frakendt kørekort
Fra : Louise

Dato : 23-05-03 16:52

Har lige et spørgsmål ang en jeg kender...

Han fik i ca 98 frakendt kørekortet i 10 år pga spirituskørsel. Han fik også
30 dage ubetinget.
Mit spørgsmål er hvad sker der hvis han bliver stoppet igen i ædru tilstand?
hvad hvis han er beruset?
Han har ikke kørekort nu og kan jo først få det om nogle år...

Louise

Fra : Reino Andersen

Dato : 23-05-03 17:36

Louise skrev:

> Han fik i ca 98 frakendt kørekortet i 10 år pga spirituskørsel. Han fik
også
> 30 dage ubetinget.

Det lyder som om, han flere gange (tre?) er blevet dømt for spirituskørsel?

> Mit spørgsmål er hvad sker der hvis han bliver stoppet igen i ædru
tilstand?

Så får han en bøde på 1.000 kr. pr. 25.000 kr. i årlig bruttoindtægt.

> hvad hvis han er beruset?

Det afhænger af, hvor mange domme for spirituskørsel han har samt hvornår i
1998 han blev dømt.

> Han har ikke kørekort nu og kan jo først få det om nogle år...

Så må han vente med at køre...

--
Reino

Fra : Louise

Dato : 23-05-03 17:41

> Det lyder som om, han flere gange (tre?) er blevet dømt for
spirituskørsel?

Ved helt sikkert at han er blevet taget 2 gange...

> Det afhænger af, hvor mange domme for spirituskørsel han har samt hvornår
> 1998 han blev dømt.

Mener det var i det sidste halvår. men er ikke helt sikker. Blev loven da
ændret i 98?

> Så må han vente med at køre...

Han kører hver dag. Både privat og når han er på arbejde. Hans chef ved han
ikke har kørekort, men han holder sig til at han har en kopi af det inden
det blevet taget fra ham...

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-05-03 17:45

Louise skrev Fredag den 23. maj 2003 18:40 i dk.videnskab.jura:

> Han kører hver dag. Både privat og når han er på arbejde. Hans chef
> ved han ikke har kørekort, men han holder sig til at han har en kopi
> af det inden det blevet taget fra ham...

Den skal han ikke være sikker på holder, specielt ikke når det er så
længe som 5 år siden han mistede det,,,

Ivar Madsen

Fra : Louise

Dato : 23-05-03 17:50

> Den skal han ikke være sikker på holder, specielt ikke når det er så
> længe som 5 år siden han mistede det,,,

Hvad sker der med hans chef hvis han bliver stoppet af politiet i
firmabilen?

Fra : Michael Lund

Dato : 23-05-03 18:00

"Louise" <lojahesnyd@msn.com> wrote in message

> Hvad sker der med hans chef hvis han bliver stoppet af politiet i
> firmabilen?

Så bliver chefen sigtet for at have overladt et køretøj (firmabilen) til en
person uden kørekort. Bliver han dømt giver det bødestraf. Firmaer der har
folk kørende rundt i firmabiler har pligt til jævnligt (mener ikke det er
helt defineret) at kontrollere, at medarbejderen, der bruger firmabilen er i
besiddelse af et gyldigt kørekort.

I mine øjne er din kammerat ikke for klog, hvis han kører bil efter en
frakendelse af kørekortet.

Lund...........

Fra : Louise

Dato : 23-05-03 18:35

> I mine øjne er din kammerat ikke for klog, hvis han kører bil efter en
> frakendelse af kørekortet.

Kammerat og kammerat. det kan diskuteres...

Men vi er helt enige om at han ikke er for klog. Men jeg kan jo ikke sige
til ham: "fy det må du ikke!"
Håber bare en dag han bliver taget inden nogen bliver kørt ned i hans
brannert!

Fra : Michael Lund

Dato : 23-05-03 19:02

--
Lund.....

