Stegte grønne tomater
Fra : Heidi

Dato : 24-05-03 11:38

Tomaterne vokser lystigt på vores lukkede altan, og selvom
kæresten ikke lyder begejstret for at udsætte vores "kære
små" for dette eksperiment, så har jeg nu bestemt mig for
at prøve at lave stegte grønne tomater af et par stykker når
de er store nok.
Jeg har fundet en tidligere postet opskrift, som de laves
i filmen af samme navn, hvor der står at de steges i olie
på panden.
Har desuden fundet nogle opskrifter på engelsk, hvor der
står at man skal "fry" dem. Men betyder det også bare
på panden? Eller er det mon friturestegning der er tale
om her? Er der nogen der har prøvet at friture dem,
og hvordan blev resultatet i forhold til på panden?

Hvordan er smagen i øvrigt? Surt, som jeg kunne
forestille mig, eller....?
Pft.

--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : Invader Zim

Dato : 25-05-03 16:07

Heidi wrote:
> [...]
> og hvordan blev resultatet i forhold til på panden?
>
> Hvordan er smagen i øvrigt? Surt, som jeg kunne

To fry = at stege
To deepfry = at friturestege

... jeg kan desværre ikke svare på resten :P

-Invader Zim

Fra : Heidi

Dato : 25-05-03 18:30

Invader Zim wrote:

> To fry = at stege
> To deepfry = at friturestege
>
> .. jeg kan desværre ikke svare på resten :P

Nej men det var da også en start - tak for det

Fra : Jakob Bock

Dato : 25-05-03 16:14

Invader Zim skrev:

> [...]

Ja, de er sure, men smager sådan set meget godt. De skal dog spises
med måde, da umodne tomater indeholder giftstoffet solanin -- det
samme som findes i "grønne" kartofler. Nu tidligere de høstes, desto
højere er indholdet af giftstoffet.

Måske skulle i også vente til efteråret. Mon ikke der er nogen
tomater, som ikke når at modne helt?

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Heidi

Dato : 25-05-03 18:32

Jakob Bock wrote:

> [...]
> med måde, da umodne tomater indeholder giftstoffet solanin -- det
> samme som findes i "grønne" kartofler. Nu tidligere de høstes, desto

Ok - det var jeg ikke klar over, så tak for den oplysning.

> Måske skulle i også vente til efteråret. Mon ikke der er nogen
> tomater, som ikke når at modne helt?

Nu ved jeg ikke hvor længe der bliver ved med at komme blomster
og dermed tomater på, men jeg havde tænkt mig bare at prøve
med et par stykker her i første omgang - det kan vel ikke
skade det helt store, hvis vi er to om at spise dem?
Men ellers følger jeg dit forslag og venter og ser....

Fra : Martin Seebach

Dato : 25-05-03 22:43

Heidi wrote:

> står at man skal "fry" dem. Men betyder det også bare
> på panden? Eller er det mon friturestegning der er tale
> om her?

Når man taler om "fried" mad på sydstatsk mener man tit og ofte nogen
med en solid panering.

Min "Cooking Texas Style" har to opskrifter med grønne tomater, dog
ingen stegte, men til inspiration, kommer her den ene:

Chow Chow

Another green tomato relish, Chow Chow has the added flavor and texture
of cabbage.

3 lbs green tomatoes, chopped
1 head cabbage, shredded
2 lg onions, chopped
2 sweet red peppers, chopped
2 sweet green peppers, chopped (her og ovf. menes søde chili'er, ikke
'bell pepper')
3 cups white vinegar
2 cups sugar
2 tbl.spoons pickling spice
1 tbl.spoon mustard seed
1 tbl.spoon salt

Combine vegetables in a large enamel or stainless stell pan and add
remaining ingredients. Toss well and bring to a boil. Lower heat and
simmer for 10-15 minutes, stirring occasionally. Pour into 4 hot,
sterilized pint pars and seal immediately.

Servering. Tænk ketchup...
Puckling spice: ??! .. http://www.google.com/search?q=pickling+spice

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 26-05-03 12:58

Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk> writes:
> [...]
>med måde, da umodne tomater indeholder giftstoffet solanin -- det
>samme som findes i "grønne" kartofler. Nu tidligere de høstes, desto
Hmmmm, interessant. Gælder det også for de syltede grønne tomater vi laver
hen sidst på sommeren?
Såvidt jeg husker kan solanin give hovedpine og kvalme, men det har jeg
aldrig observeret i forbindelse med spisning af de sylte grønne tomater

Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og
kostbare tapeter og billeder væggene. Hermann Hesse

Fra : Jakob Bock

Dato : 26-05-03 15:16

Frank Løkkegaard skrev:

> Hmmmm, interessant. Gælder det også for de syltede grønne tomater vi laver
> hen sidst på sommeren?

Ja, det gør det i princippet. Stoffet nedbrydes kun delvist ved
forarbejdning (og ikke ved alle former for forarbejdning).

Der findes en del tyske sider med god information (og opskrifter) om
emnet:

http://www.google.com/search?q=solanin+tomaten+gr%FCne

For dem der ikke læser tysk følger her et kort resume...

Følgende mængder solanin pr. 100 g er målt:

Grønne hårde tomater 9,0 -- 32,0 mg
Halvmodne (organge) tomater 0,1 -- 1,8 mg
Modne tomater 0,0 -- 0,7 mg

Den kritiske mængde solanin er ca. 25 mg. Symptomerne er hovedpine,
kvalme, krassen i halsen, opkast og mave-tarm-problemer.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Rikke & Brian

Dato : 27-05-03 10:52

Hej Heidi.

Har set filmen mange gange, da det er en af mine yndlings film

På DVD udgaven af filmen er der opskrifter på de ting, som de laver i
filmen, bl.a. frien green tomatoes.

Filmen kan desværre ikke købes i DK, så opskriften er på engelsk.

Fried Green Tomatoes :

1 medium green tomato (per person)
Salt
Pepper
White cornmeal
Bacon drippings

Slice tomatoes about 1/4 inch thick, season with salt and pepper and then
coat both sides with cornmeal. In a large skullet, heat enough bacon
drippings to coat the bottom of the pan and fri tomatoes until browned on
both sides.

You'd think you'd died and gone to heaven

God fornøjelse. Hilsen Rikke.