/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Kører bil uden kørekort - igen
Fra : C


Dato : 23-05-03 15:26

Hej igen
Jeg har før spurgt om dette, men fik aldrig fanget havd det rigtige svar
er...:

Hvad er straffen for at blive stoppet for at køre personbil uden kørekort ?
(Sagen taget i betragning at jeg ikke er indvolveret i nogen andre
forseelser eller uheld.)

Jeg har modtaget al undervisning, bestået teoriprøven og mangler bare at
bestå køreprøven.

Sidst jeg sprugte var der nogen som sagde bøde på 5000kr, andre sagde 2500
eller 800 kr
og har det betydning for min videre kørekortmuligheder......

Hvad er det rigtige svar ?

Pft C



 
 
JS (23-05-2003)
Kommentar
Fra : JS


Dato : 23-05-03 15:24


"C" <webspamREMOVETHIS@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:balb0n$272h$1@news.cybercity.dk...
> Hej igen
> Jeg har før spurgt om dette, men fik aldrig fanget havd det rigtige svar
> er...:
>
> Hvad er straffen for at blive stoppet for at køre personbil uden kørekort
?
> (Sagen taget i betragning at jeg ikke er indvolveret i nogen andre
> forseelser eller uheld.)

Det ved politiet helt sikkert!



Karsten Andersen (23-05-2003)
Kommentar
Fra : Karsten Andersen


Dato : 23-05-03 15:40

Fri, 23 May 2003 16:25:44 +0200, skrev C, på 20 linier, i
<balb0n$272h$1@news.cybercity.dk>, :

>Sidst jeg sprugte var der nogen som sagde bøde på 5000kr, andre sagde 2500
>eller 800 kr
>og har det betydning for min videre kørekortmuligheder......
>
>Hvad er det rigtige svar ?
5K

--
Med venlig hilsen
Karsten
http://www.jyde.cc/
ICQ: 14948433

bem (23-05-2003)
Kommentar
Fra : bem


Dato : 23-05-03 15:47

Karsten Andersen wrote:
> Fri, 23 May 2003 16:25:44 +0200, skrev C, på 20 linier, i
> <balb0n$272h$1@news.cybercity.dk>, :
>
>> Sidst jeg sprugte var der nogen som sagde bøde på 5000kr, andre
>> sagde 2500 eller 800 kr
>> og har det betydning for min videre kørekortmuligheder......
>>
>> Hvad er det rigtige svar ?
> 5K

Nej!

/Bo


Rune B. Broberg (23-05-2003)
Kommentar
Fra : Rune B. Broberg


Dato : 23-05-03 15:51

bem <bo.elkjaer@nospameudoramail.com> wrote:
> Karsten Andersen wrote:
>> Fri, 23 May 2003 16:25:44 +0200, skrev C, på 20 linier, i
>> <balb0n$272h$1@news.cybercity.dk>, :
>>
>>> Sidst jeg sprugte var der nogen som sagde bøde på 5000kr, andre
>>> sagde 2500 eller 800 kr
>>> og har det betydning for min videre kørekortmuligheder......
>>>
>>> Hvad er det rigtige svar ?
>> 5K
>
> Nej!

http://www.teori.dk/loven/andringerifardselsloven.htm

Denne siger (kig nær bunden, del 4.1) 5000,- første gang.

Siden er ifg. sidens headere konverteret fra 'retsinformation'
(retsinfo.dk)

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

bem (23-05-2003)
Kommentar
Fra : bem


Dato : 23-05-03 15:56

Rune B. Broberg wrote:

>> Nej!
>
> http://www.teori.dk/loven/andringerifardselsloven.htm
>
> Denne siger (kig nær bunden, del 4.1) 5000,- første gang.
>
> Siden er ifg. sidens headere konverteret fra 'retsinformation'
> (retsinfo.dk)


Læs Reinos svar. Der er tale om en person, der har bestået toriprøven og
altså må forventes at have modtaget "et ikke uvæsentligt antal
undervisningstimer".

