underlige printerproblemmer via prinserver
Fra : René Sørensen

Dato : 27-03-01 15:09

Hej alle

Jeg håber der er nogen af netware-"nørderne" her der kan hjælpe med et
mystisk problem jeg har med en printer på en printserver.

Det drejer sig om en OKI Microline 3321 printer der sidder på den
serielle port på en Sercom PrintMate+ Printserver (pga. længden af
kablingen) og printeren har af den grund fået sat et serielt interface
i.

Kundens netværk er en server med Novell netware 3.20 på, og printerne
bliver fanget til printportene på arbejdspladserne via CAPTURE
kommandoen. og det program der bliver skrevet ud fra er Damgaards C5.

Når kunden nu vil sende et langt printjob af sted (250-300 forholdsvis
tætskrevne sider) til den nævnte printer, stopper udskriften efter 140
sider hver gang!!. Der ligger ikke noget tilbage i køen, og vi kan se
at alle siderne bliver genereret i C5'eren.

Jeg mener selv at have checket alle opsætninger som jeg kunne komme i
tanke om at der kunne have indflydelse, jeg har skiftet serielt
interface i printeren, kabling indtil printeren og nu som det sidste
skiftet printserveren, men stadigvæk stopper printeren udskriften
efter 140 sider.

Jeg håber virkelig at der er nogen af jer der har nogen gode ideer til
hvad jeg kan forsøge at checke for at få det problem til at forsvinde.

med venlig hilsen

René Sørensen

Fra : erik klausen

Dato : 27-03-01 21:54

"René Sørensen" wrote:

> [...]
> interface i printeren, kabling indtil printeren og nu som det sidste
> skiftet printserveren, men stadigvæk stopper printeren udskriften

Prøv at flytte printeren og sætte den på den parallelle port. Så finder du
ud af om problemet ligger i den serielle kommunikation.

Kan det være noget så simpelt som handshake? Hvis printeren har en god
stor buffer kan det være at den faktisk modtager de første 140 sider og
derefter prøver at få serveren til at holde pause. Hvis printserveren
kører med hardware-handshake og printeren kører software-handshake så får
du det nævnte problem.

Prøv ellers at stoppe udskriften. Det gøres under styring af printkøen;
det hedder noget med "Allow servers to ekspedere hvad der ligger".
Derefter kan du undersøge print-jobbet, der ligger som en fil i
kø-directoryet. Se om alle sider er der.

Kan du knække print-jobbet over i 3 dele fra C5? Måske bliver der
genereret en speciel kode på side 141; en reset-kode, et papirvalg eller
sådan noget. Det skulle så være en fejl i printer-driveren.

mvh.
Erik Klausen

Fra : René Sørensen

Dato : 28-03-01 07:27

On Tue, 27 Mar 2001 21:54:23 +0100, erik klausen
<ekl@psykiatri.aaa.dk> wrote:

>Prøv at flytte printeren og sætte den på den parallelle port. Så finder du
>ud af om problemet ligger i den serielle kommunikation.

Jeg har haft printeren på den parallelle port på PC'en men ikke lige
mens de har skullet skrive dette store job, der er et de skal lave ca.
en gang om måneden.

> [...]
>derefter prøver at få serveren til at holde pause. Hvis printserveren
>kører med hardware-handshake og printeren kører software-handshake så får

Efter min bedste overbevisning står både printer og printserver til at
bruge X-on/X-off, og jeg mener ikke at denne printer har en buffer der
kan holde 140 siders udskrift så det er derfor den stopper lige der.

> [...]
>Derefter kan du undersøge print-jobbet, der ligger som en fil i
>kø-directoryet. Se om alle sider er der.

Jeg har siden jeg sendte denne besked også kigget på Novells
hjemmeside, i deres knowledge-base, og det var også en af de ting der
blev foreslået der, så det vil jeg da prøve.

>Kan du knække print-jobbet over i 3 dele fra C5? Måske bliver der
>genereret en speciel kode på side 141; en reset-kode, et papirvalg eller
>sådan noget. Det skulle så være en fejl i printer-driveren.

Det kan lade sig gøre men er bestemt ikke en ideel løsning da alle
sider skal genereres selv om man kun vælger at udskrive en del af det,
og det tager mellem 5 og 10 min hver gang da der skal regnes en del
mens udskriften genereres.

>mvh.
>Erik Klausen

Mvh.
René Sørensen

Fra : erik klausen

Dato : 28-03-01 10:35

"René Sørensen" wrote:

> Efter min bedste overbevisning står både printer og printserver til at
> bruge X-on/X-off, og jeg mener ikke at denne printer har en buffer der
> kan holde 140 siders udskrift så det er derfor den stopper lige der.

Du skrev model 3321... mente du 321? I så fald har den 28KB buffer, svarende
til 14 sider tætskrevet. Så det er nok ikke problemet.

> Jeg har siden jeg sendte denne besked også kigget på Novells
> hjemmeside, i deres knowledge-base, og det var også en af de ting der
> blev foreslået der, så det vil jeg da prøve.

Måske ligger der en tidligere udskrift som slettet fil, som du kan salvage? Med
350 sider burde det være til at genkende ud fra størrelsen i KB. Så har du
noget at kigge på inden næste månedskørsel.

> [...]
> sider skal genereres selv om man kun vælger at udskrive en del af det,
> og det tager mellem 5 og 10 min hver gang da der skal regnes en del

Det er også kun i fejlfindings-situationen, du skal opdele jobbet.

mvh.
Erik Klausen

Fra : René Sørensen

Dato : 28-03-01 11:33

On Wed, 28 Mar 2001 10:35:12 +0100, erik klausen
<ekl@psykiatri.aaa.dk> wrote:

>Du skrev model 3321... mente du 321? I så fald har den 28KB buffer, svarende
>til 14 sider tætskrevet. Så det er nok ikke problemet.

Den hedder 3321, det svarer nok bare til en bredvalset udgave af 321.

Mvh.

René Sørensen

Fra : Dan Mortensen

Dato : 28-03-01 19:05

On Wed, 28 Mar 2001 12:33:21 +0200, René Sørensen <rbs@centerdata.dk>
wrote:

>Den hedder 3321, det svarer nok bare til en bredvalset udgave af 321.

Har du prøvet at capture til fx. LPT9: Det har hjulpet os, da XAL'en
af og til ikke kunne finde printerporten (LPT3:). Efter vi har sat den
til LPT9: har problemet ikke været der.

Om det er WIN som installerer nogle andre drivere til de første 3
porte, ved jeg ikke...

Dan Mortensen

Fra : René Sørensen

Dato : 29-03-01 12:03

On Wed, 28 Mar 2001 18:04:39 GMT, damo@post3.tele.dk (Dan Mortensen)
wrote:

>Har du prøvet at capture til fx. LPT9: Det har hjulpet os, da XAL'en
>af og til ikke kunne finde printerporten (LPT3:). Efter vi har sat den
>til LPT9: har problemet ikke været der.

Da de kun har 3 printere har der ikke været nogen speciel grund til at
installere novell clienten, der jo er nødvendig for LPT4-LPT9, men det
var da en mulighed der kunne afprøves.

>Om det er WIN som installerer nogle andre drivere til de første 3
>porte, ved jeg ikke...

Ja det er jo ikke altid til at vide hvad det er windows gør

>Dan Mortensen

René Sørensen

Fra : René Sørensen

Dato : 30-03-01 13:14

<ekl@psykiatri.aaa.dk> wrote:

>Kan du knække print-jobbet over i 3 dele fra C5? Måske bliver der
>genereret en speciel kode på side 141; en reset-kode, et papirvalg eller
>sådan noget. Det skulle så være en fejl i printer-driveren.

Efter at have læst dit svar igennem igen, blev jeg opmærksom på dette
og det har jeg også checket, idet jeg har forsøgt at skrive siderne
135-145 ud uden problemmer. Det eneste den gør er som sædvanlig at
stoppe op periodisk mens den genererer udskriften for at beregne hvad
der skal stå på de næste sider, en af disse pauser falder ved det
famøse sideskift, men da der ikke er sat nogen timeout ved CAPTURE
kommandoen burde det ikke have indflydelse.

>mvh.
>Erik Klausen

Mvh.
René Sørensen

Fra : Alfred

Dato : 30-04-01 20:38

Hej
Det er en rimelig kendt gené, at lange udskrifter fra C5 / XAL timér ud.
Udover at resten mangler kan kan udskrifterne også ændre sig fx fra
tværformat til højformat o.lign.
Du skriver ganske vist at der ikke er sat nogen time-out (ti=15) i capture
kommandoen, men så vil NW 3.20 bare bruge en default værdi.
Til denne ene månedsudskrift bruges en særopsætning med en meget høj timeout
værdi sættes efter nogle forsøg.
Et andet forslag som også bruges er at disse store udskrifter altid skrives
til spool-fil, hvorefter spool-filen skrives ud. I denne situation er der
ingen timeout-problemer da udskrivningen sker i en lang strøm uden pauser
til beregninger mm.

Mvh
Alfred