Tekstningsbøffer i Matrix 1+2 (små-
Fra : Rune Zedeler

Dato : 25-05-03 18:01

Jeg kom lige i tanke om at jeg opdagede et par teksningsbøffer under
matrix-marathon.
Jeg mindes ikke, at de er kommenteret før.

Matrix: Agenterne har fanget Morpheus, Smith har taget sin øre-dimmer
af, og Neo og Trinity har total-raseret lobbyen. De to andre agenter
kommer ind for at spørge Smith, hvad hulen han har gang i.
Smith ser uforstående ud. En af de andre agenter siger: "He doesn't
know!". Underteksterne: "Det ved han ikke."
(Altså: Meningen er, at han ikke ved, at Neo og Trinity er ved at bryde
ind; men tekstningen siger, at han ikke ved, hvad han har gang i)

Reloaded: I Neo mod 100 Smiths-kampen udbryder en af de nedslåede
smiths: "More!", hvorefter endnu flere smiths vælter ind i kampen.
Underteksterne: "Mere!"
(Skulle naturligvis have været "Flere!")

-Rune

Fra : Kasper Møller

Dato : 25-05-03 18:07

> Reloaded: I Neo mod 100 Smiths-kampen udbryder en af de nedslåede
> smiths: "More!", hvorefter endnu flere smiths vælter ind i kampen.
> Underteksterne: "Mere!"
> (Skulle naturligvis have været "Flere!")

Jeg vil nu mene at det godt kan forstås som "Mere!" i den forstand at
Smith nyder at slås med Neo og derfor vil have mere. Selvom du skulle
have ret, så lyder det jo også mere idiomatisk at sige "mere" frem for
"flere".

Fra : Rune Zedeler

Dato : 25-05-03 18:11

Kasper Møller wrote:

> [...]
> Smith nyder at slås med Neo og derfor vil have mere. Selvom du skulle
> have ret, så lyder det jo også mere idiomatisk at sige "mere" frem for

Ja, mens han sagde det, var det ikke til at se om han "ville have mere"
eller om han mente, at "der var brug for flere". Men umiddelbart efter
at han havde sagt det, så forlod han jo kampscenen for at kopiere sig
selv. Det havde han næppe gjort, hvis han ville have "mere".

-Rune

Fra : Kasper Møller

Dato : 25-05-03 19:15

"Rune Zedeler" <rz@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
sig
> selv. Det havde han næppe gjort, hvis han ville have "mere".

Stadigvæk lyder det mere idiomatisk at sige "mere!". Man siger jo ikke
"flere" på dansk på den måde. "Mere" kan, som jeg sagde, henvise til
at han vil have mere af den nydelse han får fra kampen, men ligeledes
også til den måde kampen foregår på; at han angriber med flere kloner
af sig selv. "Flere" derimod kan ligeså godt føre tilbage til det han
nemlig lige har fået, nemlig tæsk. Da han siger "more" er han jo lige
blevet kylet en 20 meter af Neo og bløder så vidt jeg husker fra
mundvigen

Fra : Andrew

Dato : 25-05-03 18:52

> [...]
> smiths: "More!", hvorefter endnu flere smiths vælter ind i kampen.
> Underteksterne: "Mere!"
> (Skulle naturligvis have været "Flere!")

Det er sgu godt set, dem havde jeg overhovedet ikke lagt mærke til.
Det, der underbygger din teori om at hans "more" egentlig betyder "flere"
(altså at der skal komme flere Smiths og deltage i kampen) er at Smith, et
computer-program, ved at NYDE slåskampen og hungre efter "mere" udviser
følelser som ikke falder godt i spænd med den person som filmene fremstiller
ham som: en følelseskold maskine. Så jeg tror det er korrekt at han med
"more" mener "flere" og ikke "mere". Rigtig godt set !

Mvh Anders

Fra : Andrew

Dato : 25-05-03 18:55

> en følelseskold maskine

Nu skal jeg selvfølgelig passe på hvad jeg siger, for i og med at Smith ikke
længere er en agent har han jo ændret sig en del, men jeg mener stadig at
"more" forstået på den måde at han vil have MERE slåskamp, bærer præg af
følelser som ikke passer til hans figur!

Mvh Anders

Fra : Rune Zedeler

Dato : 25-05-03 19:02

Andrew wrote:

> [...]
> følelser som ikke falder godt i spænd med den person som filmene fremstiller

Nu er en vigtig pointe jo, at Smith i sit had til alt, hvad
menneskeheden står for, selv begynder at opføre sig mere og mere
menneskeligt.
I teaseren for revolutions ser vi ham endda grine!

Som jeg skrev Kasper, er forklaring, at han, hvis han ville have "mere",
næppe ville forlade kampscenen.

-Rune

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 27-05-03 12:16