/Bo


Rune B. Broberg (23-05-2003)
Kommentar
Fra : Rune B. Broberg


Dato : 23-05-03 15:58

bem <bo.elkjaer@nospameudoramail.com> wrote:
> Rune B. Broberg wrote:
>
>>> Nej!
>>
>> http://www.teori.dk/loven/andringerifardselsloven.htm
>>
>> Denne siger (kig nær bunden, del 4.1) 5000,- første gang.
>>
>> Siden er ifg. sidens headere konverteret fra 'retsinformation'
>> (retsinfo.dk)
>
>
> Læs Reinos svar. Der er tale om en person, der har bestået toriprøven og
> altså må forventes at have modtaget "et ikke uvæsentligt antal
> undervisningstimer".

Jo, jo - taksten ved formildende omstændigheder er jo også nævnt på
siden. Det er derfor man henviser til en kilde ;)

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Karsten Andersen (23-05-2003)
Kommentar
Fra : Karsten Andersen


Dato : 23-05-03 18:17

Fri, 23 May 2003 16:46:37 +0200, skrev bem, på 15 linier, i
<balc8m$rjv$1@sunsite.dk>, :

>Karsten Andersen wrote:
>> Fri, 23 May 2003 16:25:44 +0200, skrev C, på 20 linier, i
>> <balb0n$272h$1@news.cybercity.dk>, :
>>
>>> Sidst jeg sprugte var der nogen som sagde bøde på 5000kr, andre
>>> sagde 2500 eller 800 kr
>>> og har det betydning for min videre kørekortmuligheder......
>>>
>>> Hvad er det rigtige svar ?
>> 5K
>
>Nej!

Jo, for ved kørsel på motorcykel uden andet kørekort end til bil
koster det 5K
Selv om der åbenbart er formildende omstændigheder.

Men de formildende omstændigheder skal man sikkert selv gøre opmærksom
på. så jeg tror ikke ens bøde automatisk bliver sat ned til 3K


--
Med venlig hilsen
Karsten
http://www.jyde.cc/
ICQ: 14948433

Reino Andersen (23-05-2003)
Kommentar
Fra : Reino Andersen


Dato : 23-05-03 20:20

Karsten Andersen skrev:

> Jo,

Nej!

> for ved kørsel på motorcykel uden andet kørekort end til bil
> koster det 5K

Nej - det koster også 3.000 kr.

> Men de formildende omstændigheder skal man sikkert selv gøre opmærksom
> på. så jeg tror ikke ens bøde automatisk bliver sat ned til 3K

Det ændrer ikke på at bøden er 3.000 kr.

--
Reino



Karsten Andersen (24-05-2003)
Kommentar
Fra : Karsten Andersen


Dato : 24-05-03 08:20

Fri, 23 May 2003 21:20:01 +0200, skrev Reino Andersen, på 20 linier, i
<Atuza.188$uM6.46@news.get2net.dk>, :

>Karsten Andersen skrev:
>
>> Jo,
>
>Nej!
>
>> for ved kørsel på motorcykel uden andet kørekort end til bil
>> koster det 5K
>
>Nej - det koster også 3.000 kr.
>
>> Men de formildende omstændigheder skal man sikkert selv gøre opmærksom
>> på. så jeg tror ikke ens bøde automatisk bliver sat ned til 3K
>
>Det ændrer ikke på at bøden er 3.000 kr.

Hvor mange læser selv efter diverse regler for og se om der er
formidlende omstændigheder ?

--
Med venlig hilsen
Karsten
http://www.jyde.cc/
ICQ: 14948433

Peter K. Nielsen (24-05-2003)
Kommentar
Fra : Peter K. Nielsen


Dato : 24-05-03 16:38


"Karsten Andersen" <karsten@jyde.cc> wrote in message
news:a67ucvcflmelauo6gkmp02tav9udn3s7j5@4ax.com...
> >
> >> Men de formildende omstændigheder skal man sikkert selv gøre opmærksom
> >> på. så jeg tror ikke ens bøde automatisk bliver sat ned til 3K
> >
> >Det ændrer ikke på at bøden er 3.000 kr.
>
> Hvor mange læser selv efter diverse regler for og se om der er
> formidlende omstændigheder ?

