Blæser til Creative GF4MX440
Fra : Anders

Dato : 24-05-03 16:18

Hej alle

Jeg har et Creative GF4MX440 der har strejket. Jeg tror det har en defekt
blæser. Den køre ikke rundt når PC'en starter og jeg tør ikke vente til
kortet bliver "meget" varm for at se om den starter. Kortet virker
tilsyneladende fint i de få minutter jeg tør bruge det.

Skal blæseren køre rundt lige så snart PC'en tændes eller starter den først
når kortet bliver varmt? Hvor mange volt skal den have for at teste om den
vil køre rundt. Hvis den er defekt hvor køber man så en ny?

Selvom det er et "husmandskort" vil det være rart om det kan redes for små
penge.

mvh Henning

Fra : Villy Jensen

Dato : 24-05-03 16:26

> [...]
> når kortet bliver varmt? Hvor mange volt skal den have for at teste om den
> vil køre rundt. Hvis den er defekt hvor køber man så en ny?

Det er normalt en 'dum' 12 volt-ventillator.

Ventillatoren starter normalt op med det samme når systemet tændes.

Jeg er ret sikker på at kortet kan køre 'en del tid' før den manglende
køle-ventillator bliver problematisk - prøv at holde på køleprofilen
med fingrene: Så længe du kan holde fast på profilen (uden at du
brænder fingrene) kan kortet sagtens tåle at være tændt!

Jeg har et GF4TI4200 kort, og det kører fint med originalventillatoren
tilsluttet kun 7 Volt

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : No1

Dato : 24-05-03 17:25

> [...]
> med fingrene: Så længe du kan holde fast på profilen (uden at du
> brænder fingrene) kan kortet sagtens tåle at være tændt!

Den test kan man ikke altid bruge. Hvis køleprofilen ikke sidder ordnentligt
på chippen, kan chippen godt blive varm uden at køleprofilen gør det.

Oftest vil der komme grafikfejl, som kan ses, hvis kortet er for varm og
derfor bliver ustabilt.

Fra : Henning

Dato : 31-05-03 19:14

Hej alle

Med den viden at blæseren skal køre fra start, kunne jeg afprøve i en anden
PC og se den heller ikke kørte der.

Der er 2 års limited warenty på kortet og jeg købte det marts 2002, så ud
til leverandøren (El-Giganten). "Det ombytter vi du bliver krediteret
beløbet".

Tiden har gjort at jeg for samme beløb kunne købe et GF4/4200TI. En fin
behandling syntes jeg.

mvh Henning