Matrix religionsfortolkning?
Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 25-05-03 03:35

Nu har jeg ikke helt styr på tingene, men en eller flere fremsagde på et
tidspunkt teorien om at Matrix-røverhistorien var en løs gendigtning på de
religiøse myter om gud, fanden, messias og hvad har vi. Den lyder lidt
fascinerende, så jeg ville spørge for overblikkets skyld: Hvem er hvem i
forhold til?

Messias: Neo/Thomas Anderson
Johannes Døberen: Morpheus
Judas: Cypher
Gud: Trinity (!)
Fanden: Agent Smith???
???: Arkitekten
???: Oraklet

Det er sådan lige hvad jeg kunne huske på stående fod. Jeg vil også meget
gerne høre argumentationerne igen! Hvorfor var det lige at Trinity skulle
stå for Gud?? Jeg er åben for ideen...

--
- - -
CITIZEN ANTI-TERROR READINESS

Fra : eio

Dato : 25-05-03 11:13

> Hvorfor var det lige at Trinity skulle stå for Gud?? Jeg er åben for
ideen...

Trinity = Treenigheden
Neo (Jesus) er den eneste, Trinity (Gud) viser sin kærlighed.
Da Neo møder Trinity første gang siger han "I thought you were a guy" og hun
svarer "most guys do" (de fleste forestiller sig Gud som hankøn)

Det er hvad jeg lige ku finde i hukommelsen

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 25-05-03 11:36

> [...]
> gerne høre argumentationerne igen! Hvorfor var det lige at Trinity skulle

-------------------
Jeg skrev dette i et andet topic, men for at du ikke skal lede for langt
laver jeg lige Copy-Paste O:)
-------------------

-
Nu er det ikke fordi jeg selv er specielt kristen, men jeg har en ven der
læser theologi og han har eksempelvis givet mig følgende sjove ting:

Neo = (omvendt) One = Den nye = Frelseren = Jesus
Morpheus = Johannes Døberen = Ham der viser Jesus sandheden --> Morpheus
navnet betyder forresten "God of Dreams"
Trinity = Treenigheden = Gud (Ja jeg ved godt det virker sært, men min
ven kan give jer en bedre forklarring)

Så har vi jo Cypher! = Judas, ham der forråder...

Zion = Sion-bjerget, hvor Jerusalem blev bygget på (altså Jerusalem = Zion),
Zion er også betegnelsen for dem der kender sandheden, de åbenbarne.

Og ja -> Agent Smith kan betegnes som El Diablo. Men det er ikke helt
sikkert, da jeg ikke ved om man senere ser en "over-robot" som skulle være
Djævelen. I såfald er agenterne hans undersåtter, demoner, dem der prøver at
friste. (Et godt eksempel på fristelsen er da Cypher sidder og snakker med
A. Smith om at blive genindsat!)

Så er det endda så galt at vi ser små understøttelser gennem hele filmen.
Da Neo møder Trinity første gang på diskoteket siger han "hmm.... I just
thought you were a guy"..... Tinity: "Most guys do"......
*Hvor mange herinde tror Gud er en mand hvis han skulle personificeres?*

-> Så er der jo mange der spørger om hvordan Trinity kan være forelsket i
Neo (Gud forelsket i Neo)... Forklarringen er at Jesus er det eneste
menneske som Gud viser sin kærlighed til.

En anden detalje med Neo = Jesus, er at han jo dør til sidst i 1'eren, lige
præcist som Jesus dør.... hvorefter Gud viser sin kærlighed til dette
menneske og Jesus genopstår. Slutningen med Neo der flyver bygger på
Kristihimmelfart. (Ja jeg syntes også det lyder lidt lamt)

Men det var så det.......

Mvh. Martin

Fra : Carsten Agger

Dato : 25-05-03 12:11

"C. H. Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> religiøse myter om gud, fanden, messias og hvad har vi. Den lyder lidt
> fascinerende, så jeg ville spørge for overblikkets skyld: Hvem er hvem i

(...)

Jeg tror ikke, man kan eller skal lave en så simpel eller entydig
"mapning".
En lidt anden fortolkning af Matrix finder du på

http://www.faklen.dk/dk/debat/20030504.shtml

"Trinity" betyder "treenigheden", hvilket kan pege mod Gud, eller måske
blot henvise til en guddommelig status hos hende.

vh
Carsten Agger

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 27-05-03 11:09

Fra : Peter B. Juul

Dato : 27-05-03 13:25

Magnus Dreyer <dinsdale@diku.dk> writes:

> Jeg tror den første fejl du laver,

Det er en større fejl at gå lige fra navne til funktioner.

At Trinity betyder "treenighed" er lige så sikkert som at Morpheus
betyder "formgiver" og er et greco-romersk gudenavn. Det er der ingen
fortolkning i - det er heller ikke alle, der hedder Peter, der er
klipper.
--
Peter B. Juul, o.-.o "What business did a man and a wolf
The RockBear. ((^)) had ridden a mark."

Fra : LazyJones

Dato : 27-05-03 15:22

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> [...]
> betyder "formgiver" og er et greco-romersk gudenavn. Det er der ingen
> fortolkning i - det er heller ikke alle, der hedder Peter, der er

*lol*

I det hele taget har jeg det nogle gange lidt svært med alle disse
fortolkninger da langt størstedelen totalt overser den allervigtigste
detalje ved filmen i denne forbindelse.

Den er tydeligvis et postmodernistisk værk.
Brødrene har hugget hist og pist, hvad de lige kunne bruge til lidt
mytologisk symbolik, men ikke med nogen større eller dybere mening,
end hvis jeg havde barok-gardiner, industri-produceret rumdeler,
glas/keramisk sofabord og bogreoler i ludbehandlet fyr i samme rum.
- For nu at sætte det på en spids. :)

Hvordan ser barok-gardiner ud?

