Kajkage
Fra : Kathrine

Dato : 24-05-03 13:48

Nogen der ligger inde med en opskrift på subj.?

--
Kat
---

Fra : Nette

Dato : 24-05-03 19:48

"Kathrine" skrev i en meddelelse
> Nogen der ligger inde med en opskrift på subj.?

ØØh, er det den der grønne tørkagesag, du kan købe hos bageren?

Nette

Fra : Kathrine

Dato : 24-05-03 21:42

"Nette" skrev:

> ØØh, er det den der grønne tørkagesag, du kan købe hos bageren?
>
> Nette

Jo, det er den kage der ligner Kaj/Kermit.
Grønmarzipanmasse med øjne og mund trukket over noget rødligt stads og
en slags lagkagebund.

Fra : Nette

Dato : 25-05-03 08:33

> Jo, det er den kage der ligner Kaj/Kermit.
> Grønmarzipanmasse med øjne og mund trukket over noget rødligt stads og
> en slags lagkagebund.

Ok
Jamen det er bare to hvide lagkagebunde lagt sammen med hindbærmarmelade som
derefter er stukket ud, f.eks. med et glas.
Ovenpå er så en stor "top" af smørcreme med jordbærsmag.
Marcipanen er lavet af alm. marcipan, blandet med flormelis og lidt
vand/æggehvide og grøn frugtfarve, som er rullet ned til 2½ mm. i tykkelsen,
skåret ud i f.eks. en diameterpå 14 cm. så det kan dække "top" og bund på
kagen.
Derefter er der skåret et skråsnit i kagen, som mund, og sat et par hvide
glasur øjne med en lille klat chokolade på.

Det er noget, som er meget svært at lave selv, og endnu sværere at give en
udførlig forklaring på via en email.

Med mindre, du skal bruge et vildt stort antal, så tror jeg næppe det
økonomisk kan betale sig at lave selv.
Men held og lykke med det

Nette

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 25-05-03 03:33

"Kathrine" <katras@FJERN-DETTEofir.dk> skrev i en meddelelse...
> Nogen der ligger inde med en opskrift på subj.?

Opskriften på kajkage er lidt vanskeligt at forklare. - Du nævner selv, at det
er lagkagebund med lyserød smørcreme og grøn marcipan over. Så resten
må være overladt til din egen fantasi så det ligner en grøn frø.

Her har jeg halet en mindre husmoder opskrift frem fra den gamle kagebog..

Hurtig og nemt!!

Kermit / kajkage / eller blot grønne frøer:
(9 stk)

1 købt sandkage (450 g)
100 g smør
1 2/3 dl flormelis (sigtet)
2 tsk mælk
rød frugtfarve
vanille- eller jordbæressens
9 chokoladepastiller, halverede
slik til pynt (fx lakridskonfekt)

Grøn marcipan (grøn glasur kan også bruges)

Sandkagen skæres i 3 tykke skiver på langs. Hver skive skæres i 3
runde stykker med en 6 cm kikseudstikker; undgå sandkagens mørke
kanter.
Smørret piskes i en mellemstor skål med en håndmixer, til det er glat.
Tilsæt flormelis og mælk og bliv ved med at piske, til det er let og
cremeagtigt. Farves med rød frugtfarve og smages til med vanille-
eller jordbæressens. Fordel denne smørcreme på de 9 stykker kage;
gem 1 spsk af smørcremen. Cremen formes til en halvkugle over
hver kagebund; glattes med en bredbladet kniv. Sæt de halve
chokoladepastiller (som ører) fast på siden af kagerne med resten
af smørcremen. Sæt kagerne på en bakke; afkøles i køleskab i 2-3
timer, eller til de er faste.
Den grønne marcipan rulles - og stikkes ud, og formes over kagerne.
Det nederste af bunden kan evt. dyppes i smeltet chokolade.
Frøerne pyntes med lakridskonfekt som øjne og fødder.
Skær forsigtigt en mund ud med en spids, skarp kniv.

PS: Øjnene kan også lave med en lille klat hvid glasur og bagefter med
en lille bitte klat tempereret mørk chokolade som propil, - tungen kan evt.
laves med lidt rød marcipan.
Hvis du vil bruge lagkagebunde, så læg 2 bunde sammen med fx
abrikos- eller jordbærmarmelade. - Held & lykke! )

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 25-05-03 08:34

"Peter W. Bosse" <peterw.bosse@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Opskriften på kajkage er lidt vanskeligt at forklare. - Du nævner selv, at
det

SVJV findes der i øvrigt i det danske land en Kajkagekasterforening (sic!).
Det gjorde der i hvert fald for nogle år siden....og sådan røg så også denne
tråd OT

Mvh Mads

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-05-03 08:56

Mads Thorning Pedersen skrev:

> SVJV findes der i øvrigt i det danske land en Kajkagekasterforening
> (sic!).

Ikke helt sic! Foreningens navn er Fronten for KajKageKasts Indførelse
som Olympisk Disciplin: <http://www.uradio.ku.dk/~skj/FFKKKISOD.html>.

// Klaus

Fra : Kathrine

Dato : 25-05-03 20:54

"Kathrine" skrev:

> Nogen der ligger inde med en opskrift på subj.?

Tak for svar!

--
Kat
---