Bryde en ansættelseskontrakt
Fra : Jan

Dato : 25-05-03 14:04

Hvad sker der hvis man bryder en ansættelseskontrakt FØR man rent
faktisk er begyndt i jobbet (årsagen er at noget mere interessant har
vist sig) ?

Har læst mig til at arbejdsgiver kan kræve 1/2 måneds bruttoløn i
erstatning. Er der nogen med erfaringer på dette område, eller har
links til steder hvor man kan få hjælp?

pft.

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 25-05-03 23:17

On 25 May 2003 06:04:08 -0700
janbyrgesen@hotmail.com (Jan) wrote:

> [...]
>
> Har læst mig til at arbejdsgiver kan kræve 1/2 måneds bruttoløn i
> erstatning. Er der nogen med erfaringer på dette område, eller har

Det passer ikke. Hvis du er kontraktansat gælder funtionærloven.
Og den siger 13 ugers prøvetid.

Det gælder begge veje så ligesom at arbejdskiveren kan fyre dig fra dag
til dag så kan du også sige op.

--
Poul-Erik Andreasen

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 26-05-03 08:59

"Poul-Erik Andreasen" <poulerik@pea.dk> skrev i en meddelelse
> Det passer ikke. Hvis du er kontraktansat gælder
> funtionærloven. Og den siger 13 ugers prøvetid.

Det er vist ikke helt korrekt. Jeg går ud fra at Jan tænker på følgende
paragraf i funktionærloven:

"§ 4. Hvis funktionæren uberettiget undlader at tiltræde tjenesten eller
forlader denne, eller arbejdsgiveren hæver tjenesteforholdet på grund af
grov misligholdelse af kontrakten fra funktionærens side, har
arbejdsgiveren ret til erstatning for det ham derved påførte tab. I
tilfælde af ulovlig udeblivelse eller forladen af tjenesten har
arbejdsgiveren, medmindre særlige omstændigheder foreligger, mindst krav
på en erstatning svarende til en halv måneds løn."

Derudover står der at man kan aftale 14 DAGES prøvetid. Det er måske det
du tænker på? Her er paragraffen:

"§ 2. " ... "Stk. 5. Såfremt arbejdsgiveren godtgør, at ansættelsen er
sket på prøve, og arbejdsforholdet ikke vedvarer ud over 3 måneder, skal
opsigelse fra arbejdsgiverens side ske med mindst 14 dages varsel."

Læs hele funktionærloven f.eks. her:
http://www.familieadvokaten.dk/Lovsamling/Funktionaerloven.html

Og så er det måske dk.videnskab.jura der har den rette ekspertise
vedrørende den slags fortolkninger.

--
M.v.h.
Olav

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 27-05-03 02:10

On Mon, 26 May 2003 09:59:03 +0200
"Olav M.J. Christiansen" <omjc@intete-kontor.dk> wrote:

> "Poul-Erik Andreasen" <poulerik@pea.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det er vist ikke helt korrekt.

Du har ret. Jeg troede egentlig loven begunstigede funtionæren lidt mere
vedrørende spørgsmålet om prøvetid.

> [...]
> http://www.familieadvokaten.dk/Lovsamling/Funktionaerloven.html
>
> Og så er det måske dk.videnskab.jura der har den rette ekspertise

Ja jeg overveje også at sende ham der over , men det er ikke nogen særlig
praktisk gruppe der kan let gå heftig debat i udlægningerne af loven(jeg ved dog ikke
om det her er særlig kritisk)

--
Poul-Erik Andreasen