen

Dato : 26-05-03 17:12

"jørgen" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Gud. Man skal dog ikke bede længe for at finde ud af at Gud ikke giver os
> alt vi ønsker os. Man oplever en afvisning fra Gud når bønnesvaret

Det kunne f.eks. også være tænkeligt at problemet ikke lå hos Guds, som er
gavmildhed og ivrig til at give os alt hvad vi behøver. Apostelen Jakob
skriver derom ;

Jak 4v1 Hvorfor opstår der kampe og stridigheder blandt jer? Er det ikke,
fordi jeres lyster fører krig i jeres lemmer? v2 I begærer brændende, men
opnår intet; I myrder og misunder, men kan intet udrette; I strides og
kæmper, men opnår intet, fordi I ikke beder; v3 eller I beder og får
alligevel intet, fordi I beder dårligt, kun for at ødsle det bort i jeres
lyster. v4 I utro, ved I ikke, at venskab med verden er fjendskab med Gud?
Den, der vil være ven med verden, står som en fjende af Gud. v5 Eller tror
I, det er tomme ord, når Skriften siger: »Med nidkærhed længes Gud efter den
ånd, han har givet bolig i os, v6 og viser så meget større nåde«? Derfor
hedder det: Gud står de hovmodige imod de ydmyge viser han nåde.

Erik L

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-05-03 18:24

> [...]

reagere
> og hvor meget afvisning vi kan takle uden at føle Gud har forladt os og

Jeg tror, du har fat i en vigtig pointe dér.

> Men er det fair at der er en sådan forskel, at nogen gennem opvæksten er
> bedre udrustet til at leve Gud nær i fuld tillid selvom der opleves
> afvisning, mens andre må kæmpe med følelserne af forkastelse dagligt?

Nej, men som Bruce Willis så rigtigt siger i "Die Hard": "Life's a bitch and
then you die".

Ja, det hænger ikke helt sammen, vel?

--
-Jens B.

Fra : Claudio Adam

Dato : 26-05-03 22:09

--

- Hvad mener Gud/på hvilken side står han:
- når folkemord/nedslagninger foregår...

Adam.

www.sitecenter.dk/faust

-

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-05-03 22:33

Claudio Adam (slet EKRZU) claudio.karl.adam@EKRZUdirekte.org skrev
dette:

> Hvad mener Gud/på hvilken side står han:
> - når folkemord/nedslagninger foregår...

På ofrenes side

Fra : Claudio Adam

Dato : 26-05-03 22:42

--

- og hvem er så det?
- eller kan man sige De: ofrene er ligelidt fordelt på begge sider

Adam.
www.sitecenter.dk/faust

Fra : Harald Mossige

Dato : 27-05-03 00:34

"Andreas Falck" <dewnull@invalid.invalid> wrote in message
> Claudio Adam (slet EKRZU) claudio.karl.adam@EKRZUdirekte.org skrev
> dette:

> På ofrenes side

Det var interessant.
Kva bibelsk belegg har du for det? og kva er det her i kvardagen som
underbygger påstanden?
Lat oss sjå bort frå det som skjer etter dauden; der finnes ingen refferat
derfrå.

HM

Fra : Claudio Adam

Dato : 27-05-03 06:01

--

- kan i intet uden citater?

Religion er udelukkende baseret på markedsandele:
ergo: en form for ekspandering af markedet begrundet/beretiget med
stammens overlevelse.
- hvilket jo er fuldt forståeligt,
det er i mine øjne hyklerisk at benægte dette,
- tro er joh netop at kæmpe for sin tro med alle stående midler,

hilsen,

en protestant,

Adam.

www.sitecenter.dk/faust