|
| Plæneklipper olie Fra : Niels Peter Nielsen |
Dato : 23-05-03 21:13 |
|
Hej.
Hvor kan man købe olie sae30 til plæneklipper i mere end 0,6 liter dunke.Jeg
tænker på 4 liter dunke.
Hvad er prisen?
Hilsen
Niels Peter
| |
Preben Riis Sørensen (23-05-2003)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 23-05-03 21:33 |
|
Niels Peter Nielsen <np@tv.dk> skrev i en
news:balvcl$75t$1@news.cybercity.dk...
> Hej.
> Hvor kan man købe olie sae30 til plæneklipper i mere end 0,6 liter
dunke.Jeg
> tænker på 4 liter dunke.
> Hvad er prisen?
> Hilsen
> Niels Peter
>
>
Køb du bare 4 af de billigste til bilen. Med det helt lave antal driftstimer
er det underordnet hvad der kommer i, bare det forbliver i....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Hans Paulin (23-05-2003)
| Kommentar Fra : Hans Paulin |
Dato : 23-05-03 22:13 |
|
Niels Peter Nielsen wrote:
> Hej.
> Hvor kan man købe olie sae30 til plæneklipper i mere end 0,6
liter
> dunke.Jeg tænker på 4 liter dunke.
> Hvad er prisen?
> Hilsen
> Niels Peter
....du kan bare bruge alm. billig motorolie - det er vi et par
stykker der gør
--
Med venlig hilsen
Hans
| |
Anders Wegge Jakobse~ (23-05-2003)
| Kommentar Fra : Anders Wegge Jakobse~ |
Dato : 23-05-03 22:43 |
|
"Hans" == Hans Paulin <his@it.dk> writes:
[Om plæneklipper olie]
> ...du kan bare bruge alm. billig motorolie - det er vi et par
> stykker der gør
Man skal være lidt varsom med at fylde alm. motorolie (SAE 10W30) på
en luftkølet motor. Det forkorter levetiden væsentligt, hvis de kører
i længere tid af gange, idet oliens bæreevne bliver for svag. Så hvis
der skal køres mere end 15-20 minutter i et jug, så er det nok bedst
at bruge SAE 30 olie, desuagtet at den koster lidt mere. Hvis der er
en landbrugssmed i nabolaget, kan man som regl finde olie i "løs vægt"
til en rimelig pris.
--
/Wegge < http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
| |
Hans Paulin (23-05-2003)
| Kommentar Fra : Hans Paulin |
Dato : 23-05-03 22:54 |
|
Anders Wegge Jakobsen wrote:
>
> Man skal være lidt varsom med at fylde alm. motorolie (SAE
10W30) på
> en luftkølet motor. Det forkorter levetiden væsentligt, hvis de
kører
> i længere tid af gange, idet oliens bæreevne bliver for svag.
Så hvis
> der skal køres mere end 15-20 minutter i et jug,
....min kører en time ad gangen...
> så er det nok bedst
> at bruge SAE 30 olie, desuagtet at den koster lidt mere.
....nå - dét var jeg ikke klar over - rådet har jeg fået af flere
her i news, da jeg sidst spurgte...
> Hvis der er
> en landbrugssmed i nabolaget, kan man som regl finde olie i
"løs vægt"
> til en rimelig pris.
....det har jeg skrevet mig bag øret
--
Med venlig hilsen
Hans
| |
Roberto Saldo (24-05-2003)
| Kommentar Fra : Roberto Saldo |
Dato : 24-05-03 16:28 |
|
Anders Wegge Jakobsen wrote:
> "Hans" == Hans Paulin <his@it.dk> writes:
>
> [Om plæneklipper olie]
>
>
>>...du kan bare bruge alm. billig motorolie - det er vi et par
>>stykker der gør
>
>
> Man skal være lidt varsom med at fylde alm. motorolie (SAE 10W30) på
> en luftkølet motor. Det forkorter levetiden væsentligt, hvis de kører
> i længere tid af gange, idet oliens bæreevne bliver for svag. Så hvis
Hvorfor nu det?
en 10w30 bliver tykkere efterhånden som den bliver varm (i forhold til en alm 30).
Har du nogen gode links til undersøgelser der belyser problematikken??
> der skal køres mere end 15-20 minutter i et jug, så er det nok bedst
> at bruge SAE 30 olie, desuagtet at den koster lidt mere. Hvis der er
> en landbrugssmed i nabolaget, kan man som regl finde olie i "løs vægt"
> til en rimelig pris.
