Omgå password ????
Fra : Jess Pedersen

Dato : 24-05-03 18:32

Hej i gruppen.. Jeg skriver på vegne af en god ven, dr har en macG4.

Han har dog det problem at han har glemt sin adgangskode til Mac'en, så han
kan ikke komme ind i systemet... Er der en måde at omgå dette password, og
evt. lave den om eller slette den helt ?

På forhånd mange tak..
Jess Pedersen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 24-05-03 19:32

Jess Pedersen <existence23@msn.com> wrote:

> [...]
> kan ikke komme ind i systemet... Er der en måde at omgå dette password, og
> evt. lave den om eller slette den helt ?

Hvis der er tale om password til en konto kan den resettes ved at starte
fra en system cd/dvd og vælge Reset password i menuen.

eller

Hold cmd-s nede under opstart. Dette starter maskinen i single user
mode. Ved Localhost% prompten skriver du:

/sbin/mount -uw /
/sbin/SystemStarter

Vent til den er færdig og skriv så: passwd root

Skriv det nye kodeord to gange som der bliver bedt om. Afslut med at
skrive reboot.

Er det open firmware password der er glemt skal der mere til:

1) Installer eller fjern en hukommelsesklods (DIMM) for at ændre på
mængden af ram.

2) Reset PRAM tre gange. Hold Command + Option + P + R nede under
opstart og lad den genstart tre gange.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Lone Koefoed

Dato : 25-05-03 12:00

In article <1fvhb1z.1nilugr7loywwN%mta@mac.com>,
mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) wrote:

[snip en masse om hvordan man kan få en mac til at virke igen ved at
fjerne password, når man ikke kender det]

Og vupti, kan man bruge en stjålen mac igen ;)

--
Lone

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 25-05-03 13:50

Lone Koefoed <karotte@mac.com> wrote:

> [...]
> fjerne password, når man ikke kender det]
>
> Og vupti, kan man bruge en stjålen mac igen ;)

Jeg tror nu aldrig at password protection har haft en præventiv virkning
på tyve!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Lone Koefoed

Dato : 25-05-03 21:58

In article <1fvirqg.ohzqhirzu1xkN%mta@mac.com>,
mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) wrote:

> Jeg tror nu aldrig at password protection har haft en præventiv virkning
> på tyve!

Enig, men der er vel ikke så nem adgang til éns data, når der er
password protection på? Hvis nu nogen _har_ hugget éns computer, behøver
de heller ikke kunne få ret meget glæde af den (fx dyre programmer eller
følsomme data) ud over hvad hardwaren kan byde på?

--
Lone

Fra : Johnny Louis

Dato : 26-05-03 12:18

> [...]

> de heller ikke kunne få ret meget glæde af den (fx dyre programmer eller
> følsomme data) ud over hvad hardwaren kan byde på?

Om dyre programmer er stjålne eller piratkopier kommer vel ud på et,
følsomme data password beskytter du vel i det enkelte program og ikke på
computeren, for ellers er du da slemt på den hvis du skal have en HD
eller computer til reparation.

Jeg syntes nu nok at dit indlæg om at Michael Tysk-Andersen hjælper folk
der stjæler vores computere er ramt helt ved siden af.

Johnny Louis

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 26-05-03 12:21

> [...]
> de heller ikke kunne få ret meget glæde af den (fx dyre programmer eller
> følsomme data) ud over hvad hardwaren kan byde på?

Data'ene kan man nu næsten altid komme til. Det er sjældent at disse er
krypterede. Har du firmware sikret din maskine kan man pille harddisken
ud og sætte den i en anden.

En riemlig god sikring er at firmware låse maskinen og og sætte en
hængelås i dæksellåsen.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Jess Pedersen

Dato : 26-05-03 22:18

OK.... For det Foerste... Den er ikke hugget..... Han har glemt password og
det er det..... Saa der er ingen grund til at diskutere det i dette
indlaeg... Ville bare have hjaelp og tak for det Michael Tysk-Andersen, jeg
haaber det virker....

Jess Pedersen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 26-05-03 13:54

Jess Pedersen <existencemale@msn.com> wrote:

> [...]
> det er det..... Saa der er ingen grund til at diskutere det i dette
> indlaeg... Ville bare have hjaelp og tak for det Michael Tysk-Andersen, jeg

Jeg tror ikke nogen mistænkte dig specifikt for tyveri.
Diskussionen er dog relevant og oplysningerne som er givet af Lone og
Michael finder jeg da brugbare.

PS. Undgå topcitering.
PPS. Dit ur er sat til -7. Det bør være +2

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen . preben AT ravnekrogen.dk
www.crwflags.com/fotw/flags/pea-roer.html

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 26-05-03 23:39

Hej Jess

> [...]

> det er det..... Saa der er ingen grund til at diskutere det i dette
> indlaeg... Ville bare have hjaelp og tak for det Michael Tysk-Andersen, jeg

Jeg kan fortælle dig, at jeg i dag så det fungere: bootede en PB som
singleuser; men havde lige glemt kommandoen til at resette, så jeg ledte
efter /etc/passwd for at gøre "slemme" ting ved den

Bagefter så jeg det virke at indsætte install-cd og bede den om at ændre
password.

Mvh Sebastian

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50