> [...]
> til ham: "fy det må du ikke!"
> Håber bare en dag han bliver taget inden nogen bliver kørt ned i hans

Hmm hvis du direkte ved, at han kører bil, mens han er alkoholpåvirket burde
du skride ind og sørge for at det ikke skete. Forestil dig hvordan du ville
have det, hvis du så ham sætte sig beruset ind bag et rat og køre væk. Næste
dag hører du, at han har kørt en hel familie ihjel i et færdselsuheld.

Ved godt, at det er at sætte det lidt på spidsen, men ikke desto mindre er
sprit-bilister noget af det farligste vi har herhjemme! Du burde melde ham
til politiet næste gang han kører påvirket.

Lund.........

Fra : Louise

Dato : 23-05-03 21:34

> Ved godt, at det er at sætte det lidt på spidsen, men ikke desto mindre er
> sprit-bilister noget af det farligste vi har herhjemme! Du burde melde ham
> til politiet næste gang han kører påvirket.

Hvorfor tror du han ikke har kortete mere?
Jeg meldte ham!!!

Louise

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-05-03 22:39

> Hvorfor tror du han ikke har kortete mere?
> Jeg meldte ham!!!

Du burde IMHO melde ham igen hvis du ved han kører rundt uden
kørekort.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"Drømmen om et samlet Europa har ingen mulighed for at

Fra : Louise

Dato : 25-05-03 16:08

> Du burde IMHO melde ham igen hvis du ved han kører rundt uden
> kørekort.

Problemet i det hele er at han er min eksmand. Har meldt ham før, men
politiet siger at det er familieproblemer, så de vi likke blande sig.
Da jeg så meldte ham, hvor hans kort røg, gik jeg ned i en tlfboks og
fortalte at en bil der slingrede voldsomt lige var kørt forbi. Gav ham
nummerpladen og de fgandt ham og han havde en promille på ca 1,5!!!

det hjælper ikke at melde ham, når politiet ikke vil høre på hans ekskone.
Håber bare ikke han en dag kører nogen ned...

Louise

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-05-03 20:20

> Problemet i det hele er at han er min eksmand. Har meldt ham
> før, men politiet siger at det er familieproblemer, så de vi
> likke blande sig.

Få en nabo eller en tilfældig på gaden til at gøre det så - bare
nogen gør det...

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 25-05-03 20:37

Henrik Stidsen wrote:

> Få en nabo eller en tilfældig på gaden til at gøre det så - bare
> nogen gør det...

Få dig et netværk, hvis du ikke har..

Naboer, veninder, børnenes kontaktpersoner, sportsforældre,
arbejdskammerater, og brug dem.

Jeg er kontakt på en enkelt, som jeg ellers intet kender til,
udover at min yngste var på alder med hendes ældste.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-05-03 01:09

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in

> Få dig et netværk, hvis du ikke har..

Går ud fra det er henvendt til Louise ?

Fra : Louise

Dato : 26-05-03 07:17

> Går ud fra det er henvendt til Louise ?

Gjorde jeg også! Har i hvert fald svart på den! *S*

Fra : Louise

Dato : 26-05-03 07:15

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg er kontakt på en enkelt, som jeg ellers intet kender til,
> udover at min yngste var på alder med hendes ældste.

Flere har prøvet at melde ham når de har set ham, men han er jo væk når
politiet kommer! Så hvad gør man så? Politiet har jo ikke midler til at
holde ude foran hans dør og vente på han sætter sig ind i bilen hver
morgen...

Louise

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-05-03 18:00

> [...]
> væk når politiet kommer! Så hvad gør man så? Politiet har jo
> ikke midler til at holde ude foran hans dør og vente på han

Hvis de ved hvornår han møder på arbejde burde det ikke være det
store problem at bruge 10min. på at snuppe ham...

Fra : Louise

Dato : 27-05-03 14:48

> Hvis de ved hvornår han møder på arbejde burde det ikke være det
> store problem at bruge 10min. på at snuppe ham...

Hvis du kan få politiet til at gøre det, så vil mange helt sikkert takke
dig. Men jeg har forgæves forsøgt. Eftersom jeg er hans eks vil de ikke høre
på mig. Kan godt se at jeg kunne være en jaloux eks der bare vil have hævn,
men det er jeg ikke... Tænker bare på dem han evt kunne komme til at køre
ned!