Det tror jeg enhver advokat gør

Peter



Karsten Andersen (24-05-2003)
Kommentar
Fra : Karsten Andersen


Dato : 24-05-03 19:27

Sat, 24 May 2003 17:38:17 +0200, skrev Peter K. Nielsen, på 17 linier,
i <bao3l7$4pt$1@sunsite.dk>, :

>
>"Karsten Andersen" <karsten@jyde.cc> wrote in message
>news:a67ucvcflmelauo6gkmp02tav9udn3s7j5@4ax.com...
>> >
>> >> Men de formildende omstændigheder skal man sikkert selv gøre opmærksom
>> >> på. så jeg tror ikke ens bøde automatisk bliver sat ned til 3K
>> >
>> >Det ændrer ikke på at bøden er 3.000 kr.
>>
>> Hvor mange læser selv efter diverse regler for og se om der er
>> formidlende omstændigheder ?
>
>Det tror jeg enhver advokat gør
Hvad med resten af danmarks 5 mil indbyggere.


--
Med venlig hilsen
Karsten
http://www.jyde.cc/
ICQ: 14948433

Peter K. Nielsen (24-05-2003)
Kommentar
Fra : Peter K. Nielsen


Dato : 24-05-03 20:22


"Karsten Andersen" <karsten@jyde.cc> wrote in message
news:faevcv49mj6b29dgeq102lnvl1m4dopsm6@4ax.com...
> Sat, 24 May 2003 17:38:17 +0200, skrev Peter K. Nielsen, på 17 linier,
> i <bao3l7$4pt$1@sunsite.dk>, :
>
> >
> >"Karsten Andersen" <karsten@jyde.cc> wrote in message
> >news:a67ucvcflmelauo6gkmp02tav9udn3s7j5@4ax.com...
> >> >
> >> >> Men de formildende omstændigheder skal man sikkert selv gøre
opmærksom
> >> >> på. så jeg tror ikke ens bøde automatisk bliver sat ned til 3K
> >> >
> >> >Det ændrer ikke på at bøden er 3.000 kr.
> >>
> >> Hvor mange læser selv efter diverse regler for og se om der er
> >> formidlende omstændigheder ?
> >
> >Det tror jeg enhver advokat gør
> Hvad med resten af danmarks 5 mil indbyggere.

Aner det ikke. Min pointe var at hvis man står i retten i en situation som
den der er beskrevet i tråden, så har man forhåbentlig en advokat ved sin
side

Peter
>
>
> --
> Med venlig hilsen
> Karsten
> http://www.jyde.cc/
> ICQ: 14948433



Karsten Andersen (24-05-2003)
Kommentar
Fra : Karsten Andersen


Dato : 24-05-03 21:27

Sat, 24 May 2003 21:22:21 +0200, skrev Peter K. Nielsen, på 36 linier,
i <baogpb$2qm$1@sunsite.dk>, :


>Aner det ikke. Min pointe var at hvis man står i retten i en situation som
>den der er beskrevet i tråden, så har man forhåbentlig en advokat ved sin
>side

Nu vil de fleste sikkert betale uden og skulle i retten.

--
Med venlig hilsen
Karsten
http://www.jyde.cc/
ICQ: 14948433

Reino Andersen (23-05-2003)
Kommentar
Fra : Reino Andersen


Dato : 23-05-03 15:51

C skrev:

> Hvad er straffen for at blive stoppet for at køre personbil uden kørekort
?

Som udgangspunkt er bøden 5.000 kr.

> Jeg har modtaget al undervisning, bestået teoriprøven og mangler bare at
> bestå køreprøven.

Hvis man har modtaget et ikke uvæsentligt antal undervisningstimer, er det
en formildende omstændighed, og bøden er derfor "kun" på 3.000 kr.

Altså får du en bøde på 3.000 kr.