/ Thomas Hejl Pilgaard | <lazyjones@tdcspace.ns.dk> \ __~@
/ Susåvej 5 - 4700 Næstved | Slet ".ns" for at maile mig \ ¸_`\<,_
\¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯/¯¯¯¯¯(*)/ (*)
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ ¯ ¯

Fra : Peter Lind

Dato : 27-05-03 16:58

> [...]
> betyder "formgiver" og er et greco-romersk gudenavn. Det er der ingen
> fortolkning i - det er heller ikke alle, der hedder Peter, der er

Nej, og det står jeg urokkeligt fast på

Iøvrigt, det hænger ikke sammen at Trinity repræsenterer treenigheden, for
så skulle Neo være en del af hende (noget han måske gerne vil i tide og
utide - jeg har ikke set Reloaded endnu, så hvad ved jeg) og Gud og
Helligånden skulle også være der et sted. Og det er de ikke - så den eneste
reference jeg kan se mellem Trinity og 3-tallet er værelse 303 på Heart of
the City hotellet.

Morpheus er søvnens gud, og ham der vogter over de drømmende - men det gør
Morpheus i Matrix jo netop ikke - han forsøger derimod at vække dem, at vise
dem at det hele blot er en drøm. Derved sætter ham den i livsfare, og
ødelægger hele deres tilværelse - ikke lige den beskytter man ønsker sig.

Så navnene er gode, og velvalgte, men kan ikke oversættes entydigt til denne
og hin religion.

Neo hed iøvrigt Thomas Andersson - Thomas betyder tvilling (han har to liv)
og er samtidig den tvivlende apostel (han tror ikke på at han er Neo).
Andersson betyder menneskesøn, et andet navn for Jesus.

mvh
Peter Lind

Fra : Peter Holm

Dato : 27-05-03 15:26

C. H. Engelbrecht wrote:
> [...]
> meget gerne høre argumentationerne igen! Hvorfor var det lige at
> Trinity skulle stå for Gud?? Jeg er åben for ideen...

Jeg faldt tilfældigt over den her:
http://www.next-wave.org/apr99/matrix.htm

Peter

Fra : Peter

Dato : 27-05-03 17:13

"C. H. Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> wrote in message
> [...]
> religiøse myter om gud, fanden, messias og hvad har vi. Den lyder lidt
> fascinerende, så jeg ville spørge for overblikkets skyld: Hvem er hvem i

Lige en strøtanke, hvad med synden? The Matirx er synden, menneskets søgen
efter kundskab fører til opfindelsen af AI, svarer til syndefaldet i edens
have, hvor Adam og Eva spiser af frugten fra kunskabenstræ, hvilket fører
til at de bortvises fra edens have, hvor efter de og deres efterkommere skal
leve med konsekvensen af deres gerninger. Ligeledes fører opfindelse af AI
til at mennesket lever i the matrix.
Tanken er måske ikke helt gennemtænkt, og det er måske at strække en
tolkning lidt meget og jeg tror ikke sammenligningen har været meningen. Det
er mere, hvis man absolut vil have flere bibelske analogier ind i filmen. Og
som andre også er inde på, bare fordi at der er nogle bibelelske referencer
så betyder det ikke, at alt kan relateres til bibelske forklaringer.

-Peter

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 27-05-03 17:49

> [...]
referencer
> så betyder det ikke, at alt kan relateres til bibelske forklaringer.

Jeg har fået et indtryk af de her to Washowski brødre som nogle gedigne
nørder (ment på den positive måde), så jeg kan levende forestille mig at de
evt. har haft fat i alle sådanne betragtninger, også før 1999. Startede
røverhistorien ikke som en ide til en tegneserie årevis før at det blev til
et filmprojekt? Knægtene har haft rigeligt tid til at perfektionere evt.
religiøse analogier udover bare at smide sådanne elementer ind i én stor
pærevælling for at få folk til at snakke (som vi gør her, f.eks.).

Efterhånden kunne det tyde på at de to gutter har haft bygget M1 op om de
kristne religionsprincipper, hvor de med M2 + 3 har villet inkludere andre
trosretningers principper (genfødsel, osv., der var en der skrev noget
rigtigt klogt om det). Hvilket rent faktisk er en kolonorm udvikling i den
videre historie.

Eller hva? Er det også at lægge for meget i noget der ikke var hensigten?

Fra : LazyJones

Dato : 27-05-03 19:26

"C. H. Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> wrote in message

> Startede røverhistorien ikke som en ide til en tegneserie årevis før
> at det blev til et filmprojekt?

Nix. Det var derimod en idé til en film, som de skitserede ud i
tegneserieform, for bedre at præsentere historien til pengemændene.

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 27-05-03 23:18

> Nix. Det var derimod en idé til en film, som de skitserede ud i
> tegneserieform, for bedre at præsentere historien til pengemændene.

Godt lige at få det på plads, gracie.

Fra : Peter

Dato : 28-05-03 10:03

> Godt lige at få det på plads, gracie.

Disse tegneserier findes forøvrigt på whatisthematrix.warnerbros.com

-Peter

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 28-05-03 15:31

Fra : Peter Lind

Dato : 28-05-03 20:20

"Magnus Dreyer" <dinsdale@diku.dk> wrote in message

> Thomas delen kan jeg følge. Men hvordan kommer man fra Anderson til
> menneskesøn?

Anders er en afledning af Andreas, der igen kommer fra det græske andro, der
betyder mand/menneske (i en eller anden bøjningsform). Ligesom i androide.
-son er endelsen der betyder "søn af", ligesom det danske -sen.

Altså Andersson - søn af Anders - søn af menneske.

mvh
Peter Lind