beregne konstruktion
Fra : Leonard

Dato : 23-05-03 22:33

Jeg skal bygge en stor garage og vil gerne regne lidt på godstykkelser
på stolper, spær osv., både i træ- og stålkonstruktion.
Kender nogen til gode programmer eller hjemmesider, der kan hjælpe
mig?
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : zigge

Dato : 24-05-03 08:42

"Leonard" <dette.er.ikke.en.mail@der.virker.invalid> wrote in message
> [...]
> på stolper, spær osv., både i træ- og stålkonstruktion.
> Kender nogen til gode programmer eller hjemmesider, der kan hjælpe

Ikke for at så tvivl om dine gode intentioner, men uanset hvilke software du
får fat på, så er det vigtigt at du har styr på grundbegreberne i
konstruktion og statik.

Jeg vil anbefale dig at låne de to bøger der hedder MaskinStåbi og (øh)
ByggeStåbi. Vha. disse er det muligt at beregne eller konstruere ved
tabelopslag, plus at der er en masse info om konstruktions elementer og
beregninger på sammenføjninger mm. Når du så har fundet ud af at du MÅ have
dem stående på hylden, så kan du jo altid købe dem senere (600Kr+)

Hvis du er øvet i brug af AutoCad kan du få biblioteker der kan være en
hjælp til konstruktion, f.eks. NetiForm er et bibliotek for sådan noget som
skruer og møtrikker...
Der er også et bibliotek der hedder Points der kan bruges til at tegne
vægge, isolering, bjælker osv.

Mvh
//zigge

Fra : fisherprice

Dato : 28-05-03 11:57

> [...]
> på stolper, spær osv., både i træ- og stålkonstruktion.
> Kender nogen til gode programmer eller hjemmesider, der kan hjælpe

Har et program der kan regnes snitkræfter. Den eneste ulempe er at den
er gratis-version og derfor ikke kan printe!!!

Men umiddelbart vil jeg sige at du skal have en del baggrundviden for at
kunne beregne en sådan garage igennem. Dog er som nævnte i tidligere
indlæg mulighed for at benytte sig af bøger som fortæller hvilke
dimensioner du skal regne med....

Hvor stor er din garage?

http://www.kandu.dk/

Fra : Leonard

Dato : 28-05-03 21:35

"fisherprice" <fisherprice.news@kandu.dk> wrote:

>Har et program der kan regnes snitkræfter. Den eneste ulempe er at den
>er gratis-version og derfor ikke kan printe!!!

Skidt med det. Har du et link til det?

> [...]
>kunne beregne en sådan garage igennem. Dog er som nævnte i tidligere
>indlæg mulighed for at benytte sig af bøger som fortæller hvilke

8 m lang og 6,25 bred (den må jo helst ikke komme over de 50 kvm.
I den ene ende skal være en port i næsten hele bredden, kun 1 m. i den
ene side skal være fast, så porten bliver næsten 5,25 bred. Og så skal
taget have rejsning på den korte led, altså så der kommer gavl i de
sider, der er 8 m. og tagrender på de sider der er 6,25.
Det skal også bygges så der kan hænges en båd op i loftet med et par
kædetaljer, så der skal være et par solide vanger, der kan bære 1 ton
hver.
Og med alle disse ting, så har jeg indset at jeg hellere må alliere
mig med en bygningskonstruktør eller ingeniør.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : fisherprice

Dato : 29-05-03 12:38

> Og med alle disse ting, så har jeg indset at jeg hellere må alliere
> mig med en bygningskonstruktør eller ingeniør.

Jeg kan beregne de ønskede ting for dig for billige penge... Jeg mangler
kun et afgangsprojekt for at være færdig uddannet bygningsingeniør. Hvis
du alligevel skal have regnet på dine ting, kan du da lige så godt gå
over de 50m2, medmindre bebyggelsesprocenten bliver oversteget.

Har du taget højde for afstand til skel, kontra bygingshøjden?

http://www.kandu.dk/

Fra : Soeren

Dato : 29-05-03 18:58

> [...]
> du alligevel skal have regnet på dine ting, kan du da lige så godt gå
> over de 50m2, medmindre bebyggelsesprocenten bliver oversteget.
Hej

Du må gerne kontakte mig vedr. beregning af en udestue, jeg skal have lavet,
hvis du har lyst. fjern ZXY fra mail adr.

Mvh
Søren

Fra : fisherprice

Dato : 30-05-03 13:56

er ikke helt med! Hvad er det for noget med mail adr.? Sikkert bare
mig..... (-:

Du kan sende yderligere detaljer til fisker@3htx2000.dk så skal jeg hvad
jeg kan gøre!

http://www.kandu.dk/

Fra : Martin Christiansen

Dato : 29-05-03 16:51

"Leonard" <dette.er.ikke.en.mail@der.virker.invalid> skrev i en meddelelse

> 8 m lang og 6,25 bred (den må jo helst ikke komme over de 50 kvm.

Hvad er der med de 50 m2..?

Mvh - Martin

Fra : fisherprice

Dato : 30-05-03 14:05

"Martin Christiansen" skrev d. 29-05-03 16:51 dette indlæg :

> Hvad er der med de 50 m2..?