--
Reino



Tommy Fer (23-05-2003)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 23-05-03 16:31


"C" <webspamREMOVETHIS@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:balb0n$272h$1@news.cybercity.dk...
> Hej igen
> Jeg har før spurgt om dette, men fik aldrig fanget havd det rigtige svar
> er...:
>
> Hvad er straffen for at blive stoppet for at køre personbil uden kørekort
?
> (Sagen taget i betragning at jeg ikke er indvolveret i nogen andre
> forseelser eller uheld.)
>
> Jeg har modtaget al undervisning, bestået teoriprøven og mangler bare at
> bestå køreprøven.
>
> Sidst jeg sprugte var der nogen som sagde bøde på 5000kr, andre sagde 2500
> eller 800 kr
> og har det betydning for min videre kørekortmuligheder......
>
> Hvad er det rigtige svar ?
>

5000Kroner førstegang 7500 ander og 10000 tredie...

dette halveres hvis du har kort til anden kategori, som f.eks. motorcykel.

Når men tænk på et andet aspekt.

Du kommer trillende med 60 kmt i timen, godt nok i en 50 kmt zone, du kommer
til at køre gamle fru hansen ned, der tonsede ud foran dig, desuden vælter
en tankvogn med råolie da du skrider ud foran den i undvige forsøget.

Nu kommer din ansvars forsikring ind og dækker gamle fru hansens erstatning,
oprydning for olie spil osv.... de finder ud af du ikke har kørekort... Nej
hvor dejligt tænker de... vi køre da lige regres på ham den stakkes "C"

Så kan han lære det... Du kan nok selv regne ud vi er oppe i million gæld nu
ikke?

mvh Tommy Fer
P.s. Idag blev en medarbejder fyret på min arbejdsplads da han bakke en
varevogn til og bulede den, det kostede ham hans job da han ikke havde noget
kørekort og firmaets forsikring så ikke vil dække skaden.



Ivar Madsen (23-05-2003)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 23-05-03 17:35

Tommy Fer skrev Fredag den 23. maj 2003 17:30 i dk.videnskab.jura:


>> Hvad er straffen for at blive stoppet for at køre personbil uden
>> kørekort
> ?
>> Jeg har modtaget al undervisning, bestået teoriprøven og mangler
>> bare at bestå køreprøven.
> Du kommer trillende med 60 kmt i timen, godt nok i en 50 kmt zone, du
> kommer til at køre gamle fru hansen ned, der tonsede ud foran dig,
> desuden vælter en tankvogn med råolie da du skrider ud foran den i
> undvige forsøget.

Det var ellers noget af en omgang, men lad gå i tankens eksempel,,,

> Nu kommer din ansvars forsikring ind og dækker gamle fru hansens
> erstatning, oprydning for olie spil osv....

Der er altid en "bilforsikring" der dækker, når en bil laver ulykker,
om ikke andet, så har forsikringerne en fælles pulje der dækker.
Forsikringerne (specielt den omtalte pulje) kan så finde på at gøre
regres overfor føren, hvis han ikke har en gyldig forsikring, eller af
an den grund ikke er dækket for den konkrete ulykke.

> de finder ud af du ikke
> har kørekort... Nej hvor dejligt tænker de... vi køre da lige regres
> på ham den stakkes "C"

Næ, ikke helt sikkert, nu havde ulykkesbilisten jo alså bestået
terioen, og alså også fået nogle køretimer, så det er ikke sikkert at
ulykkesbilisten ikke besider de nødvendige køreevner, og det er alfa
og omega, og vægter mere end om ulykkesbilisten har gyldigt kørekort.
I det konkrete tankeeksempel, vil man formodentligt vudere om
ulykkesbilisten er klar til at bestå køreprøven.
Er det derimod en der ikke har modtaget køreundervisning er det en
anden sag, og det er sansynligt at forsikringen vil gøre regres.

> Så kan han lære det... Du kan nok selv regne ud vi er oppe i million
> gæld nu ikke?

Hvis det kom dertil.



