Matrix. Hvorfor er der en simulation?
Fra : Hjalte

Dato : 25-05-03 09:33

Hej gruppe...
Et spørgsmål jeg har undret mig over siden jeg så the matrix første
grang (1'eren).

AI har overtaget det meste af jorden, og bruger mennesket som
batterier, men hvorfor udvikler maskinerne en simulation af verden som
den var før der blev krig?

Jeg syntes ikke det giver nogen mening, at bruge så meget energi på at
audvikle et sådan avenceret computerpgram som The Matrix, de kunne vel
egentlig bare lade menneskene ligge og lide, være grøntsager.

Forstår i hvad jeg mener?
Og måske nogen kan prøve at forklare hvorfor de udviklede The matrix.

MVH.
Hjalte aka. izeqb

Ved svar fjern det store dyr i min e-mail adresse!

Fra : Søren Kongstad

Dato : 25-05-03 09:54

"Hjalte" <isak@elefantcool.dk> wrote in message
> [...]
>
> Forstår i hvad jeg mener?
> Og måske nogen kan prøve at forklare hvorfor de udviklede The matrix.

Det er nok en af de svageste punkter i plottet. Mennesker bruges som
kraftkilde sammen med en avanceret form for fusion. En kommentator
sammenlignede det lidt med at en astronaut forklarede at rumfærgen bliver
sendt i rummet ved hjælp af to elastikker, og så fire raket motorer

Jeg synes de skulle have valgt den "traditionelle" løsning med at the
matrix, anvender menneskenes hjerner som processorer. At AI'en simpelthen
eksisterer i en super parallelcomputer af menneskehjerner. Så skal vi blot
acceptere at menneskehjernen er en perfekt computer. Med alle de myter der
er i kredsløb med at vi "kun anvender 3% af hjernens kapacitet" så er den
nemmere at sluge.

Hvis de bare skulle bruge vores kropsvarme, så kunne de nok have ændret på
vores DNA, så vi ikke var klogere end høns.

Mini-mini-mini-spoiler:

Men for at blive i universet, så virker det med 2'eren som om at de
ntelligente programmer nyder at være i the matrix. Så måske er det matrix en
form for forlystelsespark

Søren

Fra : ea

Dato : 25-05-03 12:16

> [...]
>sammenlignede det lidt med at en astronaut forklarede at rumfærgen bliver
>sendt i rummet ved hjælp af to elastikker, og så fire raket motorer

Ja, jeg mener også det er et svagt punkt i plottet, selv om det ikke
er helt hen i skoven. Jeg har forstået det sådan, at maskinerne kun
får energi fra menneskerne, hvis menneskerne har hjerneaktivitet.
Derfor laver de Matrixen så menneskerne tror at de lever i en normal
verden og har normal hjerneaktivitet. De har så haft nogle 'beta'
versioner af Matrix hvor verden var perfekt men det accepterede
menneskernes hjerner ikke så de blev 'skyllet ud'.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 26-05-03 08:33

"Søren Kongstad" <spamm-soremove-@kongstad.net> writes:

> [...]
> sammenlignede det lidt med at en astronaut forklarede at rumfærgen bliver
> sendt i rummet ved hjælp af to elastikker, og så fire raket motorer

Det forekommer mig efter at have set Reloaded, at den forklaring
Morpheus kendte ikke var den rigtige forklaring. Lad os se hvad
Revolutions har at sige om den sag.

--
Peter B. Juul, o.-.o "What business did a man and a wolf
The RockBear. ((^)) had ridden a mark."

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 25-05-03 12:07

"Hjalte" <isak@elefantcool.dk> wrote in message
> Hej gruppe...
> Et spørgsmål jeg har undret mig over siden jeg så the matrix første
> grang (1'eren).

Smith siger i 1'eren at de mistede store "høste" pga. deres oprindelige
matrix som var en perfekt veren uden lidelse osv. menneskehjernen ville ikke
acceptere det miljø og derfor lavede de den nuværende matrix.

Det er simpelthen for ikke at miste for mange mennesker og dermed energi.
Lidt ligesom når en landmands sprøjter sin mark. Forebyggelse fremmer en god
høst

Anders Hyltoft

Fra : Andrew

Dato : 25-05-03 19:03

> [...]
> Lidt ligesom når en landmands sprøjter sin mark. Forebyggelse fremmer en

Spørgsmålet går vist mere på hvorfor simulationen i første omgang
overhovedet blev lavet. Computerne kunne jo i princippet bare holde os i
live som hjernedøde og stadig høste de 25.000 BTU's body-heat. MEN jeg tror
det er noget med Morpheus ord: "The body cannot survive without the mind".
Mere tør jeg ikke gå ind i den diskussion. Man skal også lige passe på man
ikke bliver ALT for fluekneppet hvad angår filmen. Man må acceptere at
handlinge og plottet foregår under filmens egne præmisser og at de ting man
føler er tynde plot-mæssigt ikke behøver at være det hvis man ser filmen fra
et mere open-minded perspektiv!

Mvh Anders

Fra : Lothario

Dato : 26-05-03 00:09

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> wrote in message

> [...]
man
> føler er tynde plot-mæssigt ikke behøver at være det hvis man ser filmen

Og hvad fanden skulle maskinerne lave uden mennesket. De ville kede sig
ihjel. Mennesket skaber problemer, og maskiner er bygget for at løse
problemer. Uden mennesket ville der ikke være nogen meníng med maskinerne.

Moe