Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad er det svære motiv?
Fra : QLR

Dato : 24-05-03 20:22

Hej,
Jeg er ny bruger både hvad ang. nyhedsgrupper og digital kamera.

Jeg har et par kameraer på prøve (Medion MD 6126 og Nikon Coolpix 2100)
og kunne godt tænke mig at teste deres billede kvalitet.

Er der nogle ting der er særligt svære at få gode med digitalkameraer?

Hvad er de svære (afslørende) motiver?

Er det kun ved print af forstørrelser at man kan se forskel på 2 og 3
Megapixels kameraer?

Jeg håber I kan hjælpe mig.

Mvh.

Mads

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 24-05-03 21:19

du kan teste objektivets tendens til at "bøje" kanterne ved at tage billeder
af nogle "lige" linjer, f.eks. fugerne på et murstenshus ved hvert yderpunkt
af zoomen.

Så kan du tage et billede med max zoom på noget ensfarvet lyst (f.eks. en
hvis væg eller noget lignende) med flashen, og se om den dækker hele
området...

Du kan evt. søge lidt inspiration ved at se hvordan de tester kameraer på
www.dpreview.com

Og så prøv og se hvordan kameraer klarer sig i områder med dårlig belysning,
kan de klare at fokusere ?

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Michael Holm

Dato : 24-05-03 21:52

Sæt nogle aviser op på væggen, og tag billeder ved højeste opløsning, og
nogle forskellige zoom intervaller. Flyt dig tættere på og længere væk så du
altid har omtrent det samme usdnis af aviserne. Så kan kvalitet fra hvert
kamera sammenlignes, og du kan se om hjørnerne og centeret (af billederne)
er skarpe, og hvordan auto-focus klarer sig.

Tag så billeder udendørs i solskin, og billeder hvor der både er lys og
skygge. Undersøg hvordan kamerane vælger at lægge exponeringen. Er der
tegning i skyggerne, eller brænder det i direkte solskin ud? Kan du selv
styre det, og hvilket kamera føler du dig best på bølgelængde med?

Læg også mærke til hvordan farverne bliver. Er de stærke eller svage i
farverne, og i hvilket omfang ligner de virkeligheden? Igen er det subjekt
hvad der er best.

--Michael

Fra : QLR

Dato : 28-05-03 17:54

Tak for svarene.
Jeg skal til at lege med dem nu.

Har foreløbigt fået taget en masse billeder udendørs,
og når ellers at der er OK lys så må jeg sige at medion kameraet tager
forbløffende gode billeder.

Men Nikon 2100 er hurtigere til at lagre billederne,
farverne er flottere,
og så er betjeningen af det lækrere.

Nu overvejer jeg så bare om jeg skal tage skridtet fuldt og købe 3100 i
stedet.
Men, det bliver min hovedpine,
Tak for hjælpen.

Mads