--
Med venlig hilsen

Ivar Madsen

Tommy Fer (23-05-2003)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 23-05-03 23:21


"Ivar Madsen" <news-@milli.dk> skrev i en meddelelse
news:5350709.xX9Em8FyFe@news.milli.dk...
> Tommy Fer skrev Fredag den 23. maj 2003 17:30 i dk.videnskab.jura:
>
>
> >> Hvad er straffen for at blive stoppet for at køre personbil uden
> >> kørekort
> > ?
> >> Jeg har modtaget al undervisning, bestået teoriprøven og mangler
> >> bare at bestå køreprøven.
> > Du kommer trillende med 60 kmt i timen, godt nok i en 50 kmt zone, du
> > kommer til at køre gamle fru hansen ned, der tonsede ud foran dig,
> > desuden vælter en tankvogn med råolie da du skrider ud foran den i
> > undvige forsøget.
>
> Det var ellers noget af en omgang, men lad gå i tankens eksempel,,,

Ja, *GG* overdrivelse fremmer forståelsen.... Du skal se det eksembel på
gamle fru hansen og en CBR600 der burde være droslet på
dk.fritid.motorcykel.


>
> > Nu kommer din ansvars forsikring ind og dækker gamle fru hansens
> > erstatning, oprydning for olie spil osv....
>
> Der er altid en "bilforsikring" der dækker, når en bil laver ulykker,
> om ikke andet, så har forsikringerne en fælles pulje der dækker.

Ja,det er jo egentlig også det jeg skriver :D


> Forsikringerne (specielt den omtalte pulje) kan så finde på at gøre
> regres overfor føren, hvis han ikke har en gyldig forsikring, eller af
> an den grund ikke er dækket for den konkrete ulykke.

Igen det jeg skriver (neden under her)

> > de finder ud af du ikke
> > har kørekort... Nej hvor dejligt tænker de... vi køre da lige regres
> > på ham den stakkes "C"
>


> Næ, ikke helt sikkert, nu havde ulykkesbilisten jo alså bestået
> terioen, og alså også fået nogle køretimer, så det er ikke sikkert at
> ulykkesbilisten ikke besider de nødvendige køreevner, og det er alfa
> og omega, og vægter mere end om ulykkesbilisten har gyldigt kørekort.
> I det konkrete tankeeksempel, vil man formodentligt vudere om
> ulykkesbilisten er klar til at bestå køreprøven.
> Er det derimod en der ikke har modtaget køreundervisning er det en
> anden sag, og det er sansynligt at forsikringen vil gøre regres.

Det er så det. Men hvis han nu var fit for fight til at køre bilo, hvorfor
har han så ikke taget prøven?

Desuden tror jeg de ville argumentere med at han sikkert ikke havde opnået
det min. antal timer som loven nu foreskriver man skal havde som min. Derved
kan han ikke være egnet? ?? ?

Når men alt det her er tanke spil. Håber absolut ikke at stakkels "C" kommer
så langt



Ivar Madsen (24-05-2003)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 24-05-03 00:37

Tommy Fer skrev Lørdag den 24. maj 2003 00:21 i dk.videnskab.jura:

> Det er så det. Men hvis han nu var fit for fight til at køre bilo,
> hvorfor har han så ikke taget prøven?

Du skal nu engang have terioprøven før køreprøven.

--
Med venlig hilsen

Ivar Madsen

Peter K. Nielsen (24-05-2003)
Kommentar
Fra : Peter K. Nielsen


Dato : 24-05-03 16:42


"Ivar Madsen" <news-@milli.dk> wrote in message
news:5350709.xX9Em8FyFe@news.milli.dk...


> Næ, ikke helt sikkert, nu havde ulykkesbilisten jo alså bestået
> terioen, og alså også fået nogle køretimer, så det er ikke sikkert at
> ulykkesbilisten ikke besider de nødvendige køreevner, og det er alfa
> og omega, og vægter mere end om ulykkesbilisten har gyldigt kørekort.
> I det konkrete tankeeksempel, vil man formodentligt vudere om
> ulykkesbilisten er klar til at bestå køreprøven.
> Er det derimod en der ikke har modtaget køreundervisning er det en
> anden sag, og det er sansynligt at forsikringen vil gøre regres.
>
> > Så kan han lære det... Du kan nok selv regne ud vi er oppe i million
> > gæld nu ikke?
>
> Hvis det kom dertil.

Forsikringen dækker KUN hvis føreren af bilen har et gyldigt førerbevis, så
derfor vil forsikringsselskabet ALTID gøre regres. Uanset om føreren så har
100 køretimer

Peter



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408892
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste