Er classic ustabil?
Fra : Stig Leerbeck

Dato : 26-05-03 11:52

Nå rman installerer en ny maskine og efterfølgende nøjes med at bruge
Clasic-delen (altså uden OSX) - er der så nogen der oplever det som
ustabilt?

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 26-05-03 12:12

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> Nå rman installerer en ny maskine og efterfølgende nøjes med at bruge
> Clasic-delen (altså uden OSX) - er der så nogen der oplever det som
> ustabilt?

På ingen måde, hvis du mener at boote fra 9´s systemmappe?

Problemet er snarere, at man ikke kan følge med Nu har jeg vænnet mig
til X´s sindige tempo, og booter jeg så i 9, fløjter det simpelthen så
hurtigt derudaf, at jeg ikke når at opdage, hvad der foregår))))))

M.
(G4/733/L3/1285/60)
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-05-03 13:12

Hej Stig

Hvis du mener, at du har brugt OS 9.1 fra en OS X pakke og installeret
det, uden samtidig at installere OS X, så må jeg sige nej. Min OS 9.1US
er fra en OS X.1.0 pakke, og der er ingen problemer overhovedet, -
heller ikke ved en senere upg. til 9.2.1 og 9.2.2 hverken på min Beige
G3/300AV eller på den her PM 9600/350. Det eneste, jeg har gjort, er at
ændre på 'Finder' og 'System' arkivernes RAM tildeling med ResEdit, så
de har hver fået 16mb ekstra til rådighed. Jeg tror det har været
medvirkende til den meget fine stabilitet. - Ingen af de to arkiver
bliver jo nogensinde overbelastet pga. for lidt RAM.

NB. Hvis du selv vil eksperimentere med at tildele ekstra RAM til de to
akriver, så skal du lige være opmærksom på, at tallene i ResEdit er
opgivet i byte og ikke kb eller mb. Åbn Finder hhv. system med ResEdit
og find resourcen 'size', scroll helt ned i bunden, dér er der to felter
med RAM str. for arkivet. Læg 16.000.000 til det tal, der i forvejen
står. Gør det i alle 'size' resourcerne. Gem ændringer og genstart.

NB2. Husk altid at arbejde på en kopi. Lav en kopi ved at trække Finder
hhv. System til skrivebordet, samtidig med at du holder ALT tasten nede.
- Eller du kan pakke de to originale filer med DropStuff og få et .sit
arkiv, der indeholder de originale filer, så kan du godt arbejde på de
to der ligger i systemmappen.

Når du genstarter, så zap PRAM for at de 'nye' akriver kan få lettest
adgang til både ROM og RAM.. - Du vil opleve, at maskinen bliver 10-15%
hurtigere i næsten alt med 16mb ekstra til de to arkiver.

Hvis du kun har 128mb fysisk RAM, så nøjes med en 8mb tildeling. har du
192mb eller mere, så giv de 16mb. Har du mere end 512mb kan du godt give
helt op til 32mb til de to arkiver. Det kan godt være vigtig i nogle
specielle tilfælde, hvor der virkelig trækkes på systemresourcerne, -
fx. ved nogle processer i musik-, video- og billedredigering. På min
Beige G3 har jeg givet de 32mb, og det kan godt mærkes når jeg laver
nogle bestemte filtreringsprocesser i lydredigering.

mvh. Erik Richard