Andet multimedie
bentjuul 3670
Spørgsmål vedr. indscanning af billeder...
Fra : Izeqb

Dato : 13-01-01 14:03

Når jeg indscanner billeder i Photoshop, med Twain32, får billederne en
meget grønlig nyance.
Hvad skal jeg gøre for at sætte indstillinger til standard?

Jeg har en Compeye JoyScan 36p Scanner, og jeg bruger Adobe Photoshop 5.5.

// Hjalte

Fra : Peter Schrøder

Dato : 15-01-01 11:06

Izeqb skrev...
> [...]
> Hvad skal jeg gøre for at sætte indstillinger til standard?
>
> Jeg har en Compeye JoyScan 36p Scanner, og jeg bruger Adobe Photoshop

Det afhænger af, hvad du skal bruge billederne til bagefter...
Bliver de også grønne når du printer dem ud og er de grønne
når du bruger dem i andre programmer?
Normalt skal du lave en kalibrering "bagfra" idet billedet i
Photoshop ikke i sig selv er målet...
Lav en farvetest side i Photoshop, gerne med de medfølgende eksempler.
Lad den indeholde en gråkile, en farveskala og et repræsentativt billede.
Print det ud / overfør det til det (de) program(mer) du skal bruge det i
og kalibrér din skærm i Photoshop (under preferencer) derefter.
Du er muligvis nødt til at lave en selvstændig kalibrering til hver
enkelt type opgave, men eftersom du kan gemme hver enkelt kalibrering
under sig eget navn, er det ikke noget stort problem.
"Normalt" har din twaindriver sin egen kalibrerings-mekanisme, hvor
du vil kunne kompensere for evt grønstik.
Min scanner gemmer også disse indstillinger i sys.ini eller win.ini
(kan ikke huske hvilken) hvor de kan justeres.
Peter
psch[AT]mail.dk