Iht. BR95 skal du ikke have tilladelse til at opføre f.eks. en garage
når dennes areal er højst 50m2 - byggeriet kan påbegyndes efter
anmeldelse til kommunalbestyrelsen. Medmindre andre forhold kræver en
tilladelse.

http://www.kandu.dk/

Fra : Martin Christiansen

Dato : 30-05-03 21:47

"fisherprice" <fisherprice.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> når dennes areal er højst 50m2 - byggeriet kan påbegyndes efter
> anmeldelse til kommunalbestyrelsen. Medmindre andre forhold kræver en

Du mener vel BR-S 98.?

Men det er de samme krav der skal opfyldes hvad enten man anmelder arbejdet
eller ansøger om byggetilladelse. Og det er ens eget ansvar at man
overholder dem. Og stort set det samme materiale der skal indsendes til
kommunen.

Forskellen er faktisk kun at man ikke skal afvente en tilladelse, men kan
starte 14 dage efter kommunen har modtaget anmeldelsen (+ normal
postbesørgelsestid). Herudover sparer man selvfølgeligt gebyret til en
byggetilladelse. (500 kr.?)

Så alt i alt sparer man vel 1-2 ugers ventetid samt 500 kr.

Mvh - Martin

Fra : fisherprice

Dato : 31-05-03 07:25

"Martin Christiansen" skrev d. 30-05-03 21:47 dette indlæg :
> Du mener vel BR-S 98.?

Det er formeltligt rigtigt at det også er nævnt i BR-S98, men BR95
gælder for byggeri der er større end BR-S98, feks. etage-boligbyggeri og
da den siger at 50m2 ikke kræver byggetilladelse så kræves det heller
ikke af BRS98! Så du skulle kunne bygge efter den... Selvfølgelig skal
der ydermere knyttes noget normstof på for de enkeltematerialer/laster!!

af rockwool.dk/tekniskservice/bygbib.asp ses både BR95 og BR-S98 m.m.
Uddrag af BR95:
Reglementets anvendelsesområde:

Stk. 1. Reglementet gælder for alt byggeri, der ikke er omfattet af
bygningsreglement for småhuse.

(1.1, stk. 1)
Hovedanvendelsesområdet for reglementet er etageboligbyggeri og alle
former for erhvervs- og institutionsbyggeri, herunder de
bygningskategorier, der er nævnt i byggelovens § 11 samt garager, udhuse
og andet såkaldt sekundært byggeri, der opføres i tilknytning til
etagebolig- og erhvervsbyggeri. Tofamiliehuse, dvs. huse med 2 boliger
adskilt ved vandret lejlighedsskel er omfattet af reglementet.

Bygningsreglement for småhuse omfatter huse med én bolig til
helårsbeboelse, enten som fritliggende énfamiliehuse eller som helt
eller delvis sammenbyggede enfamiliehuse (dobbelthuse, rækkehuse,
kædehuse, gruppehuse og lignende, dvs. hvor boligerne er adskilt ved
lodret lejlighedsskel), sommerhuse i sommerhusområder, kolonihavehuse,
campinghytter, garager, carporte, udhuse, drivhuse og lignende mindre
bygninger, der opføres i tilknytning til fritliggende eller
sammenbyggede énfamiliehuse eller sommerhuse. Bygningsreglement for
småhuse gælder også, selv om en del af huset anvendes til sådanne former
for erhverv, som sædvanligvis kan udøves i forbindelse med boliger.

http://www.kandu.dk/

Fra : Martin Christiansen

Dato : 31-05-03 09:16

> [...]
> da den siger at 50m2 ikke kræver byggetilladelse så kræves det heller
> ikke af BRS98! Så du skulle kunne bygge efter den...

Men det er BR-S98 der er gældende, såfremt der ikke er tale em
etageboligbyggeri (hvilket jeg går ud fra der ikke er).

Der er jo nogle lempelser i BR-S98 (bl.a. brandforhold samt hvor stort areal
der skal medregnes til etagearealet) i forhold til BR-95, så det vil være at
skyde sig selv i foden hvis man anvender BR-95 i dette tilfælde.

Mvh - Martin

Fra : fisherprice

Dato : 31-05-03 12:49

"Martin Christiansen" skrev d. 31-05-03 09:16 dette indlæg :

> [...]
være at
> skyde sig selv i foden hvis man anvender BR-95 i dette tilfælde.

Helt enig, men det er jo en helt anden diskussion som jeg ikke synes
skal fylde denne tråd med. (-:

http://www.kandu.dk/

Fra : fisherprice

Dato : 10-06-03 17:43

glemte helt at sende dig adressen hvor programmet kan downloades!

Det er www.cuylaerts.net. Har i øvrigt også opdaget at den kun kan regne
med max 10 knuder! Har mailet med manden bag, og han vil have 290 Euro
for at en version der kan regne med optil 8000 knuder.

Knuderne bruges f.eks. når du har en understøtning, eller hvor to
stænger mødes, så man kan hurtigt få brug for mere end 10!!! Desværre!!!
Hvis du støder på et andet program, må du sige til. I øvrigt er der et
program, Winbeam, der kan håndtere én-dimensionelle problemer, såsom en
ret bjælke med flere understøtninger og med lodret last i form af pkt.
last, linieære variable laster og selvfølgelig momenter!

http://www.kandu.dk/