>
| |
Anders Wegge Jakobse~ (24-05-2003)
| Kommentar Fra : Anders Wegge Jakobse~ |
Dato : 24-05-03 17:13 |
|
"Roberto" == Roberto Saldo <rs@home> writes:
>> Man skal være lidt varsom med at fylde alm. motorolie (SAE 10W30) på
>> en luftkølet motor. Det forkorter levetiden væsentligt, hvis de kører
>> i længere tid af gange, idet oliens bæreevne bliver for svag. Så hvis
> Hvorfor nu det?
> en 10w30 bliver tykkere efterhånden som den bliver varm (i forhold
> til en alm 30).
Ja, men en multi-viskøs motorolie er kalibreret efter 100C, og en
luftkølet motor kommer som sagt noget højere op. Den SAE 30 man køber
som plæneklipperolie er designet til luftkølede motorer.
> Har du nogen gode links til undersøgelser der belyser problematikken??
Desværre ikke lige ved hånden. Det er rent empirisk viden fra
Brønderslev kommunes parkafdeling.
--
/Wegge < http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
| |
Mikael Kristiansen (24-05-2003)
| Kommentar Fra : Mikael Kristiansen |
Dato : 24-05-03 19:15 |
|
Hej....
"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> wrote in message
news:m2k7cg9vck.fsf@obelix.bakkelygaard.dk...
> "Roberto" == Roberto Saldo <rs@home> writes:
>
> >> Man skal være lidt varsom med at fylde alm. motorolie (SAE 10W30) på
> >> en luftkølet motor. Det forkorter levetiden væsentligt, hvis de kører
> >> i længere tid af gange, idet oliens bæreevne bliver for svag. Så hvis
>
> > Hvorfor nu det?
> > en 10w30 bliver tykkere efterhånden som den bliver varm (i forhold
> > til en alm 30).
>
> Ja, men en multi-viskøs motorolie er kalibreret efter 100C, og en
> luftkølet motor kommer som sagt noget højere op. Den SAE 30 man køber
> som plæneklipperolie er designet til luftkølede motorer.
>
Ville det så ikke være fantastisk at bruge en Duckhams 20/50, som jeg har
nogle liter i overskud af, efter en lang & lykkelig ungdom med Morris
Mascotter ???
Mvh. Mikael Kristiansen
| |
Jørgen M. Rasmussen (24-05-2003)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 24-05-03 23:14 |
|
"Mikael Kristiansen" <komposit@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Ville det så ikke være fantastisk at bruge en Duckhams 20/50, som jeg har
> nogle liter i overskud af, efter en lang & lykkelig ungdom med Morris
> Mascotter ???
>
Brug du bare den. Om det er en"Scotte" el. en B&S motor gør ikke det store
:)).
| |
Roberto Saldo (26-05-2003)
| Kommentar Fra : Roberto Saldo |
Dato : 26-05-03 06:57 |
|
Anders Wegge Jakobsen wrote:
>
> "Roberto" == Roberto Saldo <rs@home> writes:
>
> >> Man skal være lidt varsom med at fylde alm. motorolie (SAE 10W30) på
> >> en luftkølet motor. Det forkorter levetiden væsentligt, hvis de kører
> >> i længere tid af gange, idet oliens bæreevne bliver for svag. Så hvis
>
> > Hvorfor nu det?
> > en 10w30 bliver tykkere efterhånden som den bliver varm (i forhold
> > til en alm 30).
>
> Ja, men en multi-viskøs motorolie er kalibreret efter 100C, og en
> luftkølet motor kommer som sagt noget højere op. Den SAE 30 man køber
> som plæneklipperolie er designet til luftkølede motorer.
Ja det er den sikkert, men det er lidt mere kompliceret at skulle ha et stort
udvalg stående.
>
> > Har du nogen gode links til undersøgelser der belyser problematikken??
>
> Desværre ikke lige ved hånden. Det er rent empirisk viden fra
> Brønderslev kommunes parkafdeling.
Okay, de maskiner kører nok osse en anelse mere end den gennemsnitlige
villa-plæneklipper nogensinde kommer til :)
Så kan man jo finde en billige 15w50 så passer pengene nok.
Jeg bruger en alm billig 15w40 til min plæneklipper. Den kører vel 1/2 time pr
tur.
Den samme ryger i kædesaven.
--
Med venlig hilsen/Best regards
Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.
Your system which soared/so freely on gliding wings/now hangs frozen and blue
Haiku by Alan Tuplin
| |
|
|