Hvordan Fjerner jeg Nikotin fra køkken låg~
Fra : Thomas Pedersen

Dato : 23-05-03 18:35

hejsa NG

jeg har lige købt hus
og de køkken låger der er i huset ser pæne ud.
men er meget gule af nikotin det var en stor ryger som har haft det før
hun har røget i ca 20 år.
så det er nok 20 års Nikotin der sidder på egetræslågerne.
kan man købe noget at fjerne det med ????

Hilsen Thomas

Fra : Bent E.

Dato : 23-05-03 19:24

> [...]
> hun har røget i ca 20 år.
> så det er nok 20 års Nikotin der sidder på egetræslågerne.
> kan man købe noget at fjerne det med ????

Thomas.
Køb en flaske grundrens hos maleren, det klarede nikotinen
hos mig.

Mvh
Bent E.

Fra : THS NIL

Dato : 23-05-03 19:50

> [...]
> hun har røget i ca 20 år.
> så det er nok 20 års Nikotin der sidder på egetræslågerne.
> kan man købe noget at fjerne det med ????

Grundrens og herefter salmiakspiritus (det renser og tager også lugten...!)

/Thomas

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 24-05-03 09:28

"Thomas Pedersen" <twp@twp.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hun har røget i ca 20 år.
> så det er nok 20 års Nikotin der sidder på egetræslågerne.
> kan man købe noget at fjerne det med ????

Som de andre skriver er trærens og grundrens godt til at fjerne det med. Men
husk at prøve et sted hvor det ikke kan ses først, nogle renseprodukter
indeholder basiske stoffer og har træet vokset et sted hvor der faldt
syreregn vil der ske en kemisk reaktion og træet kan blive mørkt.
Når du har renset lågerne af skal du huske at efterbehandle ellers vil
stegefedt o.lign. sætte sig i træet meget hurtigt.
Du kan bruge flere produkter til det: Lak, olie eller bivoks. Eftersom det
er et køkken ville jeg nok vælge at lakere lågerne da bliver de nemmere at
tørre af igen.

mvh
Thomas Nørgaard