Louise

Fra : Louise

Dato : 11-06-03 15:59

"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> "Louise" <lojahesnyd@msn.com> wrote in

> Hvis de ved hvornår han møder på arbejde burde det ikke være det
> store problem at bruge 10min. på at snuppe ham...

hej igen...

Der er sket lidt nyt i sagen. Ved en aften/nat hvor han og hans kæreste
kørte beruset fra en værtshus at det blev anmeldt. Ved ikke om der er sket
mere i den sag.
Men har også på bånd at han kører. Der er 2 vidner på det og på båndet kan
man se at han er alene i bilen og uden sele...

Er der nogen der i aften kan svare mig på hvad jeg kan gøre med denne
båndoptagelse inden jeg i morgen ringer til færselspolitiet for at høre.
Hvis nogen kender nogen paragraffer jeg kan relatere til når jeg snakker med
dem, så ville jeg tage imod det med kyshånd!

Louise

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-05-03 18:02

Louise skrev Fredag den 23. maj 2003 18:50 i dk.videnskab.jura:

> Hvad sker der med hans chef hvis han bliver stoppet af politiet i
> firmabilen?

Jeg kender ikke strafferammen, men man skal altid sikre sig at den man
overlader en bil, har lov til at føre denne. Incl. om vedkommende er
ædru.

Ivar Madsen

Fra : Reino Andersen

Dato : 23-05-03 20:25

Louise skrev:

> Ved helt sikkert at han er blevet taget 2 gange...

Jeg tror nu snarere det er 3 gange. Straffen for tredjegangstilfælde er i
hvert fald 30 dages ubetinget fængsel og frakendelse af kørekortet i 10 år.

> Mener det var i det sidste halvår. men er ikke helt sikker. Blev loven da
> ændret i 98?

Nej - men der er en gentagelsesvirkning på 5 år.

--
Reino

Fra : Michael Lund

Dato : 23-05-03 20:36

"Reino Andersen" <reino@xxxnet.dk> wrote in message
> Nej - men der er en gentagelsesvirkning på 5 år.

Fra gerningstidspunkt eller endelig dom? Jeg husker det som det sidste, men
er ikke sikker... Al den teoretiske viden er pakket godt væk.

Hjælp mig - Færdselsnørd! (indforstået!)

Lund............

Fra : Reino Andersen

Dato : 23-05-03 21:34

Michael Lund skrev:

> Fra gerningstidspunkt eller endelig dom?

Ingen af delene - ved en ubetinget fængselsstraf regnes de 5 år fra man har
udstået straffen. Reglerne om gentagelsesvirkning fremgår af straffelovens §
81, stk. 3.

> Jeg husker det som det sidste, men
> er ikke sikker... Al den teoretiske viden er pakket godt væk.

Frem med bøgerne igen...

Fra : Louise

Dato : 23-05-03 21:37

"Reino Andersen" <reino@xxxnet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror nu snarere det er 3 gange. Straffen for tredjegangstilfælde er i
> hvert fald 30 dages ubetinget fængsel og frakendelse af kørekortet i 10
år.

Ved sikkert de 2 gange da vi kendte hinanden der. Hvis han har fået en 3
dom, må det have været før jeg lærte ham at kende..

Louise

Fra : Louise

Dato : 23-05-03 21:37

> Nej - men der er en gentagelsesvirkning på 5 år.

Jeg er ikke lige så meget inde i det...
Hvad betyder det??

Louise

Fra : Reino Andersen

Dato : 24-05-03 14:50

Louise skrev:

> Jeg er ikke lige så meget inde i det...
> Hvad betyder det??

Det betyder kort fortalt, at straffen bliver hårdere, hvis den nye gerning
begåes inden der er gået 5 år.

--
Reino

Fra : Louise

Dato : 25-05-03 16:23

> Det betyder kort fortalt, at straffen bliver hårdere, hvis den nye gerning
> begåes inden der er gået 5 år.

Ok så er jeg mere med...

Men det skal så være noget ligende?