Persistens spm
Fra : Lars

Dato : 25-05-03 11:55

Hej alle

Nu har jeg længe hobbyprogrammeret med Java og har samtidigt mange
spændende programmer på beddingen. Men jeg ender altid ud med det samme
problem, som dræner mig for inspiration hver gang, nemlig hvordan jeg
nemmest for skabt et framework til persistens. Et framework som enten
mapper mellem objekter og SQL eller mellem objekter og XML.

Jeg kan ikke forestille mig andet end at der allerede må findes nogen
smarte løsninger derude et eller andet sted. Jeg har selv søgt, men
mister lidt overblikket, fordi løsninger ofte virker som "overkill" til
mine simple programmer.

Allerhelst vil jeg gerne have f.eks. en SQL-løsning, som dels kan
bundles gratis med programmet, dels ikke skal bridges til ODBC i windows
og dels ikke kræver at brugeren skal installere en separat DBMS for at
kunne køre programmet.

Kan det lade sig gøre? Kender I nogen gode løsninger?

*/Lars

Fra : Lars Dam

Dato : 25-05-03 12:43

On Sun, 25 May 2003 12:55:16 +0200
"Lars" <svend@bent.dk> wrote:

> [...]
> kunne køre programmet.
> Kan det lade sig gøre? Kender I nogen gode løsninger?

tag et kig på:

http://hsqldb.sourceforge.net/

vh.ld

Fra : Lars

Dato : 25-05-03 14:06

Det ser spændende ud - måske lige det jeg leder efter. Har du selv brugt
det og med succes?

*/Lars

Fra : Bo Gundersen

Dato : 26-05-03 07:08

Lars Dam wrote:

> tag et kig på:
>
> http://hsqldb.sourceforge.net/
>

> vh.ld

Og hvis du så lige smiden http://hibernate.bluemars.net/ oven på den
dersens hsql, så er du faktisk ved at have en ret smart løsning :)

--
Bo Gundersen

Fra : Lars Dam

Dato : 25-05-03 14:41

On Sun, 25 May 2003 15:05:59 +0200
"Lars" <svend@bent.dk> wrote:

> Det ser spændende ud - måske lige det jeg leder efter. Har du selv brugt
> det og med succes?

Tjaeh. Jeg har en lille web app kørende i en orion server, denne bruger hsql, så det er ganske transperant for mig at denne db ligger nedenunder.

www.orionserver.com

hsql er som default pakket med i orions distribution, og der er mange der bruger den uden problemer.

> */Lars

vh. ld

Fra : Peter Kirk

Dato : 26-05-03 09:12

"Lars" <svend@bent.dk> wrote in message
> [...]
> nemmest for skabt et framework til persistens. Et framework som enten
> mapper mellem objekter og SQL eller mellem objekter og XML.

<snip>

> Kan det lade sig gøre? Kender I nogen gode løsninger?

OJB, mapper mellem Java objekter og databaser
http://db.apache.org/ojb/

Digester: Java objekter <-> XML
http://jakarta.apache.org/commons/digester.html

Peter

Fra : christian dalager

Dato : 31-05-03 13:30

Faldt over denneher:
http://www.cwinters.com/News/show/?news_id=931

Der er nogen, der har lavet en javawrapper til SQLite (der selv er skrevet i
C). Det er filbaseret crossplatform persistens.

Har ikke prøvet den men nu havde jeg jo lige læst dit spørgsmål. Og jeg vil
da helt sikkert selv kigge på den, hvis behovet opstår...

/chr